De discussie ging mijn inziens over of je een veroordeeld persoon weer kunt aanstellen in zijn of haar oude functie. In het kader van de visie van Butterfield, die aangeeft dat geaardheid kan "genezen", zou het antwoord dus ja zijn. Pedofilie is immers ook een andere geaardheid.helma schreef: ↑18 jul 2025, 22:07Dat boek heb ik ook gelezen. Aanrader.Konijntje schreef:Er bestaat ook een visie, die uitgaat van bekering en "genezing" van een geaardheid. Dus dat als iemand tot geloof komt, hij/ zij wordt "genezen" van zijn/ haar geaardheid en een "heteroseksuele" gerichtheid krijgt. Onder andere Rosaria Butterfiel heeft hierover een boek geschreven. Haar boek is vertaald en te koop via de website van Bijbels Beraad m/v. Als ik mij niet vergis, heeft dr. Klaassen zich hier positief over uitgelaten, maar dat weet ik niet zeker.Zita schreef: ↑18 jul 2025, 19:34Zeker niet.CvdW schreef: ↑18 jul 2025, 19:05
Hoe zou u zelf handelen met Benno L of Robert M vanuit Gods Woord?
Wanneer Benno L zijn straf heeft uitgezeten en spijt heeft betuigd dient hij overeenkomstig Gods Woord op de plaats terug te komen waar hij actief was. Als zwemleraar. Zo geldt het ook voor Robert M.
Het kan natuurlijk zijn dat Benno L zelf aangeeft (zonder dwang door christenen) om in een andere plaats een nieuwe start te maken.
Er is gelukkig niet voor niets een VOG nodig voor het werken met kinderen.
Wie een pedofiele geaardheid heeft, is daar niet vanaf zodra hij een straf heeft gehad en zijn schuld heeft beleden. En dus laat je Benno geen zwemleraar meer zijn, en Robert niet in de kinderopvang werken.
En als opa zijn kleinkinderen heeft misbruikt, straf heeft gehad, schuld heeft beleden en vergeven is, kan het heel goed zo zijn dat je hem de rest van zijn leven niet meer alleen laat met de kleinkinderen.
Als je deze visie aanhangt, zou er dus wel ruimte zijn om iemand weer op zijn oude positie werkzaam te laten zijn.
Overigens ben ik het niet met voornoemde visie eens. Er valt het nodige op af te dingen. Ik ben het overigens geheel met je eens: je geeft iemand geen functie, terwijl je weet dat dit risico's heeft.
Toch is dat totaal geen vergelijking.
De discussie gaat over misbruik.
Rosaria had een relatie met een volwassen vrouw. Dat heeft niets met misbruik te maken.
Ik vind die visie overigens onzin.