Ja, daar heb je wel gelijk in (ik kom ook in/uit de GG hoor). Maar de woordjes gerechtigheid en oordeel krijgen door de context waarin ze (meestal) gebruikt worden een heel andere betekenis dan ze in werkelijkheid hebben. Ook nu weer. Daar ging het mij om.MBE schreef:Als Gods Geest van de zonde van het ongeloof overtuigd, geeft dat dan geen onrust? Ik heb het nog nooit anders uit horen leggen, maar ja ik kom in de GG.wim schreef:Waarom wordt bij deze tekst nooit verder gelezen? Van welke zonde wordt overtuigd? Van welke gerechtigheid wordt gesproken? Wie wordt geoordeeld? Je leest het allemaal in het vervolg. Maar die uitleg wordt vrijwel nooit gehanteerd.MBE schreef:En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel.
Joh 16: 8. Zou dat geen onrust geven? En begint het geestelijke leven daar niet mee?
De Heilige Geest werkt onrust?
Welke betekenis krijgen die dan in deze context?wim schreef:Ja, daar heb je wel gelijk in (ik kom ook in/uit de GG hoor). Maar de woordjes gerechtigheid en oordeel krijgen door de context waarin ze (meestal) gebruikt worden een heel andere betekenis dan ze in werkelijkheid hebben. Ook nu weer. Daar ging het mij om.MBE schreef:Als Gods Geest van de zonde van het ongeloof overtuigd, geeft dat dan geen onrust? Ik heb het nog nooit anders uit horen leggen, maar ja ik kom in de GG.wim schreef:Waarom wordt bij deze tekst nooit verder gelezen? Van welke zonde wordt overtuigd? Van welke gerechtigheid wordt gesproken? Wie wordt geoordeeld? Je leest het allemaal in het vervolg. Maar die uitleg wordt vrijwel nooit gehanteerd.MBE schreef:En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel.
Joh 16: 8. Zou dat geen onrust geven? En begint het geestelijke leven daar niet mee?
Als onrust-teweegbrengers. Maar misschien doe ik te moeilijk. Ik reageer wel vaker iets te snel.MBE schreef:Welke betekenis krijgen die dan in deze context?wim schreef:Ja, daar heb je wel gelijk in (ik kom ook in/uit de GG hoor). Maar de woordjes gerechtigheid en oordeel krijgen door de context waarin ze (meestal) gebruikt worden een heel andere betekenis dan ze in werkelijkheid hebben. Ook nu weer. Daar ging het mij om.MBE schreef:Als Gods Geest van de zonde van het ongeloof overtuigd, geeft dat dan geen onrust? Ik heb het nog nooit anders uit horen leggen, maar ja ik kom in de GG.wim schreef: Waarom wordt bij deze tekst nooit verder gelezen? Van welke zonde wordt overtuigd? Van welke gerechtigheid wordt gesproken? Wie wordt geoordeeld? Je leest het allemaal in het vervolg. Maar die uitleg wordt vrijwel nooit gehanteerd.

Wim,
Ben je het met mij (en ook met Marnix) eens dat de overtuiging van zonde onrust geeft?
Overtuiging van gerechtigheid geeft troost (verlossing?) en de overtuiging dat de overste der wereld geoordeeld is reden tot juichen en verblijden (dankbaarheid)
Als ik je goed begrijp bedoel je dit met de tekst verder lezen?
Het eerste werk van de Heilige Geest is overtuigen van zonde, dat gaat voorop, dat geeft onrust. Maar daar blijft het niet bij. De Heere Jezus noemt Hem niet voor niets de Trooster.
Ds. de Heer blijft daar ook niet in hangen blijkt wel uit het kleine stukje verslag uit de krant.
Ben je het met mij (en ook met Marnix) eens dat de overtuiging van zonde onrust geeft?
Overtuiging van gerechtigheid geeft troost (verlossing?) en de overtuiging dat de overste der wereld geoordeeld is reden tot juichen en verblijden (dankbaarheid)
Als ik je goed begrijp bedoel je dit met de tekst verder lezen?
Het eerste werk van de Heilige Geest is overtuigen van zonde, dat gaat voorop, dat geeft onrust. Maar daar blijft het niet bij. De Heere Jezus noemt Hem niet voor niets de Trooster.
Ds. de Heer blijft daar ook niet in hangen blijkt wel uit het kleine stukje verslag uit de krant.
Ellende geeft onrust
Verlossing geeft troost
Dankbaarheid geeft blijdschap.
Nou ben ik geen voorstander van vaste stramienen waarin eerst de Ellende (en daarmee dus de onrust) flink moet inwortelen en woekeren voor je naar stap 2 kan gaan... maar ellendekennis en ook onrust zijn wel een onderdeel van bekering denk ik.
Verlossing geeft troost
Nou ben ik geen voorstander van vaste stramienen waarin eerst de Ellende (en daarmee dus de onrust) flink moet inwortelen en woekeren voor je naar stap 2 kan gaan... maar ellendekennis en ook onrust zijn wel een onderdeel van bekering denk ik.
