Vanuit voortgezet onderwijs:
- onder schooltijd zijn vrijwel alle scholen die ik ken mobielvrij. Thuis of in je kluis, of een dergelijk motto. Al is dringend toiletbezoek sinds die regel wel toegenomen, dus ik vermoed dat op de wc heel wat online communicatie in de loop van de dag even wordt bijgewerkt.
- voor de inhoudelijke gang van zaken is niets verplicht qua mobiel. Sommige dingen zijn handiger via een app, bijvoorbeeld het inzien van rooster of cijfers, maar dat kan ook allemaal via de pc.
- voor de sociale gang van zaken is het allemaal wel lastig zonder telefoon. Leerlingen communiceren onderling vooral via whatsapp en snap. 'Mailen is zóóóó boomer, mevrouw.' Mentoren gebruiken een klassenapp, juist omdat mail niet of slecht of traag gelezen wordt. Als ik een kort bericht heb aan mijn mentorklas (zoals onlangs: 'let op, er is last minute besloten dat er morgen een tropenrooster is'), gaat dat via de klassenapp. Ja, dan kan een ouder deelnemen aan die klassenapp, maar dan heeft het kind wel een uitzonderingspositie.
Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Dat is toch veelal niet de norm? Op school hebben ze geen laptop nodig vooralsnog hier. Ik herken me wel in wat @Zita schrijft.
En ben blij dat de tel. van mijn jongens gewoon thuis blijven. (onderbouw VO). We zullen zien hoe lang het duurt.
(Dat ze er buiten mijn blikveld er een tweede tel. op naar houden geloof ik vooralsnog niet echt, dat vereist wel erg veel handigheid op dit terrein)
Of ze een laptop nodig hebben wisselt per vak. Ook toetsen worden met regelmaat op de laptop gemaakt.
@zita een klassen app hebben ze bij ons niet. Ad hoc berichten worden via het schoolsysteem verzonden en komen op hun telefoon binnen.
Zoals aangegeven is de school telefoon vrij en zo wordt dat naar buiten toe gecommuniceerd. In de praktijk is dat niet zo.
@zita een klassen app hebben ze bij ons niet. Ad hoc berichten worden via het schoolsysteem verzonden en komen op hun telefoon binnen.
Zoals aangegeven is de school telefoon vrij en zo wordt dat naar buiten toe gecommuniceerd. In de praktijk is dat niet zo.
Dat is op veel scholen wel gebruikelijk, anders moet je twee laptops hebben, of niet digitaal werken.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 16:06Nemen ze een laptop mee naar school dan?merel schreef: ↑Gisteren, 16:03Dat is bij ons ook een officiële regel. Officieus loop iedereen met een telefoon in de zak en tas en staan de apps inmiddels op de laptop.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 15:59Er zijn heel veel van soort boeken op dit moment. "It sells" anno 2025 vandaar. Ik heb al vele boeken over dit - en soortgelijke- onderwerpen gelezen.
Verder zijn "sociale netwerken" een must voor elke kind. Wat jij derhalve met deze term bedoeld is niet helder. Waarschijnlijk bedoel je sociale media zoals insta, tiktok etc. wat volgens het boek niet goed is.
@Merel: Op het VO hier is de mobiel not done, mijn kids laten 'em ook gewoon thuis. Dat gaat denk ik vrij goed, want ik hoor ze er ook niet over.
Je kan whatsapp ook op de laptop of iPad gebruiken, geen enkel probleem.
Bij ons mag een docent niet eens via app communiceren met leerlingen en al helemaal niet in eventuele klassenapps deelnemen. Er zijn dan ook geen officiële klassenapps (wel informeel, maar vaak zit daar niet eens de hele klas in).Zita schreef: ↑Gisteren, 16:36 Vanuit voortgezet onderwijs:
- onder schooltijd zijn vrijwel alle scholen die ik ken mobielvrij. Thuis of in je kluis, of een dergelijk motto. Al is dringend toiletbezoek sinds die regel wel toegenomen, dus ik vermoed dat op de wc heel wat online communicatie in de loop van de dag even wordt bijgewerkt.
- voor de inhoudelijke gang van zaken is niets verplicht qua mobiel. Sommige dingen zijn handiger via een app, bijvoorbeeld het inzien van rooster of cijfers, maar dat kan ook allemaal via de pc.
- voor de sociale gang van zaken is het allemaal wel lastig zonder telefoon. Leerlingen communiceren onderling vooral via whatsapp en snap. 'Mailen is zóóóó boomer, mevrouw.' Mentoren gebruiken een klassenapp, juist omdat mail niet of slecht of traag gelezen wordt. Als ik een kort bericht heb aan mijn mentorklas (zoals onlangs: 'let op, er is last minute besloten dat er morgen een tropenrooster is'), gaat dat via de klassenapp. Ja, dan kan een ouder deelnemen aan die klassenapp, maar dan heeft het kind wel een uitzonderingspositie.
En ja, communicatie gaat dan via mail (of teams), en leerlingen vinden dat ook prima hoor, worden geacht dagelijks mail te checken. Verreweg de meesten doen dat ook. Het is maar net wat je gewend bent.
