parsifal schreef: ↑31 jul 2025, 08:33
helma schreef: ↑30 jul 2025, 21:49
“
If we have to have a choice between being dead and pitied, and being alive with a bad image, we’d rather be alive and have the bad image.”
— Golda Meir
Maar ik geloof niet dat dit de keus is. Bij figuren als Sabine Scharwachter en in landen als Iran zal Israel nooit iets goeds kunnen doen. Maar bij beperken toevoer voedsel en medicijnen is echt de vraag hoe dat eigen belangen beschermt en dood uitstelt.
Maar dat is juist het punt: dit is geen vrije keus
in vredestijd. Israël voert al 21 maanden oorlog tegen een tegenstander die zich verschuilt tussen burgers. Ik vind niet dat je kunt zeggen dat Israël dat doet om “de dood uit te stellen” of puur uit eigenbelang. Israël probeert geen moreel perfecte indruk achter te laten, maar vooral: geen tweede 7 oktober te riskeren. De werkelijkheid is: er zijn geen goede opties — alleen minder slechte.
Hamas gebruikt nog steeds tunnels onder scholen, en ik las dat ze zelfs proberen dode Israëlische soldaten te gijzelen — zoals in Khan Younis, waar dat mislukte doordat Israëlische troepen ingrepen. Dit is smerige guerrillaoorlog, midden in woonwijken.
Natuurlijk is het vreselijk als voedsel en medicijnen niet overal binnenkomen. Maar dat gebeurt niet om mensen expres te laten lijden — wel om te voorkomen dat die hulp in handen valt van Hamas, of van andere groepen. Misschien moeten we daar maar een actie voor opzetten: gewoon met spandoeken bij de grens — “Hamas, bendes en clans: handen af van het voedsel graag.” Gewoon even een duidelijke rode lijn trekken, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Iran laat ook niet los — dat zag ik letterlijk in een afbeelding die een hoge Iraanse adviseur op Instagram postte: een kaart van Israël met twee paddestoelwolken erboven. In het Arabisch stond: "O Jeruzalem, wij komen eraan", en: "Deel dit om hen aan hun lot te herinneren." Dat zegt genoeg. Hamas is de uitvoerende arm — een proxy van Iran — met precies diezelfde ideologie.
Voor Israël gaat dit niet om reputatie of imago.
Voor Israël gaat dit om bestaan.