Vakantie

HHR

Re: Vakantie

Bericht door HHR »

MGG schreef: Vandaag, 08:10

Waar zie jij de grens? In het OT staat een gescheidenis waarin kooplieden met de dood bedreigd worden als zij op de rustdag voor de poort staan. Blijkbaar was het toen niet om het even wat wel en niet mocht. Gezien het om een gebod van de 10 geboden gaat, is het argument dat was in het OT naar mijn idee niet sterk.

Tanken is overbodig en het licht aan doen niet. In bijzondere gevallen zal iemand misschien toch op zondag moeten tanken. Ik vermoed dat veel refos de voorkeur aan een onbemande pomp zullen geven. Natuurlijk werken mensen voor ons op zondag, maar waar mogelijk beperken veel refos het.
Alleen gaat het in de 10 geboden niet om de zondag, maar om de sabbat.
Nergens staat dat dat gebod opeens niet meer geldt voor de zaterdag, maar wel voor de zondag.

M.i. zijn er de volgende mogelijkheden:
- Het sabbatsgebod was tijdelijk en is geheel vervallen. (Maar waarom dan in de 10 geboden?)
- Het sabbatsgebod is overgegaan op de zondag inclusief de heiliging (Puriteinse-reformatorische visie, maar waar is de onderbouwing daarvan?)
- De OT sabbat is NT overgegaan naar de zondag, maar daarmee is de strikte OT invulling van de rustdag vervallen. (denklijn van veel christenen wereldwijd)
- Als NT christenen dwalen we omtrent sabbat, en horen we die weer te gaan houden.
refo

Bericht door refo »

De Heidelbergse Catechismus is niet zo wettisch:
Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden,
en dat ik,( inzonderheid op den sabbat, dat is, op den rustdag,) tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen,
de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen christelijke handreiking te doen;

ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Het schuingedrukte is een Nederlandse toevoeging. Maar verder niets over wat wel en niet mag.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat het grotendeels opvoeding en gevoel is.
Ik ben zelf ook opgevoed (en houd me er nog steeds aan) met de gedachte om iemand niet voor je te laten werken op zondag.
Maar echt logisch is het niet. Want ik heb bijvoorbeeld nog nooit getankt op zondag, maar met de bemande tankstations komt er geen mens meer aan te pas.
Ook koop ik vrijwel nooit een maaltijd op zondag.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat is mij ook voorgehouden.
Op gas water licht na uiteraard.
Hotel op zondag lijkt me ook echt lastig
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik had tot ik naar Zweden verhuisde, ook het standpunt dat ik liever mensen niet onnodig voor me liet werken. OV viel daar niet onder voor me, omdat als autorijden geen plezier is voor je en het geen aangenaam fietsweer is, er waarschijnlijk minder "werk" in OV zit dan in zelf rijden (met auto of fiets).

In Zweden zag ik een meer seculiere samenleving, en dan is de invloed van Christenen zo gering, dat er echt niet minder mensen op zondag gaan werken als je op zondag restaurants uit de weg gaat, daarbij komt dat ik in een internationale kerk zat en het heel gebruikelijk was om uit de kerk met grote groep gezamenlijk uit eten te gaan. (Dit had ik eerder in Schotland meegemaakt bij toch een behoorlijk reformatorische kerk). Veel goede gesprekken gehad rond de tafel in Thaise restaurant, na kerktijd.
Ik heb er nu ook minder moeite mee om op zondag eten te kopen, of een ijsje voor de kinderen, te tanken etc. Al zal ik het niet snel doen als we thuis zijn, omdat ik weet dat het voor sommige gemeenteleden een ergernis zal zijn (en we het ijsje wel in de vriezer hebben). Ook in grote delen van NL is de secularisatie wel zo groot, dat er geen winkels dicht blijven als reformatorische wegblijven op zondag.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het niet inconsequent om op zondag wel te eten (een boer geeft zijn koeien ook eten op zondag en dus geeft een refo-hotel op zondag zijn gasten ook eten) en niet te tanken. Want eten is noodzakelijk en reizen niet. Voor zover ik weet, is dat niets nieuws. Ik ben benieuwd of de puriteinen bijvoorbeeld tegen herbergovernachtingen op zondag waren. Dat zou mij echt verbazen.

