Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

MidMid
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jun 2025, 13:22

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door MidMid »

Jammere en volstrekt overbodige reactie...

Nogmaals:
'het permanent aantasten van Schriftverstaan en Schriftgezag voor een substantieel deel van de kerken niet te dragen zou zijn'
dit is rondom v&a zo nog nooit door de GS uitgesproken. Als classis deelnemer heb ook ik ingestemd met vermaan rondom v&a op basis van woordbreuk. Sterker nog ik ben op vermanend broederlijk gesprek geweest bij gemeenten. Dus daar gaat uw argument, hoe nobel ook geformuleerd.
Evangelist
Berichten: 648
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Evangelist »

MidMid schreef: Gisteren, 21:09 Jammere en volstrekt overbodige reactie...

Nogmaals:
'het permanent aantasten van Schriftverstaan en Schriftgezag voor een substantieel deel van de kerken niet te dragen zou zijn'
dit is rondom v&a zo nog nooit door de GS uitgesproken. Als classis deelnemer heb ook ik ingestemd met vermaan rondom v&a op basis van woordbreuk. Sterker nog ik ben op vermanend broederlijk gesprek geweest bij gemeenten. Dus daar gaat uw argument, hoe nobel ook geformuleerd.
De GS heeft over afwijkend beleid rond vrouw en ambt wel degelijk de zonde van woordbreuk benoemd. Verder heeft een substantieel deel van de kerken dit wél uitgesproken. Het oorspronkelijke besluit (meerderheidsrapport) zegt dat het kan gaan om aantasting van het Schriftgezag.
Bovendien: wat heeft het vermaan waarbij je aanwezig was, uitgewerkt? Is er bekering gekomen? Is het beleid teruggedraaid? Of is juist het tegendeel uitgesproken? We kennen het antwoord: niets! Men wil eenvoudigweg niet anders.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19290
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Evangelist schreef: Gisteren, 20:59 Het is een lelijk frame dat @MidMid en @Middenrefo hier graag overeind houden, namelijk dat middengemeenten alleen maar het slachtoffer zijn van de impasse, en dat ze nu gedwongen worden om te kiezen waarvoor ze niet willen kiezen.

Ik zou de stelling wel aandurven dat juist bij de middengemeenten de oorzaak ligt van de impasse. In dat verband moet gesproken worden over de zonde van homoseksuele relaties. Het zijn m.n. middengemeenten geweest die geweigerd hebben om op de classes de tucht uit te oefenen over kerkenraden ter linkerzijde die de duidelijke en Bijbelse uitspraken hierover niet voor hun rekening wilden nemen.
Datzelfde gedrag hebben middengemeenten vertoond toen in 2019 de eerste gemeenten tegen de GS-besluiten van 1998 in toch vrouwen gingen bevestigen.
Middengemeenten wilden eindeloos praten, en ondertussen kon de zonde voortwoekeren in de kerken. Terwijl juist middengemeenten konden weten dat het permanent aantasten van Schriftverstaan en Schriftgezag voor een substantieel deel van de kerken niet te dragen zou zijn.

Kortom: het continue weigeren om scherp te spreken over zonden (van woordbreuk, van gezagsondermijning, van het toelaten of gedogen van homoseksuele relaties) en het weigeren om op classicaal te vermanen, heeft de middengemeenten nu in een situatie gebracht, waarbij ze een deel van de kerken gaan kwijtraken. De vraag voor elke middengemeente is deze: als u zich altijd hebt willen houden aan Schrift en belijdenis, en ook zich hebt gehouden aan de daaruit voortvloeiende kerkorde en synodebesluiten, dan is er toch geen enkele reden om dat nu opeens niet meer te doen? In dat geval hoort u eenvoudigweg bij Rijnsburg.
De breedte die in Rijnsburg aanwezig was, is dezelfde breedte die de CGK landelijk in de jaren ‘80 had. Dat moet voor u geen enkel probleem zijn.
Wilt u die keuze niet maken, dan kiest u ook. Dan zult u binnenkort allerlei predikanten en gemeenten aan uw zijde kwijt raken, die het in geweten niet meer kunnen dragen om kerkelijk medeverantwoordelijk te zijn voor wat voor hen rechtstreeks het Schriftgezag raakt. (Gezien de harde woorden en de veroordelende toon die @MidMid en @Middenrefo hier gebruiken in de richting van bijvoorbeeld @huisman, zal het voor hen geen groot offer zijn om hem kwijt te raken.)
Dank voor deze duidelijke post. Volkomen eens!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo
Berichten: 128
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Gisteren, 23:45
Evangelist schreef: Gisteren, 20:59 Het is een lelijk frame dat @MidMid en @Middenrefo hier graag overeind houden, namelijk dat middengemeenten alleen maar het slachtoffer zijn van de impasse, en dat ze nu gedwongen worden om te kiezen waarvoor ze niet willen kiezen.

