Misschien vaak eenzijdige tekstkeuze ?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Of een gemeente die de ellende niet meer onder ogen wil zien. Waar dankbaar voor zijn als je de oorzaak niet wilt horen.
Dat zou wel zo moeten zijn. Helaas is dat in sommige gemeenten niet het geval en probeert men de tekst dienstbaar te maken aan de preek die de dominee graag wil houden. Men probeert de betekenis van bepaalde geschiedenissen zo te allegoriseren dat het dienstbaar wordt aan de standenleer bijvoorbeeld.
Of er wordt na de tussenzang nog even kortelijks bij de vruchten van een waar zaligmakend geloof stilgestaan waarbij men eigenlijk niet veel verder komt dan wat droefheid over de zonde
Laatst gewijzigd door Rido91 op 14 jul 2025, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Exact!Rido91 schreef: ↑Vandaag, 17:12
Dat zou wel zo moeten zijn. Helaas is dat in sommige gemeenten niet het geval en probeert men de tekst dienstbaar te maken aan de preek die de dominee graag wil houden. Men probeert bepaalde geschiedenissen zo te verdraaien dat het dienstbaar wordt aan de standenleer bijvoorbeeld.
Of er wordt na de tussenzang nog even kortelijks bij de vruchten van een waar zaligmakend geloof stilgestaan waarbij men eigenlijk niet veel verder komt dan wat droefheid over de zonde
- Johann Gottfried Walther
Sommige preken zondekennis (die zeker noodzakelijk is) als of het Christus is...
En alsof je kunt geloven als je alleen zondekennis hebt.
En alsof zondekennis zaligmakend is.
En niet: Ik heb niets anders onder u willen weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd...
Want ja meent men vele komen nooit zo ver, worden nooit zover doorgeleid dat ze zekere en echte Christuskennis krijgen.
En onder het idee, dat men altijd een geestelijke bedelaar blijft (dat is trouwens waar), meent men dat het leven vanuit en door Christus voor slechts weinigen is.
Dat komt ook omdat een missend (geestelijk) leven zo wordt verheerlijkt.
En bijv. Matth 5 de zaligsprekingen verkeerd worden begrepen.
Pas plaatste ik:
"Sommige christenen denk dat verstandelijke kennis niet nuttig is, en zelfs schadelijk. Men luistert zelfs onder de prediking nauwelijks naar de verklaring van de tekst, maar let wel op of er iets in de toepassing wordt gezegd wat het bevindelijke betreft. Hierdoor wordt men niet vast in het geloof, en is als een baar der zee, die heen en weer geslingerd wordt. Vooral mist men geloofslicht en kracht, omdat men altijd hunkert naar gevoel en gestalten. Men let niet op een verstandige wijze op het Woord van de hoge God"
Theodorus Adrianus Clarisse (1741-1781)
Ik denk dat dat klopt, maar als de tekst nauwelijks of oppervlakkig verklaard wordt dan is dat ook schadelijk.
Vandaag last ik nog een preek: Wij zullen geen tijd besteden aan de context van de tekst, en ook niet aan de letterlijke betekenis van de tekst, maar gelijk doorgaan naar de geestelijke betekenis van de tekst...
En alsof je kunt geloven als je alleen zondekennis hebt.
En alsof zondekennis zaligmakend is.
En niet: Ik heb niets anders onder u willen weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd...
Want ja meent men vele komen nooit zo ver, worden nooit zover doorgeleid dat ze zekere en echte Christuskennis krijgen.
En onder het idee, dat men altijd een geestelijke bedelaar blijft (dat is trouwens waar), meent men dat het leven vanuit en door Christus voor slechts weinigen is.
Dat komt ook omdat een missend (geestelijk) leven zo wordt verheerlijkt.
En bijv. Matth 5 de zaligsprekingen verkeerd worden begrepen.
Pas plaatste ik:
"Sommige christenen denk dat verstandelijke kennis niet nuttig is, en zelfs schadelijk. Men luistert zelfs onder de prediking nauwelijks naar de verklaring van de tekst, maar let wel op of er iets in de toepassing wordt gezegd wat het bevindelijke betreft. Hierdoor wordt men niet vast in het geloof, en is als een baar der zee, die heen en weer geslingerd wordt. Vooral mist men geloofslicht en kracht, omdat men altijd hunkert naar gevoel en gestalten. Men let niet op een verstandige wijze op het Woord van de hoge God"
Theodorus Adrianus Clarisse (1741-1781)
Ik denk dat dat klopt, maar als de tekst nauwelijks of oppervlakkig verklaard wordt dan is dat ook schadelijk.
Vandaag last ik nog een preek: Wij zullen geen tijd besteden aan de context van de tekst, en ook niet aan de letterlijke betekenis van de tekst, maar gelijk doorgaan naar de geestelijke betekenis van de tekst...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Met woordkeuze als probeert te verdraaien heb ik moeite. Ik hoop dat je het niet zo bedoelt, maar met deze woorden twijfel je aan de intentie.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 17:12
Dat zou wel zo moeten zijn. Helaas is dat in sommige gemeenten niet het geval en probeert men de tekst dienstbaar te maken aan de preek die de dominee graag wil houden. Men probeert bepaalde geschiedenissen zo te verdraaien dat het dienstbaar wordt aan de standenleer bijvoorbeeld.