De lengte daarvan bepaald de Heere zelf.Marnix schreef:Ellende geeft onrust
Verlossing geeft troost
idd, gelukkig een zeer korte tijd.MBE schreef:De lengte daarvan bepaald de Heere zelf.Marnix schreef:Ellende geeft onrust
Verlossing geeft troost
Hoe bedoel je dat?jacob schreef:idd, gelukkig een zeer korte tijd.MBE schreef:De lengte daarvan bepaald de Heere zelf.Marnix schreef:Ellende geeft onrust
Verlossing geeft troost
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
- Miscanthus
olfie schreef:Hoe bedoel je dat?jacob schreef:idd, gelukkig een zeer korte tijd.MBE schreef:De lengte daarvan bepaald de Heere zelf.Marnix schreef:Ellende geeft onrust
Verlossing geeft troost
twas meer een knipoog naar een uitvoerige discussie eerder op dit forum.
Maar kort kwam het hier op neer. Zit er veel tijd tussen het zonde besef en de geborgenheid in Christus. Ik denk dat deze tijd om diverse redenen alleen maar erg kort kan zijn. Anderen denken dat daar een lange tijd tussen kan zitten. Van der Zwaag heeft er aandacht aan besteed in zijn boek. Ds Moerkerken leert het laatste, ds de Vries het eerste.
Wat zegt jouw de uitdrukking haastelijk dan?Miscanthus schreef:Lees Luk 18:7: ....Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?olfie schreef:Hoe bedoel je dat?
8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal.
P.s. de kanttekeningen zeggen dit:
haastelijk recht doen zal.
Grieks in der haast; dat is onverwachts.
--> Hierop gezien is dit zelfs geen tijdsuitdrukking.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
- Miscanthus
Grieks: Tachos= spoedig.olfie schreef:Wat zegt jouw de uitdrukking haastelijk dan?Miscanthus schreef:Lees Luk 18:7: ....Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?olfie schreef:Hoe bedoel je dat?
P.s. de kanttekeningen zeggen dit:
haastelijk recht doen zal.
Grieks in der haast; dat is onverwachts.
--> Hierop gezien is dit zelfs geen tijdsuitdrukking.
KJV: speedily = spoedig.
Toch is het Gods tijd en niet die van ons.Miscanthus schreef:Lees Luk 18:7: ....Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?olfie schreef:Hoe bedoel je dat?
En Zijn 'klok' loopt anders dan die van ons (met eerbied gesproken)
Lees de 2e preek van Boston uit zijn 4e zevental over deze tekst, te downloaden op http://www.theologienet.nl.
Hieronder alvast een klein stukje:
Ten tweede zullen wij bezien hoe het tot ons persoonlijk nut is.
1. Onder onverhoorde gebeden zijn de bidders gelijkvormig aan het beeld van' Christus op aarde. Zij ondervinden hetzelfde als wat Hij ondervond. God hoorde niet toen Hij riep: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten, verre zijnde van Mijn verlossing, van de woorden Mijns brullens? Mijn God, ik roep des daags maar u antwoordt niet, en des nachts, en Ik heb geen stilte," Ps. 22: 2, 3. Ter gedachtenis aan Zijn dragen van dit kruis, is besloten dat het ook daarna zou zijn de weg van het hof des hemels. Daarom zullen Gods kinderen vroeger of later, in meerdere of mindere mate, dit kruis hebben te dragen. "Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn," Rom. 8: 29.
2. Onder uitstel van de verhoring krijgt de bidder meer behoefte aan de grote Voorbidder, en hij roept Hem ernstiger aan dan anders het geval zou zijn. Langdurige pleidooien geven veel werk aan de advocaten en langdurige gevallen aan het hof des hemels geven veel werk aan de Voorbidder, en Hij ontvangt daardoor veel eer.
3. De wachtende bidder krijgt bij bevinding te zien, hoe Christus Zijn kracht ontplooit, en hoe Hij strijdt met de oude slang, en hoe Hij hem verslaat. Paulus had driemaal gebeden, tot Christus ten laatste tot hem zeide: "Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone," 2 Kor. 12: 9. Een engel des satans had Paulus met vuisten geslagen, doch de hemel zag toe. Zo is er nog een strijd tussen de sterke wederpartijder en een zwak schepsel. Het arme schepsel heeft een zware last op zijn rug. Het roept: Heere, neem het van mij; en hij roept weer; maar geen antwoord. Satan neemt hier de gelegenheid waar, en hij werkt hem tegen, opdat hij de bidder zal doen verflauwen. Maar de strijd duurt voort, en satan wordt verslagen door de verborgen ondersteuning die Jezus aan de biddende strijder geeft.
- Miscanthus
ja, maar hier gaat het niet om het geloof in Gods belofte. Abraham heeft de belofte ook nooit gekregen. Hij is gestorven, niet met de vervulling, maar met "slechts"Gods belofte. Hij geloofde dat God machtig was dat te doen en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend.MBE schreef:Toch is het Gods tijd en niet die van ons.Miscanthus schreef:Lees Luk 18:7: ....Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?olfie schreef:Hoe bedoel je dat?
En Zijn 'klok' loopt anders dan die van ons (met eerbied gesproken)
Lees de 2e preek van Boston uit zijn 4e zevental over deze tekst, te downloaden op http://www.theologienet.nl.
Het gaat hier niet om de toeeigening van het heil, maar de verderving van al Gods Vijanden op de Grote morgen en het weren van kruis en druk. Dat moeten we niet door elkaar halen.