Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
We kunnen nog wel een vraag stellen. Misschien moeten we deze vraag aan onszelf stellen: Wat maakte in feite de farizeeën zo boos? Waarom gingen nadat er zoveel 'aangename woorden' werden gesproken, dan ineens velen van Zijn discipelen terug? En dan werd de vraag gesteld: Willen jullie ook niet weggaan? Wat was de oorzaak van de ergernis?
Hier is ook een voorbeeld van een preek waarin de pijnpuntjes worden aangeraakt
https://www.youtube.com/watch?v=tB_nAFGyfcs
Hier is ook een voorbeeld van een preek waarin de pijnpuntjes worden aangeraakt
https://www.youtube.com/watch?v=tB_nAFGyfcs
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tja, dat mag hij vinden.Johann Gottfried Walther schreef: ↑14 aug 2025, 09:15 Een oude hervormde predikant heeft al eens gezegd: in elke preek moeten we de sleutel in het slot horen kraken.
wat is separatie? Dat alles van de mens wordt afgekapt, en dat is wat ik hoor, van links tot rechts, schurende preken, uitdrijvende preken.-DIA- schreef: ↑14 aug 2025, 08:58Ja wordt veel gezegd, zolang het een mens maar niet uit zijn comfortzone brengt. Dan kunnen we separatie wel verdragen. Maar als we er nu eens met al het onze buiten worden gezet? Dan zie je de uitwerking. De mens wil vasthouden aan alles wat hij meent te hebben.Bertiel schreef: ↑14 aug 2025, 08:53ik hoor van links naar rechts separatie in de HHK, zonde, ongeloof, onwil, wordt allemaal genoemdJanRap schreef: ↑14 aug 2025, 08:01@ 2eHans, Mag ik eens broederlijk informeren of er in de HHK separerend wordt gepreekt? Met name door de jongere generatie predikanten? In een gemiddeld Hervormd gereformeerde gemeente binnen de PKN lijkt dat toch wel wat te ontbreken. Separatie, of anders gezegd het verschil tussen schijn en zijn hoort er toch echt bij in de prediking. We vinden het bij Calvijn, maar ook bij zeer royale evangeliepredikers als Spurgeon en Ryle. Ik noem als voorbeeld het boek: 'Gelijkenissen van de Heiland' van Spurgeon. Dat is niet bepaald een gemoedelijk boek maar zeer onderzoekend. Calvijn gaat met separatie anders om. Hij spreekt over oprechte gelovigen en over hypocrieten of huichelaars. Hij maakt niet die subtiele onderscheidingen zoals je die tegenkomt in bijv. de Toetssteen van van der Groe.
Maar ik vraag me af waarop jouw oordeel van de HHK komt, welke predikanten je meerdere preken van gehoord hebt die niet separeren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hetzelfde geldt ook voor de GG, de GGiN, de CGK, de (O)GG(iN) enz. enz. Preken zij zichzelf of spreken zij de woorden Gods? Laten we dat onszelf eens afvragen? En van nature rekenen we op onszelf aan.Bertiel schreef: ↑14 aug 2025, 09:29wat is separatie? Dat alles van de mens wordt afgekapt, en dat is wat ik hoor, van links tot rechts, schurende preken, uitdrijvende preken.-DIA- schreef: ↑14 aug 2025, 08:58Ja wordt veel gezegd, zolang het een mens maar niet uit zijn comfortzone brengt. Dan kunnen we separatie wel verdragen. Maar als we er nu eens met al het onze buiten worden gezet? Dan zie je de uitwerking. De mens wil vasthouden aan alles wat hij meent te hebben.Bertiel schreef: ↑14 aug 2025, 08:53ik hoor van links naar rechts separatie in de HHK, zonde, ongeloof, onwil, wordt allemaal genoemdJanRap schreef: ↑14 aug 2025, 08:01 @ 2eHans, Mag ik eens broederlijk informeren of er in de HHK separerend wordt gepreekt? Met name door de jongere generatie predikanten? In een gemiddeld Hervormd gereformeerde gemeente binnen de PKN lijkt dat toch wel wat te ontbreken. Separatie, of anders gezegd het verschil tussen schijn en zijn hoort er toch echt bij in de prediking. We vinden het bij Calvijn, maar ook bij zeer royale evangeliepredikers als Spurgeon en Ryle. Ik noem als voorbeeld het boek: 'Gelijkenissen van de Heiland' van Spurgeon. Dat is niet bepaald een gemoedelijk boek maar zeer onderzoekend. Calvijn gaat met separatie anders om. Hij spreekt over oprechte gelovigen en over hypocrieten of huichelaars. Hij maakt niet die subtiele onderscheidingen zoals je die tegenkomt in bijv. de Toetssteen van van der Groe.
