Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

MidMid

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door MidMid »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 08:56 Wat ik mij al lezend van deze discussie afvraag: wat is nu jullie eigen positie (als je die kenbaar wil maken):
- Zien jullie v&a als aantasting van schriftgezag? Of zou een vrouw in het ambt moeten kunnen?
- Past in één kerk de stelling van aantasting van het gezag van de schrift, naast op het zelfde onderwerp een tegenovergestelde mening en praktijk?

Zomaar wat belangstellende vragen.
Dank voor je vragen. Fijn dat je hebt opgemerkt dat ik erg terughoudend ben in weergeven wat mijn eigen overtuiging is. Voor mij is dat een principe kwestie in dit geval. Wanneer we van deze themas zeggen dat ze te groot zijn voor individuele kerkenraden, moeten we ook niet te luidt onze gedachten en standpunten laten . horen. Ik had gehoopt dat de afgelopen GS hier op durfde te acteren.

Vanaf het begin liggen er steevast te rapporten op tafel. In een meer en minderheidsvariant. Dit nooit tot een voorzichtig spreken. Just omdat we erkennen van elkaar (dit was ook zo in de commissie hermeneutiek van deze laatste synode) dat ondanks het verschil in standpunt we elkaar wel zien bewegen binnen een gereformeerde Schrift beschouwing.

Hebben daarmee beide standpunten een gelijk gewicht in onze kerken? Nee. Zijn er dan geen vragen te stellen? Zeker wel. Maar v&a wegzetten als per definitie het aantasten van het Schriftgezag gaat te ver. Het eigen standpunt (voor of tegen) verabsoluteren gaat ook verder dan de GS uitspraken tot nu toe.

Het feit dat er vanaf 1998 twee gedachten blijven bestaan naast elkaar in onze kerken, heeft mij voorzichtig de ruimte te denken dat de Schrift hier minder eenduidig is te verstaan dan wij graag wensen. Voor mij raakt v&a dus niet per definitie aan het gezag van de Schrift, maar is het een kwestie van exegetische en hermeneutische keuzes.

De tweede vraag is een stuk complexer. Zowel ter linker als ter rechter zijde wordt strikter gedacht rondom v&a als besloten. Allebei met een beroep op het geweten. Vond het een mooie opmerking pas in de krant (even in parafrase) 'sinds wanneer vertrouwen wij op ons, immers door zonde aangetaste, geweten in Reformatorisch Nederland?'

Dat het samen onhoudbaar is geworden, die gedachte deel ik om praktische redenen. Principieel denk ik dat gezien onze geschiedenis met v&a als kerken, dit thema niet kerkscheidend mag een kan zijn. Waar ik echter grote moeite mee heb is de manier waarop e.e.a. nu gaat. Het lijkt voor mij meer op een bestuurlijke coupe dan op ordentelijk een kerk besturen.

Dus zijn beide gedachten te verdragen in een kerk? Ik denk dat als mijn mening klopt dat het niet raakt aan het gezag van de Schrift, dit wel zal moeten. Dan hoort de liefde te winnen. Liefde die overigens ook zaken nalaat wanneer hiermee een broeder of zuster geraakt wordt op een onverantwoorde manier.
Laatst gewijzigd door MidMid op 26 jul 2025, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: 25 jul 2025, 23:45
Evangelist schreef: 25 jul 2025, 20:59 (...)
Dank voor deze duidelijke post. Volkomen eens!
Heren, dit is nu precies de reden waarom ik als midden gemeente huiver voor Rijnsburg. Dat is toch niet zo gek? Hoe voelt het met zulk denken nu veilig voor het midden om daarbij aan te haken?!
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Gisteren, 17:50
huisman schreef: 25 jul 2025, 23:45
Evangelist schreef: 25 jul 2025, 20:59 (...)
Dank voor deze duidelijke post. Volkomen eens!
Heren, dit is nu precies de reden waarom ik als midden gemeente huiver voor Rijnsburg. Dat is toch niet zo gek? Hoe voelt het met zulk denken nu veilig voor het midden om daarbij aan te haken?!
Je zou ook kunnen weerleggen wat Evangelist schreef tussen de haakjes die jij als quote erbij hebt gevoegd. Trouwens door niet zijn bericht te quoten lijkt het of Evangelist iets raars heeft geschreven. Dat is niet zo. Hij geeft zijn analyse van de weg die tot deze crisis heeft geleid.
Trouwens veel midden gemeenten waren wel in Rijnsburg en voelden zich veilig.