Ik zou de stelling wel aandurven dat juist bij de middengemeenten de oorzaak ligt van de impasse. In dat verband moet gesproken worden over de zonde van homoseksuele relaties. Het zijn m.n. middengemeenten geweest die geweigerd hebben om op de classes de tucht uit te oefenen over kerkenraden ter linkerzijde die de duidelijke en Bijbelse uitspraken hierover niet voor hun rekening wilden nemen.
Datzelfde gedrag hebben middengemeenten vertoond toen in 2019 de eerste gemeenten tegen de GS-besluiten van 1998 in toch vrouwen gingen bevestigen.
Middengemeenten wilden eindeloos praten, en ondertussen kon de zonde voortwoekeren in de kerken. Terwijl juist middengemeenten konden weten dat het permanent aantasten van Schriftverstaan en Schriftgezag voor een substantieel deel van de kerken niet te dragen zou zijn.

Kortom: het continue weigeren om scherp te spreken over zonden (van woordbreuk, van gezagsondermijning, van het toelaten of gedogen van homoseksuele relaties) en het weigeren om op classicaal te vermanen, heeft de middengemeenten nu in een situatie gebracht, waarbij ze een deel van de kerken gaan kwijtraken. De vraag voor elke middengemeente is deze: als u zich altijd hebt willen houden aan Schrift en belijdenis, en ook zich hebt gehouden aan de daaruit voortvloeiende kerkorde en synodebesluiten, dan is er toch geen enkele reden om dat nu opeens niet meer te doen? In dat geval hoort u eenvoudigweg bij Rijnsburg.
De breedte die in Rijnsburg aanwezig was, is dezelfde breedte die de CGK landelijk in de jaren ‘80 had. Dat moet voor u geen enkel probleem zijn.
Wilt u die keuze niet maken, dan kiest u ook. Dan zult u binnenkort allerlei predikanten en gemeenten aan uw zijde kwijt raken, die het in geweten niet meer kunnen dragen om kerkelijk medeverantwoordelijk te zijn voor wat voor hen rechtstreeks het Schriftgezag raakt. (Gezien de harde woorden en de veroordelende toon die @MidMid en @Middenrefo hier gebruiken in de richting van bijvoorbeeld @huisman, zal het voor hen geen groot offer zijn om hem kwijt te raken.)
Dank voor deze duidelijke post. Volkomen eens!
Waar heb ik harde woorden en veroordelende toon gebruikt? We verschillen van mening, maar daar is een forum toch voor? Ik veroordeel niemand en probeer juist voortdurend begrip op te brengen voor mensen die een andere mening hebben over onze kerkelijke situatie.
Maar, u bent beiden dus van mening dat de middengemeentes schuldig zijn aan de impasse, omdat ze niet doen wat de rechterflank graag wil. Waarvan akte.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5344
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Maanenschijn »

Middenrefo schreef:
huisman schreef: Gisteren, 23:45
Evangelist schreef: Gisteren, 20:59 Het is een lelijk frame dat @MidMid en @Middenrefo hier graag overeind houden, namelijk dat middengemeenten alleen maar het slachtoffer zijn van de impasse, en dat ze nu gedwongen worden om te kiezen waarvoor ze niet willen kiezen.

Ik zou de stelling wel aandurven dat juist bij de middengemeenten de oorzaak ligt van de impasse. In dat verband moet gesproken worden over de zonde van homoseksuele relaties. Het zijn m.n. middengemeenten geweest die geweigerd hebben om op de classes de tucht uit te oefenen over kerkenraden ter linkerzijde die de duidelijke en Bijbelse uitspraken hierover niet voor hun rekening wilden nemen.
Datzelfde gedrag hebben middengemeenten vertoond toen in 2019 de eerste gemeenten tegen de GS-besluiten van 1998 in toch vrouwen gingen bevestigen.
Middengemeenten wilden eindeloos praten, en ondertussen kon de zonde voortwoekeren in de kerken. Terwijl juist middengemeenten konden weten dat het permanent aantasten van Schriftverstaan en Schriftgezag voor een substantieel deel van de kerken niet te dragen zou zijn.

Kortom: het continue weigeren om scherp te spreken over zonden (van woordbreuk, van gezagsondermijning, van het toelaten of gedogen van homoseksuele relaties) en het weigeren om op classicaal te vermanen, heeft de middengemeenten nu in een situatie gebracht, waarbij ze een deel van de kerken gaan kwijtraken. De vraag voor elke middengemeente is deze: als u zich altijd hebt willen houden aan Schrift en belijdenis, en ook zich hebt gehouden aan de daaruit voortvloeiende kerkorde en synodebesluiten, dan is er toch geen enkele reden om dat nu opeens niet meer te doen? In dat geval hoort u eenvoudigweg bij Rijnsburg.
De breedte die in Rijnsburg aanwezig was, is dezelfde breedte die de CGK landelijk in de jaren ‘80 had. Dat moet voor u geen enkel probleem zijn.
Wilt u die keuze niet maken, dan kiest u ook. Dan zult u binnenkort allerlei predikanten en gemeenten aan uw zijde kwijt raken, die het in geweten niet meer kunnen dragen om kerkelijk medeverantwoordelijk te zijn voor wat voor hen rechtstreeks het Schriftgezag raakt. (Gezien de harde woorden en de veroordelende toon die @MidMid en @Middenrefo hier gebruiken in de richting van bijvoorbeeld @huisman, zal het voor hen geen groot offer zijn om hem kwijt te raken.)
Dank voor deze duidelijke post. Volkomen eens!
Waar heb ik harde woorden en veroordelende toon gebruikt? We verschillen van mening, maar daar is een forum toch voor? Ik veroordeel niemand en probeer juist voortdurend begrip op te brengen voor mensen die een andere mening hebben over onze kerkelijke situatie.
Maar, u bent beiden dus van mening dat de middengemeentes schuldig zijn aan de impasse, omdat ze niet doen wat de rechterflank graag wil. Waarvan akte.
Ik lees op de achtergrond mee. Gezegd moet worden dat de traditie van (lang) praten die de CGK kenmerkt ook hier met veel geduld wordt toegepast. Daar kan ik als opgewonden Hervormde misschien nog wat van leren.

Wat ik mij afvraag @Middenrefo en @MidMid wat jullie eigen positie is. Ik zie soms een jongleren met woorden (de GS heeft v&a niet als een zaak van Schriftgezag benoemt, etc), maar mis daarin wel jullie eigen positie. Die positie kom ik bij Huisman (en anderen) wel tegen. Ook in de discussies buiten dit forum lijkt het dat de rechterkant hun positie kenbaar heeft gemaakt in deze onderwerpen (v&a, homoseksualiteit, kinderen en avondmaal, etc.) en de linkerkant ook. Daar waar rechts dit als aantasting van het schriftgezag ziet, doet links dat niet.

Rechts zegt daarin: de scheur die daardoor ontstaat, samen met de ongehoorzaamheid aan de GS, zorgt ervoor dat we niet samen kunnen blijven. Links zegt: een kerk waar alles in past is best te doen.

Wat ik mij al lezend van deze discussie afvraag: wat is nu jullie eigen positie (als je die kenbaar wil maken):
- Zien jullie v&a als aantasting van schriftgezag? Of zou een vrouw in het ambt moeten kunnen?
- Past in één kerk de stelling van aantasting van het gezag van de schrift, naast op het zelfde onderwerp een tegenovergestelde mening en praktijk?

