Maar separatie komt toch ook bij veel andere predikanten van de HHK naar voren? Er wordt overal wel onderscheid gemaakt tussen ongelovigen en gelovigen. De ene bouwt op eigen goede gevoel, goede werken, goede bedoelingen en de ander niet. Of bedoelt u dat er maar weinig dominees zijn die hen die denken in Christus te zijn waarschuwen dat dat wel eens niet het geval kan zijn? Zo ja, vindt u dat dit elke zondag moet gebeuren en een belangrijk deel van de prediking moet vormen?-DIA- schreef: ↑13 aug 2025, 02:13Belangrijk is de separatie, immers een mens van nature zal en wil zich bedriegen voor een eeuwigheid. Daarom is het noodzaak om van alle grond die niet houdbaar zijn voor de eeuwigheid afgestoten te worden.Refojongere schreef: ↑12 aug 2025, 20:48Dank voor uw reactie. Het raakt u dieper dan andere preken. Kunt u onder woorden brengen wat dat is? De ellendestaat van de mens en de ernst van het leven wordt meer uitgediept? Of bedoelt u iets anders?-DIA- schreef: ↑12 aug 2025, 08:40Ik meen, met schuchterheid gezegd, dat ik hierboven al wat van heb gezegd. Als je zulke preken hoort en als je beseft wat en wie een mens is, dan komt er niemand onschuldig uit. We kunnen proberen eroverheen te leven, en dat doen we als mens toch maar het liefst, maar ik acht het een zegen als een preek eens wat dieper mag gaan, en dat het je dieper als alleen uiterlijk raakt.
Ontwikkelingen HHK
-
Re: Ontwikkelingen HHK
@ DIA, Ik vermoed dat vele refoforummers het met u eens zijn als het over separatie gaat. Toch wil ik aantekenen dat separatie in de prediking op zich volstrekt onvoldoende is als deze niet leidt tot het omhelzen van de belofte van het Evangelie. Immers, als iemand afgestoten is van alle grond die niet houdbaar is voor de eeuwigheid heeft ie nog niets. Dan is die persoon zonder God en buiten Christus. Tenzij we er van maken: Als iemand van alle grond afgestoten is die niet houdbaar is voor de eeuwigheid, is hij reeds wedergeboren. Maar dat lijkt mij een foute en levensgevaarlijke theologie. En dat is zeker niet de theologie van de HHK.-DIA- schreef: ↑13 aug 2025, 02:13Belangrijk is de separatie, immers een mens van nature zal en wil zich bedriegen voor een eeuwigheid. Daarom is het noodzaak om van alle grond die niet houdbaar zijn voor de eeuwigheid afgestoten te worden.Refojongere schreef: ↑12 aug 2025, 20:48Dank voor uw reactie. Het raakt u dieper dan andere preken. Kunt u onder woorden brengen wat dat is? De ellendestaat van de mens en de ernst van het leven wordt meer uitgediept? Of bedoelt u iets anders?-DIA- schreef: ↑12 aug 2025, 08:40Ik meen, met schuchterheid gezegd, dat ik hierboven al wat van heb gezegd. Als je zulke preken hoort en als je beseft wat en wie een mens is, dan komt er niemand onschuldig uit. We kunnen proberen eroverheen te leven, en dat doen we als mens toch maar het liefst, maar ik acht het een zegen als een preek eens wat dieper mag gaan, en dat het je dieper als alleen uiterlijk raakt.
Misschien is het goed, door alle vragen die we ontvangen, om eens de onderstaande preek aandachtig te beluisteren. Maar we moeten wel licht ontvangen om de tijd waarin we leven te verstaan. Ook daarom werd door een geoefend volk wel gezegd: Wie het vertstaat, die versta het. Ik heb soms de gedachte dat we hier nu meer om lachen dan dat we dit serieus nemen? Ik geloof dan ook niet dat dit zomaar opgeheven zal kunnen worden, en nog minder om het zo verstaan dat ik het beter zou willen weten, dat zij verre. Toch merk dat we in een zeer kritische tijd leven, en anderzijds een juist zeer kritiekloze tijd.
https://www.prekenweb.nl/preek/13917
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Geeft deze preek een antwoord op mijn vragen dan? Is uw bewering dat wat in de preek wordt gezegd in de HHK weinig wordt gepreekt? Zo ja, dan wil ik er wel naar luisteren.-DIA- schreef: ↑13 aug 2025, 09:35 Misschien is het goed, door alle vragen die we ontvangen, om eens de onderstaande preek aandachtig te beluisteren. Maar we moeten wel licht ontvangen om de tijd waarin we leven te verstaan. Ook daarom werd door een geoefend volk wel gezegd: Wie het vertstaat, die versta het. Ik heb soms de gedachte dat we hier nu meer om lachen dan dat we dit serieus nemen? Ik geloof dan ook niet dat dit zomaar opgeheven zal kunnen worden, en nog minder om het zo verstaan dat ik het beter zou willen weten, dat zij verre. Toch merk dat we in een zeer kritische tijd leven, en anderzijds een juist zeer kritiekloze tijd.
