Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Het lijkt me wel heel dom om geen advocaat in de arm te nemen. De Heere werkt natuurlijk wel via de middelen.
Los daarvan denk ik: zoiets krijg je als je een stel eigenwijze mensen bij elkaar zet. Er zal er altijd één de minste moeten zijn in zo'n geval.
Wat mij betreft: een kerkenraad die een bijbelkring onder de tucht zet vanwege het ontbreken van ambtelijk toezicht, vertoont een kernmerk van een valse kerk.
Los daarvan denk ik: zoiets krijg je als je een stel eigenwijze mensen bij elkaar zet. Er zal er altijd één de minste moeten zijn in zo'n geval.
Wat mij betreft: een kerkenraad die een bijbelkring onder de tucht zet vanwege het ontbreken van ambtelijk toezicht, vertoont een kernmerk van een valse kerk.
Tja, zo kun je door blijven gaan. Soms is het goed om gewoon afscheid van elkaar te nemen. De kerkenraad was het zat en heeft dat duidelijk gemaakt. Het was gewoon geen fijne situatie. Al langer niet. Ik vind het onverkwikkelijk allemaal. Deze situatie kent alleen maar verliezers.
Het lijkt me niet nodig om hier een persoon te ontleden. Ik ken hem ook persoonlijk, van zeer dichtbij. Het is algemeen bekend dat dit een vriendelijke en geen hoogmoedige man is, maar ook een man met een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel die het lastig vind om zich te schikken naar een andere mening dan die van hem. Hij is nogal sterk van zijn eigen gelijk overtuigd.
Je spreekt jezelf tegen. Niet verder gaan met ontleden. Ik ben ook sterk van eigen gelijk overtuigd. Klikt goed.wfloor schreef: ↑Gisteren, 11:07Het lijkt me niet nodig om hier een persoon te ontleden. Ik ken hem ook persoonlijk, van zeer dichtbij. Het is algemeen bekend dat dit een vriendelijke en geen hoogmoedige man is, maar ook een man met een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel die het lastig vind om zich te schikken naar een andere mening dan die van hem. Hij is nogal sterk van zijn eigen gelijk overtuigd.
Exact.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 10:59 Tja, zo kun je door blijven gaan. Soms is het goed om gewoon afscheid van elkaar te nemen. De kerkenraad was het zat en heeft dat duidelijk gemaakt. Het was gewoon geen fijne situatie. Al langer niet. Ik vind het onverkwikkelijk allemaal. Deze situatie kent alleen maar verliezers.
In dit verband herinner ik me een fascinerende preek en zienswijze over ambtsdragers die volgens de voorganger in Driedorp niet snel waardig worden geacht het ambt van ouderling of diaken te (kunnen) dragen:
Zondag 10 november 2024, 18:30u.Ds. W.J. op't Hof uit Gameren Ned.Gel.Bel.art.31
terug te luisteren op https://www.kerkfoon.nl/vhgdriedorp.php
Het gaf me als ambtsdrager elders wel te denken. De functionarissen binnen de RK-kerk vormen voor de herder en leraar binnen deze gezindte uiteraard een onbegaan- en onbestaanbare weg. Ik begrijp best de behoefte aan leiders die vanuit de Schrift menen te denken en handelen. Maar waren de discipelen die geroepen werden, en terstond hun netten in de steek lieten, en degenen die Paulus aanwees bij de inrichting van de gemeente ook niet eenvoudige mensen? En natuurlijk: ambtsdragers moeten niet denken dat zij de dominee zijn. Ieder zijn rol en bijdrage, maar wel vanuit de gelijkwaardigheid der ambten. Modern gezegd: ook belangrijk voor checks and balances in een gemeente.
Zondag 10 november 2024, 18:30u.Ds. W.J. op't Hof uit Gameren Ned.Gel.Bel.art.31
terug te luisteren op https://www.kerkfoon.nl/vhgdriedorp.php
Het gaf me als ambtsdrager elders wel te denken. De functionarissen binnen de RK-kerk vormen voor de herder en leraar binnen deze gezindte uiteraard een onbegaan- en onbestaanbare weg. Ik begrijp best de behoefte aan leiders die vanuit de Schrift menen te denken en handelen. Maar waren de discipelen die geroepen werden, en terstond hun netten in de steek lieten, en degenen die Paulus aanwees bij de inrichting van de gemeente ook niet eenvoudige mensen? En natuurlijk: ambtsdragers moeten niet denken dat zij de dominee zijn. Ieder zijn rol en bijdrage, maar wel vanuit de gelijkwaardigheid der ambten. Modern gezegd: ook belangrijk voor checks and balances in een gemeente.
