Erasmiaan schreef:Je hebt mensen die geloven dat de bijbel waar is. Ze hebben ook belijdenis gedaan van hun geloof, kinderen laten dopen, kortom alles wat waargelovigen ook doen. Echter ze gaan niet aan het avondmaal, ze weten zelf heel goed dat ze nog onbekeerd zijn. Ze staan er nog buiten. Maar natuurlijk geloven ze in de bijbel, daarom gaan ze naar de kerk, daarom bidden ze, daarom leven ze in de reformatorische traditie. Op deze mensen doelde ik. Bij deze mensen zou je dus kunnen zeggen dat toch beide stellingen voor hen waar zijn. Ze weten echter zelf ook dat ze wél in de bijbel geloven, maar niet waar zaligmakend
Je komt nu met een onbijbels voorbeeld.... maar helaas wel een reeel voorbeeld. Het probleem is dan echter dat men veel te zware eisen aan geloof en wedergeboorte is gaan stellen. Nee, geloven doe je niet zomaar, wedergeboorte moet bijzonder zijn, velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren, denk vooral niet dat je in deze staat er komt, waag het niet zomaar aan het avondmaal te komen, je zou jezelf een oordeel eten en drinken!
De avondmaalstafel blijft ansgstvallig leeg en mensen roepen: Zie je wel, er zijn ontzettend veel christenen die wel naar de kerk gaan en geloven maar niet aan het avondmaal gaan.
Veel mensen denken dat ze onbekeerd zijn omdat ze dat met de paplepel wordt ingegoten, ze vinden het normaal om niet aan de avondmaalstafel te gaan want dat durft haast niemand dus dan moet je wel heel vroom zijn of iets bijzonders hebben meegemaakt.
Geloven die mensen dan niet echt? Is hun geloof niet zaligmakend omdat er mensen zijn die ze voorhouden dat ze maar moeten afwachten of hopen dat hun geloof ook zaligmakend zal worden gemaakt? Dat ze nu in ieder geval nog niet zo ver zijn?
Om dit soort dingen kan ik me echt boos maken.... dat misstanden in de kerk worden aangehaald als bewijs van gelijk, terwijl ze het gevolg zijn van het verkeerd omgaan met de de bijbel leert.
Vertel mij eens Erasmiaan, hoe kan het dan dat er hier sprake is van een volkomen onbijbelse situatie, namelijk: Mensen willen dolgraag gered worden, maar zijn het volgens jou niet. Hoe komt dat?
En wat moet er gebeuren zodat ze wel gered worden? Wedergeboorte? Maar is wedergeboorte dan iets wat maar aan sommigen die God zoeken en Hem daarom vragen geschonken wordt? Of doen die mensen niet hard genoeg hun best?