Gereformeerde Gemeenten

Silo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Hoe werkt het kerkelijk recht eigenlijk? Mag een classis zomaar een voorzitter opzijzetten en iemand benoemen die geen deel uitmaakt van de classis en bovendien met emeritaat is?
HHR

Bericht door HHR »

Voor de orgelliefhebbers onder ons:
Met Gert-Jan Baan, dominee in de Gereformeerde Gemeenten, en Nederland Zingt-organist Martin Zonnenberg.

Hoe komt het dat een kerkdienst zonder orgel voor veel traditionele protestanten ondenkbaar is? En waarom botsen organisten en predikanten in reformatorische kerken zo regelmatig met elkaar? In deze aflevering duiken Dick en Daniël samen met hun gasten in de relatie tussen kerk en orgel. Hoe kan het dat Calvijn het orgel nog 'sirene van de duivel' noemde en het instrument toch uitgroeide tot het meest geliefde instrument in veel protestantse kerken? Juist door die sterke positie zijn er ook kerkgangers die er niets meer van moeten hebben.

Martin zat als klein mannetje 'achter een instrument dat kan fluisteren en heel veel decibels kan maken'. Volgens de Nederland Zingt-organist hoort een organist dienstbaar te zijn aan de gemeentezang. De Gereformeerde Gemeenten zijn hofleverancier van goede organisten, maar velen verlaten uit frustratie de kerk. Gert-Jan, voorzitter van de vereniging van organisten der Gereformeerde Gemeenten, vindt dat musici met een vakopleiding een vaste aanstelling moeten krijgen. 'Hun bekwaamheid moet worden gewaardeerd.'

Van drums en elektrische gitaren in de kerk moet hij niks hebben, maar volgens Martin valt dat best te combineren. Gert-Jan wil wel dat de Gereformeerde Gemeenten ritmisch gaan zingen - 'zoals het hoort'.

📺 Dick en Daniël geloven het wel
https://youtu.be/ALJ095vOhlw?si=sh9KlzYGcETymQdE
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Je ziet dat zit onderwerp wel leeft. Las deze vraag hieronder en antwoord van Refoweb. De mensen worden wel echt wakker lijkt het

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... schriften/
Als gast hier

Bericht door Als gast hier »

Klopt het dat, wat iemand me vertelde,
1. de dominee van Tricht-Geldermalsen nu eigenlijk beroepbaar is?
2.hij de diensten die niet opgevuld worden doorbetaald krijgt van de betreffende gemeente waar hij nu niet meer voorgaat?
3. Stel dat de classis na 6 maanden vindt dat er geen/ te weinig verbetering is, komt dan de procedure van losmaking naar voren of moet zo'n kerkenraad dan plaatsmaken en komt een dominee terug? Hoe zit dat kerkrechtelijk gezien?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Een predikant in de GG is volgens mij altijd beroepbaar. Alleen is er een soort van informele afspraak om dat pas na 3 jaar te doen, meen ik. Dus deze ds. zou inderdaad een beroep kunnen krijgen en deze kunnen aannemen.
Henk J

Bericht door Henk J »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 13:48 Je ziet dat zit onderwerp wel leeft. Las deze vraag hieronder en antwoord van Refoweb. De mensen worden wel echt wakker lijkt het

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... schriften/
Dit vraagstuk speelt al jaren, eens in de zoveel tijd vlamt de discussie wat feller op.
Henk J

Bericht door Henk J »

Als gast hier schreef: Gisteren, 13:58 Klopt het dat, wat iemand me vertelde,
1. de dominee van Tricht-Geldermalsen nu eigenlijk beroepbaar is?
2.hij de diensten die niet opgevuld worden doorbetaald krijgt van de betreffende gemeente waar hij nu niet meer voorgaat?
3. Stel dat de classis na 6 maanden vindt dat er geen/ te weinig verbetering is, komt dan de procedure van losmaking naar voren of moet zo'n kerkenraad dan plaatsmaken en komt een dominee terug? Hoe zit dat kerkrechtelijk gezien?
3. Een classis die een kerkenraad afzet komt eigenlijk nooit voor, vraag me ook af of de kerkorde van de GG daar handvatten voor biedt. De autoriteit ligt bij de plaatselijke kerkenraad, als er problemen zijn vertrekt vaak de predikant, in zijn kielzog de luidruchtigste gemeenteleden. Dat geeft wat rus, de groep die over blijft was het al deels met de kerkenraad eens. Er komt een ervaren predikant de gemeente begeleiden, de kerkenraad herbezint zich even en als het wat wil is het een aantal jaren weer rustig. Misschien worden sommige ambtsbroeders eruit gestemd bij een herverkiezing of bepaalde ambtsbroeders pakken hun biezen, dat kan ook rust geven. Maar een classis die een kerkenraad afzet dat gebeurt eigenlijk nooit, ik denk ook niet dat dat kan maar ik ben geen kenner van het kerkrecht. Verder heb ik geen idee hoe het in Tricht zit, ik noem gewoon de globale gang van zaken die ik waarneem rondom dit soort problematiek.
Job