Neem dan wel afscheid volgens je eigen regels. Dat is het enige waar de rechter op toetst. Voor de rest eens. Onverkwikkelijk.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 10:59Tja, zo kun je door blijven gaan. Soms is het goed om gewoon afscheid van elkaar te nemen. De kerkenraad was het zat en heeft dat duidelijk gemaakt. Het was gewoon geen fijne situatie. Al langer niet. Ik vind het onverkwikkelijk allemaal. Deze situatie kent alleen maar verliezers.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Paulus waarschuwt tegen elkaar voor de rechter slepen. Als je voor de rechter gesleept wordt, is het prima om je verdediging serieus te nemen. Paulus beroept zich op een goddeloze keizer.
-
Naar ik begreep is de rechtszaak vooral op initiatief van gemeenteleden die ds. Op 't Hof niet kwijt willen en is de dominee daarmee meegegaan. Maar dat is onverstandig, de macht in de kerk berust bij de ouderlingen, als die bepalen dat het niet meer gaat is het beter om de minste te zijn en te vertrekken. De gemeente kan tzt de kerkenraad van samenstelling laten wijzigen.
Maar is dat géén hoogmoed?wfloor schreef:Het lijkt me niet nodig om hier een persoon te ontleden. Ik ken hem ook persoonlijk, van zeer dichtbij. Het is algemeen bekend dat dit een vriendelijke en geen hoogmoedige man is, maar ook een man met een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel die het lastig vind om zich te schikken naar een andere mening dan die van hem. Hij is nogal sterk van zijn eigen gelijk overtuigd.
Wat is het dan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
We kunnen we misschien toch iets leren van hem, zowel positief als negatief. Wat ik met hem deel is het heimwee naar de ongedeelde kerk van vóór de Reformatie. Je komt bij hem wel iets tegen wat je bij veel kerkleden en predikanten tegenkomt die opgevoed zijn in een ( sorry) lichter gedeelte van de kerk. Ze zijn wat extreem in bepaalde standpunten. Ze hebben in het verleden zo veel dingen fout zien gaan door bijvoorbeeld verbondsautomatisme of aanpassingen in de liturgie of de Bijbelvertaling dat ze een baken in zee zijn en willen waarschuwen tegen dit soort zaken die ze zich zien ontwikkelen in de denominatie waar ze in terecht kwamen. Daar hebben ze enorme voelsprieten voor. Herkent u het misschien ? Waar ik me wel zorgen over maak is een neiging tot het labadisme wat ik bij hem meen te bespeuren. Daar geeft hij uiting aan in gepubliceerde interviews. Het oude Hervormde adagium was: Doopt alles wat in het doophuis komt. Daar is hij mordicus op tegen en stelt als ideaal dat de doopouder iets kunnen vertellen over hun bekering. En dan de ontstellend denigrerende manier waarop hij sprak over de zog. kaartenbakleden in de Hervormde Kerk en later in de PKN. Of deze standpunten van hem ook wortel hebben geschoten bij zijn studenten aan het Hersteld Hervormd Seminarium durf ik me niet over uit te laten. Ik acht het niet helemaal uitgesloten.CvdW schreef: ↑Gisteren, 12:02Je spreekt jezelf tegen. Niet verder gaan met ontleden. Ik ben ook sterk van eigen gelijk overtuigd. Klikt goed.wfloor schreef: ↑Gisteren, 11:07Het lijkt me niet nodig om hier een persoon te ontleden. Ik ken hem ook persoonlijk, van zeer dichtbij. Het is algemeen bekend dat dit een vriendelijke en geen hoogmoedige man is, maar ook een man met een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel die het lastig vind om zich te schikken naar een andere mening dan die van hem. Hij is nogal sterk van zijn eigen gelijk overtuigd.
Ik kom op dit forum weinig mensen tegen voor wie de laatste zin niet geldt.....ook gij OrchideeOrchidee schreef: ↑Gisteren, 14:05Maar is dat géén hoogmoed?wfloor schreef:Het lijkt me niet nodig om hier een persoon te ontleden. Ik ken hem ook persoonlijk, van zeer dichtbij. Het is algemeen bekend dat dit een vriendelijke en geen hoogmoedige man is, maar ook een man met een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel die het lastig vind om zich te schikken naar een andere mening dan die van hem. Hij is nogal sterk van zijn eigen gelijk overtuigd.
Wat is het dan?

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik vind het opmerkelijk dat je het woord 'macht' gebruikt. Gaat het om macht in de kerkelijke verhoudingen?Henk J schreef: ↑Gisteren, 13:58
Naar ik begreep is de rechtszaak vooral op initiatief van gemeenteleden die ds. Op 't Hof niet kwijt willen en is de dominee daarmee meegegaan. Maar dat is onverstandig, de macht in de kerk berust bij de ouderlingen, als die bepalen dat het niet meer gaat is het beter om de minste te zijn en te vertrekken. De gemeente kan tzt de kerkenraad van samenstelling laten wijzigen.
Zo zou het niet moeten zijn, gelet op de krantenartikelen in het RD over (machts)misbruik, maar het komt op meer dan 1 plek voor.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 16:04Ik vind het opmerkelijk dat je het woord 'macht' gebruikt. Gaat het om macht in de kerkelijke verhoudingen?Henk J schreef: ↑Gisteren, 13:58