Volgens mij zijn we al dingen door elkaar aan het halen en dus off-topic.Miscanthus schreef: Dat moeten we niet door elkaar halen.

Als het goed is wel... helaas zijn er mensen die dat zelf gaan invullen en als God heeft bepaald dat Verlossing heel snel op Ellende volgt daar hun vraagtekens bij gaan zetten.MBE schreef:De lengte daarvan bepaald de Heere zelf.Marnix schreef:Ellende geeft onrust
Verlossing geeft troost
Dankbaarheid geeft blijdschap.
Nou ben ik geen voorstander van vaste stramienen waarin eerst de Ellende (en daarmee dus de onrust) flink moet inwortelen en woekeren voor je naar stap 2 kan gaan... maar ellendekennis en ook onrust zijn wel een onderdeel van bekering denk ik.
Als het goed is wel... helaas zijn er mensen die dat zelf gaan invullen en bijbelteksten interpreteren, en zeggen dat het altijd heel snel zal zijn. Wat is snel? Bij God is één dag als duizend jaar, en duizend jaren zijn bij Hem als één dag. Ik denk dat God daar vrij in is, en dat we nog ter linkerzijde nog ter rechterzijde termijnen aan de ellende moeten stellen.Marnix schreef:Als het goed is wel... helaas zijn er mensen die dat zelf gaan invullen en als God heeft bepaald dat Verlossing heel snel op Ellende volgt daar hun vraagtekens bij gaan zetten.MBE schreef:De lengte daarvan bepaald de Heere zelf.Marnix schreef:Ellende geeft onrust
Verlossing geeft troost
Nou ben ik geen voorstander van vaste stramienen waarin eerst de Ellende (en daarmee dus de onrust) flink moet inwortelen en woekeren voor je naar stap 2 kan gaan... maar ellendekennis en ook onrust zijn wel een onderdeel van bekering denk ik.
Het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang. Er moet zicht op verlossing zijn. Anders is het niet te dragen. Nergens in de bijbel kunnen we vinden dat er een lange periode over heen zou gaan. Altijd wordt er geschermd met Heman. Maar Heman zegt in zijn eerste vers al: O HEERE, God mijns heils!Erasmiaan schreef:Als het goed is wel... helaas zijn er mensen die dat zelf gaan invullen en bijbelteksten interpreteren, en zeggen dat het altijd heel snel zal zijn. Wat is snel? Bij God is één dag als duizend jaar, en duizend jaren zijn bij Hem als één dag. Ik denk dat God daar vrij in is, en dat we nog ter linkerzijde nog ter rechterzijde termijnen aan de ellende moeten stellen.Marnix schreef:Als het goed is wel... helaas zijn er mensen die dat zelf gaan invullen en als God heeft bepaald dat Verlossing heel snel op Ellende volgt daar hun vraagtekens bij gaan zetten.MBE schreef:De lengte daarvan bepaald de Heere zelf.Marnix schreef:Ellende geeft onrust
Verlossing geeft troost
Het zijn of door ons zelf of door een Ander.MBE schreef:Hiermee zeg je dus dat iemand die 'in de ellende leeft' (om het zo ff uit te drukken) de toorn van God draagt. Onmogelijk.jacob schreef:Het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang.
Je zegt: het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang.jacob schreef:Het zijn of door ons zelf of door een Ander.MBE schreef:Hiermee zeg je dus dat iemand die 'in de ellende leeft' (om het zo ff uit te drukken) de toorn van God draagt. Onmogelijk.jacob schreef:Het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang.
Het inzien van onze ellende is niets anders dan dat je inleeft hoe groot de kloof is tussen God en de mens.
maar goed, van mij mag je ook toorn in oordeel veranderen. In het licht van Romeinen 3 is dat denk ik ook beter. Ik bedoel er overigens het zelfde mee.MBE schreef:Je zegt: het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang.jacob schreef:Het zijn of door ons zelf of door een Ander.MBE schreef:Hiermee zeg je dus dat iemand die 'in de ellende leeft' (om het zo ff uit te drukken) de toorn van God draagt. Onmogelijk.jacob schreef:Het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang.