Zomaar wat belangstellende vragen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19290
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 01:00
huisman schreef: Gisteren, 23:45
Evangelist schreef: Gisteren, 20:59 Het is een lelijk frame dat @MidMid en @Middenrefo hier graag overeind houden, namelijk dat middengemeenten alleen maar het slachtoffer zijn van de impasse, en dat ze nu gedwongen worden om te kiezen waarvoor ze niet willen kiezen.

Ik zou de stelling wel aandurven dat juist bij de middengemeenten de oorzaak ligt van de impasse. In dat verband moet gesproken worden over de zonde van homoseksuele relaties. Het zijn m.n. middengemeenten geweest die geweigerd hebben om op de classes de tucht uit te oefenen over kerkenraden ter linkerzijde die de duidelijke en Bijbelse uitspraken hierover niet voor hun rekening wilden nemen.
Datzelfde gedrag hebben middengemeenten vertoond toen in 2019 de eerste gemeenten tegen de GS-besluiten van 1998 in toch vrouwen gingen bevestigen.
Middengemeenten wilden eindeloos praten, en ondertussen kon de zonde voortwoekeren in de kerken. Terwijl juist middengemeenten konden weten dat het permanent aantasten van Schriftverstaan en Schriftgezag voor een substantieel deel van de kerken niet te dragen zou zijn.

Kortom: het continue weigeren om scherp te spreken over zonden (van woordbreuk, van gezagsondermijning, van het toelaten of gedogen van homoseksuele relaties) en het weigeren om op classicaal te vermanen, heeft de middengemeenten nu in een situatie gebracht, waarbij ze een deel van de kerken gaan kwijtraken. De vraag voor elke middengemeente is deze: als u zich altijd hebt willen houden aan Schrift en belijdenis, en ook zich hebt gehouden aan de daaruit voortvloeiende kerkorde en synodebesluiten, dan is er toch geen enkele reden om dat nu opeens niet meer te doen? In dat geval hoort u eenvoudigweg bij Rijnsburg.
De breedte die in Rijnsburg aanwezig was, is dezelfde breedte die de CGK landelijk in de jaren ‘80 had. Dat moet voor u geen enkel probleem zijn.
Wilt u die keuze niet maken, dan kiest u ook. Dan zult u binnenkort allerlei predikanten en gemeenten aan uw zijde kwijt raken, die het in geweten niet meer kunnen dragen om kerkelijk medeverantwoordelijk te zijn voor wat voor hen rechtstreeks het Schriftgezag raakt. (Gezien de harde woorden en de veroordelende toon die @MidMid en @Middenrefo hier gebruiken in de richting van bijvoorbeeld @huisman, zal het voor hen geen groot offer zijn om hem kwijt te raken.)
Dank voor deze duidelijke post. Volkomen eens!
Waar heb ik harde woorden en veroordelende toon gebruikt? We verschillen van mening, maar daar is een forum toch voor? Ik veroordeel niemand en probeer juist voortdurend begrip op te brengen voor mensen die een andere mening hebben over onze kerkelijke situatie.
Maar, u bent beiden dus van mening dat de middengemeentes schuldig zijn aan de impasse, omdat ze niet doen wat de rechterflank graag wil. Waarvan akte.
De toon is voor mij ook niet echt het probleem. Wel het veroordelen en framen van ‘Rijnsburg’. Het uitnodigen van alle 181 gemeenten met de logische drempel van het zich te willen houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten zou voor geen enkele ambtsdrager te hoog mogen zijn. Ze hebben immers bij de aanvaarding van hun ambt hun handtekening onder deze vierslag gezet. In alle ondertekeningsformulieren (predikant, ouderling en diaken) staat de volgende slotzin. Ten slotte beloven wij in alles te handelen naar de geldende kerkorde en de verdere bepalingen en besluiten van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland.
Niemand heeft mij nog kunnen uitleggen hoe het bevestigen van vrouwen in het ambt kan overeenkomen met deze zin waar de handtekening van de ambtsdrager onder staat. In de wereld noemen ze dat meineed.

