Beroepingswerk discussie [7]

Job

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 25 jul 2025, 16:47 Dus waar je bent opgegroeid dat moet je altijd voor zoete koek aannemen?
Waar zei ik dat?
Job

Bericht door Job »

Forummer schreef: 25 jul 2025, 18:00
Job schreef: 25 jul 2025, 16:40
helma schreef: 17 jul 2025, 15:20 Je hebt mij niet horen zeggen dat de blijvers het niet goed doen of ontrouw zijn aan Gods Woord. Dat zal ik ook nooit zeggen. Ik denk dat de Heere wel van mensen een andere keus kan vragen.

Als blijvers biddend blijven/gebleven zijn, begrijp ik dat net zo goed als dat mensen biddend tot een andere keus komen.
Ik denk dat het ook verschillend is (kan zijn) of je een opgroeiend gezin hebt.

Maar de dingen die wij tegen Gods Woord in vonden gaan zijn voor anderen misschien minder zwaarwegend (geweest). Je kan dat voor anderen niet beoordelen toch?
Iedereen moet zelf voor de eigen keuzes verantwoording afleggen aan God.
Je zei dat sommige mensen gaan omdat ze trouw willen blijven aan Gods Woord. Mijns inziens kunnen er geen twee zaken tegelijk waar zijn op dit punt. Gods Woord is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Als de één trouw is aan Gods Woord door te gaan, zijn alle achterblijvers niet trouw aan Gods Woord of zitten ze onder een bediening die niet trouw is aan Gods Woord. Er zijn geen twee waarheden, immers? Zo ervaar ik het altijd pijnlijk wanneer mensen in mijn omgeving tot nieuwe inzichten komen en razendsnel of geleidelijk anders beginnen te denken en te redeneren. Alles is dan mis aan de leer. Men gaat er vol tegenin. Dat ik dan geen bezwaren heb tegen diezelfde leer voelt als een impliciete aanklacht: je zit fout.
Ik haak even in op vetgedrukte. Ik heb relatietherapie gehad, en daarin moeten of mogen leren dat er wel degelijk 2 waarheden bestaan, namelijk de waarheid zoals jij die beleeft en de waarheid zoals de ander die beleeft. Zo kun je dezelfde situatie compleet anders beleven, maar maakt mijn (of jouw) beleving de beleving van de ander nog niet onwaar. Dat gegeven heeft mij veel inzicht gegeven. Het geeft ook dat je meer begrip kunt hebben voor de ander, ondanks dat je van je eigen beleving blijft uitgaan.
Dat is inderdaad een heel goed uitgangspunt in relatietherapie en sowieso in relaties. Maar Gods Woord en de toepassing van het heil is m.i.niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Het is juist een zwak punt in onze tijd dat ieder zijn eigen waarheid en beleving wil hebben. Het "alzo zegt de HEERE" kan daarmee weg geredeneerd worden.
Job

Bericht door Job »

Henk J schreef: 25 jul 2025, 21:43
Bertiel schreef: 25 jul 2025, 21:35 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... lju_1jPCEQ

Ds Op t Hof gaat zondag voor….
Verstand zou met de jaren moeten komen
Ach, het is ds. Op 't Hof ten voeten uit. Hoor het hem zeggen.
Even een zijpaadje: wat een klein kerkje zeg. Hoe kunnen daar tenminste 25 pastorale eenheden in geherbergd worden?
CvdW

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 25 jul 2025, 21:50
CvdW schreef: 25 jul 2025, 21:42 Waarom is het logisch dat niet aan de drie termijnen wordt gehouden?
Ik ga van principe uit dat God de bekwaamheid geeft. Meer of mindere mate. God bepaald.
Hier is een ouderling die aangeeft dat hij alleen bekwaam is. Door periodieke aftreding bescherm je zulke mensen voor deze zonde.
Zijn alle kerkenraden die de oorspronkelijke DKO niet houden ongeschikt? (Herhaling)

Drie termijnen is ook maar een regel. Het is logisch dat alleen zij die zich geconformeert hebben zich aan de termijnen houden.
Iemand die geschikt is komt na aftreding vanzelf weer een keer boven water. Door aftreding doorbreek je wel patronen. Bijvoorbeeld: hier werd/wordt een selectie groepje predikanten uitgenodigd, dit komt door de preek regelaar. Door aftreding kan dit worden doorbroken.
Uit ervaring weet ik dat de DKO selectief wordt gebruikt. Hangt er van af of het in hun straatje past.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef: 25 jul 2025, 21:56
Bertiel schreef: 25 jul 2025, 21:35 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... lju_1jPCEQ

Even een zijpaadje: wat een klein kerkje zeg. Hoe kunnen daar tenminste 25 pastorale eenheden in geherbergd worden?
stoelen staan erg dicht tegen elkaar aan. er is ook geen ruimte om je jas op te hangen ofzo, je loopt meteen het kerkzaaltje in
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 25 jul 2025, 22:00
MGG schreef: 25 jul 2025, 21:50
CvdW schreef: 25 jul 2025, 21:42 Waarom is het logisch dat niet aan de drie termijnen wordt gehouden?
Ik ga van principe uit dat God de bekwaamheid geeft. Meer of mindere mate. God bepaald.
Hier is een ouderling die aangeeft dat hij alleen bekwaam is. Door periodieke aftreding bescherm je zulke mensen voor deze zonde.
Zijn alle kerkenraden die de oorspronkelijke DKO niet houden ongeschikt? (Herhaling)

Drie termijnen is ook maar een regel. Het is logisch dat alleen zij die zich geconformeert hebben zich aan de termijnen houden.
Iemand die geschikt is komt na aftreding vanzelf weer een keer boven water. Door aftreding doorbreek je wel patronen. Bijvoorbeeld: hier werd/wordt een selectie groepje predikanten uitgenodigd, dit komt door de preek regelaar. Door aftreding kan dit worden doorbroken.
Uit ervaring weet ik dat de DKO selectief wordt gebruikt. Hangt er van af of het in hun straatje past.
Het kan ook door het bespreken onderbroken worden. Of als een meerderheid van de leden iemand niet herkiest. Uiteindelijk geven de mansleden mandaat om door te gaan.

Als zaken niet nageleefd worden kan je de kerkelijke weg volgen. In de praktijk kom ik regelmatig verliezers tegen die geen vertrouwen hebben in het orgaan wat hun in het ongelijk gesteld heeft. Bij de kerkelijke weg zal dat ook wel zo zijn. Mocht een kerk de eigen regels niet naleven, dan kan een wereldlijke rechter de kerk terug fluiten.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Job schreef: 25 jul 2025, 21:51
Bertiel schreef: 25 jul 2025, 16:47 Dus waar je bent opgegroeid dat moet je altijd voor zoete koek aannemen?
Waar zei ik dat?
Je hebt gelijk. Ik las verkeerd.
Ik denk dat het verplicht stellen van belijdenis afleggen voor trouw en doop de casussen vermenigvuldigd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat kan. Maar ik betwijfel of dit nu de juiste weg is en of Gods eer ermee gediend is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 25 jul 2025, 20:12
Want? Niemand houdt de originele DKO. Waarom is het vreemd dat kerken zich niet houden aan de regels van andere kerken? De HHK heeft bijvoorbeeld de HKO. Het zou vreemd zijn om te verwachten dat zij zich aan de DKO. De HHK heeft namelijk bewust niet voor de DKO gekozen.
Het is heel gezond dat na een bepaalde tijd de leiding verandert. Dat verfrist, dat voorkomt machtsmisbruik en voorkomt dat mensen teveel in zichzelf gaan geloven.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 25 jul 2025, 22:09
MGG schreef: 25 jul 2025, 20:12
Want? Niemand houdt de originele DKO. Waarom is het vreemd dat kerken zich niet houden aan de regels van andere kerken? De HHK heeft bijvoorbeeld de HKO. Het zou vreemd zijn om te verwachten dat zij zich aan de DKO. De HHK heeft namelijk bewust niet voor de DKO gekozen.
Het is heel gezond dat na een bepaalde tijd de leiding verandert. Dat verfrist, dat voorkomt machtsmisbruik en voorkomt dat mensen teveel in zichzelf gaan geloven.
Ik vind het prima als dit gebeurt, maar waarom verplicht? Ik acht de leden capabel genoeg om zoiets zelf te besluiten.

De vraag is of nieuwe leiding verfrist. Het demissionaire kabinet zou nieuw leiderschap zijn en de boel opfrissen. Wat mij betreft had Rutte nog een periode mogen blijven.
CvdW

Bericht door CvdW »

Rutte heeft bepaalde talenten, echter Taghi heeft dat ook.
Laten we teruggaan naar beroepingswerk discussie.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zal ds op t Hof al gesproken hebben met dhr Klootwijk die op t rooster stond?
Op kerktijden zie ik dat er nu 4 diensten gehouden worden, tja ook een manier.
Job

Bericht door Job »

Geytenbeekje schreef: 25 jul 2025, 22:03

stoelen staan erg dicht tegen elkaar aan. er is ook geen ruimte om je jas op te hangen ofzo, je loopt meteen het kerkzaaltje in
Dat klinkt benauwd, zeker bij verhitte gemoederen.
refo

Bericht door refo »

Pastorale eenheid? Is dat een term uit software voor kerkenraden?
DDD

Bericht door DDD »

Wat is er mis met dat woord? Het gaat om (groepen) mensen die gezamenlijk pastoraat ontvangen, zoals huisbezoek. Het kan om gezinnen gaan, of om alleenstaanden, of om stellen zonder kinderen.
Plaats reactie