Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

merel

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door merel »

Dat denk ik dus ook. Denk dat iedereen zijn knopen moet tellen en de boel de boel laten. Dan mag de BhP een eigen kerk starten met Veenendaal en Nunspeet in het kielzog en de rest sluit zich aan bij PKN of NGK.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het zou mij niet verbazen als Rijnsburg c.s. zich op termijn aansluit bij de GG. Ds. Egas heeft als naamvoorstel CGG (Christelijke Gereformeerde Gemeenten) voorgesteld.
Dat lijkt mij geen verkeerde ontwikkeling.
Ik weet niet hoe representatief iemand als Huisman is voor Rijnsburg c.s., maar hij zou uitstekend in de GG passen. En dan nog niet eens in de linkervleugel.
Henk J

Bericht door Henk J »

Binnen de GG leeft nog wel wat weerstand tegen de drieverbondenleer, mede ook omdat ds. Kersten er zo tegen ageerde. Dus dat zie ik niet zo snel gebeuren. Zo goed is de GG niet in onderling zaken vrij laten en ik verwacht niet dat al de CGK-ers de drieverbondenleer opgeven.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Er is nog een nadeel van het overgaan naar de GG. En dat is de verhouding van het aantal predikanten inrelatie tot het aantal gemeenten. Als gemeente waar je elke zondag een predikant hebt, is het wel een omschakeling om in de toekomst veel leesdiensten te hebben ten gevolge van een dergelijke keuze.

Ik kan me voorstellen dat deze praktische overweging, toch een grote belemmering kan vormen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 01 aug 2025, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef: Gisteren, 09:59 Het zou mij niet verbazen als Rijnsburg c.s. zich op termijn aansluit bij de GG. Ds. Egas heeft als naamvoorstel CGG (Christelijke Gereformeerde Gemeenten) voorgesteld.
Ik weet niet hoe representatief iemand als Huisman is voor Rijnsburg c.s., maar hij zou uitstekend in de GG passen. En dan nog niet eens in de linkervleugel.
Dat maakt het tegelijk ingewikkeld. Huisman en ds. Egas zouden misschien passen, vele anderen ook weer niet. De CGK houdt op te bestaan, er vormt zich inderdaad een nieuw kerkverband. Mogelijk dat rechts GG en GGiN elkaar vinden en dat midden/links GG zich aan kunnen sluiten bij de CGG. Maar dat is natuurlijk ook een toestand, is onbijbels maar typisch 21e eeuws. Iets wat minder fijn aanvoelt ga je uit de weg. Dat is het adagium van onze gezindte, benadruk de eigenheid en ga meningsverschillen uit de weg. Diepe geestelijke eenheid daarentegen biedt veel ruimte om van mening te verschillen.
DDD

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: Gisteren, 07:33
DDD schreef: 30 jul 2025, 10:10 In het ND een stuk van een Friese evangelisch voorganger. Ik kan mij er wel in vinden.

https://www.nd.nl/opinie/opinie/1277229 ... eerlijk-ov
Ik lees geen enkel argument pro vrouw ambt wat niet al in het CGK rapport 1998 weerlegd is. Jij wel? Vraag me af of Speelman dit wel gelezen heeft.

Ook het boek Geestspraak van prof Van den Belt gaat uitgebreid in op handen omhoog heffen, slavernij en vrouw ambt. Je kunt bij zorgvuldige theologie niet alles maar op een hoop gooien onder de noemer cultuurgebonden.

Opstandingsverhalen en hemelvaarten waren in de cultuur van Jezus ook alom aanwezig bij de keizerlijke aanbiddingscultuur...alleen vrijzinnigen trekken de conclusie dst de Bijbel zich daar ook door liet beïnvloeden.
Wat heet weerlegd? Ik was toen al niet overtuigd en ben dat nu nog niet. Maar goed. Ik denk dat het goed is dat ik mij niet teveel in deze discussie meng, omdat ik het meerderheidsstandpunt niet deel.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 08:40
DDD schreef: 31 jul 2025, 13:34
Allereerst: dat laatste zou raar zijn, want de afgescheiden kerken zijn juist relatief vaak ontstaan door mensen die zich een kerk naar eigen smaak vormden. Dus ik denk dat de bijbelse verbondsmatige visie op de kerk zeker niet typisch afgescheiden is.
God heeft niet een verbond met een kerk. Ik begrijp dus ook niet jouw reactie op wat ik zei.
Los daarvan: ik heb op dit forum uitvoerig betoogd waarom mijns inziens de bijbelse gegevens erop wijzen dat kerkscheuringen niet Gods wil zijn. Er zijn veel nadelen aan verbonden. Kerkelijke verschuivingen verminderen bovendien de veelkleurigheid die God zelf in zijn kerk geeft. Anderzijds is het wellicht beter om in vrede naast elkaar dan ruziënd met elkaar te leven. Dus ik kan mij prima situaties voorstellen waarin het zondiger is om te blijven dan om te vertrekken.
Dus enerzijds is de veelkleurigheid ontstaan doordat mensen een kleur toe voegden naar eigen smaak, en anderzijds is het van kleur verschieten van mensen een vermindering van de veelkleurigheid.

Het gaat mij er juist om dat mensen met een bepaalde kleur wordt verteld dat ze niet van kleur mogen verschieten omdat God hen die kleur heeft gegeven. Dat standpunt bestrijd ik. Ik mis ook de onderbouwing ervan, althans een die overtuigend is.
Maar als zodanig denk ik dat al dat geharrewar in kerken en kerkachtige gemeenschappen over wie wel of juist niet de juiste bijbelinzichten heeft, niet van de heilige Geest komt, maar van een onheilige geest.
Ik hoor in de PKN zeer zelden tot nooit negatief worden gesproken over andere kerken. Past meer bij afgescheiden kerken die hun eigenheid willen blijven benadrukken.
Ik zeg niet dat God een verbond heeft met een kerk, maar dat God verbondsgewijs handelt. Het kiezen van een eigen kerk past daar duidelijk niet bij.

Voor de rest bestrijd je een standpunt dat ik niet innam.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Aansluiten bij de GG? Ik zou me dat niet laten gebeuren als ik nog CGK-lid zou zijn. Ik verwacht dat velen die een bepaalde ontheemding voelen bij de huidige perikelen dan hun eigen route gaan kiezen. In dat licht gezien verwacht ik helemaal geen aansluiting. Of zoals ds. Egas eerder zei: hier in Damwoude staat CGK op het bordje van de deur en de grote meerderheid van mijn gemeente verwacht dat dit zo blijft.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Gisteren, 09:59 Het zou mij niet verbazen als Rijnsburg c.s. zich op termijn aansluit bij de GG. Ds. Egas heeft als naamvoorstel CGG (Christelijke Gereformeerde Gemeenten) voorgesteld.
Dit is uitlokking. :) Jij kent mij echt niet. Zou ik met mijn verbondsvisie in de GG passen? Ik kan de beknopte Dogmatiek van van Genderen en Velema volledig voor mijn rekening nemen en dat geldt zeker niet van de dogmatiek van Kersten.
Ik ben ongeveer 60 jaar lid van de CGK en belijdend lid geweest in 5 gemeenten uit de volle breedte. Ouderling in drie van die gemeenten en jij wil mij naar de GG duwen omdat ik de synodale besluiten van de CGK die zorgvuldig en Schriftuurlijk onderbouwd zijn onderschrijf? Het moet niet gekker worden. Jij vindt jezelf blijkbaar niet bij ‘Rijnsburg’ passen. Dat is dat ook weer duidelijk.

Ik vind het trouwens uiterst kwalijk dat jij meedoet in het framen van ‘Rijnsburg’ Maar goed dan weten we waar jij staat in deze discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kan je ook normaal reageren in plaats van gelijk op de persoon?
Hooguit de verbondsvisie verschilt enigszins, maar ik denk dat ze daar wel uitkomen. In de CGK zijn er maar weinig die daar verschil in horen, tussen 2 of 3 verbonden. En in de GG is dat ook aan het tanen, naar mijn idee, zeker bij jongeren.
Ik ben niet de enige beslisser uiteraard, maar het zou mij overigens niet verbazen als onze gemeente ook bij Rijnsburg aansluit, gezien de toegezegde diversiteit.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: Gisteren, 11:12 Aansluiten bij de GG? Ik zou me dat niet laten gebeuren als ik nog CGK-lid zou zijn. Ik verwacht dat velen die een bepaalde ontheemding voelen bij de huidige perikelen dan hun eigen route gaan kiezen. In dat licht gezien verwacht ik helemaal geen aansluiting. Of zoals ds. Egas eerder zei: hier in Damwoude staat CGK op het bordje van de deur en de grote meerderheid van mijn gemeente verwacht dat dit zo blijft.
Dat zal zo zijn. Vraag is wel of de CGK straks nog de CGK is, als het de CGK-Rijnsburg is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 11:01 Er is nog een nadeel van het overgaan naar de GG. En dat is de verhouding van het aantal predikanten inrelatie tot het aantal gemeenten. Als gemeente waar je elke zondag een predikant hebt, is het wel een omschakeling om in de toekomst veel leesdiensten te hebben ten gevolge van een dergelijke keuze.

Ik kan me voorstellen dat deze praktische overweging, toch een grote belemmering kan vormen.
Ja dat zou nog wel eens een flink struikelblok kunnen zijn; voor preeklezen loopt men in de CGK niet warm, integendeel.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Gisteren, 11:34 Kan je ook normaal reageren in plaats van gelijk op de persoon?
Hooguit de verbondsvisie verschilt enigszins, maar ik denk dat ze daar wel uitkomen. In de CGK zijn er maar weinig die daar verschil in horen, tussen 2 of 3 verbonden. En in de GG is dat ook aan het tanen, naar mijn idee, zeker bij jongeren.
Ik ben niet de enige beslisser uiteraard, maar het zou mij overigens niet verbazen als onze gemeente ook bij Rijnsburg aansluit, gezien de toegezegde diversiteit.
Nee ik reageer zoals ik het gepast vind. Ik vind het schandalig en ben ronduit boos dat jij zo maar leugens over mij op het forum gooit.
En dan speel ik op de persoon? :bobo Ik reageer fel omdat jij mijn positie binnen de CGK in twijfel trekt.

Als er geen CGK zou zijn waren wij (mijn vrouw en ik) lid in een HHK omdat wij daar dan het beste zouden passen. GG ondanks mijn respect en waardering voor dat kerkverband en ik er ook geestelijke vrienden en vriendinnen heb is voor ons om meerdere redenen geen optie. Dat weten onze GG vrienden ook van ons.

Maar er is een CGK en net als mijn vriend @DDD vind ik dat je moet blijven in het kerkverband waar je geplaatst bent totdat er vrijzinnigheid wordt toegelaten. Een zeer hoge drempel dus om je kerkverband te mogen verlaten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: Gisteren, 11:49
Tiberius schreef: Gisteren, 11:34 Kan je ook normaal reageren in plaats van gelijk op de persoon?
Nee ik reageer zoals ik het gepast vind. Ik vind het schandalig en ben ronduit boos dat jij zo maar leugens over mij op het forum gooit.
En dan speel ik op de persoon? :bobo Ik reageer fel omdat jij mijn positie binnen de CGK in twijfel trekt.

Als er geen CGK zou zijn waren wij (mijn vrouw en ik) lid in een HHK omdat wij daar dan het beste zouden passen. GG ondanks mijn respect en waardering voor dat kerkverband en ik er ook geestelijke vrienden en vriendinnen heb is voor ons om meerdere redenen geen optie. Dat weten onze GG vrienden ook van ons.

Maar er is een CGK en net als mijn vriend @DDD vind ik dat je moet blijven in het kerkverband waar je geplaatst bent totdat er vrijzinnigheid wordt toegelaten. Een zeer hoge drempel dus om je kerkverband te mogen verlaten.
Het is niet als leugens bedoeld, maar zoals ik het waarneem vanuit je postings.

Ik lees veel emotie bij je over de GG, maar kan je eens duidelijk aangeven waarom?
Wat is er mis met de GG? Ik heb er zelf ook jarenlang gekerkt, waarvan het merendeel als ouderling gediend. Het kerkverband heeft wel wat mindere kanten maar dat heb je overal, ook in de CGK.
Behalve de leesdiensten dan denk ik dat jij aardig in de GG zou passen. Beter dan sommige andere forummers die wel lid van de GG zijn.
Zeker als ik lees hoeveel waardering je hebt voor GG diensten in de vakanties bijvoorbeeld.
DDD

Bericht door DDD »

Het verschil tussen twee of drie verbonden is voornamelijk een kwestie van definitie, en zeker niet kerkscheidend, mijns inziens.

Ik denk ook niet dat ds. Kersten dat allemaal goed heeft begrepen, eerlijk gezegd. Hij was denk ik te druk met epistels erover schrijven. Ik zie veel misverstanden, in ieder geval.
Plaats reactie