Seksueel misbruik
Re: Seksueel misbruik
Het ging hier om een kerkenraad die een slachtoffer vermaant om kuise woorden te gebruiken, niet om een krantenartikel.
Re: Seksueel misbruik
Zittingen zijn openbaar. Of ben jij een voorstander van zittingen achter gesloten deuren?
Daarnaast lijkt mij het heel goed dat de maatschappij, maar ook de reformatorische gezindte weet welke gekken ook in hun kringen rondlopen. De opmerking 'seks voor het huwelijk mag niet. Daardoor was ik genoodzaakt om deze handelingen met mijn zus te verrichten' is verschrikkelijk.
Dan is voor het slachtoffer het praten over de gebeurtenissen wellicht moeilijk, maar in openbaar 'recht doen' aan het leed geeft ook erkenning.
Daarnaast, maar dat is een ander onderwerp, ben ik een groot voorstander van openheid over seksualiteit. Zolang Hooglied onderdeel is van de bijbel lijkt mij daar ook niets verkeerds aan.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5193
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Seksueel misbruik
Het is ook bekend van sommige slachtoffers, dat juist dat nadat bekend is dat er misbruik is, er op welke manier ook een doofpot is of dat men juist meer clementie met de dader dan met het slachtoffer heeft, vaak nog meer emotionele schade is. Ik zeg niet hup alles op straat, en er moet meteen een boek over komen.
Maar juist bij zulke gruwelijke feiten, past dat men wel meer oog heeft voor het slachtoffer.
Het kan natuurlijk dat degene die onder de gruwelijke daden geleden heeft, liever heeft dat er niets naar buiten komt, maar het lijkt er soms op dat degene die geleden heeft, nogmaals tot een slachtoffer wordt gemaakt, doordat alles maar stil gehouden moet worden.
Zulke gruwelijke daden als seksueel misbruik, schaden de kerk erg.
Maar juist bij zulke gruwelijke feiten, past dat men wel meer oog heeft voor het slachtoffer.
Het kan natuurlijk dat degene die onder de gruwelijke daden geleden heeft, liever heeft dat er niets naar buiten komt, maar het lijkt er soms op dat degene die geleden heeft, nogmaals tot een slachtoffer wordt gemaakt, doordat alles maar stil gehouden moet worden.
Zulke gruwelijke daden als seksueel misbruik, schaden de kerk erg.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Seksueel misbruik
De openbaarheid van zittingen is dusdanig belangrijk dat het zelfs vastgelegd is in de wet. Zo kan er toetsing en controle zijn van de rechtspraak. Daarbij worden vele details niet besproken, die blijken uit de stukken van het onderzoek. Blijkbaar hebben de verdachten steeds ontkent. Pas na vragen van de rechter legden ze een gedeeltelijke bekentenis af. Ook daarvoor wordt het recht gebruikt.
Het klinkt trouwens alsof jij vindt dat dit onderling en mogelijk zelfs wel binnen de kerk opgelost moet worden. of heb ik het mis?
Laatst gewijzigd door merel op 08 jul 2025, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Seksueel misbruik
Absoluut is het schadelijk voor de kerk. Aan de andere kant kan de kerk juist door het bekend worden van deze daden ook intern maatregelen treffen om dit misbruik te voorkomen. Moet je nagaan dat de zitting achter gesloten deuren zou zijn geweest en ook de uitspraak niet gepubliceerd zou worden. Dan komen deze jongens nadien weer het kerkelijke leven in en bagatelliseren de gebeurtenissen. Aangezien de zus is vertrokken, hebben zij het voordeel van de twijfel. Dat is pas beschadigend, meer dan het openbaar maken van details.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 08:57 Het is ook bekend van sommige slachtoffers, dat juist dat nadat bekend is dat er misbruik is, er op welke manier ook een doofpot is of dat men juist meer clementie met de dader dan met het slachtoffer heeft, vaak nog meer emotionele schade is. Ik zeg niet hup alles op straat, en er moet meteen een boek over komen.
Maar juist bij zulke gruwelijke feiten, past dat men wel meer oog heeft voor het slachtoffer.
Het kan natuurlijk dat degene die onder de gruwelijke daden geleden heeft, liever heeft dat er niets naar buiten komt, maar het lijkt er soms op dat degene die geleden heeft, nogmaals tot een slachtoffer wordt gemaakt, doordat alles maar stil gehouden moet worden.
Zulke gruwelijke daden als seksueel misbruik, schaden de kerk erg.
Re: Seksueel misbruik
merel schreef: ↑Gisteren, 09:01De openbaarheid van zittingen is dusdanig belangrijk dat het zelfs vastgelegd is in de wet. Zo kan er toetsing en controle zijn van de rechtspraak. Daarbij worden vele details niet besproken, die blijken uit de stukken van het onderzoek. Blijkbaar hebben de verdachten steeds ontkent. Pas na vragen van de rechter legden ze een gedeeltelijke bekentenis af. Ook daarvoor wordt het recht gebruikt.
Het klinkt trouwens alsof jij vindt dat dit onderling en mogelijk zelfs wel binnen de kerk opgelost moet worden. of heb ik het mis?
Je kunt niet stellen dat zittingen bij de rechtbank altijd openbaar zijn. De rechter kan besluiten een zitting achter gesloten deuren te houden in specifieke gevallen, bijvoorbeeld in het belang van de openbare orde of goede zeden, ter bescherming van de staatsveiligheid of om minderjarigen te beschermen. Ook komt het voor dat zittingen achter gesloten deuren worden gehouden wanneer de persoonlijke levenssfeer van een van de partijen dat vereist of als openbaarheid de goede rechtspleging zou schaden.
Re: Seksueel misbruik
Ik was een reactie aan het typen maar zag toen dat jij exact hetzelfde zegt als ik aan het schrijven was. Laat ik daarom volstaan met zeggen dat ik het volledig met je eens ben, en ook met jou, JGW.merel schreef: ↑Gisteren, 09:03Absoluut is het schadelijk voor de kerk. Aan de andere kant kan de kerk juist door het bekend worden van deze daden ook intern maatregelen treffen om dit misbruik te voorkomen. Moet je nagaan dat de zitting achter gesloten deuren zou zijn geweest en ook de uitspraak niet gepubliceerd zou worden. Dan komen deze jongens nadien weer het kerkelijke leven in en bagatelliseren de gebeurtenissen. Aangezien de zus is vertrokken, hebben zij het voordeel van de twijfel. Dat is pas beschadigend, meer dan het openbaar maken van details.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 08:57 Het is ook bekend van sommige slachtoffers, dat juist dat nadat bekend is dat er misbruik is, er op welke manier ook een doofpot is of dat men juist meer clementie met de dader dan met het slachtoffer heeft, vaak nog meer emotionele schade is. Ik zeg niet hup alles op straat, en er moet meteen een boek over komen.
Maar juist bij zulke gruwelijke feiten, past dat men wel meer oog heeft voor het slachtoffer.
Het kan natuurlijk dat degene die onder de gruwelijke daden geleden heeft, liever heeft dat er niets naar buiten komt, maar het lijkt er soms op dat degene die geleden heeft, nogmaals tot een slachtoffer wordt gemaakt, doordat alles maar stil gehouden moet worden.
Zulke gruwelijke daden als seksueel misbruik, schaden de kerk erg.
Re: Seksueel misbruik
Er is nog wel een verschil tussen een zitting van de rechtbank en een openbaar verslag in de krant. Daar kan je best een duidelijke scheiding tussen leggen. Daarnaast hebben belanghebbenden allemaal een vertegenwoordiger door een advocaat, die bewaken de rechtsgang ook.merel schreef: ↑Gisteren, 09:01De openbaarheid van zittingen is dusdanig belangrijk dat het zelfs vastgelegd is in de wet. Zo kan er toetsing en controle zijn van de rechtspraak. Daarbij worden vele details niet besproken, die blijken uit de stukken van het onderzoek. Blijkbaar hebben de verdachten steeds ontkent. Pas na vragen van de rechter legden ze een gedeeltelijke bekentenis af. Ook daarvoor wordt het recht gebruikt.