P.S. Het frame ‘middengemeenten’ lijkt te suggereren dat die een homogene groep vormen. Jij en ik weten dat ze dat niet zijn. Er waren best veel gemeenten in Rijnsburg aanwezig die zich een middengemeente voelen. In gesprekken met deze ambtsdragers viel mij op dat zij juist de meeste verontwaardiging voelen over de ongehoorzaamheid van de linkerkant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34768
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Tiberius »

Ik kan niet voor die midden-forummers antwoorden, maar wat ik van midden-personen wel vaak hoor is dat ze dergelijke gedachten wel dwalingen vinden, want tegen de Bijbel, maar geen ketterij, dus niet kerkscheidend.
Vergelijkbaar met verwerpers van de kinderdoop.
Middenrefo
Berichten: 128
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 09:09
Middenrefo schreef: Vandaag, 01:00
huisman schreef: Gisteren, 23:45
Evangelist schreef: Gisteren, 20:59 Het is een lelijk frame dat @MidMid en @Middenrefo hier graag overeind houden, namelijk dat middengemeenten alleen maar het slachtoffer zijn van de impasse, en dat ze nu gedwongen worden om te kiezen waarvoor ze niet willen kiezen.

Ik zou de stelling wel aandurven dat juist bij de middengemeenten de oorzaak ligt van de impasse. In dat verband moet gesproken worden over de zonde van homoseksuele relaties. Het zijn m.n. middengemeenten geweest die geweigerd hebben om op de classes de tucht uit te oefenen over kerkenraden ter linkerzijde die de duidelijke en Bijbelse uitspraken hierover niet voor hun rekening wilden nemen.
Datzelfde gedrag hebben middengemeenten vertoond toen in 2019 de eerste gemeenten tegen de GS-besluiten van 1998 in toch vrouwen gingen bevestigen.
Middengemeenten wilden eindeloos praten, en ondertussen kon de zonde voortwoekeren in de kerken. Terwijl juist middengemeenten konden weten dat het permanent aantasten van Schriftverstaan en Schriftgezag voor een substantieel deel van de kerken niet te dragen zou zijn.

Kortom: het continue weigeren om scherp te spreken over zonden (van woordbreuk, van gezagsondermijning, van het toelaten of gedogen van homoseksuele relaties) en het weigeren om op classicaal te vermanen, heeft de middengemeenten nu in een situatie gebracht, waarbij ze een deel van de kerken gaan kwijtraken. De vraag voor elke middengemeente is deze: als u zich altijd hebt willen houden aan Schrift en belijdenis, en ook zich hebt gehouden aan de daaruit voortvloeiende kerkorde en synodebesluiten, dan is er toch geen enkele reden om dat nu opeens niet meer te doen? In dat geval hoort u eenvoudigweg bij Rijnsburg.
De breedte die in Rijnsburg aanwezig was, is dezelfde breedte die de CGK landelijk in de jaren ‘80 had. Dat moet voor u geen enkel probleem zijn.
Wilt u die keuze niet maken, dan kiest u ook. Dan zult u binnenkort allerlei predikanten en gemeenten aan uw zijde kwijt raken, die het in geweten niet meer kunnen dragen om kerkelijk medeverantwoordelijk te zijn voor wat voor hen rechtstreeks het Schriftgezag raakt. (Gezien de harde woorden en de veroordelende toon die @MidMid en @Middenrefo hier gebruiken in de richting van bijvoorbeeld @huisman, zal het voor hen geen groot offer zijn om hem kwijt te raken.)
Dank voor deze duidelijke post. Volkomen eens!
Waar heb ik harde woorden en veroordelende toon gebruikt? We verschillen van mening, maar daar is een forum toch voor? Ik veroordeel niemand en probeer juist voortdurend begrip op te brengen voor mensen die een andere mening hebben over onze kerkelijke situatie.
Maar, u bent beiden dus van mening dat de middengemeentes schuldig zijn aan de impasse, omdat ze niet doen wat de rechterflank graag wil. Waarvan akte.
De toon is voor mij ook niet echt het probleem. Wel het veroordelen en framen van ‘Rijnsburg’. Het uitnodigen van alle 181 gemeenten met de logische drempel van het zich te willen houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten zou voor geen enkele ambtsdrager te hoog mogen zijn. Ze hebben immers bij de aanvaarding van hun ambt hun handtekening onder deze vierslag gezet. In alle ondertekeningsformulieren (predikant, ouderling en diaken) staat de volgende slotzin. Ten slotte beloven wij in alles te handelen naar de geldende kerkorde en de verdere bepalingen en besluiten van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland.
Niemand heeft mij nog kunnen uitleggen hoe het bevestigen van vrouwen in het ambt kan overeenkomen met deze zin waar de handtekening van de ambtsdrager onder staat. In de wereld noemen ze dat meineed.

