Toch, ds van Kooten zei in een preek ooit: hoe gedraag je je als je naar je vader gaat? Uiteraard in niets te vergelijken met de Vader, maar het was wel een interessante opmerking.diana schreef: ↑Gisteren, 19:28Ik denk toch dat de kleding die we naar Gods huis dragen, juist zo moet zijn, om eerbied te tonen voor zo'n Almachtig, Alwetend, Majesteitelijk Opperwezen, Die tot ons, nietige mensen, spreekt dmv Zijn knechten!Rido91 schreef: ↑Gisteren, 18:48 Toch is het volgens mij allemaal wel heel menselijk gedacht om te stellen dat we (de naar onze maatstaven) mooiste/netste kleding voor God aan zouden moeten trekken. Alsof dat Hem kan behagen.
We lezen enkel en alleen in de Bijbel
dat kleding bedoeld is om schaamte te bedekken en dat kleding eenvoudig (1 Timotheus 2:9,10; 1 Petrus 3:3,4) dient te zijn. De kanttekeningen vermelden hierbij dat kleding /sieraden niet slordig en onachtzaam en niet opgepronkt of kostelijk moet zijn (Kanttekening 22) en niet moet strekken tot 'hovaardij, lichtvaardigheid, onmatigheid, of ergerlijke oppronkingen van de lichamen der vrouwen tegen of boven haar staat en beroep' (Kanttekening 23 bij 1 Tim. 2)
Op zich duidelijk genoeg lijkt mij, een kleur wordt daar niet aan verbonden.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoezo in niets te vergelijken? Het heeft God anders behaagd om zich juist zo te openbaren.
Neem me niet kwalijk..DDD schreef: ↑Gisteren, 20:21diana schreef: ↑Gisteren, 19:28Ik denk toch dat de kleding die we naar Gods huis dragen, juist zo moet zijn, om eerbied te tonen voor zo'n Almachtig, Alwetend, Majesteitelijk Opperwezen, Die tot ons, nietige mensen, spreekt dmv Zijn knechten!Rido91 schreef: ↑Gisteren, 18:48 Toch is het volgens mij allemaal wel heel menselijk gedacht om te stellen dat we (de naar onze maatstaven) mooiste/netste kleding voor God aan zouden moeten trekken. Alsof dat Hem kan behagen.
We lezen enkel en alleen in de Bijbel
dat kleding bedoeld is om schaamte te bedekken en dat kleding eenvoudig (1 Timotheus 2:9,10; 1 Petrus 3:3,4) dient te zijn. De kanttekeningen vermelden hierbij dat kleding /sieraden niet slordig en onachtzaam en niet opgepronkt of kostelijk moet zijn (Kanttekening 22) en niet moet strekken tot 'hovaardij, lichtvaardigheid, onmatigheid, of ergerlijke oppronkingen van de lichamen der vrouwen tegen of boven haar staat en beroep' (Kanttekening 23 bij 1 Tim. 2)
Op zich duidelijk genoeg lijkt mij, een kleur wordt daar niet aan verbonden.
Het is een wezen, dat en niet die. Net zo min als het niet is die meisje of dat jongen.
Maar dat geheel terzijde.
Ja bedankt. Ondanks de wat minder geluidskwaliteit was het een heldere boodschap.pierre27 schreef: ↑04 jul 2025, 15:50Deze is trouwens ook erg to the pointKDD schreef: ↑04 jul 2025, 00:14 Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.
https://www.prekenweb.nl/preek/26538
- Heidebloem
Onze kleding moet netjes en eerbaar zijn naar de kerk omdat God daar door Zijn Woord tot ons komt. Maar God komt ook tot ons wanneer we thuis de Bijbel lezen en we tot Hem bidden. Waarom is casual dan wel acceptabel? Omdat de medemens je korte broek dan niet ziet? Dus we doen het meer om onze medemens niet te ergeren (wat opzich een goede zaak is), dan voor God?
Hier is de standaard bij kledingkeuzes: ik moet er ten alle tijden voor God mee kunnen verschijnen, in gebed maar ook bij Zijn komst.
Hier is de standaard bij kledingkeuzes: ik moet er ten alle tijden voor God mee kunnen verschijnen, in gebed maar ook bij Zijn komst.
Blijkbaar wordt over netjes en eerbaar heel verschillend gedacht.
Precies. En er is ook nog een bepaalde vrijheid waarin jezelf keuzes mag maken. Geen vrijbrief om dan maar alles te doen. Maar tussen het meest zwarte pak en sneakers met jeans moet toch wel mogelijk zijn om elkaar wat vrijheid te gunnen en ruimte te geven.
Een citaat wat me opviel uit de voorbereidingspreek van 2 Korinthe 13:KDD schreef: ↑Gisteren, 23:08Ja bedankt. Ondanks de wat minder geluidskwaliteit was het een heldere boodschap.pierre27 schreef: ↑04 jul 2025, 15:50Deze is trouwens ook erg to the pointKDD schreef: ↑04 jul 2025, 00:14 Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.
https://www.prekenweb.nl/preek/26538
Als je nu moet zeggen: Ik mis de volle toepassing van Christus’ gerechtigheid, ik mis de vrede met God door de Heere Jezus Christus, ik heb wel eens wat van Hem gezien maar zien is aan mijn kant geen hebben. Het kan aan de zijde Gods waar zijn maar daar kunnen wij niet mee werken. Welnu, dan met je gemis, als het waarlijk een Godsgemis, een Christusgemis is, niet afblijven van de tafel des verbonds. Dat verbond is juist ingesteld om je gemis te vervullen, mijn geliefden. Want we hebben al gezegd, de Heere heeft er alleen dit doel maar mee: Dat Hij laat zien aan Zijn missend volk dat alles in hun ligt, dat de ganse schuld betaald is en eeuwige gerechtigheid verworven is en dat Hij een gerechtigheid verworven heeft, zo overvloedig dat als had men al de zonden van Adams nakroost saamgebonden dat nog al die zonden door het dierbaar bloed van Christus kan weggenomen worden. Missende mensen, blijf niet zitten, want je gemis en je donkerheid wordt erger. Je weerspreekt in de grond der zaak het liefdesbevel van de Heere Jezus! Laat mensenvrees je niet weerhouden.
'Christus liefhebben vanuit je gemis' noemde ds J Koster dat.
Maar, wat denk je daar dan precies mee te bereiken?Heidebloem schreef: ↑Vandaag, 07:03 Onze kleding moet netjes en eerbaar zijn naar de kerk omdat God daar door Zijn Woord tot ons komt. Maar God komt ook tot ons wanneer we thuis de Bijbel lezen en we tot Hem bidden. Waarom is casual dan wel acceptabel? Omdat de medemens je korte broek dan niet ziet? Dus we doen het meer om onze medemens niet te ergeren (wat opzich een goede zaak is), dan voor God?
Dat is heel mooi de spijker op de kop Ad.Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 07:29Een citaat wat me opviel uit de voorbereidingspreek van 2 Korinthe 13:KDD schreef: ↑Gisteren, 23:08Ja bedankt. Ondanks de wat minder geluidskwaliteit was het een heldere boodschap.pierre27 schreef: ↑04 jul 2025, 15:50Deze is trouwens ook erg to the pointKDD schreef: ↑04 jul 2025, 00:14 Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.
https://www.prekenweb.nl/preek/26538Als je nu moet zeggen: Ik mis de volle toepassing van Christus’ gerechtigheid, ik mis de vrede met God door de Heere Jezus Christus, ik heb wel eens wat van Hem gezien maar zien is aan mijn kant geen hebben. Het kan aan de zijde Gods waar zijn maar daar kunnen wij niet mee werken. Welnu, dan met je gemis, als het waarlijk een Godsgemis, een Christusgemis is, niet afblijven van de tafel des verbonds. Dat verbond is juist ingesteld om je gemis te vervullen, mijn geliefden. Want we hebben al gezegd, de Heere heeft er alleen dit doel maar mee: Dat Hij laat zien aan Zijn missend volk dat alles in hun ligt, dat de ganse schuld betaald is en eeuwige gerechtigheid verworven is en dat Hij een gerechtigheid verworven heeft, zo overvloedig dat als had men al de zonden van Adams nakroost saamgebonden dat nog al die zonden door het dierbaar bloed van Christus kan weggenomen worden. Missende mensen, blijf niet zitten, want je gemis en je donkerheid wordt erger. Je weerspreekt in de grond der zaak het liefdesbevel van de Heere Jezus! Laat mensenvrees je niet weerhouden.
Zie vetgedrukte. Moet het niet 'Hem' zijn?Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 07:29Een citaat wat me opviel uit de voorbereidingspreek van 2 Korinthe 13:KDD schreef: ↑Gisteren, 23:08Ja bedankt. Ondanks de wat minder geluidskwaliteit was het een heldere boodschap.pierre27 schreef: ↑04 jul 2025, 15:50Deze is trouwens ook erg to the pointKDD schreef: ↑04 jul 2025, 00:14 Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.
https://www.prekenweb.nl/preek/26538Als je nu moet zeggen: Ik mis de volle toepassing van Christus’ gerechtigheid, ik mis de vrede met God door de Heere Jezus Christus, ik heb wel eens wat van Hem gezien maar zien is aan mijn kant geen hebben. Het kan aan de zijde Gods waar zijn maar daar kunnen wij niet mee werken. Welnu, dan met je gemis, als het waarlijk een Godsgemis, een Christusgemis is, niet afblijven van de tafel des verbonds. Dat verbond is juist ingesteld om je gemis te vervullen, mijn geliefden. Want we hebben al gezegd, de Heere heeft er alleen dit doel maar mee: Dat Hij laat zien aan Zijn missend volk dat alles in hun ligt, dat de ganse schuld betaald is en eeuwige gerechtigheid verworven is en dat Hij een gerechtigheid verworven heeft, zo overvloedig dat als had men al de zonden van Adams nakroost saamgebonden dat nog al die zonden door het dierbaar bloed van Christus kan weggenomen worden. Missende mensen, blijf niet zitten, want je gemis en je donkerheid wordt erger. Je weerspreekt in de grond der zaak het liefdesbevel van de Heere Jezus! Laat mensenvrees je niet weerhouden.
Vraag aan de mensen die in de GG kerken: hoe verhoudt dit citaat zich tot de prediking die je nu zoal hoort? Ik vraag me af of er 70 jaar na dato veranderingen te bespeuren zijn, zo ja, welke dat zijnAd Anker schreef: ↑Vandaag, 07:29Een citaat wat me opviel uit de voorbereidingspreek van 2 Korinthe 13:KDD schreef: ↑Gisteren, 23:08Ja bedankt. Ondanks de wat minder geluidskwaliteit was het een heldere boodschap.pierre27 schreef: ↑04 jul 2025, 15:50Deze is trouwens ook erg to the pointKDD schreef: ↑04 jul 2025, 00:14 Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.