Wie van de refoforummers is een soeverein?

Ben jij een soeverein?

Ja
2
6%
Nee
33
94%
Geen idee wat dat is
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 35

Tiberius
Administrator

Wie van de refoforummers is een soeverein?

Bericht door Tiberius »

‘Soevereinen zijn mensen die zich op verschillende manieren onttrekken aan het gezag van de overheid. Ze menen dat niemand boven hen staat en ze aan niemand verantwoording schuldig zijn.’

Vandaag las ik voor het eerst over het bestaan van zogenaamde soevereinen, in het RD.
Wie van de refoforummers vindt zichzelf een soeverein?
Met ‘niemand’ in bovenstaande definitie bedoelen we dan ‘geen mens’.
Marijn_M

Re: Wie van de refoforummers is een soeverein?

Bericht door Marijn_M »

Ik ben geen soeverein zoals bedoeld wordt. Ik wil juist afhankelijk van God zijn. Maar als mensen iets vragen wat tegen Zijn Woord ingaat, kies ik ervoor om Hem te gehoorzamen. Bestaan er ook christelijke soevereinen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Van die Arjan Visselink die in het RD geïnterviewd wordt, staat dat hij een christelijke achtergrond heeft. Dus ja.
Bobber

Bericht door Bobber »

Ben je als je bijvoorbeeld in de coronatijd toch met z’n allen naar kerk gaat, zonder te houden aan de regels, een soeverein?
MGG

Bericht door MGG »

Bobber schreef: Gisteren, 14:22 Ben je als je bijvoorbeeld in de coronatijd toch met z’n allen naar kerk gaat, zonder te houden aan de regels, een soeverein?
Regels of adviezen?
Bobber

Bericht door Bobber »

Regels.
Valcke

Bericht door Valcke »

MGG schreef: Gisteren, 14:32
Bobber schreef: Gisteren, 14:22 Ben je als je bijvoorbeeld in de coronatijd toch met z’n allen naar kerk gaat, zonder te houden aan de regels, een soeverein?
Regels of adviezen?
Als je om principiële (Bijbelse) redenen in bepaalde kwesties de overheid niet gehoorzaamt / gehoorzaamd hebt, ben je sowieso geen soeverein.
Zie de omschrijving die Tiberius gaf: '... Ze menen dat niemand boven hen staat en ze aan niemand verantwoording schuldig zijn'.
Dat verdraagt zich sowieso niet met een Bijbelse visie op de overheid.
Volgens de artikelen die de overheid zelf hierover publiceert, gaat het om een kleine groep van tientallen tot (enkele) honderd(en) mensen.
MGG

Bericht door MGG »

Valcke schreef: Gisteren, 14:52
Regels of adviezen?
Als je om principiële (Bijbelse) redenen in bepaalde kwesties de overheid niet gehoorzaamt / gehoorzaamd hebt, ben je sowieso geen soeverein.
Zie de omschrijving die Tiberius gaf: '... Ze menen dat niemand boven hen staat en ze aan niemand verantwoording schuldig zijn'.
Volgens de artikelen die de overheid zelf hierover publiceert, gaat het om een kleine groep van tientallen tot (enkele) honderd(en) mensen.
De AIVD verdeelt soevereine in 3 groepen. De kleine groep die jij noemt is de meest extreme groep die bereid is geweld te gebruiken.
KDD

Bericht door KDD »

Zulke mensen zullen misschien meer thuis voelen in Sierre Leone bijv. Daar heb je heel weinig regels en mensen kunnen doen en laten wat ze willen. Je moet natuurlijk wel goed gewapend zijn, maar dat terzijde.
DDD

Bericht door DDD »

Ik verbaas me erover dat je daar niet eerder van hoorde. Dit is toch al jarenlang een thema, zeker sinds corona.

Het speelt vooral in de sociale onderklasse, vooral mensen met schulden trekt dit 'gedachten'goed nogal aan.

Ik denk dat bij goede psychiatrische zorg het aantal soevereinen een stuk lager zou liggen. Het is zo onlogisch dat het mijns inziens verbazend is dat er nog zoveel aanhangers zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

MGG schreef: Gisteren, 15:02
Valcke schreef: Gisteren, 14:52
Regels of adviezen?
De AIVD verdeelt soevereine in 3 groepen. De kleine groep die jij noemt is de meest extreme groep die bereid is geweld te gebruiken.
Nee, volgens mij niet. De meest extreme groep is inderdaad bereid om geweld te gebruiken, maar ook personen in de andere categorieën willen er niet van weten dat er een overheid is die boven hen staat. Zij verklaren zichzelf soeverein, dus onafhankelijk van de overheid.

(Ik zie trouwens dat wat betreft aantallen Rijksoverheid.nl en AIVD verschillende informatie geven. Volgens AIVD gaat het bij de 'lichte' categorie om tienduizenden mensen, terwijl Rijksoverheid.nl suggereert dat de hele groep (alle categorieën samen) heel klein is. Misschien is dat een reden voor misverstand.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 jul 2025, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

In de juridische overheidswereld hebben we er de handen vol aan. Vooral rond het thema belastingen en beschikkingen.

Van christelijke of reformatorische soevereinen heb ik nog nooit gehoord. Dat kan denk ik ook bijna niet. De Bijbel leert on de overheid te gehoorzamen en belasting te betalen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 15:20 In de juridische overheidswereld hebben we er de handen vol aan. Vooral rond het thema belastingen en beschikkingen.

Van christelijke of reformatorische soevereinen heb ik nog nooit gehoord. Dat kan denk ik ook bijna niet. De Bijbel leert on de overheid te gehoorzamen en belasting te betalen.
Mee eens.

In het RD wordt ook deze definitie gegeven: 'Soevereinen zijn mensen die zich op verschillende manieren onttrekken aan het gezag van de overheid, omdat ze menen dat niemand boven hen staat en dat zij aan niemand verantwoording schuldig zijn.' Gezien wat de Bijbel ons duidelijk op vele plaatsen leert, is het daarom onmogelijk om vanuit een christelijk gedachtegoed 'soeverein' te zijn. Het feit dat in bepaalde gevallen op Bijbelse gronden de overheid niet gehoorzaamd wordt, maakt mensen niet tot soeverein. Zij erkennen namelijk wel degelijk het gezag van de overheid. Anders zouden ook de apostelen (Hand. 5:29: 'Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan den mensen') tot de soevereinen gerekend moeten worden, wat evident niet waar is.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

DDD schreef: Gisteren, 15:08 Ik verbaas me erover dat je daar niet eerder van hoorde. Dit is toch al jarenlang een thema, zeker sinds corona.

Het speelt vooral in de sociale onderklasse, vooral mensen met schulden trekt dit 'gedachten'goed nogal aan.

Ik denk dat bij goede psychiatrische zorg het aantal soevereinen een stuk lager zou liggen. Het is zo onlogisch dat het mijns inziens verbazend is dat er nog zoveel aanhangers zijn.
Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad. Dit is al vaker in andere media besproken. Betalen o.a. geen belasting waardoor schulden hoog oplopen, verbranden hun paspoort (staatseigendom), etc. Meestal niet de meest intelligente mensen waar conspiracy vat op krijgt als uitweg uit schulden, maar ze lopen hopeloos vast doordat schulden veel harder gaan oplopen.
Fides Quaerens Intellectum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ja sorry, mij was het onbekend.
Plaats reactie