Rusland is een maffiastaat. Niet alleen is er sprake van wijdverspreide corruptie, maar bovendien wordt gebrek aan loyaliteit of falen van ondergeschikten door de top van het land keihard afgestraft.Edelweiss schreef: ↑07 jul 2025, 15:26 @ elbert: de lijst van mensen die overlijden onder verdachte omstandigheden is echt bizar als je er zo eens doorheen leest.
Oorlog in Oekraine
Re: Oorlog in Oekraine
- Delftenaar
Dat laatste blijkt al uit het feit dat een bij Poetin in ongenade gevallen minister uiteindelijk zo wanhopig was dat het leven iedere betekenis verloren had.
FD vandaag:
Feit is dat de relatie tussen Trump en Zelensky de afgelopen maanden zichtbaar is verbeterd, na een rampzalige start. Eind februari viel Trump de Oekraïense president tijdens een ontvangst in de Oval Office van het Witte Huis voor het oog van de wereld fel aan. Voor en achter de schermen is hard gewerkt om de twee presidenten nader tot elkaar te brengen.
…
Een onzekere factor in dit verhaal blijft Donald Trump zelf. Niet alleen omdat hij bekendstaat om zijn wispelturigheid en impulsieve besluiten, ook omdat onduidelijk is hoe diep zijn ergernis over de Russische leider echt zit. Volgens zijn critici kijkt Trump op tegen autoritaire leiders, van wie Poetin een voorbeeld is. De Russische leider maakte slim gebruik van die adoratie.
Trump is ook een gevaar. Hij is minder verstandig dan Poetin, dat is nog een zegen voor de mensheid. Poetin is een strateeg. Dat lijkt Trump wat minder te hebben.
Maar ze zijn allebei uit op macht, het is nog niet zeker of Trump daarbij net als Poetin ook over lijken gaat. Hij lijkt een hekel te hebben aan het actief doden van mensen. Dat is ook een zegen voor de mensheid, want anders was het leed met zo'n president helemaal niet te overzien.
Maar ze zijn allebei uit op macht, het is nog niet zeker of Trump daarbij net als Poetin ook over lijken gaat. Hij lijkt een hekel te hebben aan het actief doden van mensen. Dat is ook een zegen voor de mensheid, want anders was het leed met zo'n president helemaal niet te overzien.
Volgens de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Rubio heeft Rusland sinds het begin van dit jaar meer dan 100.000 soldaten verloren in Oekraine. Daarmee bedoelt hij alleen doden en zijn de gewonden nog niet eens meegerekend.DDD schreef: ↑Gisteren, 19:16 Trump is ook een gevaar. Hij is minder verstandig dan Poetin, dat is nog een zegen voor de mensheid. Poetin is een strateeg. Dat lijkt Trump wat minder te hebben.
Volgens de krant the Economist is het aantal Russische slachtoffers momenteel het hoogste van de hele oorlog. Als je de grafiek bekijkt, dan zit er een bepaalde trend in: het aantal doden en gewonden stijgt exponentieel. Dat kan nooit zo door blijven gaan zonder dat het Russsiche leger een breekpunt bereikt.
Poetin zal wel veronderstellen dat hij Oekraine met de huidige aanvallen kan onderwerpen, maar daar geloof ik niets van.
In elk geval kan ik hem moeilijk "verstandig" noemen. Wel iemand die inderdaad letterlijk over lijken gaat.
Ik zou niet willen zeggen dat Poetin verstandig is, maar hij steekt qua intelligentie toch met kop en schouders boven Trump uit.
Dat zou best eens kunnen kloppen. Het woord "sluw" is wat bij mij opkomt als ik aan Poetin denk. Maar ik denk ook dat hij zichzelf met deze oorlog in een hoek heeft gemanoeuvreerd waar hij moeilijk uit kan komen. Een einde aan de oorlog is voor hem persoonlijk waarschijnlijk gevaarlijker dan het voortzetten ervan, aldus deze analyse.
Overigens lijkt Trump nu eindelijk tot de conclusie te zijn gekomen dat Poetin geen vrede wil. Daarom gaat hij waarschijnlijk indirect weer wapens leveren aan Oekraïne. Het plan is dat de VS wapens aan NAVO partners verkoopt, die het vervolgens doorsluizen naar Oekraïne. Duitsland zou bijvoorbeeld meerdere Patriot batterijen willen kopen voor de luchtverdediging en die aan Oekraïne willen doneren. Dit plan is tijdens de NAVO top in Den Haag besproken en blijkbaar stemt Trump daar nu mee in.
Op deze manier kost het de VS geen geld (sterker nog: het levert de VS geld op wat de Europese landen moeten ophoesten) en kan Trump altijd nog zeggen dat hij niet direct bij deze oorlog betrokken is. Dit is een manier waarop zowel Oekraïne als Trump's ideologie met elkaar overeen kunnen komen.