Ds. Baan zal dat ongetwijfeld weten. Hij is een verstandig man.JanRap schreef: ↑12 jul 2025, 13:36@ Konijntje, Zou ds. Baan werkelijk zo naïef zijn? U noemt twee namen van organisten die een totaal verschillende wereld vertegenwoordigen. De laatstgenoemde is een klassiek geschoold, zeer getalenteerd musicus. Hij beheerst harmonie en contrapunt op sublieme wijze. En zover mij bekend raakt hij ook de harten van zijn luisteraars. Het mijne in ieder geval wel. De eerste is ook zeer talentvol, muzikaal, maar heeft vrees ik een veel minder brede scholing. Hij staat niet in de traditie van de kerkmuziek zoals die sinds de 16e eeuw is ontwikkeld. En zijn spel is uitermate romantisch, sterk op het gevoel en op het effect gericht. Best te begrijpen dat veel kerkgangers voor zijn stijl vallen. Zeker in onze emo-cultuur.Konijntje schreef: ↑12 jul 2025, 12:30Ik vond het een leuke en ontspannen uitzending. Ds. Baan voelde zich duidelijk op zijn gemak. Geknipt voor deze rol.HHR schreef: ↑11 jul 2025, 11:41 Voor de orgelliefhebbers onder ons:https://youtu.be/ALJ095vOhlw?si=sh9KlzYGcETymQdEMet Gert-Jan Baan, dominee in de Gereformeerde Gemeenten, en Nederland Zingt-organist Martin Zonnenberg.
Hoe komt het dat een kerkdienst zonder orgel voor veel traditionele protestanten ondenkbaar is? En waarom botsen organisten en predikanten in reformatorische kerken zo regelmatig met elkaar? In deze aflevering duiken Dick en Daniël samen met hun gasten in de relatie tussen kerk en orgel. Hoe kan het dat Calvijn het orgel nog 'sirene van de duivel' noemde en het instrument toch uitgroeide tot het meest geliefde instrument in veel protestantse kerken? Juist door die sterke positie zijn er ook kerkgangers die er niets meer van moeten hebben.
Martin zat als klein mannetje 'achter een instrument dat kan fluisteren en heel veel decibels kan maken'. Volgens de Nederland Zingt-organist hoort een organist dienstbaar te zijn aan de gemeentezang. De Gereformeerde Gemeenten zijn hofleverancier van goede organisten, maar velen verlaten uit frustratie de kerk. Gert-Jan, voorzitter van de vereniging van organisten der Gereformeerde Gemeenten, vindt dat musici met een vakopleiding een vaste aanstelling moeten krijgen. 'Hun bekwaamheid moet worden gewaardeerd.'
Van drums en elektrische gitaren in de kerk moet hij niks hebben, maar volgens Martin valt dat best te combineren. Gert-Jan wil wel dat de Gereformeerde Gemeenten ritmisch gaan zingen - 'zoals het hoort'.
Dick en Daniël geloven het wel
Overigens heb ik de indruk dat ds. Baan niet door heeft waarom een Heijkoop een stuk populairder is bij het kerkvolk dan bijvoorbeeld een Rien Donkersloot.
Toch vermoed ik dat het klassieke orgelspel het zal winnen op lange termijn. Omdat het in een bepaalde zin tijdloos is. Zie bijvoorbeeld de koraalzettingen van J.S. Bach. Die zijn zo verbluffend knap dat ze anno 2025 hoogst actueel blijven. Je wordt ze nooit zat.
De klassieke Hollandse koraalmuziek (denk aan Zwart, Mulder e.d.) is denk ik ook tijdloos en dat is toch zeker niet op het niveau van een Franck of Bach.
Verder ontwikkelt literatuur zich ook. Barok is toch echt van een andere orde dan romantiek.
Over smaak valt niet te twisten. Ik bezoek wel eens in de warmere maanden een dienst van "de Samaritaan" in de Laurenskerk. Soms komen er prachtige voorspelen voorbij a la Vierne, maar soms is het tenenkrommend wat je te horen krijgt (modern). Alsof er honden en katten in het orgel zitten.
Toch zul je dan verschillen blijven houden. Luther en Calvijn zaten ook niet altijd op dezelfde lijn.Henk J schreef: ↑Vandaag, 10:01Elkaar recht in de ogen kijken, eerlijk communiceren en de verschillen durven benoemen. Luther was ook geen Calvijn.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 09:48 Ik bemoei me niet zo met alle wederwaardigheden over allerlei gemeenten en predikanten in de GG.
Maar ik constateer over en weer een enorm wantrouwen naar elkaars intenties vooral.
Wat moet er gebeuren om zoiets weg te nemen denken jullie?
Soms zul je ook moeten accepteren dat er verschillen zijn en dat van elkaar moeten accepteren. Ik denk wel eens dat we binnen de Gereformeerde traditie te scherp zijn naar elkaar, waardoor de zachtmoedigheid en verdraagzaamheid er niet meer is. Verschillen worden vaak op het scherpst van de snede uitgevochten. Met veel te veel kerkscheuringen tot gevolg.
Inderdaad, treffend. Ik ben niet zo CVvandaag-achtig maar deze column is helder en treffend!BSH schreef: ↑Vandaag, 18:52 Mooie column op CVandaag!
https://cvandaag.nl/106524-het-water-va ... d2pQdVVrPQ
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Daar heb je gelijk in, ik bedoelde het anders dan ik typte want ik bedoelde inderdaad niet dat de geschiedenis zelf werd verdraaid. Ik heb het aangepast met hoe ik het bedoelde : Men probeert bepaalde geschiedenissen zo te allegoriseren dat het dienstbaar wordt aan de standenleerMGG schreef: ↑Vandaag, 18:11Met woordkeuze als probeert te verdraaien heb ik moeite. Ik hoop dat je het niet zo bedoelt, maar met deze woorden twijfel je aan de intentie.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 17:12
Dat zou wel zo moeten zijn. Helaas is dat in sommige gemeenten niet het geval en probeert men de tekst dienstbaar te maken aan de preek die de dominee graag wil houden. Men probeert bepaalde geschiedenissen zo te allegoriseren dat het dienstbaar wordt aan de standenleer bijvoorbeeld.