In het dagelijks leven ben ik genuanceerder. Hier ter forum acht ik wat meer ongepolijste woorden op dit punt nodig, aangezien de GG nogal stelselmatig ongepolijst aangevallen worden.Forummer schreef: ↑Gisteren, 11:46Jij hangt bewust rechts buiten het bootje omdat je vind dat links al genoeg aandacht krijgt, ik hang bewust links buiten het bootje omdat ik vind dat rechts al genoeg aandacht krijgt. Het wordt niet begrepen kan ik je vertellen. Men verwijt je sowieso eenzijdigheid.Job schreef: ↑Gisteren, 08:53Veel vertrokken leden die ik ken zitten in een "hullie-proces" en tonen geen zelfreflectie. Jij bevestigt dat hier en ik ga aan de andere kant hangen.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 07:43Vaak wel ja. Men is teleurgesteld in de houding van mensen, die ze vaak eerst zelf op een voetstuk hadden gezet, misschien niet letterlijk maar wel in gedachten. Juist van christenen verwachten ze zulke reacties niet. Daardoor gaat het mis.
Het is niet voor niets dat de 1e bede van het Onze Vader is: 'Uw Naam worde geheiligd'. Dat is: '(...) Geef ook dat wij heel ons leven daarop richten dat Uw Naam door onze gedachten, woorden en daden niet gelasterd, maar geëerd en geprezen wordt.' (HC zondag 47).
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Dat vind ik juist het vermakelijke: dat je blijkbaar niet eens door had dat het in dit topic een keer NIET over de GG ging. Tot jouw interventie.
Toch zitten er ook in jouw gemeente relatief veel 'overkomsten', tot in de kerkenraad toe.Job schreef: ↑Gisteren, 13:31Ik heb me op het forum altijd uitgesproken tegen overkomsten naar onze gemeenten op basis van ruzies, ontevredenheid en betweterigheid. Zoiets ettert vaak gewoon door de nieuwe gemeente in. Dus nee, hiermee schiet ik mezelf niet in de voet. Wij zitten evenmin te wachten op kijvende lieden.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 11:54Ja klopt.
Job verdeelt de kerkelijke wereld doorgaans in tweeën: Gergemmers en niet-Gergemmers (waaronder ex-Gergemmers).
Die binnenkort vertrekkende VHG-ers zijn niet-Gergemmers, waarvan er ongetwijfeld een aantal t.z.t. bij een Gergem aansluiten.
Dus de mensen die binnenkort in het hullie-proces zitten, zijn dan Jobs broeders en zusters.
Dat maakt zijn standaard reactie nu een beetje vermakelijk.
Dat is geen waar. Het ging afwisselend over Geldermalsen en Driedorp. Ik reageerde op de algemene stellingname waarom mensen vertrekken bij gedoe in een gemeente en er niet samen de schouders onder zetten.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 13:50Dat vind ik juist het vermakelijke: dat je blijkbaar niet eens door had dat het in dit topic een keer NIET over de GG ging. Tot jouw interventie.
Ongetwijfeld zijn er velen met een (ver) verleden elders. In onze KR zit er bij mijn weten één die door huwelijk vanuit de OGGiN is overgekomen, een jaar of vijftien geleden.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 13:52Toch zitten er ook in jouw gemeente relatief veel 'overkomsten', tot in de kerkenraad toe.Job schreef: ↑Gisteren, 13:31Ik heb me op het forum altijd uitgesproken tegen overkomsten naar onze gemeenten op basis van ruzies, ontevredenheid en betweterigheid. Zoiets ettert vaak gewoon door de nieuwe gemeente in. Dus nee, hiermee schiet ik mezelf niet in de voet. Wij zitten evenmin te wachten op kijvende lieden.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 11:54Ja klopt.
Job verdeelt de kerkelijke wereld doorgaans in tweeën: Gergemmers en niet-Gergemmers (waaronder ex-Gergemmers).
Die binnenkort vertrekkende VHG-ers zijn niet-Gergemmers, waarvan er ongetwijfeld een aantal t.z.t. bij een Gergem aansluiten.
Dus de mensen die binnenkort in het hullie-proces zitten, zijn dan Jobs broeders en zusters.
Dat maakt zijn standaard reactie nu een beetje vermakelijk.
Ik las goed. En jij ook. Ik vind nl dat je regelmatig 'huilie' doet als het over dit onderwerp gaat.Job schreef: ↑Gisteren, 13:28Goed lezen: ik zei HULLIE, niet huilie.Ararat schreef: ↑Gisteren, 11:40Hoe voorkom je dat jij in een 'huilie-proces' terechtkomt, in een slachtofferrol valt en vervolgens je stokpaardje berijdt?Job schreef: ↑Gisteren, 08:53Veel vertrokken leden die ik ken zitten in een "hullie-proces" en tonen geen zelfreflectie. Jij bevestigt dat hier en ik ga aan de andere kant hangen.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 07:43
Vaak wel ja. Men is teleurgesteld in de houding van mensen, die ze vaak eerst zelf op een voetstuk hadden gezet, misschien niet letterlijk maar wel in gedachten. Juist van christenen verwachten ze zulke reacties niet. Daardoor gaat het mis.
Het is niet voor niets dat de 1e bede van het Onze Vader is: 'Uw Naam worde geheiligd'. Dat is: '(...) Geef ook dat wij heel ons leven daarop richten dat Uw Naam door onze gedachten, woorden en daden niet gelasterd, maar geëerd en geprezen wordt.' (HC zondag 47).
Helaas blijkt uit de praktijk dat mijn stokpaardje nog altijd zo soepel rijdt omdat datgene waar het voor staat keer op keer bevestigt wordt.
En wat reflectie op mezelf betreft: ik probeer voor mezelf te waken voor kerkisme. Wellicht lacht Tiberius nu, maar het is echt zo. Ik ben me terdege bewust van zorgen en scheefgroei in mijn kerkverband en van eenkennigheid in mijn gedachten. Tot zover kan ik in allerlei kritiek meekomen.
Alleen vind ik schoppend weggaan laf. En als mensen al tijden wegzijn en nog steeds natrappen vind ik dat een overtreffende trap van lafheid, waarbij de koe overigens overzichtelijk in de kont gekeken kan worden. Men ontkracht dan eigenhandig de kritiek.
En dat mag gewoon. Het wordt alleen wat voorspelbaar.
Even wat anders. Er wordt gesproken over 'nieuwelingen' / overkomsten in de kerkenraad.
Mij lijkt het voor de cultuur van de gemeente verstandig dat de meerderheid van de kerkenraadsleden in de gemeente is opgegroeid dan wel al lang lid is.
Mij lijkt het voor de cultuur van de gemeente verstandig dat de meerderheid van de kerkenraadsleden in de gemeente is opgegroeid dan wel al lang lid is.
Wat is lang?
En lang lid zijn in geeft betere gaven?
En lang lid zijn in geeft betere gaven?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Het gaat inderdaad niet om gaven. Maar wanneer men uit onvrede uit een ander reformatorisch kerkverband is vertrokken, is er al eens ontworteling en ontrouw geweest. Daar ligt een gevoelig punt w.m.b. Hoe kun je mopperende, shoppende leden vermanen en begeleiden en de gemeente trouw leren?
Ontworteling vindt wel plaats ja.. en dat is een pijnlijk proces. Met soms blijvende gevolgen.
Niet iedereen gaat overigens shoppend en mopperend weg. En niet iedereen kijkt met verbittering terug; ook al zijn er pijnlijke gesprekken aan vooraf gegaan. (Ik probeer even je bootje minder te laten wiebelen @Job ...)
Mijn wijkouderling is ex Ger-Gem. Ik heb hem nog nooit een lelijk woord over de Ger.Gem horen zeggen. Wel merk ik altijd weer zijn liefde voor het Woord. En voor de Heere Jezus.
En vinden we elkaar in de verwondering dat de Heere met zondaren van doen wil hebben.
Is hij ontrouw (aan een kerkverband) (geweest) omdat hij trouw wilde blijven aan Gods Woord? Ik weet dat je het expres scherp neerzet als tegenreactie maar je spreekt best een oordeel uit. Terwijl er bijvoorbeeld in de Gereformeerde Gemeenten predikanten zijn (geweest) die eerder lid waren of zelfs predikant in een ander kerkverband.
Vallen zij onder hetzelfde label van 'ontrouw'?
(Ik was niet van plan om te reageren over dit onderwerp omdat het zou lijken dat ik mezelf verdedig; en daar heb ik geen behoefte aan.
Maar ik wil het wel opnemen voor ambtsdragers die vanwege de liefde voor Gods Woord een andere keuze gemaakt hebben dan blijvers.
En zou het kúnnen zijn dat de Heere van de ene persoon vraagt om te blijven en een ander persoon weg mag/moet gaan? Om elders tot zegen te kunnen/mogen zijn? Of sluit je die mogelijkheid helemaal uit?)
(In een ander topic staat nog een vraag open over kerkelijke pijn...)
Niet iedereen gaat overigens shoppend en mopperend weg. En niet iedereen kijkt met verbittering terug; ook al zijn er pijnlijke gesprekken aan vooraf gegaan. (Ik probeer even je bootje minder te laten wiebelen @Job ...)
Mijn wijkouderling is ex Ger-Gem. Ik heb hem nog nooit een lelijk woord over de Ger.Gem horen zeggen. Wel merk ik altijd weer zijn liefde voor het Woord. En voor de Heere Jezus.
En vinden we elkaar in de verwondering dat de Heere met zondaren van doen wil hebben.
Is hij ontrouw (aan een kerkverband) (geweest) omdat hij trouw wilde blijven aan Gods Woord? Ik weet dat je het expres scherp neerzet als tegenreactie maar je spreekt best een oordeel uit. Terwijl er bijvoorbeeld in de Gereformeerde Gemeenten predikanten zijn (geweest) die eerder lid waren of zelfs predikant in een ander kerkverband.
(Ik was niet van plan om te reageren over dit onderwerp omdat het zou lijken dat ik mezelf verdedig; en daar heb ik geen behoefte aan.
Maar ik wil het wel opnemen voor ambtsdragers die vanwege de liefde voor Gods Woord een andere keuze gemaakt hebben dan blijvers.
En zou het kúnnen zijn dat de Heere van de ene persoon vraagt om te blijven en een ander persoon weg mag/moet gaan? Om elders tot zegen te kunnen/mogen zijn? Of sluit je die mogelijkheid helemaal uit?)
Goede en fijne reactie, Helma, wat mij betreft.
-
Voor ons ligt de lat van overstappen bij het niet voldoen aan de kenmerken van een ware kerk. Voor mij is dat een reden om geen ambtsdragers te kiezen die zonder verhuizing uit een andere gemeente zijn overgekomen. Waarbij ik door huwelijk of als kind overgekomen zijn niet mee laat wegen.helma schreef: ↑Vandaag, 07:42 Ontworteling vindt wel plaats ja.. en dat is een pijnlijk proces. Met soms blijvende gevolgen.
Het blijft een persoonlijk iets, dus daarom sluit ik niks uit.
Door hoe jij je op dit forum opstelt, komt het bij mij niet over als zelfverdediging. Ik vind je bijdrages nuttig, omdat ze doordacht zijn en laten zien hoe divers de groep verstrekkers is.
Dank voor je reactie, Helma! Heel mooi verwoord..
Ik heb hier een poosje meegelezen. En gedacht: als we het hier in onze eigen gemeente echt niet meer volhouden, moeten we misschien maar kluizenaars worden.
Want al is het zo dat ons kerkelijk leven al zo’n dertien jaar een worsteling is, ergens anders lijken ze je liever ook niet te verwelkomen en misschien gaan we ons daar ook wel nooit echt thuis voelen.
Maar voorlopig gaan we hier door. Biddend en hopend..
Ik heb hier een poosje meegelezen. En gedacht: als we het hier in onze eigen gemeente echt niet meer volhouden, moeten we misschien maar kluizenaars worden.
Want al is het zo dat ons kerkelijk leven al zo’n dertien jaar een worsteling is, ergens anders lijken ze je liever ook niet te verwelkomen en misschien gaan we ons daar ook wel nooit echt thuis voelen.
Maar voorlopig gaan we hier door. Biddend en hopend..
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 17 jul 2025, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!