Korte citaten en spreuken

J.C. Philpot

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

“The chief danger that confronts the coming century will be religion without the Holy Ghost, Christianity without Christ, forgiveness without repentance, salvation without regeneration, politics without God, heaven without hell.”
― William Booth

"Het grootste gevaar dat de komende eeuw bedreigt, is religie zonder de Heilige Geest, christendom zonder Christus, vergeving zonder bekering, redding zonder wedergeboorte, politiek zonder God, en hemel zonder hel."
― William Booth
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

"Ik bad om geloof, en meende dat het mij zou treffen gelijk een bliksemstraal; doch het geloof kwam niet.
Op een dag las ik: ‘Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.’
Doch ik had mijn Bijbel toegesloten, en bad slechts om geloof.
Toen begon ik het Woord Gods te onderzoeken, en van dien dag af is mijn geloof gestadiglijk gegroeid."

— Dwight L. Moody
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hier enkele (willekeurig gekozen) citaten van Luther:

Voor alle lijdende mensen duurt de tijd lang. In tegenstelling daarmee lijkt hij kort voor hen die vrolijk zijn. Maar bijzonder lang , ja oneindig lang is de tijd voor hen die zielensmart ervaren als God hen verlaat of Zich van hen losmaakt.

Zoek eerst het Koninkrijk van God en alles zal u bovendien geschonken worden. Want zou Hij ons het tijdelijke onthouden en ons gebrek laten lijden als Hij ons het eeuwige en onvergankelijke belooft?

Het idee dat in de Schrift dingen verborgen zouden zijn en dat niet alles begrijpelijk is, is door de goddeloze sofisten (wier taal jij spreekt, Erasmus) onder de mensen verspreid. Maar nog nooit hebben zij een stelling naar voren gebracht waarmee zij deze onzin kunnen bewijzen.

Wanneer de duivel ’s nachts bij mij komt om mij te kwellen, geef ik hem terstond antwoord: ‘Duivel, ik moet nu slapen. Want het bevel en de verordening van God is: Overdag werken en ’s nachts slapen.

Het Psalmboek bezingt niet de werken van de heilige mensen maar ook hun woorden. Hoe zij met God hebben gesproken en hoe zij tot Hem gebeden hebben en hoe zij nog spreken en bidden. Vandaar dat allerlei legenden en voorbeelden in vergelijking met het Psalmboek ons slechts zwijgende heiligen voorhouden.

Het is een algemene plaag dat iedereen liever iets kwaads over zijn naaste hoort zeggen dan iets goeds. Zelf zijn we zo slecht dat we het niet verdragen als iemand iets kwaads over ons zegt en iedereen wil graag dat de hele wereld het beste over hem doorvertelt. Maar we luisteren niet als men goede dingen over anderen zegt.

Uit: Luther, zijn mooiste citaten (uitgave Boekencentrum)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie