Volgens mij heb je me niet goed begrepen.Afgewezen schreef:Al zou ik de enige christen zijn die genoemde zaken zó ervaren heeft - wat niet het geval is - dan is het mijn eigen authentieke ervaring, door de Heilige Geest gewerkt. Daar kun jij dan het predicaat 'eng' aan verbinden, maar dit ligt dan bij jou.
Ik zeg niet dat ik jouw ervaring eng vind. Ik zeg dat ik het eng vind dat ervaringen bij Christenen onderling zo sterk kunnen verschillen. Dan zou je - in momenten van kleingeloof - kunnen gaan denken dat 'geloven' een psychologisch te verklaren verschijnsel is.
Mijn bewijs is dat ik mensen uit andere windstreken heb ontmoet, die simpelweg geloven, die nog nooit van Brakel, Vd Groe, standen in het genadeleven etc. hebben gehoord en die (zo lijkt het) daarom op een heel eenvoudige en rechtlijnige manier bekeerd zijn.Afgewezen schreef:Jouw 'ervaring' kan toch niet zijn dat mijn en anderer ervaring 'niet juist' is.
Eerst was Jezus nog geen Heer in hun leven, vervolgens wel.
Over 'wat juist is' doe ik geen uitspraken. M.i. zijn beide manieren 'even juist', al vraag ik me wel eens af: "wat lopen we toch te tobben als Nederlandse reformatorischen".