P.S. Het frame ‘middengemeenten’ lijkt te suggereren dat die een homogene groep vormen. Jij en ik weten dat ze dat niet zijn. Er waren best veel gemeenten in Rijnsburg aanwezig die zich een middengemeente voelen. In gesprekken met deze ambtsdragers viel mij op dat zij juist de meeste verontwaardiging voelen over de ongehoorzaamheid van de linkerkant.
Over dat laatste zijn we het eens hoor, ik zou niet durven beweren dat de middengemeentes een homogene groep vormen. Er is ook geen definitie van wat het midden is. Dat geldt overigens ook voor de flanken, die zijn ook niet homogeen.

Wat betreft de laatste zin in het ondertekeningsformulier; daar heeft ds. Quant een aantal jaar geleden al iets over geschreven en deputaten kerkorde en kerkrecht doen dat nog duidelijker in hun laatste rapport. Die zin is er in gekomen met een bepaalde reden, maar wordt nu gebruikt als een algemene wet die de schijn wekt nog belangrijker te zijn dan Schrift en belijdenis. Zo is het nooit bedoeld en het woord meineed is al helemaal niet op zijn plaats. Er zijn gemeentes waar ze een voorbehoud op die zin accepteren en dat valt best goed te onderbouwen. Mijn persoonlijke mening is dat we in ons presbyteriaal-synodale stelsel de laatste 10-15 jaar te ver zijn doorgeslagen richting het synodale stelsel. En door de laatste synode zijn we nu ineens weer helemaal presbyteriaal geworden.
Laatst gewijzigd door Middenrefo op 26 jul 2025, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Middenrefo
Berichten: 128
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Middenrefo »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 08:56 Ik lees op de achtergrond mee. Gezegd moet worden dat de traditie van (lang) praten die de CGK kenmerkt ook hier met veel geduld wordt toegepast. Daar kan ik als opgewonden Hervormde misschien nog wat van leren.

Wat ik mij afvraag @Middenrefo en @MidMid wat jullie eigen positie is. Ik zie soms een jongleren met woorden (de GS heeft v&a niet als een zaak van Schriftgezag benoemt, etc), maar mis daarin wel jullie eigen positie. Die positie kom ik bij Huisman (en anderen) wel tegen. Ook in de discussies buiten dit forum lijkt het dat de rechterkant hun positie kenbaar heeft gemaakt in deze onderwerpen (v&a, homoseksualiteit, kinderen en avondmaal, etc.) en de linkerkant ook. Daar waar rechts dit als aantasting van het schriftgezag ziet, doet links dat niet.

Rechts zegt daarin: de scheur die daardoor ontstaat, samen met de ongehoorzaamheid aan de GS, zorgt ervoor dat we niet samen kunnen blijven. Links zegt: een kerk waar alles in past is best te doen.

Wat ik mij al lezend van deze discussie afvraag: wat is nu jullie eigen positie (als je die kenbaar wil maken):
- Zien jullie v&a als aantasting van schriftgezag? Of zou een vrouw in het ambt moeten kunnen?
- Past in één kerk de stelling van aantasting van het gezag van de schrift, naast op het zelfde onderwerp een tegenovergestelde mening en praktijk?

Zomaar wat belangstellende vragen.
Na het lezen van de meerderheids- en minderheidsrapporten die op de synode zijn behandeld en het lezen van artikelen en boeken van voor- en tegenstanders van v&a kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat de Bijbelse onderbouwing van de tegenstanders dun is en gebaseerd op een klein aantal teksten. Daarbij komt dat de synode expliciet heeft uitgesproken dat de minderheidsrapporten niet in strijd zijn met de Schrift, ondanks het feit dat het meerderheidsrapport is aangenomen waarin staat dat we tot geen andere conclusie kunnen komen dan dat de Schrift geen ruimte biedt voor v&a. Hoogleraren en predikanten die zich expliciet hebben uitgesproken voor v&a zijn ook nooit berispt, vermaand of onder tucht gesteld. Kort geleden is er nog een zeer degelijke studie verschenen met een pleidooi voor v&a van ds. Steensma, die jaren docent is geweest in Apeldoorn.

Dat alles geeft mij de vrijmoedigheid om geen tegenstander te zijn van v&a. Ik formuleer het op die manier, omdat ik nooit een strijd zou voeren in onze gemeente voor v&a, maar als het aan de orde zou komen zou ik er niet tegen zijn. Met vrijmoedigheid. Ik denk ook dat de twee meningen naast elkaar kunnen bestaan, omdat de claim van schriftgezag op dit onderwerp door de rechterflank echt niet meer is dan een mening, die niet wordt onderbouwd door synodebesluiten.

Wat daar voor mij persoonlijk nog bijkomt is de vraag waarom er zoveel strijd wordt gevoerd over dit onderwerp, terwijl er in de Bijbel veel grotere thema's zijn, die vaker genoemd worden, waar het volk Israël ook voortdurend op werd aangesproken door de profeten. Dan bedoel ik zaken als recht en gerechtigheid in de maatschappij, opkomen voor zwakken en ontheemden. Maar ook zorg voor de schepping en milieu, inclusief de dieren en de landbouw. Gehoorzaamheid aan de overheid, het strijden tegen belastingontduiking, etc. Allemaal dingen die in de kerk te lang en onterecht zijn afgedaan als 'horizontaal'. Ik heb vaak gewenst dat de kerkelijke vergaderingen meer tijd aan zulke dingen zouden besteden.

Tot zover mijn persoonlijke mening.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19290
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 09:22
huisman schreef: Vandaag, 09:09
Middenrefo schreef: Vandaag, 01:00
huisman schreef: Gisteren, 23:45

Dank voor deze duidelijke post. Volkomen eens!
Waar heb ik harde woorden en veroordelende toon gebruikt? We verschillen van mening, maar daar is een forum toch voor? Ik veroordeel niemand en probeer juist voortdurend begrip op te brengen voor mensen die een andere mening hebben over onze kerkelijke situatie.
Maar, u bent beiden dus van mening dat de middengemeentes schuldig zijn aan de impasse, omdat ze niet doen wat de rechterflank graag wil. Waarvan akte.
De toon is voor mij ook niet echt het probleem. Wel het veroordelen en framen van ‘Rijnsburg’. Het uitnodigen van alle 181 gemeenten met de logische drempel van het zich te willen houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten zou voor geen enkele ambtsdrager te hoog mogen zijn. Ze hebben immers bij de aanvaarding van hun ambt hun handtekening onder deze vierslag gezet. In alle ondertekeningsformulieren (predikant, ouderling en diaken) staat de volgende slotzin. Ten slotte beloven wij in alles te handelen naar de geldende kerkorde en de verdere bepalingen en besluiten van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland.
Niemand heeft mij nog kunnen uitleggen hoe het bevestigen van vrouwen in het ambt kan overeenkomen met deze zin waar de handtekening van de ambtsdrager onder staat. In de wereld noemen ze dat meineed.

P.S. Het frame ‘middengemeenten’ lijkt te suggereren dat die een homogene groep vormen. Jij en ik weten dat ze dat niet zijn. Er waren best veel gemeenten in Rijnsburg aanwezig die zich een middengemeente voelen. In gesprekken met deze ambtsdragers viel mij op dat zij juist de meeste verontwaardiging voelen over de ongehoorzaamheid van de linkerkant.
Over dat laatste zijn we het eens hoor, ik zou niet durven beweren dat de middengemeentes een homogene groep vormen. Er is ook geen definitie van wat het midden is. Dat geldt overigens ook voor de flanken, die zijn ook niet homogeen.

