Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

advocaat

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door advocaat »

---knip--- graag fatsoenlijk reageren aub
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Nou zeg, doe even normaal! :quoi ::please
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat is hier gebeurd? Tot hiertoe heb ik niets vreemds aan 'advocaat' gemerkt. Ik meende dat hij juist zei wat waar was. Maar wat er geknipt is weet ik dus niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef: 25 jan 2025, 20:31 Wat is hier gebeurd? Tot hiertoe heb ik niets vreemds aan 'advocaat' gemerkt. Ik meende dat hij juist zei wat waar was. Maar wat er geknipt is weet ik dus niet.
Het was onbehoorlijk genoeg om een knip noodzakelijk te maken. Ontopic, aub.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Michaels schreef: 12 jul 2025, 09:36
Ad Anker schreef: 12 jul 2025, 07:26 Aan de randen van de nacht wordt hier, ook nu weer, over de situatie gesproken. Over het algemeen gaat dat netjes. Er zijn een aantal berichten verwijderd die ongegrond negatief waren over een persoon. Doe dat niet, a.u.b.
Beste broeder Anker,

Allereerst wil ik u bedanken voor uw inzet op het forum. Uw werk als moderator is niet onopgemerkt gebleven, en het is goed om te zien dat u zich inzet voor een ordentelijk en respectvol gesprek. Tegelijk zou ik, met alle respect en in liefde, een kleine aansporing willen meegeven. Misschien is er nog ruimte voor verbetering in het tijdig verwijderen van berichten die ongefundeerd of liefdeloos zijn. Zulke bijdragen kunnen de geest van het gesprek onder druk zetten, juist wanneer het gaat om kwetsbare of diepgaande onderwerpen.

Een digitale plek als Refowebforum, waar thema’s rond de Gereformeerde Gemeenten besproken worden, vraagt om een bijzondere zorgvuldigheid. De moderator draagt daarin een belangrijke verantwoordelijkheid: hij bepaalt mede de toon van het gesprek, waakt over respect en inhoud, en schept ruimte voor echte, oprechte ontmoeting.

Een goede moderator begrenst waar nodig – uit liefde tot de waarheid en tot de ander – maar weet ook te openen: ruimte te geven aan eerlijke vragen, kwetsbare harten, en Schriftuurlijk gefundeerde bijdragen. Daarvoor is niet alleen wijsheid nodig, maar ook geestelijke bewogenheid. Want ook in een online omgeving geldt: de Heilige Geest werkt niet in twist, maar in waarheid én liefde.

Met broederlijke groet,
Michaels.
Dank Michaels. Ik filter uit je post dat je het belangrijk vindt dat sommige postings sneller verwijderd worden? Ik begrijp dat. Alleen, en ik noemde al de randen van de nacht, worden er vaak juist in de late uurtjes dingen gepost die we 's morgens opmerken en dan al een eigen leven leiden. Dat is lastig. Het is ondoenlijk om als modteam ook nachtdiensten in te stellen. Verder willen we dit ook graag samen doen! Blijf postings die, om jouw woorden te gebruiken 'ongefundeerd en liefdeloos' zijn, melden via de meldknop. Dat helpt ons om snel actie te ondernemen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Begrijpen de moderators ook dat er mensen zijn die om het (naar onze mening te brede) modbeleid zich niet meer thuis voelen op Refoforum? Denk soms aan een spervuur van vragen als de oude bevindelijke leer ter sprake komt? Begrijpen we deze groep, ook als moderator nog? In elk geval is dit een reden waarom sommigen afhaken. Denk nu een beetje in de richting van posters als Valcke, die mijns inziens voluit reformatorisch proberen te zijn, maar hier veel tegenstand en wantrouwende vragen tegemoet kunnen zien bij bepaalde punten.

Ook door ondergetekende is hierdoor het vertrouwen in het beleid van Refoforum geschaad.
Vragen komen meest voort uit onbekendheid met ons belijden en principes. Denk vervolgens aan schimpscheuten in de richting van deze behoudende reformatorisch belijdende mensen. Schimpscheuten die een meer een afreageren lijkt van mensen die dit reformatorische belijden hebben verlaten, en ruimer zijn gaan denken. Hierdoor kan zeker een deel dat dit oude reformatorische belijden uit principe niet kan verlaten worden gebrandmerkt als 'vastgeroest' en 'star' en meer dergelijke termen. Of men spreekt op een als verachtelijk voelende term voor het bevindelijke belijden, dat men afdoet als 'een systeem'. Degenen die deze termen hanteren zouden toch beter kunnen of moeten weten.

Dit zijn mensen die of:
Het echt niet weten, en in een ander kerkelijk klimaat zijn opgegroeid, maar ook mensen die uit deze groep komen en zich nu in 'ruimer denkende' kerken thuis voelen. Helaas moet dit dan soms gepaard gaan met een afzetten tegen de oude leer waar men is opgevoed en waar men dan nu rancuneus tegenin gaat.

We hopen dat deze punten ook wat aandacht mogen hebben. Refoforum dient immers niet tot afschrikking van een bepaalde groep reformatorische belijders te zijn. Het zou een plaats moeten zijn waarin ook deze groep zich uit kan spreken...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie