Middenrefo schreef:huisman schreef: ↑Gisteren, 23:45
Evangelist schreef: ↑Gisteren, 20:59
Het is een lelijk frame dat @MidMid en @Middenrefo hier graag overeind houden, namelijk dat middengemeenten alleen maar het slachtoffer zijn van de impasse, en dat ze nu gedwongen worden om te kiezen waarvoor ze niet willen kiezen.
Ik zou de stelling wel aandurven dat juist bij de middengemeenten de oorzaak ligt van de impasse. In dat verband moet gesproken worden over de zonde van homoseksuele relaties. Het zijn m.n. middengemeenten geweest die geweigerd hebben om op de classes de tucht uit te oefenen over kerkenraden ter linkerzijde die de duidelijke en Bijbelse uitspraken hierover niet voor hun rekening wilden nemen.
Datzelfde gedrag hebben middengemeenten vertoond toen in 2019 de eerste gemeenten tegen de GS-besluiten van 1998 in toch vrouwen gingen bevestigen.
Middengemeenten wilden eindeloos praten, en ondertussen kon de zonde voortwoekeren in de kerken. Terwijl juist middengemeenten konden weten dat het permanent aantasten van Schriftverstaan en Schriftgezag voor een substantieel deel van de kerken niet te dragen zou zijn.
Kortom: het continue weigeren om scherp te spreken over zonden (van woordbreuk, van gezagsondermijning, van het toelaten of gedogen van homoseksuele relaties) en het weigeren om op classicaal te vermanen, heeft de middengemeenten nu in een situatie gebracht, waarbij ze een deel van de kerken gaan kwijtraken. De vraag voor elke middengemeente is deze: als u zich altijd hebt willen houden aan Schrift en belijdenis, en ook zich hebt gehouden aan de daaruit voortvloeiende kerkorde en synodebesluiten, dan is er toch geen enkele reden om dat nu opeens niet meer te doen? In dat geval hoort u eenvoudigweg bij Rijnsburg.
De breedte die in Rijnsburg aanwezig was, is dezelfde breedte die de CGK landelijk in de jaren ‘80 had. Dat moet voor u geen enkel probleem zijn.
Wilt u die keuze niet maken, dan kiest u ook. Dan zult u binnenkort allerlei predikanten en gemeenten aan uw zijde kwijt raken, die het in geweten niet meer kunnen dragen om kerkelijk medeverantwoordelijk te zijn voor wat voor hen rechtstreeks het Schriftgezag raakt. (Gezien de harde woorden en de veroordelende toon die @MidMid en @Middenrefo hier gebruiken in de richting van bijvoorbeeld @huisman, zal het voor hen geen groot offer zijn om hem kwijt te raken.)
Dank voor deze duidelijke post. Volkomen eens!
Waar heb ik harde woorden en veroordelende toon gebruikt? We verschillen van mening, maar daar is een forum toch voor? Ik veroordeel niemand en probeer juist voortdurend begrip op te brengen voor mensen die een andere mening hebben over onze kerkelijke situatie.
Maar, u bent beiden dus van mening dat de middengemeentes schuldig zijn aan de impasse, omdat ze niet doen wat de rechterflank graag wil. Waarvan akte.
Ik lees op de achtergrond mee. Gezegd moet worden dat de traditie van (lang) praten die de CGK kenmerkt ook hier met veel geduld wordt toegepast. Daar kan ik als opgewonden Hervormde misschien nog wat van leren.
Wat ik mij afvraag @Middenrefo en @MidMid wat jullie eigen positie is. Ik zie soms een jongleren met woorden (de GS heeft v&a niet als een zaak van Schriftgezag benoemt, etc), maar mis daarin wel jullie eigen positie. Die positie kom ik bij Huisman (en anderen) wel tegen. Ook in de discussies buiten dit forum lijkt het dat de rechterkant hun positie kenbaar heeft gemaakt in deze onderwerpen (v&a, homoseksualiteit, kinderen en avondmaal, etc.) en de linkerkant ook. Daar waar rechts dit als aantasting van het schriftgezag ziet, doet links dat niet.
Rechts zegt daarin: de scheur die daardoor ontstaat, samen met de ongehoorzaamheid aan de GS, zorgt ervoor dat we niet samen kunnen blijven. Links zegt: een kerk waar alles in past is best te doen.
Wat ik mij al lezend van deze discussie afvraag: wat is nu jullie eigen positie (als je die kenbaar wil maken):
- Zien jullie v&a als aantasting van schriftgezag? Of zou een vrouw in het ambt moeten kunnen?
- Past in één kerk de stelling van aantasting van het gezag van de schrift, naast op het zelfde onderwerp een tegenovergestelde mening en praktijk?
Zomaar wat belangstellende vragen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.