Het bericht dat rondgaat is onjuist en jaagt ten onrechte angst aan.
Tegelijkertijd is extra privacy altijd goed, dus ik adviseer om dat vinkje aan te zetten. Extra voordeel is dat al die troep die in chatgroepen gedeeld wordt, niet meer automatisch mijn galerij vervuilt.
Wat ik wel veelzeggend vind, is dat je het per chat of chatgroep moet instellen, en dat de optie standaard uit staat.
Vraag (pc en internet)
Re: Vraag (pc en internet)
Bij mij stond het al standaard voor alle appgroepen en contacten aan...dus ik denk dat die optie er in het verleden wel was.
- Dodo
Ik heb standaard uit staan dat de foto's in mijn map foto's worden gezet.
Ik heb nu de groep 'leeskring' eens bekeken, en je kunt geen chats downloaden als je het vinkje aanzet. Dat vind ik wel prettig. Niet voor deze groep, zoveel wordt er niet verhapstukt, maar ik doe wat secretariswerk voor de kerkenraden en dat zijn gesprekken die beter niet gedownload worden. Overigens zag ik daar dat de scriba me voor was, en het schuifje al om had gezet.
Ik heb nu de groep 'leeskring' eens bekeken, en je kunt geen chats downloaden als je het vinkje aanzet. Dat vind ik wel prettig. Niet voor deze groep, zoveel wordt er niet verhapstukt, maar ik doe wat secretariswerk voor de kerkenraden en dat zijn gesprekken die beter niet gedownload worden. Overigens zag ik daar dat de scriba me voor was, en het schuifje al om had gezet.
Dit triggert mij wel. Als dat beter niet gedownload kan worden lijkt me dat een persoonlijke mening. Immers, als iedereen in de groep er zo over denkt wordt het niet gedownload of het vinkje nu aan staat of uit. En als er afgesproken is om niet te downloaden dan zijn vinkjes ook niet nodig. Tenminste, tenzij er consensus is dat afspraken niet nagekomen hoeven te worden.
En als iemand WIL downloaden (om wat voor reden dan ook) is een printscreen van de geopende chat voldoende toch? (even door AI en de de tekst is ook weer bewerkbaar....)
Als dat vinkje wordt aangezet kan - volgens mij - ook een post niet worden doorgestuurd. Dat is irritant, want dat is een functionaliteit die (vooral in individuele chats denk ik) wel gebruikt wordt (doorsturen over ophalen van iemand of zo).
Kortom, ook dit "vinkje" is vooral schijnveiligheid. De enorme snelheid waarmee dit "wappie" bericht door chatgroepen vliegt is wel een fenomeen op zichzelf overigens.
Dat bericht heeft eigenlijk maar één kernboodschap: stap z.s.m. over op een privacy vriendelijk alternatief, zoals Signal, Siilo of Teams.
Zover ben ik niet nog niet ;-)
Teams (is wel een andere functionaliteit als WhatsApp en Signal). Ik zie ook niet in waarom dat beter zou zijn (is Microsoft versus Meta)
Silo ken ik niet? Wat is dat?
en Signal springt er idd wel bovenuit qua dataminimalisatie en privacy (vooral doordat het nauwelijks metadata registreert en bewaard).
Issue is wel dat het ook Amerikaans is, in het kader van data soevereiniteit is dat wel een dingetje.
Siilo (met dubbel i) is een beveiligde app, in eerste instantie bedoeld voor de zorg en de medische wereld. Maar ook daarbuiten heel goed bruikbaar.
Alle berichten, fotos en videos blijven binnen de app; dus nooit in de galerij.
Siilo is veiligste chatapp.
Teams is heel goed te gebruiken binnen dezelfde organisatie. Omdat iedereen een Office365 account heeft, is het beschermd, en kan je met Microsoft afspraken maken waar het opgeslagen wordt.
Teams is heel goed te gebruiken binnen dezelfde organisatie. Omdat iedereen een Office365 account heeft, is het beschermd, en kan je met Microsoft afspraken maken waar het opgeslagen wordt.
Ook Europese opslag valt onder Amerikaanse Jurisdictie. En waarom zouden we Microsoft wel vertrouwen en Meta niet over data(mis)(ge)bruik?Tiberius schreef: ↑08 aug 2025, 12:55 Siilo (met dubbel i) is een beveiligde app, in eerste instantie bedoeld voor de zorg en de medische wereld. Maar ook daarbuiten heel goed bruikbaar.
Sowieso is de Europese tendens om toch inzicht te willen hebben in de berichten (dus een backdoor willen op de encryptie) meer een inbreuk op de privacy dan wat WhatsApp nu doet (met metadata).
Eens. Het liefst zou ik een eigen chatserver inrichten, maar ja, dan heb ik weinig mensen om mee te communiceren.
Overigens is het verschil tussen Meta en Microsoft, dat het verdienmodel van Meta jouw en mijn persoonlijke gegevens zijn, en dat van Microsoft jouw en mijn maandelijkse licentiebedragen.
Overigens is het verschil tussen Meta en Microsoft, dat het verdienmodel van Meta jouw en mijn persoonlijke gegevens zijn, en dat van Microsoft jouw en mijn maandelijkse licentiebedragen.
Onder de refoforum vlag kunnen we wel een eigen matrix server opzetten. Clients voor alle platformen zoals android/ios/etc.Tiberius schreef:Eens. Het liefst zou ik een eigen chatserver inrichten, maar ja, dan heb ik weinig mensen om mee te communiceren.