Een goed alternatief voor begeleidde confrontatie kan ook een gedeelde gezins mobiel zijn. WhatsApp is dan te gebruiken, mobiel moet gedeeld worden wat begrenzing aanleert, sociale controle doordat anderen ook WhatsApp gebruiken. Niet buitengesloten, geen mobiel mee naar school, wel groepsapp, huiswerk, meldingen, mogelijk een spelletje, etc. Lijkt me tot in ieder geval 14-15 jaar een bruikbaar alternatief.
En over Google Maps gesproken, ook daar heeft Haidt een mening over. Vroeger sprak je om 14:00 uur af bij de tweede lantaarnpaal van links. Je wachtte, had het risico dat iemand niet kwam, leerde geduld en oplossingen bedenken en bovenal omgaan met onzekerheid. De jongeren van nu starten beiden hun navigatie en lopen met hun neus op het scherm naar elkaar toe. Steeds minder jongeren kunnen omgaan met onzekerheid, onder andere doordat alles opgezocht en afgesproken moet worden.
Het is dus maar de vraag of je blij moet zijn dat je dochter altijd Google Maps heeft. Haidt stelt van niet.
En over Google Maps gesproken, ook daar heeft Haidt een mening over. Vroeger sprak je om 14:00 uur af bij de tweede lantaarnpaal van links. Je wachtte, had het risico dat iemand niet kwam, leerde geduld en oplossingen bedenken en bovenal omgaan met onzekerheid. De jongeren van nu starten beiden hun navigatie en lopen met hun neus op het scherm naar elkaar toe. Steeds minder jongeren kunnen omgaan met onzekerheid, onder andere doordat alles opgezocht en afgesproken moet worden.
Het is dus maar de vraag of je blij moet zijn dat je dochter altijd Google Maps heeft. Haidt stelt van niet.
Fides Quaerens Intellectum
Dan heb je 1 mobiel met een WhatsApp "familie"? Daar doet iedereen z'n ding in?Anselmus schreef: ↑Gisteren, 23:10 Een goed alternatief voor begeleidde confrontatie kan ook een gedeelde gezins mobiel zijn. WhatsApp is dan te gebruiken, mobiel moet gedeeld worden wat begrenzing aanleert, sociale controle doordat anderen ook WhatsApp gebruiken. Niet buitengesloten, geen mobiel mee naar school, wel groepsapp, huiswerk, meldingen, mogelijk een spelletje, etc. Lijkt me tot in ieder geval 14-15 jaar een bruikbaar alternatief.
Dit is Amish denken. Prima, maar een keuze. Dat "niet kunnen navigeren" is een onzinargument. 'n btje zelfde niveau als mijn opa die vond dat iedereen met de hand moest kunnen melken.Anselmus schreef: ↑ En over Google Maps gesproken, ook daar heeft Haidt een mening over. Vroeger sprak je om 14:00 uur af bij de tweede lantaarnpaal van links. Je wachtte, had het risico dat iemand niet kwam, leerde geduld en oplossingen bedenken en bovenal omgaan met onzekerheid. De jongeren van nu starten beiden hun navigatie en lopen met hun neus op het scherm naar elkaar toe. Steeds minder jongeren kunnen omgaan met onzekerheid, onder andere doordat alles opgezocht en afgesproken moet worden.
Anselmus heeft deels gelijk. Jongeren maken inderdaad onderling geen duidelijke afspraken meer en overleggen eindeloos over de tijd en plek waar men afspreekt. Daar hebben wij het thuis ook wel eens over gehad.
Aan de andere kant klopt het niet wat hij zegt. De afspraken zijn niet meer '2e lantarenpaal rechts'. Mijn dochter heeft morgen een afsluitende middag met school, 23 km verderop. Kind is daar nog nooit geweest en gaat daar op de fiets heen. Met het OV duurt het namelijk ruim 2 uur om daar te komen. In zulke situaties ben ik blij met Google Maps. Ook als zij ergens met het openbaar vervoer heen moet. De tijd dat er overal bewegwijzering stond is ruimschoots voorbij. Afgelopen week ging een ander kind met school naar Aken. In Aken moesten de leerlingen diverse opdrachten voor geschiedenis, Duits en aardrijkskunde doen. Ook dat had zonder maps niet gekund.
Gedeelde WhatsApp vind ik zelf waanzin.Het zou in theorie niet erg zijn als een ouder meekijkt, maar het is niet nodig dat broers en zussen in elkaars app kijken en meelezen
Aan de andere kant klopt het niet wat hij zegt. De afspraken zijn niet meer '2e lantarenpaal rechts'. Mijn dochter heeft morgen een afsluitende middag met school, 23 km verderop. Kind is daar nog nooit geweest en gaat daar op de fiets heen. Met het OV duurt het namelijk ruim 2 uur om daar te komen. In zulke situaties ben ik blij met Google Maps. Ook als zij ergens met het openbaar vervoer heen moet. De tijd dat er overal bewegwijzering stond is ruimschoots voorbij. Afgelopen week ging een ander kind met school naar Aken. In Aken moesten de leerlingen diverse opdrachten voor geschiedenis, Duits en aardrijkskunde doen. Ook dat had zonder maps niet gekund.
Gedeelde WhatsApp vind ik zelf waanzin.Het zou in theorie niet erg zijn als een ouder meekijkt, maar het is niet nodig dat broers en zussen in elkaars app kijken en meelezen