Maar ik vraag me af waarop jouw oordeel van de HHK komt, welke predikanten je meerdere preken van gehoord hebt die niet separeren.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ik mag hopen dat de preken op het woord gebasseerd zijn. Die ik in de HHk hoor wel in ieder geval
En de Bijbel gaat enkel over wel of niet behouden zijn of zijn er nog andere belangrijke levenslessen die de Bijbel leert? Maar ik neem het je niet kwalijk. Door jarenlang in de GG gezeten te hebben weet je niet beter. Je bent een product van je geestelijke opvoeding.
U noemt mooie boeken en u noemt in dezelfde post als vraag of er in de HHK separerend gepreekt wordt. Ik moet u het antwoord schuldig blijven, want ik bevind me niet in die kringen. Ik woon in Dordrecht en moet zeggen dat ik daar in de GG en CGK en PKN (Hervormd wijk 2 en 7) mij thuis voel. Separerend, gunnend en scherp en liefdevol.JanRap schreef: ↑14 aug 2025, 08:01@ 2eHans, Mag ik eens broederlijk informeren of er in de HHK separerend wordt gepreekt? Met name door de jongere generatie predikanten? In een gemiddeld Hervormd gereformeerde gemeente binnen de PKN lijkt dat toch wel wat te ontbreken. Separatie, of anders gezegd het verschil tussen schijn en zijn hoort er toch echt bij in de prediking. We vinden het bij Calvijn, maar ook bij zeer royale evangeliepredikers als Spurgeon en Ryle. Ik noem als voorbeeld het boek: 'Gelijkenissen van de Heiland' van Spurgeon. Dat is niet bepaald een gemoedelijk boek maar zeer onderzoekend. Calvijn gaat met separatie anders om. Hij spreekt over oprechte gelovigen en over hypocrieten of huichelaars. Hij maakt niet die subtiele onderscheidingen zoals je die tegenkomt in bijv. de Toetssteen van van der Groe.
U vroeg naar HHK en PKN. In Dordrecht is dat:
Erg klassiek (1773 en isoritmisch gezongen) en zonder allerlei toeters en bellen. Tja, dat is niet gemiddeld voor PKN. Ik snap uw vragen en toch vind ik dat wij dat niet voor andere gemeentes hoeven te beoordelen. Of moeten wij gemeentes en dominees separeren?
“Wie het onkruid in zijn eigen tuintje wiedt, ziet dat van de buren niet.”
Erg eens met de volgende post:
Laatst gewijzigd door 2e Hans op 14 aug 2025, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Johann Gottfried Walther schreef: ↑14 aug 2025, 09:15 Een oude hervormde predikant heeft al eens gezegd: in elke preek moeten we de sleutel in het slot horen kraken.
Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen evangelies ontsloten en toegesloten?
Alzo, als, volgens het bevel van Christus,
aan de gelovigen, allen en een iegelijk,
verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hen,
zo dikwijls als zij de belofte van het Evangelie
met een waar geloof aannemen,
waarachtelijk al hun zonden van God,
om de verdiensten van Christus' wil,
vergeven zijn;
daarentegen allen ongelovigen,
en die zich niet van harte bekeren,
verkondigd en betuigd wordt,
dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt,
zolang als zij zich niet bekeren; a
naar welk getuigenis van het Evangelie
God zal oordelen,
beide in dit en in het toekomende leven.
Uit de Heidelberger Catechismus Zondag 31
Eens, dit is separatie in de juiste zin van het woord. Tegelijkertijd verzanden helaas sommige 'separende preken' in een eindeloze opsomming van alles wat het ware geloof niet is, zonder dat de hoorder te horen krijgt wat het ware geloof dan wél inhoudt. Dat is evenmin een separerende preek als een preek waarin alleen het geloof benoemd wordt zonder het ongeloof. Sommige mensen smullen van een preek over alles wat het niet is, maar zodra het gaat over ‘de belofte van het Evangelie met een waar geloof aannemen’, vinden zij het geen separende preek meer want men hoort liever een preek waarin men volkomen passief kan blijven
- Johann Gottfried Walther
Zeker, daarom dé beide kanten, niet alleen wat het niet is...Rido91 schreef: ↑14 aug 2025, 09:50Johann Gottfried Walther schreef: ↑14 aug 2025, 09:15 Een oude hervormde predikant heeft al eens gezegd: in elke preek moeten we de sleutel in het slot horen kraken.
Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen evangelies ontsloten en toegesloten?
Alzo, als, volgens het bevel van Christus,
aan de gelovigen, allen en een iegelijk,
verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hen,
zo dikwijls als zij de belofte van het Evangelie
met een waar geloof aannemen,
waarachtelijk al hun zonden van God,
om de verdiensten van Christus' wil,
vergeven zijn;
daarentegen allen ongelovigen,
en die zich niet van harte bekeren,
verkondigd en betuigd wordt,
dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt,
zolang als zij zich niet bekeren; a
naar welk getuigenis van het Evangelie
God zal oordelen,
beide in dit en in het toekomende leven.
Uit de Heidelberger Catechismus Zondag 31
Eens, dit is separatie in de juiste zin van het woord. Tegelijkertijd verzanden helaas sommige 'separende preken' in een eindeloze opsomming van alles wat het ware geloof niet is, zonder dat de hoorder te horen krijgt wat het ware geloof dan wél inhoudt. Dat is evenmin een separerende preek als een preek waarin alleen het geloof benoemd wordt zonder het ongeloof. Sommige mensen smullen van een preek over alles wat het niet is, maar zodra het gaat over ‘de belofte van het Evangelie met een waar geloof aannemen’, vinden zij het geen separende preek meer want men hoort liever een preek waarin men volkomen passief kan blijven
maar zeer zeker ook ruime aandacht voor wat geloof wel is, en de rijkdom daarvan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
In Marcus (10:24-27) spreekt Jezus over de moeilijkheid voor rijkere mensen om het Koninkrijk van God binnen te gaan. Hij zegt dat het gemakkelijker is voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor iemand die rijk is om gered te worden. De discipelen zijn verrast en vragen: "Wie kan dan gered worden?" Jezus antwoordt dat het voor mensen onmogelijk is, maar dat bij God alles mogelijk is.Johann Gottfried Walther schreef: ↑14 aug 2025, 12:08
Zeker, daarom dé beide kanten, niet alleen wat het niet is...
maar zeer zeker ook ruime aandacht voor wat geloof wel is, en de rijkdom daarvan.
-
Als we voor de zoveelste keer het curatorium bespreken bij de GG ben ik ook wel benieuwd wat men vind van de commissie toelating in de HHK. Daarin zitten momenteel:
Ds. D. Zoet
Oud. Van Ooijen
Ds. G. Kater
Ds. N. den Ouden
Ds. W.M. van der Linden
Ds. J.L. Schreuders
Zelf denk ik wel een redelijke afspiegeling van het kerkverband, misschien ook wat rechts van het midden. Overigens is ds. Schreuders met emeritaat, weet iemand of daarvoor dan een ander komt?
Ds. D. Zoet
Oud. Van Ooijen
Ds. G. Kater
Ds. N. den Ouden
Ds. W.M. van der Linden
Ds. J.L. Schreuders
Zelf denk ik wel een redelijke afspiegeling van het kerkverband, misschien ook wat rechts van het midden. Overigens is ds. Schreuders met emeritaat, weet iemand of daarvoor dan een ander komt?
redelijk verdeeld, misschien wat rechts van het midden.
maar die hebben natuurlijk een andere taak dan het curatorium in de GG en in de HHK is geen predikantentekort
maar die hebben natuurlijk een andere taak dan het curatorium in de GG en in de HHK is geen predikantentekort
-
Nou ja, de taak is niet anders, namelijk studenten toelaten tot de opleiding en begeleiden totdat ze beroepbaar gesteld kunnen worden. De werkwijze is wel anders maar ook in de HHK worden studenten geweigerd. Ligt alleen niet zo onder vuur omdat er inderdaad niet echt een predikantentekort is.
- Reformer
Sinds wanneer laat de Commissie Toelating studenten toe tot de opleiding?Henk J schreef: ↑14 aug 2025, 13:45 Nou ja, de taak is niet anders, namelijk studenten toelaten tot de opleiding en begeleiden totdat ze beroepbaar gesteld kunnen worden. De werkwijze is wel anders maar ook in de HHK worden studenten geweigerd. Ligt alleen niet zo onder vuur omdat er inderdaad niet echt een predikantentekort is.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Slipp of the pen van Henk J. Commissie laat niet toe tot de studie, de studie is voor iedereen te volgen. De commissie laat toe tot de preekstoel (geeft preekconsent) en tot beroepbaarstelling.Reformer schreef: ↑14 aug 2025, 14:00Sinds wanneer laat de Commissie Toelating studenten toe tot de opleiding?Henk J schreef: ↑14 aug 2025, 13:45 Nou ja, de taak is niet anders, namelijk studenten toelaten tot de opleiding en begeleiden totdat ze beroepbaar gesteld kunnen worden. De werkwijze is wel anders maar ook in de HHK worden studenten geweigerd. Ligt alleen niet zo onder vuur omdat er inderdaad niet echt een predikantentekort is.