Overigens ben ik niet tegen reizen op zondag, maar het gaat nu om de redenering.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dat ben ik wel met je eens dat de bus toch wel rijdt. Maar ik zou het liever niet willen dat de bus voor mij rijdt. In ieder geval niet voor ontspanning. Als je naar het ziekenhuis moet en er is geen andere optie dan is het zo.
Of de tram naar kerk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: Vandaag, 09:36 Ik denk dat het grotendeels opvoeding en gevoel is.
Ik ben zelf ook opgevoed (en houd me er nog steeds aan) met de gedachte om iemand niet voor je te laten werken op zondag.
Maar echt logisch is het niet. Want ik heb bijvoorbeeld nog nooit getankt op zondag, maar met de bemande tankstations komt er geen mens meer aan te pas.
Ik ook. Niet ‘buiten de poort’, niet fietsen, alleen naar kerk en weer terug.

Ik denk er zelf inmiddels wel anders over. Wellicht dat het hele wettische in mijn opvoeding daar aan bij heeft gedragen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef: Vandaag, 10:57
Tiberius schreef: Vandaag, 09:36 Ik denk dat het grotendeels opvoeding en gevoel is.

Ik denk er zelf inmiddels wel anders over. Wellicht dat het hele wettische in mijn opvoeding daar aan bij heeft gedragen.
Dat 'niet fietsen, alleen naar de kerk' doe ik nog steeds.
Ik ga elke dag na het avondeten een half uur tot een uur fietsen. Maar op zondag niet, dan maak ik een stevige wandeling.
Misschien niet consequent, maar zo voelt dat voor mij wel. Maar ik geef toe: het is niet uit te leggen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

En dat snap ik. Ik vind de zondag ook geen geschikte dag om een recreatief rondje te fietsen, terwijl mijn vrouw en ik wel steevast een wandeling maken in de polder op zondagmiddag. Ik vind het altijd een wat ongemakkelijke discussie: natuurlijk is er heel veel van wat je doet vanuit je geloofsovertuiging niet regelrecht vanuit de Bijbel te verklaren. Toch wil ik daar wel graag aan vasthouden. De Tien Geboden laten ruimte voor het heiligen van de dag van de Heere. Dat is nu niet meer de Sabbat. (HHR heeft hier interessante gedachten over gepost) Heiligen betekent apart zetten en toewijden aan God. Dat betekent dat niet noodzakelijke doordeweekse activiteiten naast het dagelijks werk op zondag achterwege mogen blijven.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Vandaag, 11:28 En dat snap ik. Ik vind de zondag ook geen geschikte dag om een recreatief rondje te fietsen, terwijl mijn vrouw en ik wel steevast een wandeling maken in de polder op zondagmiddag.
Dus als je hetzelfde rondje op zondagmiddag met je vrouw fietst, dan voel je ongemak?

Dit is wat mij betreft een goed voorbeeld van de vrijheid die je geniet. En daarom heb ik ook grote moeite met predikanten die menen over dit soort onderwerpen stellige uitspraken te kunnen doen. Niet alles is binair te benaderen of in te delen in goed of fout. Daar begon dit gesprek immers mee.
TSD

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef: Vandaag, 11:28 En dat snap ik. Ik vind de zondag ook geen geschikte dag om een recreatief rondje te fietsen, terwijl mijn vrouw en ik wel steevast een wandeling maken in de polder op zondagmiddag. Ik vind het altijd een wat ongemakkelijke discussie: natuurlijk is er heel veel van wat je doet vanuit je geloofsovertuiging niet regelrecht vanuit de Bijbel te verklaren. Toch wil ik daar wel graag aan vasthouden. De Tien Geboden laten ruimte voor het heiligen van de dag van de Heere. Dat is nu niet meer de Sabbat. (HHR heeft hier interessante gedachten over gepost) Heiligen betekent apart zetten en toewijden aan God. Dat betekent dat niet noodzakelijke doordeweekse activiteiten naast het dagelijks werk op zondag achterwege mogen blijven.
Precies. Het gaat er in de 1e plaats niet om wat er mag, maar heilig je Gods dag. Ik loop af en toe wel een rondje op zondag, maar nooit zo dat ik of iemand uit mijn gezin dan minder naar de kerk zou kunnen. Ik fiets inderdaad nooit, eens met jou en Tiberius: het is niet uit te leggen, maar het voelt ook niet als last ofzo. Dat is nu juist de grote waarde van een strikte zondagsheiliging en niet alleen je arbeid, maar ook al je werken laten rusten: het wordt een gewoonte en je hebt er geen behoefte meer aan. Dát geeft rust en ruimte om deze dag te wijden aan Zijn dienst.

