Maanenschijn schreef: ↑17 jul 2025, 15:51
Job schreef:…… Ik krijg het verbreken of omvormen van de eden linksom of rechtsom niet goedgepraat, zeker niet wanneer er vervolgens geen zelfreflectie blijkt, maar er met de vinger naar het verlaten kerkverband, de dominee en de kerkenraad gewezen wordt. Dus ja, dat vind ik ontrouw. Ik vergelijk het toch wel met een huwelijk.
Ik haal dit er even uit:
1 Welke eed of eden worden er verbroken als je naar een andere kerk of kerkverband gaat? Want het verbreken van een eed of meineed is geen lichtvaardige beschuldiging.
Als verduidelijking:
2 Als ik bij de doop beloof mijn kind op te voeden in de ‘leer in de christelijke kerk die alhier’ geleerd wordt: is het onderwerp dan de ‘kerk alhier’ of de ‘leer’? 3 En als ik met mijn kinderen blijf bij die christelijke leer, heb ik dan beloofd dat ik mijn opvoeding en kerkgang niet ‘aldaar’ mag voortzetten?
4 En waar vind ik het onderscheid daarin tussen de lokatie (alhier) en het kerkverband?
5 Wil je ter onderbouwing van je stelling die eden eens op een rijtje zetten en daarbij aangeven waar bij verlaten van je kerk die verbreekt?
Hoi Maanenschijn. Verontschuldigingen voor de ontstane vertraging. Ik heb je vragen genummerd.
1 "Verklaart gij dat gij den leer van onzen kerk welken gij gehoord, geleerd en beleden hebt, houdt voor de enigen zaligmakenden leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?" (Belijdenis, uit mijn hoofd dus er kunnen foutjes in zitten)? En de doop, zoals je al aanhaalt.
2 Die worden in verband met elkaar aangehaald toch? Het gaat om de Waarheid van Gods Woord (waarachtig en volkomen!), die vervolgens a) in de artikelen des geloofs begrepen zijn b) en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt. Een drieslag die niet te scheiden is, m.i.
3 Nee, maar je hebt onderschreven dat de leer de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is. Dan moet je uiterst goede redenen hebben om onder die leer vandaan te gaan naar een gemeente in dezelfde stad of in hetzelfde dorp. Maar weinig argumenten die ik hier en om me heen hoor, voldoen wat mij betreft. Dan gaat het me totaal niet om de juistheid van de prediking in de gemeente waar men naartoe gaat.
4 Dat heb ik al grotendeels beantwoord. Accentverschillen zijn er altijd binnen een kerkverband, liggingsverschillen ook. Binnen de bandbreedte van de Schrift moet dat kunnen. Ik kan alleen voor mijn eigen kerkverband spreken, de GG. Ik erken dat de bandbreedte op lijkt te rekken, maar ik zou vermoedelijk nog steeds in elke gemeente mijn jawoord kunnen geven op dat punt, onder de ene prediking wellicht iets bezwaarder dan onder de andere. De Ene Naam tot zaligheid, de twee wegen en de drie stukken komen volgens mij overal nog terug.
5 Zie 1.