Seksueel misbruik

Hans74

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Hans74 »

merel schreef: Vandaag, 08:53 Natuurlijk kan hij ergens 'gewoon' lid worden. Dat wil niet zeggen dat hij ook onderdeel zal worden van een gemeente.
Dat zou een hele slechte zaak zijn als hij geen onderdeel kan worden van een christelijke gemeente. Jezus ging met hoeren en tollenaars om. Tegen de moordenaar aan het kruis werd gezegd: "Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. (in de eeuwige heerlijkheid)
Eliza

Bericht door Eliza »

Hans74 schreef: Vandaag, 09:09
merel schreef: Vandaag, 08:53 Natuurlijk kan hij ergens 'gewoon' lid worden. Dat wil niet zeggen dat hij ook onderdeel zal worden van een gemeente.
Dat zou een hele slechte zaak zijn als hij geen onderdeel kan worden van een christelijke gemeente. Jezus ging met hoeren en tollenaars om. Tegen de moordenaar aan het kruis werd gezegd: "Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. (in de eeuwige heerlijkheid)
Aan de uitspraak van Jezus ging natuurlijk wel de schuldbelijdenis van de moordenaar vooraf : " wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan."
Als dat nu ook zou gebeuren lijkt mij dat hij onderdeel kan zijn van een christelijke gemeente.
Hans74

Bericht door Hans74 »

Uiteraard. Schuld moet oprecht beleden worden. En zijn (mogelijke) straf worden uitgezeten.

Wat ik niet begrijp in deze zaak is dat er tussen verdachte en dader nadien goed contact was. Er werden zelfs via whatsapp "complimentjes" uitgedeeld. (in Rijnmond stond dit vrij uitgebreid beschreven)

Hoe kan een officier dan oordelen dat er van dwang (verkrachting) sprake is en dat herhaling zeer aannemelijk is. Hoe kan het dat vier jongens vrijwel gelijker tijd aangifte hebben gedaan. Kenden zij elkaar?

Hebben jullie ook geen antwoord op, maar dat zijn zaken die ik mij dan afvraag.
Eliza

Bericht door Eliza »

Ik vraag me dat ook af en heb er dit over gevonden op internet.

Dit gedrag lijkt op het eerste gezicht tegenstrijdig, maar is psychologisch goed te verklaren.

Hoe werkt het psychisch bij slachtoffers?

### 1. **Bevriezen ("freeze") of please-gedrag**

Wanneer iemand iets heel overweldigends meemaakt, zoals seksueel misbruik, reageren mensen vaak op een instinctieve manier: vechten, vluchten of... **bevriezen**.

Vooral bij jongeren zie je vaak:

* **Bevriezing tijdens het misbruik**: ze kunnen letterlijk niet bewegen of reageren.
* **"Please"-gedrag erna**: ze doen vriendelijk, omdat ze bang zijn voor herhaling, afwijzing, of omdat ze de dader kennen en die relatie niet willen verliezen.

---

### 2. **Normaal willen doen om controle te houden**

Veel slachtoffers proberen het gebeurde **te minimaliseren of te rationaliseren**:

* *“Misschien bedoelde hij het niet zo.”*
* *“Als ik normaal doe, gebeurt het misschien niet nog een keer.”*
* *“Misschien stel ik me aan.”*

Door vriendelijk contact te houden proberen ze grip te krijgen op iets wat hen compleet overviel. Dit heet in de psychologie soms ook wel **"coping door ontkenning"**.

**Grooming en schuldgevoel**

Als een dader langdurig contact opbouwt vóór het misbruik, ontstaat vaak een vorm van psychologische afhankelijkheid:

* Het slachtoffer voelt zich **emotioneel verbonden** met de dader.
* De dader kan positieve aandacht, complimentjes of cadeautjes hebben gegeven (grooming).
* Na het misbruik voelt het slachtoffer zich **zelf schuldig**, alsof het hun eigen fout was.

Dit schuldgevoel zorgt er soms voor dat ze zélf contact blijven zoeken of zelfs sorry zeggen, terwijl zij slachtoffer zijn.

---

### 4. **Geen duidelijk idee van grenzen**

Vooral jongeren die nog zoekende zijn naar hun identiteit, seksualiteit of sociale plek, kunnen moeite hebben met het herkennen van grensoverschrijding.
Als de dader ouder is, of meer ervaring heeft, kunnen slachtoffers:

* Zich schamen dat ze “niet hebben tegengewerkt”.
* Denken dat ze het hadden moeten stoppen (wat niet realistisch is).
* Achteraf pas beseffen: *“Dit was niet oké.”*

---

### 5. **Traumabinding / Stockholm-syndroom-achtig gedrag**

In extreme gevallen kan er een soort **traumabinding** ontstaan:

* Het slachtoffer raakt emotioneel afhankelijk van de dader.
* Ze zijn zó in de war door het misbruik, dat ze liefde en angst door elkaar gaan halen.
* Ze willen “goed gedrag” vertonen, om zichzelf veilig te houden.

---

## Waarom is dit zo moeilijk bij jongeren?

Jongeren zitten in een fase van:

* Identiteitsontwikkeling
* Emotionele afhankelijkheid
* Lage weerbaarheid tegenover druk, groepsdynamiek, en autoriteit

Ze willen **geaccepteerd worden**, **niet raar gevonden worden**, en zijn vaak nog **niet in staat om grenzen goed aan te geven** of hulp te vragen.

Waarom blijven ze soms zwijgen, tot anderen ook praten?

Schaamte: “Wat als niemand me gelooft?”
Twijfel: “Was het wel echt verkeerd?”
Angst: “Wat als het mijn schuld is?”
Loyaliteit: “Hij was toch ook aardig?”

Maar zodra anderen naar voren komen, vallen die muren soms weg. Dan durven ze te spreken, omdat ze weten: “Ik ben niet de enige. Het lag niet aan mij.”

Het is dus volkomen menselijk — en psychologisch verklaarbaar — dat slachtoffers:

* Niet meteen beseffen dat het misbruik was,
* Achteraf nog vriendelijk blijven tegen de dader,
* Pas later of tegelijk met anderen aangifte doen.
Terri

Bericht door Terri »

DDD schreef: Vandaag, 00:21 Dat is naar mijn idee toch wel een andere situatie. Hier komen jongens bewust op af. Hij is geen therapeut. Ik ben het er mee eens dat hij als agent een extra verantwoordelijkheid heeft, want macht erotiseert, en dat geldt ook voor uniformen. En iemand van 15 jaar is inderdaad nog erg jong, en terecht beschermd door de wet, al vrees ik dat dit helemaal niet zo uitzonderlijk is.

Kennelijk is er ook sprake geweest van dwang volgens de OvJ. Of dat inderdaad zo is, moet nog blijken. Het enkele feit dat iemand agent is in een totaal ander gebied, lijkt me daarvoor in ieder geval onvoldoende grond.

In een ver land mensen misbruiken die afhankelijk zijn van je hulp, is mijns inziens wel iets heel anders.
Zeker, mee eens. En net wat @Helma schreef, laat ik het niet te persoonlijk maken.
Deze hele intrieste zaak raakt me en geeft verdriet.
Voor beide partijen.
HHR

Bericht door HHR »

Je kunt je afvragen of je echt slachtoffer bent op 15 jarige leeftijd.
OP bepaalde vlakken weet men heel goed wat men wil op die leeftijd.
Persoonlijk heb ik er altijd wat moeite mee om 15 jarigen weg te zetten als onmondige zielige kinderen die een willoos slachtoffer geworden zijn.
In de praktijk ligt het heel vaak net even anders.
Joon

Bericht door Joon »

HHR schreef: Vandaag, 10:30 Je kunt je afvragen of je echt slachtoffer bent op 15 jarige leeftijd.
Persoonlijk heb ik er altijd wat moeite mee om 15 jarigen weg te zetten als onmondige zielige kinderen die een willoos slachtoffer geworden zijn.
Op 15 jarige leeftijd kun je misschien prima weten wat je wilt, maar je kunt nog niet de gevolgen overzien. Vergeet niet dat André meer dan dubbel zo oud is en heel goed weet dat het strafbaar is wat hij doet. Hij had hier als volwassene de keuze moeten maken om geen seksueel contact te hebben met minderjarigen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

HHR schreef: Vandaag, 10:30 Je kunt je afvragen of je echt slachtoffer bent op 15 jarige leeftijd.
Tuurlijk. Lekker btj goedpraten dit soort viespeukerij.
HHR

Bericht door HHR »

Wim Anker schreef: Vandaag, 10:51
Onzin. Ik praat niets goed.
Ouderen moeten wijzer zijn.
Maar je wil niet weten hoe uitdagend jongeren kunnen zijn.
Ik ken meiden van 13 , die doen en zich kleden als een 18 jarige, waar Wim op een zwak moment zelfs voor zou kunnen vallen.

En heb je kids van 15?
Dan weet je ook hoe volwassen ze op bepaalde terreinen al zijn.

Het gaat mij om het feit dat met soms doet alsof seks met een 15 jarige bijna gelijk staat aan seks met een 8 jarige.
En dat is het mi echt niet.
merel

Bericht door merel »

Dat doet het dus wel en daar is een goede reden voor. Kinderen van 15 hebben geen flauw idee wat ze uit kunnen stralen. Zij hebben juist extra de bescherming nodig van een volwassene.

Het is onbegrijpelijk dat je de schuld voor misbruik en verkrachting bij kinderen/slachtoffers legt. Juist deze houding zorgt ervoor dat slachtoffers vaak niet geloofd worden.
Hans74

Bericht door Hans74 »

Wat nou als hij niet wist dat ze minderjarig waren?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

HHR schreef: Vandaag, 10:57 Onzin. Ik praat niets goed.
Ik ken meiden van 13 , die doen en zich kleden als een 18 jarige, waar Wim op een zwak moment zelfs voor zou kunnen vallen.

En heb je kids van 15?
Op bepaalde vlakken (met name fysiek) is iemand van 15 jaar al een heel stuk op weg richting de volwassenheid. De ontwikkeling van de hersenen loopt echter door tot tenminste het 25e levensjaar. Tijdens de puberteit zijn de hersenen dus nog volop in ontwikkeling. Dat maakt dat iemand van 15 jaar, veel minder goed als een volwassene de consequenties van bepaalde keuzes kan inschatten. Daar komt ook veel roekeloos gedrag van deze leeftijdsgroep vandaan.

Daarom is het vanuit mijn optiek toch goed dat kinderen van 15 jaar wettelijk dezelfde status en bescherming genieten, als kinderen van 8 jaar. Als je misbruik maakt van iemand, die de consequenties nog niet helemaal kan doorzien, vind ik het terecht dat er van een slachtoffer gesproken wordt. Dit gebeuren zal voor slachtoffers gevolgen hebben, die het hele leven meegaan.

En tegelijkertijd is iemand van 15 ook verantwoordelijk voor zijn daden. Wat mij betreft laten we die beide kanten naast elkaar staan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG

Bericht door MGG »

Hans74 schreef: Vandaag, 11:16 Wat nou als hij niet wist dat ze minderjarig waren?
Dat neemt je verantwoordelijk gelukkig niet weg.
MGG

Bericht door MGG »

Posthoorn schreef: Vandaag, 09:06
MGG schreef: Gisteren, 23:14 Het blijft voor mij een raadsel waarom een volwassen man die waarschijnlijk een dader is op meer empathie lijkt te kunnen rekenen dan minderjarige jongens die waarschijnlijk misbruikt zijn.
Dat de minderjarige jongens slachtoffer zijn, is evident. Daar hoeven we het dus niet over te hebben. Het ging nu over de persoon van André N. En ik praat niets goed, want hij is ten volle verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Direct het oog voor de waarschijnlijke dader vind ik bijzonder. Helaas gebeurt het vaker in misbruik zaken en wordt onder het mom van vergeving veel weggestopt.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

HHR schreef: Vandaag, 10:57
Wim Anker schreef: Vandaag, 10:51
Onzin. Ik praat niets goed.

En heb je kids van 15?

Het gaat mij om het feit dat met soms doet alsof seks met een 15 jarige bijna gelijk staat aan seks met een 8 jarige.
En dat is het mi echt niet.
Waar ik al dan niet voor val lijkt me geen criterium verder. (Al zou ik adviseren een psycholoog te zoeken vanwege obsessies i.p.v. kinderen de schuld te geven)

Maar verder een goed voorbeeld hoe idd in de gezindte tegen misbruik wordt aangekeken.
Plaats reactie