Wat betreft de laatste zin in het ondertekeningsformulier; daar heeft ds. Quant een aantal jaar geleden al iets over geschreven en deputaten kerkorde en kerkrecht doen dat nog duidelijker in hun laatste rapport. Die zin is er in gekomen met een bepaalde reden, maar wordt nu gebruikt als een algemene wet die de schijn wekt nog belangrijker te zijn dan Schrift en belijdenis. Zo is het nooit bedoeld en het woord meineed is al helemaal niet op zijn plaats. Er zijn gemeentes waar ze een voorbehoud op die zin accepteren en dat valt best goed te onderbouwen. Mijn persoonlijke mening is dat we in ons presbyteriaal-synodale stelsel de laatste 10-15 jaar te ver zijn doorgeslagen richting het synodale stelsel. En door de laatste synode zijn we nu ineens weer helemaal presbyteriaal geworden.
Dat laatste blijft een uitleg ingegeven door de ongehoorzaamheid van een groot aantal gemeenten. Als alle gemeenten zich aan kerkorde en synodale besluiten hadden gehouden waren er door deputaten KOKR nooit zulke vreemde en onbegaanbare geitenpaadjes gevonden. Laat ik het zo zeggen : Je houden aan Schrift en belijdenis maakt je gereformeerd . Je daar naast houden aan de CGK kerkorde en synodale besluiten maakt je christelijk gereformeerd.
Nogmaals er zijn velen binnen onze kerken die vinden dat een afwijkende visie op v&a en homoseksueel samenleven ook het Schriftgezag raakt. Over homoseksualiteit is dat ook uitgesproken. Over v&a is uitgesproken dat het niet het Schriftgezag hoeft te raken maar het kan dus wel degelijk het geval zijn. M.i. is dat ook zo.
Zegt het jou ook wat dat bijna alle buitenlandse kerken waar wij als CGK contact mee onderhouden in zeer duidelijke bewoordingen ons waarschuwen om niet het pad op te gaan van het goedkeuren van v&a. Dat waren voor mij op de GS ernstige momenten.

Trouwens in veel Bijbelgetrouwe denominaties wereldwijd wordt erover v&a gedacht zoals onze synode heeft uitgesproken. Om te zeggen dat het meerderheidsrapport flinterdun is vind ik wel een ernstige ontkenning van de feiten

Ik hoorde op een classisvergadering toen we in groepjes 1 Timotheüs 2 : 9 - 15 bespraken van een voorstander van v&a een echt flinterdunne argumentatie. Hij zei: overal waar vrouw staat mag je ook man lezen en andersom. Het enige wat ik heb gezegd of dat ook van het laatste vers (15) gold. Toen werd het stil……

Hier twee theologen (Don Carson en Tim Keller dus niet echt CGK en ook niet echt BhP) die eenvoudig uitleggen waarom de afwijzing van v&a voor alle tijden geldt.

https://youtu.be/zShK_3DxxKs?si=lConh0-F4FnslJz1
Laatst gewijzigd door huisman op 26 jul 2025, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19290
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Vandaag, 09:12 Ik kan niet voor die midden-forummers antwoorden, maar wat ik van midden-personen wel vaak hoor is dat ze dergelijke gedachten wel dwalingen vinden, want tegen de Bijbel, maar geen ketterij, dus niet kerkscheidend.
Vergelijkbaar met verwerpers van de kinderdoop.
Geldt dat denk je voor beide thema’s ? Dus v&a en homoseksualiteit. Ik hoor namelijk over het eerste wel eens wat jij zegt maar over het tweede eigenlijk nooit.

Verder staat in het ondertekeningsformulier voor ambtsdragers ook nog de volgende zin. Voorts verklaren wij, dat wij niet alleen alle dwalingen die tegen deze leer strijden verwerpen, maar dat wij ook genegen zijn die te wederleggen en te bestrijden en alle arbeid aan te wenden om ze uit de kerk te weren.

Het onderscheid tussen dwaling en ketterij is ook weer een uitvlucht om dwaling te laten bestaan omdat het geen ketterij is. Vrij bizarre gedachtengang toch?
Laatst gewijzigd door huisman op 26 jul 2025, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34768
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Tiberius »

Nee, over homoseksualiteit hoor ik hen inderdaad eigenlijk niet.
Wim Anker
Berichten: 5243
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Wim Anker »

Bij mij blijft hangen dat er een rechte stok is gevonden waar kromme slagen mee uitgedeeld worden.
Plaats reactie