Ontwikkelingen HHK

Bertiel

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

dan zijn de zomermaanden al voorzien :haha :yahoo

wij hadden ook twee leesdiensten, maar die hebben we gecombineerd met een naburige gemeente en dat ging prima.

Des al niet te min hoop ik dat er deze jaren ook weer CGK-ers bij ons langs mogen komen.
Zij komen sowieso graag en er zijn er die contact met onze preekregelaar hebben gezocht of het nog ergens paste..
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

huisman schreef: 14 aug 2025, 15:23
Bertiel schreef: 14 aug 2025, 14:45
huisman schreef: 14 aug 2025, 14:26
Bertiel schreef: 14 aug 2025, 13:38 redelijk verdeeld, misschien wat rechts van het midden.
maar die hebben natuurlijk een andere taak dan het curatorium in de GG en in de HHK is geen predikantentekort
Dat zou je niet zeggen met al die CGK predikanten op HHK kansels. Wij hadden deze zomer drie leesdiensten terwijl in de directe omgeving op vele HHK kansels een CGK predikant stond :huhu
kwestie van eerder beginnen met vragen ;)
Correct. Maar de preekvoorzieners van de HHK beginnen ongeveer nu al met 2027. Dat moet echt anders. Ik gun trouwens elke kansel een CGK predikant. :OO3
😉 Weg met die hokjesgeest van ‘ik ben van…’.
Reformer

Bericht door Reformer »

huisman schreef: 14 aug 2025, 14:26 Ik gun trouwens elke kansel een CGK predikant.
Andersom wil de kanselruil met HHK helaas nog niet zo vlotten...🥴
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik sprak van de week een preekregelaar die al begonnen was met bellen. Maar dat had te maken met het feit dat hij predikanten voor hele zondagen wilde afspreken, vanwege de afgelegen locatie van zijn gemeente. Als hij dan 1 september begint, krijgt hij veel predikanten aan de lijn die al veel halve zondagen elders af hebben gesproken.

Maar goed beschouwd is het veel te gek, hoe vroeg er nu van te voren wordt afgesproken. Het is een soort wedstrijd geworden, waarbij iedereen het eerste wil zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Rido91

Bericht door Rido91 »

huisman schreef: 14 aug 2025, 15:30
Bertiel schreef: 14 aug 2025, 15:29 nee, dat duurt nog 17 dagen...
Precies en wij beginnen in december. Is dat zo vroeg beginnen trouwens een gewoonte uit de NHK en is het ook ergens voorgeschreven in de HHK.?
In de NHK was de gewoonte dat vanaf 2 januari de preekbeurten voor het jaar erop werden ingepland. In de PKN is dit volgens mij nog steeds het gebruik maar in de praktijk komt het steeds vaker voor dat preekregelaars eerder bellen. Heeft afgelopen jaren een aantal keer iets over in het RD gestaan.
Hoe dit in de HHK is geregeld weet ik niet
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: 14 aug 2025, 15:56 Ik sprak van de week een preekregelaar die al begonnen was met bellen. Maar dat had te maken met het feit dat hij predikanten voor hele zondagen wilde afspreken, vanwege de afgelegen locatie van zijn gemeente. Als hij dan 1 september begint, krijgt hij veel predikanten aan de lijn die al veel halve zondagen elders af hebben gesproken.

Maar goed beschouwd is het veel te gek, hoe vroeg er nu van te voren wordt afgesproken. Het is een soort wedstrijd geworden, waarbij iedereen het eerste wil zijn.
Je kunt als predikant toch ook gewoon zeggen: Je kunt me bellen vanaf dan en dan en anders niet?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Reformer schreef: 14 aug 2025, 15:51
huisman schreef: 14 aug 2025, 14:26 Ik gun trouwens elke kansel een CGK predikant.
Het is natuurlijk wel opwindend voor een CGK predikant om gevraagd te worden in de HHK. Dan zeg je geen nee. Kijk ons eens over muren kijken.
Bedoel jij dat er weinig HHK'ers op CGK-kansels staan?
J.C. Philpot

Zeeuw schreef: 14 aug 2025, 16:49Je kunt als predikant toch ook gewoon zeggen: Je kunt me bellen vanaf dan en dan en anders niet?
Dat kan inderdaad. Maar blijkbaar vinden predikanten het ook moeilijk om nee te zeggen. Om wat voor redenen dan ook.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Reformer

Bericht door Reformer »

