huisman schreef: ↑14 aug 2025, 18:15
Ad Anker schreef: ↑14 aug 2025, 17:02
Reformer schreef: ↑14 aug 2025, 15:51
huisman schreef: ↑14 aug 2025, 14:26
Ik gun trouwens elke kansel een CGK predikant.
Andersom wil de kanselruil met HHK helaas nog niet zo vlotten...
Het is natuurlijk wel opwindend voor een CGK predikant om gevraagd te worden in de HHK. Dan zeg je geen nee. Kijk ons eens over muren kijken.
Bedoel jij dat er weinig HHK'ers op CGK-kansels staan?
Ik heb nog geen CGK predikant gesproken die het opwindend vindt. Ze doen het graag. De meesten zouden trouwens ook een GG gemeente dienen als daar een uitnodiging vandaan zou komen.
PKN gebeurt ook maar ik heb het idee minder dan HHK. PKN Valburg zie ik nog wel eens een CGK predikant staan.
HHK predikanten op CGK kansels gebeurt inderdaad minder dan andersom.
Het gebeurt juist zeer regelmatig dat CGK predikanten in reguliere zondagse erediensten in een PKN-gemeente voorgaan. In PKN gemeentes zoals Wouterswoude, Apeldoorn (Eben-Haëzerkerk), Nijkerk (Grote Kerk en Opstandingskerk) Gouda (St-Janskerk), Veenendaal (Sionskerk), Leiden (Marekerk), Veenendaal (Julianakerk), Harderwijk (Grote kerk), Groningen (Martinikerk), Houten (Sionkerk), Putten (Oude Kerk, Nieuwe Kerk & Zuiderkerk) Utrecht (Jacobikerk) en Ermelo (Nieuwe Kerk). Verder zie je onder andere in deze CGK gemeentes PKN predikanten op de kansel (maar dat gebeurt op nog veel meer plekken): Breda, Almelo, Putten de Hoeksteen, Harderwijk de Zaaier, Nijkerk de Kandelaar, Urk en Zeewolde. In Baarn hebben ze in de zomer en regelmatig het hele jaar door gezamenlijke diensten in de Calvijnkerk (PKN) en soms in de Adventkerk (CGK). In Maassluis houdt de Groote Kerk (PKN) ook regelmatig gezamenlijke (avond)diensten met de plaatselijke CGK.