Positief topic over de GGIN

Delftenaar

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Delftenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 05 jun 2025, 15:16
Henk J schreef: 05 jun 2025, 13:25 Niet dat ik weet, is hij volgens mij uniek in. Nu heeft De Jonge ook een stevige christelijke achtergrond en bezoekt hij zelf ook de oude kerk in Charlois.
Blijft toch bijzonder, en verschil tussen de protestantse gemeente Charlois en de GG in Ned is toch best groot.
Een straat verder van de dorpskerk in Charlois heb je de evangelisatiepost In de Gouwstraat van de .GG.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

www.rd.nl/artikel/1115405-inloophuis-ge ... atiewerker

Mooi dat de GGinNed een evangelisatiemedewerker gaat benoemen!

De locatie verbaast mij dan wel enigszins. In een dorp vol met kerken en kerkmeester zou een evangelisatiepost eigenlijk niet nodig moeten zijn.
CBG

Bericht door CBG »

Konijntje schreef: 24 jul 2025, 19:48 www.rd.nl/artikel/1115405-inloophuis-ge ... atiewerker

De locatie verbaast mij dan wel enigszins. In een dorp vol met kerken en kerkmeester zou een evangelisatiepost eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Er viel me ook iets anders op in het artikel: De 4 formulieren van enigheid inclusief De Gereformeerde Dogmatiek van ds Kersten.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

CBG schreef: 24 jul 2025, 21:24
Konijntje schreef: 24 jul 2025, 19:48 www.rd.nl/artikel/1115405-inloophuis-ge ... atiewerker

Er viel me ook iets anders op in het artikel: De 4 formulieren van enigheid inclusief De Gereformeerde Dogmatiek van ds Kersten.
...een lid van de GGiN dat solliciteert moet volgens de vacaturetekst behalve de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid ook ”De gereformeerde dogmatiek” van ds. G.H. Kersten onderschrijven. Waarom? Ouderling (...) : „Zodat er geen onduidelijkheid ontstaat over wat we bedoelen met „van harte achter de leer van de GGiN staan”...
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
HHR

Bericht door HHR »

En dat het geen evangelist mag heten.
Echt…
Ik ben nu het boek ‘Diep geworteld ‘ aan het lezen. Waar het gaat over 8 lessen van vervolgde christenen.
En als je dan zo’n artikel leest denk je toch , wat maken we het in onze kringen ingewikkeld en moeilijk.
DDD

Bericht door DDD »

Het is in ieder geval beter dan de aanduiding veldwerker, die je in eerste instantie bij een agrarisch loonbedrijf zou verwachten.

Hier is in ieder geval duidelijk wat het te betekenen heeft, in plaats van christelijke jargontaal te gebruiken als eufemisme.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik begrijp al deze restricties wel. Men is in de GGiN niet onverdeeld gelukkig met het opstarten van zending en evangelisatie activiteiten.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Waar is men bang voor?
KDD

Bericht door KDD »

Chrisje72 schreef: 24 jul 2025, 23:42 Waar is men bang voor?
Een godsdienst dat kilometers breed is maar alleen een centimeter diep.
pierre27

Bericht door pierre27 »

KDD schreef: 25 jul 2025, 00:05
Chrisje72 schreef: 24 jul 2025, 23:42 Waar is men bang voor?
Een godsdienst dat kilometers breed is maar alleen een centimeter diep.
Zou lidmaatschap van refoforum wel mogen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JanRap

Bericht door JanRap »