Ad Anker schreef: 14 aug 2025, 17:02
Het is natuurlijk wel opwindend voor een CGK predikant om gevraagd te worden in de HHK. Dan zeg je geen nee. Kijk ons eens over muren kijken.
Dat bedoel ik inderdaad.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef: 14 aug 2025, 16:49
J.C. Philpot schreef: 14 aug 2025, 15:56 Ik sprak van de week een preekregelaar die al begonnen was met bellen. Maar dat had te maken met het feit dat hij predikanten voor hele zondagen wilde afspreken, vanwege de afgelegen locatie van zijn gemeente. Als hij dan 1 september begint, krijgt hij veel predikanten aan de lijn die al veel halve zondagen elders af hebben gesproken.

Je kunt als predikant toch ook gewoon zeggen: Je kunt me bellen vanaf dan en dan en anders niet?
Die zijn er zeker. Ik ken ook een emeritus CGK predikant die zijn beurten aan de HHK met potlood invult en ze teruggeeft zodra hij een verzoek van een vacante CGK krijgt. Dit tot een bepaalde datum natuurlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Ad Anker schreef: 14 aug 2025, 17:02Het is natuurlijk wel opwindend voor een CGK predikant om gevraagd te worden in de HHK. Dan zeg je geen nee.
Wat is daar volgens jou zo opwindend aan?

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

Ik heb nog geen CGK predikant gesproken die het opwindend vindt. Ze doen het graag. De meesten zouden trouwens ook een GG gemeente dienen als daar een uitnodiging vandaan zou komen.

PKN gebeurt ook maar ik heb het idee minder dan HHK. PKN Valburg zie ik nog wel eens een CGK predikant staan.

HHK predikanten op CGK kansels gebeurt inderdaad minder dan andersom.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Refojongere schreef: 13 aug 2025, 08:21 Maar separatie komt toch ook bij veel andere predikanten van de HHK naar voren? Er wordt overal wel onderscheid gemaakt tussen ongelovigen en gelovigen. De ene bouwt op eigen goede gevoel, goede werken, goede bedoelingen en de ander niet. Of bedoelt u dat er maar weinig dominees zijn die hen die denken in Christus te zijn waarschuwen dat dat wel eens niet het geval kan zijn? Zo ja, vindt u dat dit elke zondag moet gebeuren en een belangrijk deel van de prediking moet vormen?
Beste DIA, kan ik hier nog een antwoord op ontvangen?
Reformer

Bericht door Reformer »

huisman schreef: 14 aug 2025, 14:26 HHK predikanten op CGK kansels gebeurt inderdaad minder dan andersom.
Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?
MePaul

Bericht door MePaul »

huisman schreef: 14 aug 2025, 18:15
Ik heb nog geen CGK predikant gesproken die het opwindend vindt. Ze doen het graag. De meesten zouden trouwens ook een GG gemeente dienen als daar een uitnodiging vandaan zou komen.

PKN gebeurt ook maar ik heb het idee minder dan HHK. PKN Valburg zie ik nog wel eens een CGK predikant staan.

HHK predikanten op CGK kansels gebeurt inderdaad minder dan andersom.
Het gebeurt juist zeer regelmatig dat CGK predikanten in reguliere zondagse erediensten in een PKN-gemeente voorgaan. In PKN gemeentes zoals Wouterswoude, Apeldoorn (Eben-Haëzerkerk), Nijkerk (Grote Kerk en Opstandingskerk) Gouda (St-Janskerk), Veenendaal (Sionskerk), Leiden (Marekerk), Veenendaal (Julianakerk), Harderwijk (Grote kerk), Groningen (Martinikerk), Houten (Sionkerk), Putten (Oude Kerk, Nieuwe Kerk & Zuiderkerk) Utrecht (Jacobikerk) en Ermelo (Nieuwe Kerk). Verder zie je onder andere in deze CGK gemeentes PKN predikanten op de kansel (maar dat gebeurt op nog veel meer plekken): Breda, Almelo, Putten de Hoeksteen, Harderwijk de Zaaier, Nijkerk de Kandelaar, Urk en Zeewolde. In Baarn hebben ze in de zomer en regelmatig het hele jaar door gezamenlijke diensten in de Calvijnkerk (PKN) en soms in de Adventkerk (CGK). In Maassluis houdt de Groote Kerk (PKN) ook regelmatig gezamenlijke (avond)diensten met de plaatselijke CGK.
Plaats reactie