Ik vind overigens het argument van Parsifal niet zo sterk. Natuurlijk zijn winkels en restaurants toch wel open en verander ik daar niets aan. Echter, nu moeten er mensen werken en die kunnen dan niet naar de kerk (willen ook niet waarschijnlijk maar dat is een andere zaak). Dus als iedereen ervoor zou kiezen om op zondag niet te winkelen, niet met ov te gaan, niet naar restaurants te gaan, dan zouden ze dicht (kwestie van vraag en aanbod), dat 99,5% van NL er anders over denkt maakt voor mij niet dat ik dat dan ook maar los moet laten. Ik ben in de 1e plaats verantwoordelijk voor mijn daden, de gevolgen mag ik aan de Heere overlaten. Waar ik het kan vermijden wil ik niet de oorzaak zijn dat anderen niet naar de kerk zouden kunnen / Zondagsrust kunnen houden.
parsifal

Bericht door parsifal »

TSD schreef: Vandaag, 12:38 Ik vind overigens het argument van Parsifal niet zo sterk. Natuurlijk zijn winkels en restaurants toch wel open en verander ik daar niets aan. Echter, nu moeten er mensen werken en die kunnen dan niet naar de kerk (willen ook niet waarschijnlijk maar dat is een andere zaak). Dus als iedereen ervoor zou kiezen om op zondag niet te winkelen, niet met ov te gaan, niet naar restaurants te gaan, dan zouden ze dicht (kwestie van vraag en aanbod), dat 99,5% van NL er anders over denkt maakt voor mij niet dat ik dat dan ook maar los moet laten. Ik ben in de 1e plaats verantwoordelijk voor mijn daden, de gevolgen mag ik aan de Heere overlaten. Waar ik het kan vermijden wil ik niet de oorzaak zijn dat anderen niet naar de kerk zouden kunnen / Zondagsrust kunnen houden.
Dit was voor mij ook het argument, maar m.i. komt het voort uit het idee dat Christendom nog dominant is. Ik heb niet het idee dat dit bijvoorbeeld in de vroege kerk een punt was. Ik moet nakijken of dit zelfs in Constantinopel een punt was, waar Christendom staatsgodsdienst was.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: Vandaag, 11:05
Zeeuw schreef: Vandaag, 10:57

Dat 'niet fietsen, alleen naar de kerk' doe ik nog steeds.
Ik ga elke dag na het avondeten een half uur tot een uur fietsen. Maar op zondag niet, dan maak ik een stevige wandeling.
Misschien niet consequent, maar zo voelt dat voor mij wel. Maar ik geef toe: het is niet uit te leggen.
Dat hoeft ook niet. Als het voor jou zo beter voelt is dat toch prima. Ik doe het thuis eigenlijk ook niet recreatief op zondag. Op vakantie ga ik dan gerust tussen de diensten door de bergen in om te wandelen. Maar thuis is zondag ook wel echt rustdag na/voor een drukke week. Weinig behoefte dan nog meer te doen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: Vandaag, 11:28 En dat snap ik. Ik vind de zondag ook geen geschikte dag om een recreatief rondje te fietsen, terwijl mijn vrouw en ik wel steevast een wandeling maken in de polder op zondagmiddag. Ik vind het altijd een wat ongemakkelijke discussie: natuurlijk is er heel veel van wat je doet vanuit je geloofsovertuiging niet regelrecht vanuit de Bijbel te verklaren. Toch wil ik daar wel graag aan vasthouden. De Tien Geboden laten ruimte voor het heiligen van de dag van de Heere. Dat is nu niet meer de Sabbat. (HHR heeft hier interessante gedachten over gepost) Heiligen betekent apart zetten en toewijden aan God. Dat betekent dat niet noodzakelijke doordeweekse activiteiten naast het dagelijks werk op zondag achterwege mogen blijven.
Het laatste begrijp ik Ad. maar wel samen wandelen en niet een rondje fietsen begrijp ik iets minder. Beide is toch even naar buiten om samen te zijn?
Plaats reactie