Wedervraag. Hoe kan ik mij nog veilig voelen in een kerk die zich niet houdt aan haar eigen afspraken? Afspraken die zij grond op Schrift en belijdenis.

Verder doen jullie het voortkomen alsof een minderheidsrapport ongeveer dezefde status heeft als een meerderheidsrapport. De minderheidsrapporten v&a zijn verworpen en hebben geen enkele kerkordelijke status.
Je daar op beroepen kan dus niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

...
Laatst gewijzigd door MidMid op 26 jul 2025, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
MidMid

Bericht door MidMid »

:banghead

Waarin zo slecht lezen? Is het onkunde of onwil? Kan u zich voorstellen dat ik er onderhand gek van word mijzelf nodeloos te herhalen?!
Hebben daarmee beide standpunten een gelijk gewicht in onze kerken? Nee. Zijn er dan geen vragen te stellen? Zeker wel. Maar v&a wegzetten als per definitie het aantasten van het Schriftgezag gaat te ver. Het eigen standpunt (voor of tegen) verabsoluteren gaat ook verder dan de GS uitspraken tot nu toe.
Het is trouwens pertinent onjuist dat het minderheidsrapport of standpunt is verworpen. Graag de besluiten dan waarin dit is gebeurd. Evenals het besluit waarin het meerderheidsrapport '98 integraal is overgenomen. Dit is namelijk evenmin gebeurd. De GS heeft juist destijds een afwijkend besluit genomen t.o.v. het meerderheidsrapport, milder en meer open en daarmee rechtdoende aan de standpunten.
MidMid

Bericht door MidMid »

@Huisman, mijn weerlegging over de vermeende zwijgende midden gemeenten had ik ook al gegeven. Dat ik die (...) doe is heel praktisch. Een groot deel van mijn reacties type ik op de mobiel. Alles overnemen bezorgd mij een scroll vinger. Zit geen greintje kwade wil of opzet bij...
MidMid schreef: 25 jul 2025, 21:09 Jammere en volstrekt overbodige reactie...

Nogmaals:
'het permanent aantasten van Schriftverstaan en Schriftgezag voor een substantieel deel van de kerken niet te dragen zou zijn'
dit is rondom v&a zo nog nooit door de GS uitgesproken. Als classis deelnemer heb ook ik ingestemd met vermaan rondom v&a op basis van woordbreuk. Sterker nog ik ben op vermanend broederlijk gesprek geweest bij gemeenten. Dus daar gaat uw argument, hoe nobel ook geformuleerd.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Gisteren, 18:23 :banghead

Waarin zo slecht lezen? Is het onkunde of onwil? Kan u zich voorstellen dat ik er onderhand gek van word mijzelf nodeloos te herhalen?!
Het is trouwens pertinent onjuist dat het minderheidsrapport of standpunt is verworpen. Graag de besluiten dan waarin dit is gebeurd. Evenals het besluit waarin het meerderheidsrapport '98 integraal is overgenomen. Dit is namelijk evenmin gebeurd. De GS heeft juist destijds een afwijkend besluit genomen t.o.v. het meerderheidsrapport, milder en meer open en daarmee rechtdoende aan de standpunten.
Ik ga even niet meedoen aan de volgende zoektocht naar geitenpaadjes. Nu de revisieverzoeken v&a na nauwkeurige behandeling volgens de IRRA door de GS zijn afgewezen ligt er in de CGK een duidelijke uitspraak dat op grond van de Schrift er geen ruimte is voor vrouwelijke ambtsdragers binnen de CGK. Natuurlijk is dit besluit zorgvuldig en voorzichtig geformuleerd maar dit zijn de feiten. Dit besluit is vast en bondig. Dat houdt in dat er kerkordelijk geen recht meer is van revisie of appel. Dit is de feitelijke situatie.
Wil je wel overgaan tot het bevestigen van vrouwen in het ambt dan moet je daar je consequenties uittrekken en overgaan naar een kerkverband die daarvoor wel ruimte geeft. (NGK/PKN)
Als je dat niet wilt dan volg je de lijn van de GS besluiten en blijf je gewoon lid van de CGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dit is niet netjes.