Het inzien van onze ellende is niets anders dan dat je inleeft hoe groot de kloof is tussen God en de mens.
Dat: Zeker niet voor maanden lang moet je gewoon weglaten.
Het is onmogelijk om de toorn van God te dragen PUNT
Het in zien van onze ellende bestaat zeker in het inleven van de grote kloof tussen God en de mens, maar zeker ook het inleven hoe die kloof er gekomen is. En dat het rechtvaardig is dat die kloof er is. Dus niet: niets anders dan maar: een onderdeel van.
Als ellende de stap is die voorafgaat aan verlossing, is dat toch zo? Waaruit ken je je ellende? Uit Gods wet. Ellendekennis is dus inzien dat je die wet telkens overtreedt en dat je daarom Gods eeuwige toorn verdient.MBE schreef:Hiermee zeg je dus dat iemand die 'in de ellende leeft' (om het zo ff uit te drukken) de toorn van God draagt. Onmogelijk.jacob schreef:Het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang.
De toorn Gods verdienen is wat anders dan de toorn Gods dragen, dat is wat ik bedoel.Marnix schreef:Als ellende de stap is die voorafgaat aan verlossing, is dat toch zo? Waaruit ken je je ellende? Uit Gods wet. Ellendekennis is dus inzien dat je die wet telkens overtreedt en dat je daarom Gods eeuwige toorn verdient.MBE schreef:Hiermee zeg je dus dat iemand die 'in de ellende leeft' (om het zo ff uit te drukken) de toorn van God draagt. Onmogelijk.jacob schreef:Het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang.
Jezus droeg alle zonden, ook die van jou.... Hij nam die straf op zich, droeg die in plaats van jou... en als je dat ontdekt verlost Hij je er ook echt van, dan worden je zonden vergeven... dan is de schuld volledig betaald. Dat is verlossing... Het kan niet zo zijn dat je Jezus als Verlosser kent... maar nog steeds de last van je zonden met je meedraagt.... Wel is het natuurlijk zo dat je er mee zit dat je nog steeds zonde doet, tegen Gods wil ingaat.... dat je elke dag weer schuld krijgt... en elke keer weer naar God moet voor vergeving. Dat dat pijn geeft, juist als je je bevrijdt weet van de zonde, is logisch....
Maar anderzijds, wat is bevrijd zijn van zonde, geen schuld meer hebben t.o.v. God als je toch met die dingen blijft zitten? Heb je ze dan wel echt aan Hem overgegeven?
Nu is Gods toorn nog niet ontstoken? Waar blijkt dat uit?MBE schreef:De toorn Gods verdienen is wat anders dan de toorn Gods dragen, dat is wat ik bedoel.Marnix schreef:Als ellende de stap is die voorafgaat aan verlossing, is dat toch zo? Waaruit ken je je ellende? Uit Gods wet. Ellendekennis is dus inzien dat je die wet telkens overtreedt en dat je daarom Gods eeuwige toorn verdient.MBE schreef:Hiermee zeg je dus dat iemand die 'in de ellende leeft' (om het zo ff uit te drukken) de toorn van God draagt. Onmogelijk.jacob schreef:Het is onmogelijk om de toorn van God te dragen. Zeker niet voor maanden lang.
Jezus droeg alle zonden, ook die van jou.... Hij nam die straf op zich, droeg die in plaats van jou... en als je dat ontdekt verlost Hij je er ook echt van, dan worden je zonden vergeven... dan is de schuld volledig betaald. Dat is verlossing... Het kan niet zo zijn dat je Jezus als Verlosser kent... maar nog steeds de last van je zonden met je meedraagt.... Wel is het natuurlijk zo dat je er mee zit dat je nog steeds zonde doet, tegen Gods wil ingaat.... dat je elke dag weer schuld krijgt... en elke keer weer naar God moet voor vergeving. Dat dat pijn geeft, juist als je je bevrijdt weet van de zonde, is logisch....
