Ja, gelukkig hebben we janRap om ons op onze zonden te wijzen. Maar bedoelt hij met 'we' nu alleen mij en hemzelf? Dat wordt niet duidelijk. En het is ook wat traag, want de aanhaling is van precies 3 jaar terug.R+ck schreef: ↑Gisteren, 08:56Dank voor deze treffende bijdrageJanRap schreef: ↑Gisteren, 08:35Beste Refoforummers, we zijn afgedaald tot op het niveau van de boulevardpers. We zouden ons een potje moeten schamen. Vroeger waren we als ger. gezindte mensen die wat achteraan kwamen, kleine luiden. Inmiddels zijn we rijk en verrijkt, en onze zonde is stille gerustheid en zatheid van brood. In ons mensbeeld zijn we volop werelds geworden. Is er nog plaats voor ( laat ik het eens zwaar zeggen) een arm en ellendig zondaar die nochtans op de Naam van de Heere vertrouwt? Is er nog plaats voor mensen uit de Kreupelstraat? ( uitdrukking Kohlbrugge). Of accepteren we alleen nog top-talenten? En top-predikanten? Laten we ons wat inhouden als het gaat over moeite en zorgen in een gemeente. Het is al erg genoeg. En wat een persoonlijk leed schuilt er achter? En je loopt bij dit type conflicten geheid vast in een psychologisch drama zonder begin of einde.refo schreef: ↑12 jul 2022, 07:23 Het zal hier wel over gaan:
. De volgens artikel 11 losgemaakte predikant behoudt zijn titel en waardigheid, mag Woord en sacramenten bedienen en is beroepbaar. Hij ontvangt gedurende een door de classis te bepalen termijn een wachtgeld van de gemeente waaraan hij het laatst verbonden was.
1 september lijkt me wel wat snel. Maar misschien wordt het in de praktijk langer.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Zou je me willen helpen door uit te leggen hoe dit er bij jou en de mensen die bij die 'ons' horen uitziet in de praktijk? Ik herken dat graag.JanRap schreef: ↑Gisteren, 08:35Beste Refoforummers, we zijn afgedaald tot op het niveau van de boulevardpers. We zouden ons een potje moeten schamen. Vroeger waren we als ger. gezindte mensen die wat achteraan kwamen, kleine luiden. Inmiddels zijn we rijk en verrijkt, en onze zonde is stille gerustheid en zatheid van brood. In ons mensbeeld zijn we volop werelds geworden. Is er nog plaats voor ( laat ik het eens zwaar zeggen) een arm en ellendig zondaar die nochtans op de Naam van de Heere vertrouwt? Is er nog plaats voor mensen uit de Kreupelstraat? ( uitdrukking Kohlbrugge). Of accepteren we alleen nog top-talenten? En top-predikanten? Laten we ons wat inhouden als het gaat over moeite en zorgen in een gemeente. Het is al erg genoeg. En wat een persoonlijk leed schuilt er achter? En je loopt bij dit type conflicten geheid vast in een psychologisch drama zonder begin of einde.refo schreef: ↑12 jul 2022, 07:23 Het zal hier wel over gaan:
. De volgens artikel 11 losgemaakte predikant behoudt zijn titel en waardigheid, mag Woord en sacramenten bedienen en is beroepbaar. Hij ontvangt gedurende een door de classis te bepalen termijn een wachtgeld van de gemeente waaraan hij het laatst verbonden was.
1 september lijkt me wel wat snel. Maar misschien wordt het in de praktijk langer.
(Liefst bij een ander)
Re: Beroepingswerk discussie [7]
We hebben het toch ontzettend goed? Nieuwe refodome, drie keer stampen en er ligt € 250.000 voor de kerk, mooie auto op het kerkplein, luxe kleding. Armoede komt in onze gezindte veel minder voor. We regelen reformatorische scholen voor onze kinderen, die kwalitatief bovengemiddeld goed zijn. Hetzelfde geldt voor reformatorische verzorgingshuizen. Minder echtscheidingen en seksualiteit buiten het huwelijk heeft een positieve invloed op kinderen en gezinnen. De sociale verbondenheid is groter, wat ook een positieve invloed heeft.
Ellendig? Ik merk er weinig van. Gezellig, dat komt meer in de buurt.
Ellendig? Ik merk er weinig van. Gezellig, dat komt meer in de buurt.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
...met een geestelijke leegte erachter. Het is een verhullend maskertje, niet meer dan dat. De kerk vaart niet wel in Nederland.Philip schreef: ↑Gisteren, 22:12 We hebben het toch ontzettend goed? Nieuwe refodome, drie keer stampen en er ligt € 250.000 voor de kerk, mooie auto op het kerkplein, luxe kleding. Armoede komt in onze gezindte veel minder voor. We regelen reformatorische scholen voor onze kinderen, die kwalitatief bovengemiddeld goed zijn. Hetzelfde geldt voor reformatorische verzorgingshuizen. Minder echtscheidingen en seksualiteit buiten het huwelijk heeft een positieve invloed op kinderen en gezinnen. De sociale verbondenheid is groter, wat ook een positieve invloed heeft.
Ellendig? Ik merk er weinig van. Gezellig, dat komt meer in de buurt.