Voor de goede orde zou het denk ik beter zijn om eerst de vragen die gesteld zijn aan u (naar aanleiding van de eerder door u gedeelde preek) te beantwoorden voor we weer een nieuwe preek gaan beluisteren. Wellicht komen er uit de preek van ds Veenendaal ook weer nieuwe vragen op. Zo blijft het wat overzichtelijker allemaal-DIA- schreef: ↑13 aug 2025, 09:35 Misschien is het goed, door alle vragen die we ontvangen, om eens de onderstaande preek aandachtig te beluisteren. Maar we moeten wel licht ontvangen om de tijd waarin we leven te verstaan. Ook daarom werd door een geoefend volk wel gezegd: Wie het vertstaat, die versta het. Ik heb soms de gedachte dat we hier nu meer om lachen dan dat we dit serieus nemen? Ik geloof dan ook niet dat dit zomaar opgeheven zal kunnen worden, en nog minder om het zo verstaan dat ik het beter zou willen weten, dat zij verre. Toch merk dat we in een zeer kritische tijd leven, en anderzijds een juist zeer kritiekloze tijd.
@DIA, Dankuwel voor de link. Heb beluisterd. Moet wel eerlijk zeggen dat ik een preek eigenlijk minstens twee keer moet horen, en mogelijk ook wat moet meeschrijven, want ben niet zo'n goede luisteraar. Dit is een glasheldere en reformatorische preek. Grondig voorbereid lijkt me. Meen te weten dat de predikant GG was en afkomstig was uit de CGK? Hij verkondigt in deze preek in ieder geval een ruim en onvoorwaardelijk Evangelie. Gode zij dank weet ik bijna zeker dat veel refoforummers zondag aan zondag zo'n prediking mogen beluisteren. Zij het dan in verschillende toonaarden, met verschillend talent, met meer of mindere kanselgaven. Maar met als kern: de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof. Als die kern wordt gemist, of versluierd wordt gepreekt, of een een systeem wordt gewrongen, of aangevuld met het 'eigene' van sommige kerkelijke denominaties, dan moeten we ons zorgen maken.-DIA- schreef: ↑13 aug 2025, 09:35 Misschien is het goed, door alle vragen die we ontvangen, om eens de onderstaande preek aandachtig te beluisteren. Maar we moeten wel licht ontvangen om de tijd waarin we leven te verstaan. Ook daarom werd door een geoefend volk wel gezegd: Wie het vertstaat, die versta het. Ik heb soms de gedachte dat we hier nu meer om lachen dan dat we dit serieus nemen? Ik geloof dan ook niet dat dit zomaar opgeheven zal kunnen worden, en nog minder om het zo verstaan dat ik het beter zou willen weten, dat zij verre. Toch merk dat we in een zeer kritische tijd leven, en anderzijds een juist zeer kritiekloze tijd.
Zeker waar én gelukkig is onze zaligheid niet afhankelijk van onze natuur en ons bedrog.
'Hoe kan er met zulke mensen ooit nog één behouden worden en hoe kan er met zulk een God ooit nog één verloren gaan? ' (wijlen ds. L. Vroegindeweij)
@ 2eHans, Mag ik eens broederlijk informeren of er in de HHK separerend wordt gepreekt? Met name door de jongere generatie predikanten? In een gemiddeld Hervormd gereformeerde gemeente binnen de PKN lijkt dat toch wel wat te ontbreken. Separatie, of anders gezegd het verschil tussen schijn en zijn hoort er toch echt bij in de prediking. We vinden het bij Calvijn, maar ook bij zeer royale evangeliepredikers als Spurgeon en Ryle. Ik noem als voorbeeld het boek: 'Gelijkenissen van de Heiland' van Spurgeon. Dat is niet bepaald een gemoedelijk boek maar zeer onderzoekend. Calvijn gaat met separatie anders om. Hij spreekt over oprechte gelovigen en over hypocrieten of huichelaars. Hij maakt niet die subtiele onderscheidingen zoals je die tegenkomt in bijv. de Toetssteen van van der Groe.
Dan kan ik toch verwijzen naar ds. W.J. Teunissen. Maar als je spreekt over 'subtiele onderscheidingen' moet ik toch denken dat we ons zo heel graag bedriegen, om maar rust te hebben. Een mens wil immers rust? En kom daar maar niet aan! Dan kan een mens woest worden. Maar dan de vraag: Waar komt deze reactie vandaan? Probeer eens na te denken. Immers, is dat vreemd?JanRap schreef: ↑14 aug 2025, 08:01@ 2eHans, Mag ik eens broederlijk informeren of er in de HHK separerend wordt gepreekt? Met name door de jongere generatie predikanten? In een gemiddeld Hervormd gereformeerde gemeente binnen de PKN lijkt dat toch wel wat te ontbreken. Separatie, of anders gezegd het verschil tussen schijn en zijn hoort er toch echt bij in de prediking. We vinden het bij Calvijn, maar ook bij zeer royale evangeliepredikers als Spurgeon en Ryle. Ik noem als voorbeeld het boek: 'Gelijkenissen van de Heiland' van Spurgeon. Dat is niet bepaald een gemoedelijk boek maar zeer onderzoekend. Calvijn gaat met separatie anders om. Hij spreekt over oprechte gelovigen en over hypocrieten of huichelaars. Hij maakt niet die subtiele onderscheidingen zoals je die tegenkomt in bijv. de Toetssteen van van der Groe.