Het klinkt trouwens alsof jij vindt dat dit onderling en mogelijk zelfs wel binnen de kerk opgelost moet worden. of heb ik het mis?
En nee, dit is een zaak van het recht, dus dat doet niet de kerk, maar de rechter.
Re: Seksueel misbruik
Dat weet ik en geldt ook voor minderjarige verdachten. Daar is hier geen sprake van.Inwoner schreef: ↑Gisteren, 09:25merel schreef: ↑Gisteren, 09:01De openbaarheid van zittingen is dusdanig belangrijk dat het zelfs vastgelegd is in de wet. Zo kan er toetsing en controle zijn van de rechtspraak. Daarbij worden vele details niet besproken, die blijken uit de stukken van het onderzoek. Blijkbaar hebben de verdachten steeds ontkent. Pas na vragen van de rechter legden ze een gedeeltelijke bekentenis af. Ook daarvoor wordt het recht gebruikt.
Het klinkt trouwens alsof jij vindt dat dit onderling en mogelijk zelfs wel binnen de kerk opgelost moet worden. of heb ik het mis?
Je kunt niet stellen dat zittingen bij de rechtbank altijd openbaar zijn. De rechter kan besluiten een zitting achter gesloten deuren te houden in specifieke gevallen, bijvoorbeeld in het belang van de openbare orde of goede zeden, ter bescherming van de staatsveiligheid of om minderjarigen te beschermen. Ook komt het voor dat zittingen achter gesloten deuren worden gehouden wanneer de persoonlijke levenssfeer van een van de partijen dat vereist of als openbaarheid de goede rechtspleging zou schaden.
Re: Seksueel misbruik
Ik vind het juist heel goed dat het openbaar wordt gemaakt. Zo worden mensen zich weer bewust van het verkeerd uitleggen van de bijbel en de schijnveiligheid in de kerk.Herman schreef: ↑Gisteren, 09:31Er is nog wel een verschil tussen een zitting van de rechtbank en een openbaar verslag in de krant. Daar kan je best een duidelijke scheiding tussen leggen. Daarnaast hebben belanghebbenden allemaal een vertegenwoordiger door een advocaat, die bewaken de rechtsgang ook.merel schreef: ↑Gisteren, 09:01De openbaarheid van zittingen is dusdanig belangrijk dat het zelfs vastgelegd is in de wet. Zo kan er toetsing en controle zijn van de rechtspraak. Daarbij worden vele details niet besproken, die blijken uit de stukken van het onderzoek. Blijkbaar hebben de verdachten steeds ontkent. Pas na vragen van de rechter legden ze een gedeeltelijke bekentenis af. Ook daarvoor wordt het recht gebruikt.
Het klinkt trouwens alsof jij vindt dat dit onderling en mogelijk zelfs wel binnen de kerk opgelost moet worden. of heb ik het mis?
En nee, dit is een zaak van het recht, dus dat doet niet de kerk, maar de rechter.
@Bertiel moet binnenkort over seksualiteit spreken met de jeugd. Door dit soort incidenten besef je des te meer wat een loodzware taak op ons allen ligt in de bescherming van kwetsbaren.
Re: Seksueel misbruik
Het is de discussie van Niek Bakker (IKC), die daar onlangs over heeft geschreven en een symposium heeft gehouden, dat seksuele opvoeding momenteel veel te veel op een negatieve en waarschuwende manier wordt gedaan en daarom niet effectief blijkt te zijn. Hij stelt voor op een positieve wijze over bijbelse seksualiteit te spreken voor jongeren, en dat is de methode waar Bertiel bij aansluit. Dus je kunt hier niet even een medeforummer voor je karretje spannen en ook nog eens een expliciet pleidooi te houden over wat er allemaal dan verkeerd kan gaan.merel schreef: ↑Gisteren, 09:38 Ik vind het juist heel goed dat het openbaar wordt gemaakt. Zo worden mensen zich weer bewust van het verkeerd uitleggen van de bijbel en de schijnveiligheid in de kerk.
@Bertiel moet binnenkort over seksualiteit spreken met de jeugd. Door dit soort incidenten besef je des te meer wat een loodzware taak op ons allen ligt in de bescherming van kwetsbaren.
Re: Seksueel misbruik
Wat een negatieve lading komt uit jouw laatste zin naar voren. Jammer.Herman schreef: ↑Gisteren, 09:45Het is de discussie van Niek Bakker (IKC), die daar onlangs over heeft geschreven en een symposium heeft gehouden, dat seksuele opvoeding momenteel veel te veel op een negatieve en waarschuwende manier wordt gedaan en daarom niet effectief blijkt te zijn. Hij stelt voor op een positieve wijze over bijbelse seksualiteit te spreken voor jongeren, en dat is de methode waar Bertiel bij aansluit. Dus je kunt hier niet even een medeforummer voor je karretje spannen en ook nog eens een expliciet pleidooi te houden over wat er allemaal dan verkeerd kan gaan.merel schreef: ↑Gisteren, 09:38 Ik vind het juist heel goed dat het openbaar wordt gemaakt. Zo worden mensen zich weer bewust van het verkeerd uitleggen van de bijbel en de schijnveiligheid in de kerk.
@Bertiel moet binnenkort over seksualiteit spreken met de jeugd. Door dit soort incidenten besef je des te meer wat een loodzware taak op ons allen ligt in de bescherming van kwetsbaren.
Re: Seksueel misbruik
Ik denk dat er ook een middenweg is, waarin openheid van zaken wordt gegeven, maar niet tot in detail.merel schreef: ↑Gisteren, 09:38Ik vind het juist heel goed dat het openbaar wordt gemaakt. Zo worden mensen zich weer bewust van het verkeerd uitleggen van de bijbel en de schijnveiligheid in de kerk.Herman schreef: ↑Gisteren, 09:31Er is nog wel een verschil tussen een zitting van de rechtbank en een openbaar verslag in de krant. Daar kan je best een duidelijke scheiding tussen leggen. Daarnaast hebben belanghebbenden allemaal een vertegenwoordiger door een advocaat, die bewaken de rechtsgang ook.merel schreef: ↑Gisteren, 09:01De openbaarheid van zittingen is dusdanig belangrijk dat het zelfs vastgelegd is in de wet. Zo kan er toetsing en controle zijn van de rechtspraak. Daarbij worden vele details niet besproken, die blijken uit de stukken van het onderzoek. Blijkbaar hebben de verdachten steeds ontkent. Pas na vragen van de rechter legden ze een gedeeltelijke bekentenis af. Ook daarvoor wordt het recht gebruikt.
Het klinkt trouwens alsof jij vindt dat dit onderling en mogelijk zelfs wel binnen de kerk opgelost moet worden. of heb ik het mis?
En nee, dit is een zaak van het recht, dus dat doet niet de kerk, maar de rechter.
@Bertiel moet binnenkort over seksualiteit spreken met de jeugd. Door dit soort incidenten besef je des te meer wat een loodzware taak op ons allen ligt in de bescherming van kwetsbaren.
Helder moet zijn dat deze wandaden een verwoestend effect hebben op kinderen. Dan mag best openheid gegeven worden. Dat plaatst ook afwijkend gedrag van kinderen in perspectief.
Tegelijkertijd hoeft het niet te gaan om de smeuïge details, zodat het van mond-tot-mond gaat binnen de reformatorische wereld. Waarin het verhaal belangrijker lijkt dan het leed van de slachtoffers.