Vrouwke schreef: 24 jul 2025, 21:38

...een lid van de GGiN dat solliciteert moet volgens de vacaturetekst behalve de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid ook ”De gereformeerde dogmatiek” van ds. G.H. Kersten onderschrijven. Waarom? Ouderling (...) : „Zodat er geen onduidelijkheid ontstaat over wat we bedoelen met „van harte achter de leer van de GGiN staan”...
@ Vrouwke, Het lijkt mij ten enen male onmogelijk om de dogmatiek van ds. G.H. Kersten te onderschrijven naast de Drie Formulieren van Enigheid. Het zal een lastige exercitie worden om het mooie en positieve initiatief in Barneveld theologisch te onderbouwen aan de hand van genoemde dogmatiek. Het was namelijk een van de belangrijkste doctrines van ds. Kersten dat men niet mocht oproepen tot geloof. Hoe kun je dan in Barneveld de boodschap van het Evangelie brengen met bevel van geloof en bekering? Zal de sollicitant voor een soort curatorium komen? Moet hij een verklaard tegenstander zijn van het algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade? De GG in Ned hard-liners ( voor zover die nog bestaan) zetten het algemene onvoorwaardelijke aanbod van genade op één lijn met de leer van de algemene verzoening. Of zal de GG in Ned kleur gaan bekennen en den volke duidelijk maken dat er ( sinds?) een onvoorstelbare omslag in hun denken heeft plaats gevonden? En dat men publiekelijk afstand gaat nemen van de in beton gegoten leerstellingen van dr. Steenblok? En de sterk door hem beïnvloede ds. Kersten? En dat men verder komt dan de constatering : ' Er was toch wel wat met dr. Steenblok? Ik ben benieuwd.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik citeerde enkel het artikel uit het RD zodat voor iedereen helder is waar het over gaat.

Hoe ik denk over de officiële lijn binnen de GGIN is hier volgens mij wel bekend. Maar wat in het RD vermeld wordt, rakelt wel allerlei gedachten op.

Mede vanwege de titel van dit topic, dacht ik dat het verstandiger was om daar maar niet op in te gaan.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

🙏🏻 🙏🏻 🙏🏻

Gedenk ons de vorige misdaden niet; haast U, laat Uw barmhartigheden ons voorkomen (); Help ons, o God onzes heils! Ter oorzake van de eer Uws Naams; en red ons, en doe verzoening over onze zonden, om Uws Naams wil.

Psalm 79 : 8-9 SV
‭‭
Michaels

Bericht door Michaels »

JanRap schreef: 25 jul 2025, 07:35
Vrouwke schreef: 24 jul 2025, 21:38

@ Vrouwke, Het lijkt mij ten enen male onmogelijk om de dogmatiek van ds. G.H. Kersten te onderschrijven naast de Drie Formulieren van Enigheid. Het zal een lastige exercitie worden om het mooie en positieve initiatief in Barneveld theologisch te onderbouwen aan de hand van genoemde dogmatiek. Het was namelijk een van de belangrijkste doctrines van ds. Kersten dat men niet mocht oproepen tot geloof. Hoe kun je dan in Barneveld de boodschap van het Evangelie brengen met bevel van geloof en bekering? Zal de sollicitant voor een soort curatorium komen? Moet hij een verklaard tegenstander zijn van het algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade? De GG in Ned hard-liners ( voor zover die nog bestaan) zetten het algemene onvoorwaardelijke aanbod van genade op één lijn met de leer van de algemene verzoening. Of zal de GG in Ned kleur gaan bekennen en den volke duidelijk maken dat er ( sinds?) een onvoorstelbare omslag in hun denken heeft plaats gevonden? En dat men publiekelijk afstand gaat nemen van de in beton gegoten leerstellingen van dr. Steenblok? En de sterk door hem beïnvloede ds. Kersten? En dat men verder komt dan de constatering : ' Er was toch wel wat met dr. Steenblok? Ik ben benieuwd.
Dit wordt ook wel ‘blind akkoord gaan’ of ‘blind ondertekenen’ genoemd: je gaat akkoord met iets zonder het echt gelezen of goed begrepen te hebben. Dat gebeurt vaker dan je denkt — bijvoorbeeld bij het accepteren van algemene voorwaarden van software, websites of bij het ondertekenen van contracten.

In juridische termen heet dit een wilsverklaring of toestemming. Daarbij geldt meestal: als je tekent, stem je in, ook als je de inhoud niet hebt gelezen. Dit valt onder het principe van een bindende overeenkomst, tenzij er sprake is van zaken zoals misleiding of onredelijke voorwaarden.

In de spreektaal hoor je dan ook zinnen als: “Ik heb het maar voor kennisgeving getekend,” of “De kleine lettertjes heb ik niet gelezen,” of “Ik ging er gewoon klakkeloos mee akkoord.”

We doen het allemaal wel eens. Hoe zit dat met jou — heb jij ook wel eens iets getekend zonder het goed te lezen?
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat is onzin. Dit gaat niet over iets aanschaffen dit gaat over je zijn.
Als Mein Kamp zou worden genoemd zou je die ook eerst doorlezen.
Nu staat dit wel in lijn met de zes stellingen vande GG(iN)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie