Dit is de grote bonte specht; tweemaal een vrouwtje.
Vogels kijken.
Re: Vogels kijken.
Dat klopt inderdaad...
Ik dacht eerst dat ik een vogeltje hoorde maar het is een egeltje denk ik.
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Fuut en 2 eitjes. Ik vind het altijd een ontroerend gezicht hoe zorgzaam vogels kunnen zijn.

Prachtig Helma! Dit voorjaar hadden we twee roodborst nestjes vlakbij ons huis, en een bij de voordeur. Je ziet hoe pa en ma allebei voor de kleine zorgden totdat ze allemaal uit het nestje gevlogen waren.
Vanavond hadden we een verjaardag, vooraf zijn we even wezen wandelen bij de Zouweboezem om bij de Zwarte Sterns te kijken.
Zó leuk.

Zó leuk.

Gaaf.. en bekend gebiedje. Ga er ook wel eens heen. Liefst voorjaar. Bijzonder hoe hier het landschap in loop van jaren is verandert. Hele leuke wandeling vanuit Meerkerk ri Lexmond, over graspad tussen de lammetjes o.a. en dan onder de snelweg door rondje Zouweboezem, via uitkijkpunt en vogelhut langs de oude Zederik en molen weer naar Meerkerk. Aanrader! Zoveel vogels. Reeën gezien.
Zwartkop. Boven vrouwtje. Onder mannetje.
Een zangvogel met een prachtige zang!
Een zangvogel met een prachtige zang!

Soms hoef je de deur niet uit om een bijzondere vogel te zien..
Ik keek uit het slaapkamerraam terwijl ik met de was bezig was. Op het schuurdak van een van de achterburen (4 tuinen verder) zie ik een roofvogel die een duif aan het plukken/eten is.
Gauw mijn camera gehaald en een poos staan klikken.
Ik denk een sperwer maar de meningen van Google AI zijn verdeeld.

Nu dacht ik dat een Sperwer meer kleinere vogels eet en een Havik eerder een duif zal pakken, dat zou dan pleiten voor de Havik.
Ik keek uit het slaapkamerraam terwijl ik met de was bezig was. Op het schuurdak van een van de achterburen (4 tuinen verder) zie ik een roofvogel die een duif aan het plukken/eten is.
Gauw mijn camera gehaald en een poos staan klikken.
Ik denk een sperwer maar de meningen van Google AI zijn verdeeld.

Nu dacht ik dat een Sperwer meer kleinere vogels eet en een Havik eerder een duif zal pakken, dat zou dan pleiten voor de Havik.
een sperwer pakt niet zo snel een duif inderdaad. Vrouwtje sperwer is bijna net zo groot als mannetje havik. Dit lijkt me ook een mannetje havik, maar ik zal thuis even een boek erop na slaan, gemaakt op de determinering van soorten die heel erg op elkaar lijken (sperwer/havik staat er ook in)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel schreef: ↑09 jul 2025, 14:55 een sperwer pakt niet zo snel een duif inderdaad. Vrouwtje sperwer is bijna net zo groot als mannetje havik. Dit lijkt me ook een mannetje havik, maar ik zal thuis even een boek erop na slaan, gemaakt op de determinering van soorten die heel erg op elkaar lijken (sperwer/havik staat er ook in)

Dit is een havik met prooi, die van Helma lijkt me ook een havik.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik twijfel erg ivm de oog kleur.
Die is bij een man havik uitgesproken oranje.
Die is bij een man havik uitgesproken oranje.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Ik denk een sperwer, o.b.v. Obsidentify en Waarneming.
Klopt. De vogel op de foto van Helma is een Sperwer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.