Positief topic over de GGIN

JanRap

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door JanRap »

FlyingEagle schreef: Gisteren, 09:07
JanRap schreef: Gisteren, 07:35
Het was namelijk een van de belangrijkste doctrines van ds. Kersten dat men niet mocht oproepen tot geloof.
Beste JanRap, waar hebt u dit bij ds. Kersten gelezen?
Flying Eagle, Als het als ik me goed herinner o.a. in een brochure uit 1950: 'Ons isolement bewaard'. De brochure was een weergave van een lezing die ouderling H. Bas hield voor een zog. ouderlingenconferentie. Wacht, heb gelegenheid om het even op te zoeken, las het 'toevallig' enkele dagen geleden. Ik schrijf over uit bladzijde 21 van de brochure. Hier citeert Herman Bas ds. G.H. Kersten uit 'De Schat des Woords'4e jaargang predikatie over Matth. 27:3-10 blz. 69
'Eén zaak kan ik u zeggen. Men zegt ons, dat wij u zeggen moeten: Gij moet geloven! Wij brengen u de waarheid niet goed; wij doen het helemaal verkeerd. Want wij zeggen tegen u dat gij niet kunt geloven; ik maak het nog erger, dat gij niet wilt geloven. En nu zegt men dat wij u zeggen moeten: Gij moet geloven. Mijn medereiziger naar de eeuwigheid, ik hoop het nooit, nooit te zeggen. Ik ben geleerd door onze gereformeerde vaderen en het eeuwige Woord van God, dat wij geen recht hebben om Jezus toe te eigenen, geen recht hebben om te geloven dat wij allen naar de hemel gaan. Gelooft gij dat er een wonder van genade geschieden moet, laat ons dat dan maar op onszelf toepassen, ons toetsen en zeggen: Heb ik ooit waar berouw gehad? Maar had gij dan nooit eens spijt dat gij dit of dat gedaan had? O, ja wel, duizend keer komt dat ins ons leven voor en soms jaagt het voort en laat het u geen rust en hebt gij wroeging in uw consciëntie, maar als dat zo is, wacht u voor de eenzaamheid. Maar dat is niet het berouw ter zaligheid. Dat berouw zegt: Al was er geen hemel tot zaligheid en geen hel tot straf, ik ben God kwijt en ik wil met mijn bloed wel ondertekenen dat ik de eeuwige dood verdiend heb'.
Enz. enz. De lezing had als doel: 1. Te waarschuwen tegen de prediking en de geschriften van ds. Kok. ( let wel, niet tegen zijn persoon en de ambtsbediening) 2. Te waarschuwen tegen het algemene aanbod van genade. 3. Te waarschuwen tegen de vervlakking die men meende te bespeuren in de GG. 4. Te benadrukken dat de GG wilde staan op het fundament en gaan in het voetspoor van Ledeboerianen en Kruisgezinden. 5. Te waarschuwen tegen de drie-verbondenleer van o.a. de CGK. Een aardig zinnetje gelezen op bladzijde 20 wil ik u niet onthouden: Bas zei:' Sommigen van onze vaderen gaan wel eens ver in de voorstelling van de beloften, maar wanneer met hen in hun gehele verband leest, komt men gedurig tot de ontdekking dat ze of zielen aanspreken die reeds onder de bearbeiding des Geestes liggen, of dat ze gelijk de eis van bekering handhaven'.
JanRap

Bericht door JanRap »

Ad Anker schreef: Gisteren, 09:34
Vrouwke schreef: Gisteren, 09:23 Bij het artikel in het RD staat een foto met folders van het evangeliesatiehuis. Daarop is nadrukkelijk te lezen: ZO WORD JE BEKEERD
Dat laat al wat zien van hoe men dit aanpakt..
Ach ach. Een Barneveldse kerkelijke gemeente gehoorzaamt aan het bevel om te zaaien aan alle wateren, Refoforum is er als de kippen bij om de duivel de ruimte te geven dit initiatief negatief in te kleuren. Een hele nare bijwerking van dit forum, wat mij betreft.
@Ad Anker, ik begrijp uw diepe verzuchting. En vanuit een bepaalde optiek heeft u gelijk. Maar ( spreek nu effe voor mezelf) weet u ook dat er mensen verbijsterd zijn die opgevoed zijn in de GG in Ned? Het werd ons met de paplepel ingegoten ( jaren 60) om andere denominaties te wantrouwen en fel te bekritiseren. Zal u de termen onthouden. Kan ze zo oplepelen. Mijn vraag aan u is: klopt het dat men nu zo is omgedraaid, van een voorwaardelijk aanbod van genade naar een algemeen aanbod van genade, en zo ja, zaten dan zaten we vroeger toch verkeerd? Vind u het vreemd als ik de ingewikkelde retoriek lees
in het stuk over Barneveld, dat ik bedenkingen heb, ondanks het mooie en waardevolle van dit initiatief?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Hoewel de vraag niet aan mij gesteld werd, weet ik wel hoe het hier ter plaatse in de GGIN gesproken wordt over het aanbod. Dat verschilt vandaag de dag per dienst. Van onvoorwaardelijke in lijn met de belijdenisgeschriften tot voorwaardelijke in de Steenbloklijn
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

