Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Dit zijn toch ook aardse geschillen? Er zijn twee groepen mensen die niet tegelijkertijd hun zin kunnen krijgen.
Nee, dan sla je het te plat, denk ik.
We hebben het hier over een christelijke gemeente en een herder en leraar die zijn ambt daar niet meer mag (al dan niet terecht, daar ga ik niet over) uitoefenen.
Nou, ik zie er niets geestelijks aan.
Kerkenraad in Driedorp gaat in hoger beroep tegen uitspraak rechter over voorganger Op ‘t Hof
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... closemodal
De kerkenraad van de vrije hervormde gemeente (vhg) te Driedorp gaat in hoger beroep tegen het vonnis dat predikant Willem Jan op ’t Hof in alle rechten moet worden hersteld.
De kerkenraad gaat nu bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in beroep. ‘De kerkenraad acht de uitspraak van de rechter een inbreuk op de vrijheid van godsdienst’, licht advocaat Teunis van Kooten desgevraagd toe.
De kerkenraad van de vrije hervormde gemeente (vhg) te Driedorp gaat in hoger beroep tegen het vonnis dat predikant Willem Jan op ’t Hof in alle rechten moet worden hersteld.
De kerkenraad gaat nu bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in beroep. ‘De kerkenraad acht de uitspraak van de rechter een inbreuk op de vrijheid van godsdienst’, licht advocaat Teunis van Kooten desgevraagd toe.
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
-
ik las in het artikel 1500 euro per dag, zo'n kleine gemeente, kweet niet of ze dat bij elkaar kunnen ophoesten.Michaels schreef: ↑Gisteren, 09:51 Kerkenraad in Driedorp gaat in hoger beroep tegen uitspraak rechter over voorganger Op ‘t Hof
Daarnaast vind ik het apart dat er staat dat ze niet voor gekozen hebben om deze predikant te hebben, maar ze hebben hem zelf beroepen.
Het ND blijft voor mij een krant met kinderachtig gedrag door hun obsessief gebruik van voornamen. Dit geheel terzijde.Michaels schreef: ↑Gisteren, 09:51 Kerkenraad in Driedorp gaat in hoger beroep tegen uitspraak rechter over voorganger Op ‘t Hof

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ergens begrijpelijk. Staan wat verder weg bij het gros van de kerkgangers.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:04Het ND blijft voor mij een krant met kinderachtig gedrag door hun obsessief gebruik van voornamen. Dit geheel terzijde.Michaels schreef: ↑Gisteren, 09:51 Kerkenraad in Driedorp gaat in hoger beroep tegen uitspraak rechter over voorganger Op ‘t Hof
De kerkenraad gaat nu bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in beroep. ‘De kerkenraad acht de uitspraak van de rechter een inbreuk op de vrijheid van godsdienst’, licht advocaat Teunis van Kooten desgevraagd toe.![]()
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Rd is andersom ergerlijk.
DeGGiN coördinator wordt met voornaam genoemd. De ouderling niet…
DeGGiN coördinator wordt met voornaam genoemd. De ouderling niet…
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Is dat niet hoe mensen zich zelf voorstellen? Want daar mag iemand toch zelf ook iets over vinden? Dat vind ik het bezwaar van het ND, ook als iemand zelf nooit zijn voornaam gebruikt, zelfs niet bij het opnemen van de telefoon, gebruikt het ND de voornamen. Dat lijkt me niet volgens de etiquette, al vind ik het wat belachelijk als iemand van 50 zijn voornaam niet gebruikt.
@ refo Nee, dat klopt niet. Er was te weinig omschreven in de statuten. De statuten waren summier en de regels onduidelijk. Doordat het een vrije gemeente is, kon niet teruggevallen worden op synodale regels en de gemeente heeft de gronden voor ontslag onvoldoende onderbouwd.De betreffende gemeente heeft de boel niet op orde.
https://cvandaag.nl/106629-rechter-vern ... e-driedorp
https://cvandaag.nl/106629-rechter-vern ... e-driedorp
Laatst gewijzigd door merel op 24 jul 2025, 10:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Graag on topic, de voornamen ergernissen houden jullie maar voor de vrijdagavondborrel.
Wijze opmerking @DDD. Helemaal eens. (Hoop dat deze reactie ter afsluiting nog mag @Herman? )DDD schreef: ↑Gisteren, 10:31Is dat niet hoe mensen zich zelf voorstellen? Want daar mag iemand toch zelf ook iets over vinden? Dat vind ik het bezwaar van het ND, ook als iemand zelf nooit zijn voornaam gebruikt, zelfs niet bij het opnemen van de telefoon, gebruikt het ND de voornamen. Dat lijkt me niet volgens de etiquette, al vind ik het wat belachelijk als iemand van 50 zijn voornaam niet gebruikt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
De kerkenraad vindt dat hen een predikant wordt opgedrongen. Als ze van hem af willen terwijl de rechter dat verhindert, voelt dat als een belemmering. Maar de rechter heeft getoetst of het ontslag rechtsgeldig was volgens de eigen kaders / statuten van Driedorp. En dat was het blijkbaar niet. Het is een beschamend schouwspel aan het worden.Geytenbeekje schreef: ↑Gisteren, 09:55ik las in het artikel 1500 euro per dag, zo'n kleine gemeente, kweet niet of ze dat bij elkaar kunnen ophoesten.Michaels schreef: ↑Gisteren, 09:51 Kerkenraad in Driedorp gaat in hoger beroep tegen uitspraak rechter over voorganger Op ‘t Hof
Daarnaast vind ik het apart dat er staat dat ze niet voor gekozen hebben om deze predikant te hebben, maar ze hebben hem zelf beroepen.
Vrijheid van godsdienst en een predikant ontslaan zijn twee heel verschillende dingen. Nu vinden ze onder de noemer van vrijheid van godsdienst dat 'alles' mag. Dat is niet juist.
Hoe is de arbeidsverhouding kerkenraad en predikant?
Functioneringsgesprekken, gespreksverslagen zijn in dit soort gevallen erg belangrijk. Notulen van een kerkenraad of ledenvergadering, die erg summier zijn, wegen niet of nauwelijks mee.
Waarom stopte ds. M. van Kooten met 'bemiddeling'?
Hoe is de arbeidsverhouding kerkenraad en predikant?
Functioneringsgesprekken, gespreksverslagen zijn in dit soort gevallen erg belangrijk. Notulen van een kerkenraad of ledenvergadering, die erg summier zijn, wegen niet of nauwelijks mee.
Waarom stopte ds. M. van Kooten met 'bemiddeling'?