Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Daar heb ik geen verstand van.
De VHG van Driedorp is als rechtspersoon een stichting.MGG schreef: ↑Gisteren, 20:00Kan je gezien je achtergrond wat zeggen over het aangespannen kort geding? De vereisde spoed lijkt mij beperkt omdat het niet over loon gaat. Een dominee is in de regel ook geen werknemer. De term ontslag verbaast mij daarom. Net als het kort geding. Zie ik iets over het hoofd of zou de gedaagde zomaar gelijk kunnen krijgen als zij stellen dat een kort geding een onjuist middel is?DDD schreef: ↑25 jun 2025, 12:50 Een bijzondere situatie in Driedorp. Het laat maar weer eens zien dat het niet zo eenvoudig is om als vrije gemeente te voldoen aan alle kenmerken van een ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis.
Een dominee die de 70 al gepasseerd is, en meent dat de Naam van God gruwelijk gelasterd wordt vanwege het enkele feit van (de onzorgvuldige procedure van) zijn ontslag, moet echter ook nog veel leren.
Mensen die als ze hun zin niet krijgen -al hebben ze het grootste gelijk van de wereld- spreken over Godslastering, hebben wat mij betreft te weinig zelfkennis. Het is te vrezen dat de gepercipieerde eer van God iets te veel in lijn ligt met de eigen eer.
Wanneer de predikant een arbeidsovereenkomst met de stichting heeft (en dus formeel werknemer is), dan gelden de gebruikelijke arbeidsrechtelijke regels. In dat geval mag hij niet zomaar worden ontslagen. Er moet sprake zijn van een geldige reden, zoals vastgelegd in het arbeidsrecht.
Als de predikant geen werknemer is, maar bijvoorbeeld als zelfstandige (zzp’er) op basis van een overeenkomst van opdracht werkt, of functioneert als geestelijk leider zonder arbeidsovereenkomst, dan gelden andere juridische kaders. Een zzp-opdracht kun je in principe opzeggen, tenzij er in de overeenkomst specifieke afspraken zijn gemaakt over opzegtermijnen of voorwaarden.
Is de predikant verbonden aan de stichting zónder dienstverband, dan is ontslag vaak afhankelijk van wat hierover in de statuten van de stichting is geregeld – bijvoorbeeld een besluit van het bestuur of een eventueel toezichthoudend orgaan.
In dit specifieke geval lijkt er sprake te zijn van een verdeling binnen de kerkenraad, zoals ook naar voren komt in het krantenartikel. Dat kan de situatie extra gecompliceerd maken, zeker als kerkelijke en bestuurlijke lijnen door elkaar lopen. Zorgvuldigheid in de afweging en heldere communicatie tussen stichting en kerkenraad zijn in zo’n situatie van groot belang.
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
-
Ik vraag me af wat de uitdager wilt bereiken als het niet om t loon gaat.
de verhoudingen zijn wel zo verstoord dat hij denk ik daar ook niet meer zal voorgaan.
de verhoudingen zijn wel zo verstoord dat hij denk ik daar ook niet meer zal voorgaan.
Ja kun je stellen.
Snap het wel als je zo abrupt aan de kant gezet wordt.
Maar elke ruzie kost leden en levert negatieve publiciteit op van de buitenstaanders.
En roddelvoer voor de kerkelijke mensen zoals hier en ik.
Maar of het wat gaat opleveren en het verstandig is, dat is de vraag.
Maar elke ruzie kost leden en levert negatieve publiciteit op van de buitenstaanders.
De meerderheid van de leden schijnt achter de dominee te staan. Het gewenste resultaat kan dus ook zijn dat de dominee terugkomt met desnoods een wijziging van kerkenraad. Niet als onderdeel van dit geding, maar wel als gewenst gevolg.
-
Had gekund na een tijdelijke stop of door tijdelijk niet te preken, maar na zo'n abrupt einde weer terug te laten komen? Lijkt me niet verstandig.
-
Kerkenraad wordt verkozen door de leden, als de zittende broeders willen blijven kunnen ze er alleen uit gestemd worden als de termijn erop zit. Als ze al aan periodieke verkiezingen doen in zo'n kleine gemeente. Dus ik zie die wijziging van de kerkenraad maar zo niet gebeuren.
Een keer per zondag zou ik maar weglaten, het RD heeft dat niet juist.claus schreef: ↑12 jul 2025, 20:03 overal zijn er dergelijke zaken bezig. Neem nu, wat het RD gisteren meldde over de gemeente Tricht-Geldermalsen bij de Gereformeerde Gemeenten in die plaats. Daar zit het allemaal ook niet lekker. Wat of er precies aan de hand is, weet ik niet. Maar dat ook ds. Brugge erbij betrokken is, is wel duidelijk, getuige het feit, dat hij een half jaar voorzitter-af is én een half jaar maar één keer per zondag mag preken, aldus het RD.
je vraagt je als buitenstaander wel af wat daar nou precies aan de hand is. Het is sowieso een verdrietige zaak!
Waarom lopen mensen altijd weg als er problemen zijn in de gemeente? Zouden die mensen ook alle contacten met hun familie verbreken als er een keer gedoe is? Waarom niet samen de schouders eronder om de rust weer te laten keren?
Helemaal eens. Ik ben benieuwd. Vaak is het denk ik de druppel in een emmer van ongenoegen.
Het is onbijbels lijkt me.mark1985 schreef: ↑Gisteren, 22:03 Ja kun je stellen.
1 Korinthe 6:5-7
[5] Tot beschaming zeg ik u dit. Is er dan onder u niemand die wijs is, zelfs niet één, die in staat zou zijn een oordeel te vellen in een geschil tussen zijn broeders? [6] Integendeel, de ene broeder spant tegen de andere broeder een rechtszaak aan, en dat voor ongelovigen. [7] Dan is er al volledig sprake van verlies onder u, dat u onder elkaar rechtszaken hebt. Waarom lijdt u niet liever onrecht? Waarom laat u zich niet liever benadelen?
Of ze zien hun kans schoon. Zodat ze voorgoed de schuld van hun koerswijziging en veranderende levensstijl bij de kerk kunnen leggen.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:59Helemaal eens. Ik ben benieuwd. Vaak is het denk ik de druppel in een emmer van ongenoegen.
Om het toch even precies te maken: het RD zegt "de helft van de tijd". Dat kan iets anders betekenen dan één keer per zondag. Misschien drie van de zes maanden?johantje schreef: ↑Gisteren, 23:11Een keer per zondag zou ik maar weglaten, het RD heeft dat niet juist.claus schreef: ↑12 jul 2025, 20:03 overal zijn er dergelijke zaken bezig. Neem nu, wat het RD gisteren meldde over de gemeente Tricht-Geldermalsen bij de Gereformeerde Gemeenten in die plaats. Daar zit het allemaal ook niet lekker. Wat of er precies aan de hand is, weet ik niet. Maar dat ook ds. Brugge erbij betrokken is, is wel duidelijk, getuige het feit, dat hij een half jaar voorzitter-af is én een half jaar maar één keer per zondag mag preken, aldus het RD.
je vraagt je als buitenstaander wel af wat daar nou precies aan de hand is. Het is sowieso een verdrietige zaak!
Ik snap er niets van. De ene partij zegt je bent op staande voet ontslagen (dit las ik in de krant) en nu gaat de andere kant proberen (via rechtbank) om het weer rechtens te krijgen. Is het weer niet goed. Mooi als een onpartijdige rechter gewoon kijkt of de juiste procedures zijn gevolgd.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:59Helemaal eens. Ik ben benieuwd. Vaak is het denk ik de druppel in een emmer van ongenoegen.
Wanneer kerkenraad niet overeenkomstig de regels heeft gehandeld, dan rest alleen aftreden kerkenraad.
Dit soort standaard negatieve gedachten (als eerste van het lelijkste uitgaan) is trouwens ook voor veel mensen een aanleiding om uit de kring van kerkgangers te vertrekken.Job schreef: ↑Vandaag, 07:06Of ze zien hun kans schoon. Zodat ze voorgoed de schuld van hun koerswijziging en veranderende levensstijl bij de kerk kunnen leggen.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:59Helemaal eens. Ik ben benieuwd. Vaak is het denk ik de druppel in een emmer van ongenoegen.