JanRap schreef: Gisteren, 11:00
Vrouwke schreef: Gisteren, 09:23 Bij het artikel in het RD staat een foto met folders van het evangeliesatiehuis. Daarop is nadrukkelijk te lezen: ZO WORD JE BEKEERD
Ach ach. Een Barneveldse kerkelijke gemeente gehoorzaamt aan het bevel om te zaaien aan alle wateren, Refoforum is er als de kippen bij om de duivel de ruimte te geven dit initiatief negatief in te kleuren. Een hele nare bijwerking van dit forum, wat mij betreft.
@Ad Anker, ik begrijp uw diepe verzuchting. En vanuit een bepaalde optiek heeft u gelijk. Maar ( spreek nu effe voor mezelf) weet u ook dat er mensen verbijsterd zijn die opgevoed zijn in de GG in Ned? Het werd ons met de paplepel ingegoten ( jaren 60) om andere denominaties te wantrouwen en fel te bekritiseren. Zal u de termen onthouden. Kan ze zo oplepelen. Mijn vraag aan u is: klopt het dat men nu zo is omgedraaid, van een voorwaardelijk aanbod van genade naar een algemeen aanbod van genade, en zo ja, zaten dan zaten we vroeger toch verkeerd? Vind u het vreemd als ik de ingewikkelde retoriek lees
in het stuk over Barneveld, dat ik bedenkingen heb, ondanks het mooie en waardevolle van dit initiatief?
Ik ben opgegroeid in de GGiN. Ik begrijp die ingewikkelde retoriek prima maar ga daar niet iets negatiefs van maken. Het lijkt me een prachtige baan, voor mij te ver weg en ik ben inmiddels GG. Hopelijk komt er de juiste man op die plek.
Bobber

Bericht door Bobber »

Misschien kun je blij zijn dat het de goede kant opgaat ipv zo negatief te doen.
FlyingEagle

Positief topic over de GGIN

Bericht door FlyingEagle »

JanRap schreef:
Het was namelijk een van de belangrijkste doctrines van ds. Kersten dat men niet mocht oproepen tot geloof.
Flying Eagle, Als het als ik me goed herinner o.a. in een brochure uit 1950: 'Ons isolement bewaard'. De brochure was een weergave van een lezing die ouderling H. Bas hield voor een zog. ouderlingenconferentie. Wacht, heb gelegenheid om het even op te zoeken, las het 'toevallig' enkele dagen geleden. Ik schrijf over uit bladzijde 21 van de brochure. Hier citeert Herman Bas ds. G.H. Kersten uit 'De Schat des Woords'4e jaargang predikatie over Matth. 27:3-10 blz. 69
'Eén zaak kan ik u zeggen. Men zegt ons, dat wij u zeggen moeten: Gij moet geloven! Wij brengen u de waarheid niet goed; wij doen het helemaal verkeerd. Want wij zeggen tegen u dat gij niet kunt geloven; ik maak het nog erger, dat gij niet wilt geloven. En nu zegt men dat wij u zeggen moeten: Gij moet geloven. Mijn medereiziger naar de eeuwigheid, ik hoop het nooit, nooit te zeggen. Ik ben geleerd door onze gereformeerde vaderen en het eeuwige Woord van God, dat wij geen recht hebben om Jezus toe te eigenen, geen recht hebben om te geloven dat wij allen naar de hemel gaan. Gelooft gij dat er een wonder van genade geschieden moet, laat ons dat dan maar op onszelf toepassen, ons toetsen en zeggen: Heb ik ooit waar berouw gehad? Maar had gij dan nooit eens spijt dat gij dit of dat gedaan had? O, ja wel, duizend keer komt dat ins ons leven voor en soms jaagt het voort en laat het u geen rust en hebt gij wroeging in uw consciëntie, maar als dat zo is, wacht u voor de eenzaamheid. Maar dat is niet het berouw ter zaligheid. Dat berouw zegt: Al was er geen hemel tot zaligheid en geen hel tot straf, ik ben God kwijt en ik wil met mijn bloed wel ondertekenen dat ik de eeuwige dood verdiend heb'.
Enz. enz. De lezing had als doel: 1. Te waarschuwen tegen de prediking en de geschriften van ds. Kok. ( let wel, niet tegen zijn persoon en de ambtsbediening) 2. Te waarschuwen tegen het algemene aanbod van genade. 3. Te waarschuwen tegen de vervlakking die men meende te bespeuren in de GG. 4. Te benadrukken dat de GG wilde staan op het fundament en gaan in het voetspoor van Ledeboerianen en Kruisgezinden. 5. Te waarschuwen tegen de drie-verbondenleer van o.a. de CGK. Een aardig zinnetje gelezen op bladzijde 20 wil ik u niet onthouden: Bas zei:' Sommigen van onze vaderen gaan wel eens ver in de voorstelling van de beloften, maar wanneer met hen in hun gehele verband leest, komt men gedurig tot de ontdekking dat ze of zielen aanspreken die reeds onder de bearbeiding des Geestes liggen, of dat ze gelijk de eis van bekering handhaven'.
Dank. Ik heb dit zo in zijn dogmatiek niet gelezen volgens mij. Ik zal het er nog eens op nalezen.
Er zijn trouwens een heleboel GG predikanten die hem dit zo niet na zullen zeggen.
Maar goed, het gaat hier over de GGinN Afbeelding
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Tiberius schreef: Gisteren, 10:18
Konijntje schreef: 24 jul 2025, 19:48 www.rd.nl/artikel/1115405-inloophuis-ge ... atiewerker

Mooi dat de GGinNed een evangelisatiemedewerker gaat benoemen!

De locatie verbaast mij dan wel enigszins. In een dorp vol met kerken en kerkmeester zou een evangelisatiepost eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Een prima locatie juist. Getuigen (wat evangeliseren is) begint in je eigen omgeving.

Al weet ik niet precies wat je met een kerkmeester bedoelt; die functie ken ik niet.
Dat is precies mijn punt. Een evangelisatiepost zou niet nodig zijn als christenen getuigen in hun eigen omgeving. In een dorp waar zo veel christenen wonen, van allerlei pluimage en verbanden, zou een evangelisatiepost niet nodig moeten zijn. Het tekent toch deels hoe we zijn als christenen in Nederland: lauw. En dan moet de hand ook in eigen boezem. Ben ik een getuige van Christus op mijn werk? Voor mijn buren?

Een evangelisatiepost hoort mijn inziens in een omgeving waar weinig of vrijwel geen christenen wonen.

Ik juich het initiatief van de GGinNed toe, maar tegelijkertijd plaats ik kanttekeningen.
JanRap

Bericht door JanRap »

FlyingEagle schreef: Gisteren, 14:28
JanRap schreef:
Dank. Ik heb dit zo in zijn dogmatiek niet gelezen volgens mij. Ik zal het er nog eens op nalezen.
Er zijn trouwens een heleboel GG predikanten die hem dit zo niet na zullen zeggen.
Maar goed, het gaat hier over de GGinN Afbeelding
@ Flying Eagle, Ik ben weer eens onzorgvuldig geweest. U zult in de Dogmatiek van ds. G. H. Kersten geen passage vinden waar hij zijn scepsis uitspreekt over de oproep tot geloven. Het citaat zoals dat uitgesproken werd op de ouferlingenconferentie kwam uit een prekenbundel.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Precies, en lees dat in de context. Bovendien heeft dhr. Bas dit tot een verhaal gemaakt na de dood van ds. Kersten.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het komt toch uit een preek?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JanRap

Bericht door JanRap »

Bobber schreef: Gisteren, 14:19
Misschien kun je blij zijn dat het de goede kant opgaat ipv zo negatief te doen.
@ Bobber, u vindt dat ik negatief doe. Jammer. Het is op refoforum toch geoorloofd om vragen te stellen? En zoals in mijn geval een zekere verbijstering onder woorden te brengen? Ik ben voor zover ik mezelf ken helemaal niet negatief over de GG in Ned. Heb er vrienden, bekenden en familie. En heb zeer goede herinneringen aan de gemeente waar ik ben opgegroeid. Maar ik schroom ook niet om onder woorden te brengen dat het voor mij moeilijk te doorgronden is waarom men in Barneveld niet genoeg heeft aan de Drie Formulieren van Enigheid, en kennelijk de ( nogal vooruitstrevende) Dogmatiek van ds. Kersten nodig heeft om onze belijdenissen uit te leggen. Natuurlijk ben ik blij dat het de goede kant opgaat, maar het verschil met vroeger is zo enorm dat ik het niet kan bijbenen. Als ik het verschil plastisch onder woorden mag brengen: Vroeger ( jaren 60) werd het Evangelie alleen verkondigd aan hen die blijk hadden gegeven eerst door de Wet verbrijzeld te zijn, en nu anno 2025 wil men de blijde boodschap op straat uitdragen aan iedereen. Hoe mooi ook, dat verschil is toch enorm? En dan mag ik me toch afvragen: wat is nu de echte GG in Ned? Waar wenst men te staan? En zouden er mischien zelfs vele pittige uitspraken uit vroegere publicaties herroepen moeten worden?
Beste refoforummers: Er moeten er toch onder u zijn die mijn verwarring herkennen? Zeker onder de senioren die de jaren kort na de scheuring bewust meemaakten?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

De verwarring is er nog volop. Want de preken die u vroeger hoorde, worden nog volop gelezen vanaf de kansels. En als er een keer een uitzonderlijke onvoorwaardelijke preek voorbijkomt, is de preek erop gerust precies het tegenover gestelde. Alsof men z'n uiterste best doet om die eerste onvoorwaardelijke zo snel mogelijk weer af te breken.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Plaats reactie