Beroepingswerk discussie [7]

Bourdon16

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bourdon16 »

Dus?
CvdW

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 08:54 Toch wel bijzonder dat ze in Driedorp vier diensten organiseren. Blijkbaar geen voetenwassers onder de betrokkenen.
Tweede zin vind ik raar.
Rechter heeft uitspraak gedaan en kerkenraad wil niet buigen (soeverein?).
wfloor

Bericht door wfloor »

CvdW schreef: Gisteren, 09:41
Ambtenaar schreef: Gisteren, 08:54 Toch wel bijzonder dat ze in Driedorp vier diensten organiseren. Blijkbaar geen voetenwassers onder de betrokkenen.
Tweede zin vind ik raar.
Ds. word ontslagen en wil niet buigen en begint rechtzaak. Kwestie van 2 eigewijze partijen... Die nu ook beide de hakken in het zand hebben staan....
CvdW

Bericht door CvdW »

wfloor schreef: Gisteren, 09:43
Tweede zin vind ik raar.
Ds. word ontslagen en wil niet buigen en begint rechtzaak. Kwestie van 2 eigewijze partijen... Die nu ook beide de hakken in het zand hebben staan....
Zijn er verslagen van functioneren? Iemand zomaar ontslaan is niet toegestaan. Wel even burgerlijk fatsoen hanteren.
refo

Bericht door refo »

Het is een vrije gemeente. Ze vatten het begrip 'vrij' ruim op.
wfloor

Bericht door wfloor »

CvdW schreef: Gisteren, 09:51
wfloor schreef: Gisteren, 09:43
Tweede zin vind ik raar.
Zijn er verslagen van functioneren? Iemand zomaar ontslaan is niet toegestaan. Wel even burgerlijk fatsoen hanteren.
Dat ligt eraan hoe je "ontslagen" opvat. Een ds. is juridisch als ZZPer in dienst. Die kun je eruit zetten. In de casus Driedorp weet ik het niet, maar wat ik wel weet is dat beide partijen niet christelijk bezig zijn. Ootmoed en nederigheid is ver te zoeken. Ik ga weer poosje offline, maar
neem het mee in mijn binnenkamer.
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet niet beter dan dat een zzp-er meerdere opdrachtgevers moet hebben. Dus daar zullen niet zoveel dominees voor in aanmerking komen.
CvdW

Bericht door CvdW »

De vrouw bij de onrechtvaardige rechter. Doe mij recht. Ik lees niet dat zij onchristelijke bezig was. U wel?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Een kerkelijk geschil via de wereldse rechter heeft Paulus het één en ander over geschreven.
Het uitvechten is absoluut niet tot Gods eer. Als die eer in hetgeding was geweest was er geen rechtszaak geweest
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef: Gisteren, 10:05 Een kerkelijk geschil via de wereldse rechter heeft Paulus het één en ander over geschreven.
Het uitvechten is absoluut niet tot Gods eer. Als die eer in hetgeding was geweest was er geen rechtszaak geweest
Stof om over te preken hoe de Schrift het echt bedoeld.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

En Paulus mocht zich ook niet op de keizer beroepen? :livre
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat was tussen de wereldse macht (Romeinen / sanhedrin ) en de kerk (Paulus)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Michaels

Bericht door Michaels »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 10:35 En Paulus mocht zich ook niet op de keizer beroepen? :livre
1 Korintiërs 6:1–8, waar Paulus schrijft dat gelovigen geen rechtszaak tegen elkaar moeten voeren voor een wereldse rechtbank. Maar daar gaat het om geschillen tussen broeders, binnen de gemeente. Paulus zegt niet dat je nooit gebruik mag maken van wereldlijke rechtspraak — maar hij verwijt de gemeente dat zij niet in staat zijn interne zaken zelf te regelen in liefde en wijsheid.
Ja, Paulus vroeg meermaals om recht bij de wereldse rechter:
Hij beriep zich op zijn rechten als Romeins burger
Hij riep het wereldlijke recht in tegen onrecht
Hij vroeg om een hoger beroep (de keizer)

Dit laat zien dat het gebruikmaken van wereldlijk recht niet onbijbels is, mits het niet voortkomt uit twistzucht, wraak of onwil om onderling verzoening te zoeken.

Dit is toepasbaar op Driedorp.
Laatst gewijzigd door Michaels op 29 jul 2025, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
CvdW

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef: Gisteren, 10:55 Dat was tussen de wereldse macht (Romeinen / sanhedrin ) en de kerk (Paulus)
Heeft Sanhedrin niet te maken met Synagoge / kerk?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef: Gisteren, 10:03 De vrouw bij de onrechtvaardige rechter. Doe mij recht. Ik lees niet dat zij onchristelijke bezig was. U wel?
Gaat dat over de christelijke gemeente? Bovendien wordt de onrechtvaardige rentmeester ook als voorbeeld gebruikt.
Plaats reactie