Je nam al eerder een stevig standpunt in waarvan bij nader inzien niet bleek dat jij en JC Philpot gelijk hadden. Nu weer zo'n ding.

Het komt wel nauw. Als een rapport verworpen wordt, dan is dat wat anders dan dat het terzijde is geschoven of dat de conclusies niet zijn overgenomen. Of je moet het een passieve verwerping noemen, maar in ieder geval is duidelijk en zorgvuldig formuleren wel vereist in dit soort kwesties.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

MidMid schreef: Gisteren, 18:23 :banghead

Dat is ook een frame wat maar overeind gehouden wordt. Het minderheidsrapport is wel degelijk verworpen in 1998. Daarover is uitgesproken dat het géén goede exegetische onderbouwing had. Daarna werd een vraag gesteld over de persoonlijke opvatting van ambtsdragers. Daarover is in alle mildheid gezegd dat ze die konden hebben, zolang ze die niet zouden uitdragen.

In 2022 is het minderheidsrapport steviger afgewezen; en in 2025 nog iets steviger.
Kortom: waarom toch die zoektocht naar ruimte die er gewoonweg niet is?
Bovendien: het gaat om de kerk! Daar mag toch op geen enkele wijze sprake zijn van eigenzinnig handelen? Er waren zelfs kerkenraden die revisieverzoeken indienden tegen het besluit van 2022 en vervolgens niet hebben gewacht op de behandeling daarvan, maar alvast vrouwen hebben bevestigd. Dan is in het kerkelijk samenleven zo ongehoord, dat daar nu feitelijk het probleem zit. Daarmee zijn kerkelijke besluiten kennelijk niet meer vast en bondig. Over onveiligheid gesproken!
Hartelijke groet,
Evangelist
MidMid

Bericht door MidMid »

't Is prima broeders, u 'wint'. Want ogenschijnlijk gaat het u om het krijgen van gelijk. Voor mij is een discussie niet het zoeken naar geitenpaadjes maar samen al de feiten op tafel leggen en bespreken welke weging ed. je hieraan toe (moet) ken(t/nen). Om zo elkaar te verrijken of tot nieuwe inzichten te laten komen. Blijkbaar is dat niet haalbaar. Jammer, en ja, daar zal ik vast zelf ook aan bijdragen. Mij zijn jullie in ieder geval kwijt.

Met groet, MidMid
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 21:46 Dit is niet netjes.

Je nam al eerder een stevig standpunt in waarvan bij nader inzien niet bleek dat jij en JC Philpot gelijk hadden. Nu weer zo'n ding.

Het komt wel nauw. Als een rapport verworpen wordt, dan is dat wat anders dan dat het terzijde is geschoven of dat de conclusies niet zijn overgenomen. Of je moet het een passieve verwerping noemen, maar in ieder geval is duidelijk en zorgvuldig formuleren wel vereist in dit soort kwesties.
Ik benoem alleen maar feiten. Ook mijn eerdere stevige standpunt is niet onderuit gehaald door 1 casus waar ik welwillend vanuit ga dat die waar is.

Maar lees zelf het verslag van de behandeling in 2022 (de vorige synode) inclusief de stemverhoudingen.
https://cvandaag.nl/90677-wel-of-geen-v ... nd-gesprek

Nu ga ik mij voorbereiden op de zondag. Een gezegende zondag toegewenst aan alle gesprekspartners in dit topic.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Ik sluit mij aan bij midmid. Het gaat blijkbaar om gelijk krijgen. Zo ging het op de synode ook. Afspraak is afspraak, regel is regel, orde moet er zijn, het gaat om de letter van de wet en de meerderheid bepaalt, hoe klein die ook is; dat zijn de 'feiten' waar men naar verwijst. Maar zo zit het gereformeerde kerkrecht niet inelkaar en zo werkt het niet in de kerk.

Als dit wel de basis wordt voor de nieuw te vormen groep in Rijnsburg dan wordt dat een Synodale Christelijke Gereformeerde Kerk (enkelvoud), voortgekomen uit de Christelijke Gereformeerde Kerken (meervoud).
Plaats reactie