Valcke schreef: ↑Gisteren, 15:38
Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 15:20
In de juridische overheidswereld hebben we er de handen vol aan. Vooral rond het thema belastingen en beschikkingen.
Van christelijke of reformatorische soevereinen heb ik nog nooit gehoord. Dat kan denk ik ook bijna niet. De Bijbel leert on de overheid te gehoorzamen en belasting te betalen.
Mee eens.
In het RD wordt ook deze definitie gegeven: 'Soevereinen zijn mensen die zich op verschillende manieren onttrekken aan het gezag van de overheid,
omdat ze menen dat niemand boven hen staat en dat zij aan niemand verantwoording schuldig zijn.' Gezien wat de Bijbel ons duidelijk op vele plaatsen leert, is het daarom onmogelijk om vanuit een christelijk gedachtegoed 'soeverein' te zijn. Het feit dat in
bepaalde gevallen op Bijbelse gronden de overheid niet gehoorzaamd wordt, maakt mensen niet tot soeverein. Zij erkennen namelijk wel degelijk het gezag van de overheid. Anders zouden ook de apostelen (Hand. 5:29: 'Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan den mensen') tot de soevereinen gerekend moeten worden, wat evident niet waar is.
Eens.
Daarom voegde ik er aan toe: lees 'geen mens' voor 'niemand'.
Dan nog is het eigenlijk onmogelijk om een christelijke soeverein te zijn. Het kader is Gode meer gehoorzamen dan mensen, en daarbinnen de plicht om elke menselijke ordening onderdanig zijn.
Dus max. 100 km per uur betekent max. 100 km per uur en niet 130, omdat het toch wel veilig is.