Ontwikkelingen HHK

Bertiel

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Er zijn ook kandidaten waar het beter voor is dat ze geen gemeente krijgen. Een Goddelijk curatorium.
Wel triest voor / van ds Boogaard
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ararat

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 23 jul 2025, 11:30 In de regel nemen kandidaten een beroep aan. Als niemand en kandidaat beroept, dan lijkt het dat een gemeente liever vacant is dan dat een kandidaat hun dominee wordt. In de regel hebben kerkenraden wel een idee hoe het komt dat iemand geen beroepen krijgt. Het hoeft niks te betekenen, maar het vraagt wel om een stukje duiding.

Als ik nu een sollicitant op bezoek krijg die aangeeft al een jaar op zoek te zijn naar werk, dan ben ik heel benieuwd naar de oorzaak. Omdat de vraag groter is dan het aanbod ben ik benieuwd waarom iemand nog geen passend aanbod gekregen heeft.
Ik denk wel dat de context meespeelt: of er sprake is van een enorm groot predikantentekort of niet.
MGG

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 23 jul 2025, 12:40
MGG schreef: 23 jul 2025, 11:30 In de regel nemen kandidaten een beroep aan. Als niemand en kandidaat beroept, dan lijkt het dat een gemeente liever vacant is dan dat een kandidaat hun dominee wordt. In de regel hebben kerkenraden wel een idee hoe het komt dat iemand geen beroepen krijgt. Het hoeft niks te betekenen, maar het vraagt wel om een stukje duiding.

Als ik nu een sollicitant op bezoek krijg die aangeeft al een jaar op zoek te zijn naar werk, dan ben ik heel benieuwd naar de oorzaak. Omdat de vraag groter is dan het aanbod ben ik benieuwd waarom iemand nog geen passend aanbod gekregen heeft.
Ik denk wel dat de context meespeelt: of er sprake is van een enorm groot predikantentekort of niet.
Dat denk ik ook. Ik wil het niet versimpelen tot pure marktwerking maar de regel hoe groter hoe tekort hoe minder eisen en andersom speelt ongetwijfeld een rol. Volgens internet 69 dominees en 118 (wijk)gemeente. Het aantal gemeente zonder dominee is dus circa 50 en het aantal kandidaten 5.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Waarvan twee sinds gisteren die ook al op voordracht staan.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Ararat schreef: 23 jul 2025, 12:40

Klopt. Binnen de HHK is er geen predikantentekort. Tel daarbij op dat meerdere gemeenten, zoals Haarlem en Den Haag, te klein zijn om een predikant te bekostigen. Verder delen een aantal gemeentes, zoals Barendrecht en Leerdam, een predikant.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wat vinden de HHKers onder ons van een verzoek (hypothetisch) van een deel van de CGK komt om aan te sluiten? Ook als een deel van die gemeenten bijv de NBV21 leest of Weerklank zingt?

Persoonlijk zou ik dat passend vinden binnen de breedte van de Hervormde Kerk (waarvan we pretenderen een voortzetting te zijn).

Waar liggen de grenzen wat past binnen de HHK en wat niet meer?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 23:14 Wat vinden de HHKers onder ons van een verzoek (hypothetisch) van een deel van de CGK komt om aan te sluiten? Ook als een deel van die gemeenten bijv de NBV21 leest of Weerklank zingt?

Persoonlijk zou ik dat passend vinden binnen de breedte van de Hervormde Kerk (waarvan we pretenderen een voortzetting te zijn).

Waar liggen de grenzen wat past binnen de HHK en wat niet meer?
Of - variant - een federatief verband aan te gaan?
Hartelijke groet,
Evangelist
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat een verzoek van de CGK om aansluiting inderdaad hypothetisch is. Er is grote geestelijke overeenstemming en verwantschap, en de prediking komt overeen. Maar ik denk dat het voor CGKers een te grote stap is qua kerkvisie.

Wat mij betreft zijn de behoudende CGKers van harte welkom. Tegelijkertijd zou ik grote moeite hebben met de oecumenische NBV vertaling voor het geval er gemeentes over zouden komen die die bijbelvertaling gebruiken, en wil ik die echt buiten de deur houden. Gods Woord dient vertaald te worden door vertalers die een geloofwaardig getuigenis kunnen afleggen van bekering en geloof (de natuurlijke mens verstaat niet hetgeen des Geestes Gods is), en die achter de principes van de Reformatie en achter de onfeilbaarheid van Gods Woord staan.

Wat mij betreft blijft de HHK onverkort op de grondslag van de Reformatie staan, en hoort daar geen oecumenische bijbelvertaling bij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J

Bericht door Henk J »

Voor gezangen is al ruimte in de HHK zei het dat die beperkt gebruikt wordt. Qua Bijbelvertaling sluit ik aan bij Philpot, sowieso geeft de synode op dit moment alleen ruimte aan de SV en de HSV. Dus als er gemeenten aansluiten met een NBV dan moet daar eerst synodale goedkeuring voor komen. Zelf denk ik ook dat kerkvisie en de huidige kerkorde voor veel CGK-ers geen herkenning oproept, die zullen zich op dat gebied eerder verwant voelen met de GG.
DDD

Bericht door DDD »

Maar goed: hoe kun je nu serieus beweren een voortzetting van de aloude volkskerk te zijn, en dan de NBV21 (het gaat niet om de NBV) te verbieden?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Omdat de vraag er niet is
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: Vandaag, 10:11 Maar goed: hoe kun je nu serieus beweren een voortzetting van de aloude volkskerk te zijn, en dan de NBV21 (het gaat niet om de NBV) te verbieden?
Omdat het twee hele verschillende dingen zijn.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Henk J schreef: Zelf denk ik ook dat kerkvisie en de huidige kerkorde voor veel CGK-ers geen herkenning oproept, die zullen zich op dat gebied eerder verwant voelen met de GG.
Dat denk ik niet.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie