Hoopende schreef: ↑Vandaag, 13:57Ja dat klopt denk ik wel, ik kom er af en toe ook. Vaak is het toch wel zo dat ze in hun eigen gemeente geen antwoord krijgen op vragen. praktische antwoorden op vragen zijn er bijna niet. Bij geloofstoerusting krijg je antwoorden op de vragen over heiligmaking. helaas is het toch vaak zo dat de heiligmaking in de preken gemist wordt, over heiligmaking krijg je bijna geen onderwijs, en als dat wel zo is, dan gaat het meestal niet over wat een Kind van God krijgt, maar wat hij voelt als hij gaat vorderen in zijn geloofsleven. van anderen hoor ik echt vaak dat als je tot geloof gekomen bent in een gat valt. alsof het doel dan bereikt is. maar het leven begint pas als je tot geloof gekomen bent. Ik verlang zelf ook persoonlijk gewoon meer naar zo'n prediking waar je leert over levendmaking en heiligmaking zodat de hele gemeente een woord meeheeft gekregen op zondag.
Ja, ik begrijp je wel – maar in wezen gaat het om oude wijn in nieuwe zakken.
We hebben hier te maken met twee theologische kwesties die hun wortels hebben in het verleden, maar die vandaag de dag nog steeds tot discussie leiden:
1618/1619 – Dordtse Leerregels
Samengevat in één zin: God alleen is de oorzaak van de zaligheid, en de mens is geheel afhankelijk van Zijn genadige verkiezing.
Deze leer onderstreept dat de redding volledig uit genade is, berustend op Gods soevereine wil – en niet op enige menselijke verdienste.
1525 – Volwassendoop tegenover kinderdoop
Tijdens de Reformatie kwam bij de wederdopers de volwassendoop op als bewuste geloofskeuze. Daarmee keerden zij zich tegen de gangbare kinderdoop, die zij als onbijbels beschouwden.
Over deze beide thema’s – verkiezing en doop – wordt tot op de dag van vandaag stevig nagedacht, geschreven en gediscussieerd. De vragen zijn oud, maar de worsteling is nog altijd actueel.