Maar anderzijds, wat is bevrijd zijn van zonde, geen schuld meer hebben t.o.v. God als je toch met die dingen blijft zitten? Heb je ze dan wel echt aan Hem overgegeven?
Als wij de toorn van God zouden kunnen dragen, zouden wij kunnen betalen en dat is onmogellijk.
Als Gods toorn onstoken wordt is het verderf zeker.
Ik zeg niet dat we niet onder de toorn van God liggen, maar dat wij die toorn niet dragen.jacob schreef:Nu is Gods toorn nog niet ontstoken? Waar blijkt dat uit?
De straf van God rust op de schepping en op alle mensen. Het oordeel is al lang geveld. In het paradijs. Hoe kom je er nu bij dat wij niet onder de toorn van God liggen.
(En wij weten, dat het oordeel Gods naar waarheid is, over degenen, die zulke dingen doen, in het bijzonder geldt dit voor mensen die oordelen, maar alle zonden zijn gelijk)
Ik zou wel eens willen weten hoe jij zondag 5 interpreteer.
Goed, wat is volgens jouw dan wel ellende kennis. Ik heb nergens gezegd dat de volledige toorn van God tot uitting komt zoals dat bij de Heere Jezus is gebeurd. Wat ik wel wil aangeven is dat de ellende kennis inhoudt dat we een tegen een rechtvaardig God hebben gezondigd. En dat we of door ons zelf, of door een ander volkomen betaald moet worden. Die wetenschap gaat je niet in de koude kleren zitten. Sterker nog, de wetensschap is nauwelijks te dragen. En daarom als God alleen met Zijn rechtvaardigheid gaat schijnen op onze vuile zonden dan moet er al zicht zijn op Christus.MBE schreef:Ik zeg niet dat we niet onder de toorn van God liggen, maar dat wij die toorn niet dragen.jacob schreef:Nu is Gods toorn nog niet ontstoken? Waar blijkt dat uit?
De straf van God rust op de schepping en op alle mensen. Het oordeel is al lang geveld. In het paradijs. Hoe kom je er nu bij dat wij niet onder de toorn van God liggen.
(En wij weten, dat het oordeel Gods naar waarheid is, over degenen, die zulke dingen doen, in het bijzonder geldt dit voor mensen die oordelen, maar alle zonden zijn gelijk)
Ik zou wel eens willen weten hoe jij zondag 5 interpreteer.
Als God Zijn toorn tegen ons ontsteekt, moeten wij verteren.
Ex 32:10 En nu, laat Mij toe, dat Mijn toorn tegen hen ontsteke, en hen vertere; zo zal Ik u tot een groot volk maken.
Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn. Dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben.
Inderdaad is het oordeel geveld, maar nog niet uitgevoerd.
Ik zal je recht doen hoor. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de ellende kennis inhoudt dat we tegen een rechtvaardig God hebben gezondigd. enz.jacob schreef:[
Goed, wat is volgens jouw dan wel ellende kennis. Ik heb nergens gezegd dat de volledige toorn van God tot uitting komt zoals dat bij de Heere Jezus is gebeurd. Wat ik wel wil aangeven is dat de ellende kennis inhoudt dat we een tegen een rechtvaardig God hebben gezondigd. En dat we of door ons zelf, of door een ander volkomen betaald moet worden. Die wetenschap gaat je niet in de koude kleren zitten. Sterker nog, de wetensschap is nauwelijks te dragen. En daarom als God alleen met Zijn rechtvaardigheid gaat schijnen op onze vuile zonden dan moet er al zicht zijn op Christus.
Jammer dat je het alleen bij een defnintie verschil houdt. Je kan toch wel antwoord geven op mijn vragen. Je haalt nu een punt uit mijn betoog en dat neem je onder vuur. Terwijl je verder mijn postings geen recht doet.