ik hoor van links naar rechts separatie in de HHK, zonde, ongeloof, onwil, wordt allemaal genoemdJanRap schreef: ↑14 aug 2025, 08:01@ 2eHans, Mag ik eens broederlijk informeren of er in de HHK separerend wordt gepreekt? Met name door de jongere generatie predikanten? In een gemiddeld Hervormd gereformeerde gemeente binnen de PKN lijkt dat toch wel wat te ontbreken. Separatie, of anders gezegd het verschil tussen schijn en zijn hoort er toch echt bij in de prediking. We vinden het bij Calvijn, maar ook bij zeer royale evangeliepredikers als Spurgeon en Ryle. Ik noem als voorbeeld het boek: 'Gelijkenissen van de Heiland' van Spurgeon. Dat is niet bepaald een gemoedelijk boek maar zeer onderzoekend. Calvijn gaat met separatie anders om. Hij spreekt over oprechte gelovigen en over hypocrieten of huichelaars. Hij maakt niet die subtiele onderscheidingen zoals je die tegenkomt in bijv. de Toetssteen van van der Groe.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ja wordt veel gezegd, zolang het een mens maar niet uit zijn comfortzone brengt. Dan kunnen we separatie wel verdragen. Maar als we er nu eens met al het onze buiten worden gezet? Dan zie je de uitwerking. De mens wil vasthouden aan alles wat hij meent te hebben.Bertiel schreef: ↑14 aug 2025, 08:53ik hoor van links naar rechts separatie in de HHK, zonde, ongeloof, onwil, wordt allemaal genoemdJanRap schreef: ↑14 aug 2025, 08:01@ 2eHans, Mag ik eens broederlijk informeren of er in de HHK separerend wordt gepreekt? Met name door de jongere generatie predikanten? In een gemiddeld Hervormd gereformeerde gemeente binnen de PKN lijkt dat toch wel wat te ontbreken. Separatie, of anders gezegd het verschil tussen schijn en zijn hoort er toch echt bij in de prediking. We vinden het bij Calvijn, maar ook bij zeer royale evangeliepredikers als Spurgeon en Ryle. Ik noem als voorbeeld het boek: 'Gelijkenissen van de Heiland' van Spurgeon. Dat is niet bepaald een gemoedelijk boek maar zeer onderzoekend. Calvijn gaat met separatie anders om. Hij spreekt over oprechte gelovigen en over hypocrieten of huichelaars. Hij maakt niet die subtiele onderscheidingen zoals je die tegenkomt in bijv. de Toetssteen van van der Groe.
En waarom is een separerende preek essentieel? Het is meer een GG-dingetje. Past totaal niet bij de Hervormden om de nadruk te leggen op separatie. Ik zie het meer als theologische armoede. En dat verbaast me niet, gezien de matige opleiding van GG-predikanten
- Johann Gottfried Walther
En dat onderscheiden van gelovigen en ongelovigen in de Bijbel dan?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik zeg niet dat er geen onderscheid is, ik hekel meer het veronderstelde belang dat dit in elke preek (utgebreid) besproken zou moeten worden. In de Bijbel staat meer dingen die een mens ter lering of vertroosting kunnen zijn.Johann Gottfried Walther schreef: ↑14 aug 2025, 09:07
En dat onderscheiden van gelovigen en ongelovigen in de Bijbel dan?
- Johann Gottfried Walther
Een oude hervormde predikant heeft al eens gezegd: in elke preek moeten we de sleutel in het slot horen kraken.
Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen evangelies ontsloten en toegesloten?
Alzo, als, volgens het bevel van Christus,
aan de gelovigen, allen en een iegelijk,
verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hen,
zo dikwijls als zij de belofte van het Evangelie
met een waar geloof aannemen,
waarachtelijk al hun zonden van God,
om de verdiensten van Christus' wil,
vergeven zijn;
daarentegen allen ongelovigen,
en die zich niet van harte bekeren,
verkondigd en betuigd wordt,
dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt,
zolang als zij zich niet bekeren; a
naar welk getuigenis van het Evangelie
God zal oordelen,
beide in dit en in het toekomende leven.
Uit de Heidelberger Catechismus Zondag 31
Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen evangelies ontsloten en toegesloten?
Alzo, als, volgens het bevel van Christus,
aan de gelovigen, allen en een iegelijk,
verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hen,
zo dikwijls als zij de belofte van het Evangelie
met een waar geloof aannemen,
waarachtelijk al hun zonden van God,
om de verdiensten van Christus' wil,
vergeven zijn;
daarentegen allen ongelovigen,
en die zich niet van harte bekeren,
verkondigd en betuigd wordt,
dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt,
zolang als zij zich niet bekeren; a
naar welk getuigenis van het Evangelie
God zal oordelen,
beide in dit en in het toekomende leven.
Uit de Heidelberger Catechismus Zondag 31
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"