Flying Eagle, Als het als ik me goed herinner o.a. in een brochure uit 1950: 'Ons isolement bewaard'. De brochure was een weergave van een lezing die ouderling H. Bas hield voor een zog. ouderlingenconferentie. Wacht, heb gelegenheid om het even op te zoeken, las het 'toevallig' enkele dagen geleden. Ik schrijf over uit bladzijde 21 van de brochure. Hier citeert Herman Bas ds. G.H. Kersten uit 'De Schat des Woords'4e jaargang predikatie over Matth. 27:3-10 blz. 69
'Eén zaak kan ik u zeggen. Men zegt ons, dat wij u zeggen moeten: Gij moet geloven! Wij brengen u de waarheid niet goed; wij doen het helemaal verkeerd. Want wij zeggen tegen u dat gij niet kunt geloven; ik maak het nog erger, dat gij niet wilt geloven. En nu zegt men dat wij u zeggen moeten: Gij moet geloven. Mijn medereiziger naar de eeuwigheid, ik hoop het nooit, nooit te zeggen. Ik ben geleerd door onze gereformeerde vaderen en het eeuwige Woord van God, dat wij geen recht hebben om Jezus toe te eigenen, geen recht hebben om te geloven dat wij allen naar de hemel gaan. Gelooft gij dat er een wonder van genade geschieden moet, laat ons dat dan maar op onszelf toepassen, ons toetsen en zeggen: Heb ik ooit waar berouw gehad? Maar had gij dan nooit eens spijt dat gij dit of dat gedaan had? O, ja wel, duizend keer komt dat ins ons leven voor en soms jaagt het voort en laat het u geen rust en hebt gij wroeging in uw consciëntie, maar als dat zo is, wacht u voor de eenzaamheid. Maar dat is niet het berouw ter zaligheid. Dat berouw zegt: Al was er geen hemel tot zaligheid en geen hel tot straf, ik ben God kwijt en ik wil met mijn bloed wel ondertekenen dat ik de eeuwige dood verdiend heb'.
Enz. enz. De lezing had als doel: 1. Te waarschuwen tegen de prediking en de geschriften van ds. Kok. ( let wel, niet tegen zijn persoon en de ambtsbediening) 2. Te waarschuwen tegen het algemene aanbod van genade. 3. Te waarschuwen tegen de vervlakking die men meende te bespeuren in de GG. 4. Te benadrukken dat de GG wilde staan op het fundament en gaan in het voetspoor van Ledeboerianen en Kruisgezinden. 5. Te waarschuwen tegen de drie-verbondenleer van o.a. de CGK. Een aardig zinnetje gelezen op bladzijde 20 wil ik u niet onthouden: Bas zei:' Sommigen van onze vaderen gaan wel eens ver in de voorstelling van de beloften, maar wanneer met hen in hun gehele verband leest, komt men gedurig tot de ontdekking dat ze of zielen aanspreken die reeds onder de bearbeiding des Geestes liggen, of dat ze gelijk de eis van bekering handhaven'.