Bericht door Job »

Wat zal die gemeente tegen de zondag opzien. Ik denk er veel aan. Kerkelijk leed kan een mens mentaal slopen.
johantje

Bericht door johantje »

Job schreef: Gisteren, 18:24 Wat zal die gemeente tegen de zondag opzien. Ik denk er veel aan. Kerkelijk leed kan een mens mentaal slopen.
Erger me er overigens wel aan dat er veel leden zondag wel zullen zijn nu de ds. Niet voorgaat. Volgende week zullen ze er weer niet zijn.
helma

Bericht door helma »

Job schreef:Wat zal die gemeente tegen de zondag opzien. Ik denk er veel aan. Kerkelijk leed kan een mens mentaal slopen.
Maar ik dacht dat je 'kerkelijk leed' eigenlijk in eerdere postings wat wilde relativeren?
Of heb ik je dan verkeerd begrepen?

Ik ben het in elk geval met je eens...kerkelijk leed is zwaar.
En als buitenstaander weet je (gelukkig) maar een heel klein beetje van de situatie , maar het kan heel diepe sporen trekken in het leven van betrokken personen.

HHR

Bericht door HHR »

Job schreef: Gisteren, 18:24 Kerkelijk leed kan een mens mentaal slopen.
Klopt, een groot onderschat probleem
Als gast hier

johantje schreef: Gisteren, 18:25
Job schreef: Gisteren, 18:24 Wat zal die gemeente tegen de zondag opzien. Ik denk er veel aan. Kerkelijk leed kan een mens mentaal slopen.
Erger me er overigens wel aan dat er veel leden zondag wel zullen zijn nu de ds. Niet voorgaat. Volgende week zullen ze er weer niet zijn.
Hoezo zou je je daaraan ergeren? Voor de dominee en deze betreffende leden wellicht verstandiger om elkaar niet te zien/horen. Niet voor niets heef de classis een periode ingesteld waarin de dominee er minder is. Denk dat het wijzer is om veel te bidden dan je hier op het forum zo te uiten.
johantje

Bericht door johantje »

Als gast hier schreef: Gisteren, 22:13
Hoezo zou je je daaraan ergeren? Voor de dominee en deze betreffende leden wellicht verstandiger om elkaar niet te zien/horen. Niet voor niets heef de classis een periode ingesteld waarin de dominee er minder is. Denk dat het wijzer is om veel te bidden dan je hier op het forum zo te uiten.
Omdat de schuld niet bij de dominee ligt. Dit is ook met de gemeente gedeeld.
Als gast hier

johantje schreef: Gisteren, 22:19
Is dat echt zo gedeeld? Het is toch altijd 'waar twee kijven hebben twee schuld' dus is hij er ook niet (zijdelings) bij betrokken?
En stel dat het gaat om de kerkenraad, waarom laten ze de kerkenraad dan niet opstappen?
Het klinkt als een bijzonder ingewikkelde en trieste situatie.
johantje

Bericht door johantje »

Als gast hier schreef: Gisteren, 22:21
johantje schreef: Gisteren, 22:19

Is dat echt zo gedeeld? Het is toch altijd 'waar twee kijven hebben twee schuld' dus is hij er ook niet (zijdelings) bij betrokken?
En stel dat het gaat om de kerkenraad, waarom laten ze de kerkenraad dan niet opstappen?
Het klinkt als een bijzonder ingewikkelde en trieste situatie.
Een kerkenraad stapt helaas niet zomaar op. Qua praktische dingen is dit zeer lastig, dus dat zou dan echt de aller aller laatste optie zijn. Helaas een ingewikkelde situatie gezien veel onder het kleed van ambtsgeheim word geschoven.
Plaats reactie