Gereformeerde Gemeenten

Ad Anker
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: Gisteren, 17:52 Toch is dat erg cultureel bepaald. En per gemeente anders.
Wat hier netjes is kan in China als aanstootgevend worden beschouwd.
Er zijn ook gemeenten waar er over gesproken wordt als iemand in grijs kostuum aan gaat ipv zwart.
En een nette rode rok is nog altijd te verkiezen boven een te korte zwarte rok.
Ik ga trouwens al jaar en dat met nette schoenen naar kerk. En ik heb nog nooit avondmaalgamgers bij ons gezien op sneakers. Ook geen doopouders.
Zeker. Ik ben het met je eens. Gezien de inhoud van je post denk ik dat we helemaal op 1 lijn zitten.
huisman

Bericht door huisman »

Forummer schreef: Gisteren, 18:00
huisman schreef: Gisteren, 14:55
Forummer schreef: Gisteren, 13:50
MGG schreef: Gisteren, 10:42

Is jouw beeld niet verwrongen?

In zijn algemeenheid valt mij op dat het eigen gelijk en daaraan gekoppeld het gebed van de farizeeër 'O God: ik dank U dat ik niet ben gelijk de andere mensen...' springlevend is. Het zal mede door de tijdgeest zijn die ons en onze gezindte helaas niet voorbij gaat.
Toen ik door genade God persoonlijk leerde kennen, bleek Hij héél anders dan mij altijd is voorgehouden. Ik ken dus de beide kanten, om het zo maar eens te zeggen.

Ken jij Hem al persoonlijk?
Dat kan overigens heel goed op een andere manier dan het bij mij gegaan is, als ik er met anderen over spreek dan verwondert en verblijd het mij steeds weer hoezeer God precies weet wat jij, ik en de ander nodig hebben en daarmee aan te sluiten bij ons persoonlijk leven. Ik kan enorm genieten van al die verschillende verhalen, soms zomaar tijdens een 'toevallige' ontmoeting.
Ik spreek nog wel eens met mensen die zich herkennen in Heman (Psalm 88) of de tollenaar achter in de tempel. Die zich herkennen in Jesaja 66 : 5 als bevende voor Zijn woord. Die je herkent als verbrijzeld en nederig van geest (Jesaja 57 : 15). Die een walging van zichzelf hebben vanwege hun gruwelen en ongerechtigheden (Ezechiël 36 : 31) Om nu hetzelfde dan jij te zeggen dat ik geniet van die gesprekken vind ik behoorlijk oppervlakkig uitgedrukt. Ik ben wel dankbaar voor deze gesprekken omdat je de werking van Gods Geest erin mag herkennen.
In mijn optiek in de droefheid naar God wat minder makkelijk na te maken dan blijdschap en vreugde. Dat tweede associeer ik (te) vaak met de groei van het zaad op steenachtige plaatsen. (Terstond met vreugde ontvangt (Mattheüs 13 : 20) ) In de droefheid naar God zit vreugde en blijdschap. Hoop dat je het vat.
Ik vat het. Misschien moet je wat minder associëren (meen ik echt!). Je kunt namelijk vanachter een toetsenbord niet doorgronden hoe 'terstond' iemands blijdschap is, of dat deze al even geworteld is. De vreugde en blijdschap horen namelijk onlosmakelijk bij het geloof, en al naar gelang van iemands karakter zal dit vaker of minder vaak te merken zijn.

Ook van zulke gesprekken als jij noemt kan ik genieten. Zeker als je de gelegenheid krijgt om erover door te praten en door te vragen. Vaak herken je er het werk van Gods Geest in, zoals je terecht opmerkt.

Overigens is het voor mij een bewuste keuze om vanuit die blijdschap te posten. De andere kant -die er ook zeker bij hoort- is al meer dan genoeg aanwezig op dit forum. En iedere gelovige maakt verschillende periodes door. Groei heet dat. Tegelijkertijd zijn er ook periodes van weer dieper wortelen in het Fundament. Met soms moeilijkheden en vragen. Maar die breng ik bij God en niet bij de mensen. Ook niet als me dat waardering of goedkeuring van mensen zou opleveren. Daar draait dit leven namelijk niet om.
Je zegt veel maar met weinig tot geen onderbouwing uit de Schrift. Ik heb één zin vetgedrukt om een voorbeeld te geven. De zin zou ook kunnen zijn : De vreugde en blijdschap kunnen namelijk onlosmakelijk bij het schijngeloof horen. Onderbouwing. zie Mattheüs 13 : 20.
Maar het is al vaker gebleken dat wij niet zoveel raakvlakken hebben. Ik voel mij wat meer thuis bij een ellendig en arm volk (Zefanja 3 : 12) en heb wat minder met al die gelovigen die maar blijven groeien.

Verder wens ik je opnieuw een goede zondag. Ook ik ben deze avond niet aanwezig op dit forum.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Geestelijke groei is gewoon bijbels.
En arm en ellendig volk zonder Christus is nog armer dan arm.
Het is van beide mocht het goed zijn.
Ik ellendig mens en ik dank God in Christus
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Speciaal voor Huisman de Reformatorische leer: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 5#p1174475
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 18:57 Speciaal voor Huisman de Reformatorische leer: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 5#p1174475
Fijn. Ook voor mij dus. Ik val huisman wel bij, namelijk.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bertiel schreef:Toch is dat erg cultureel bepaald. En per gemeente anders.
Er zijn ook gemeenten waar er over gesproken wordt als iemand in grijs kostuum aan gaat ipv zwart.
Ik ga trouwens al jaar en dat met nette schoenen naar kerk. En ik heb nog nooit avondmaalgamgers bij ons gezien op sneakers. Ook geen doopouders.
Dat meen je??
Laat ik mijn eigen gemeente niet als voorbeeld nemen maar ik ken toch echt diverse gemeenten waar dat 'gewoon' is.
Een pak is al helemaal uitzondering, ook tijdens doop of avondmaal.
Ik persoonlijk vind er ook wat van maar dat doet er natuurlijk niet toe Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Rido91

Bericht door Rido91 »

Uiteindelijk is de vraag hoe we naar de kerk gaan en hoe ons hart gesteld is onder de prediking belangrijker dan de vraag wat we aantrekken. Als de diepste intentie van het schrijven van ds Van Dieren is om ons aan te sporen tot eerbied en ontzag voor Gods heiligheid val ik hem van harte bij, in die intentie dan! De uitwerking hiervan vind ik wel wat kort door de bocht en wellicht is hier ook sprake van een generatiekloof. De een draagt doordeweeks bij wijze van spreken graag een wit tshirt, een oude broek en wat oude schoenen, voor diegene is een overhemd, donkere spijkerbroek en witte sneakers op zondag netjes vergeleken met de rest van de week, een ander kleedt zich doordeweeks ook graag netjes en zal op zondag wellicht sneller een pak aantrekken met nette schoenen. Het zal God niet om de kledingstukken gaan die we aantrekken (dat is wel erg menselijk gedacht) maar wel met welke intentie we onder Zijn Woord komen (of ons kind ten doop houden) De Saambinder valt niet bij mij op de mat maar ik hoop dat er in het stuk ook daarover iets staat.

Een persoon die geheel in een zwart pak getooid naar de kerk gaat kan het zwarte pak ook aantrekken om er wat te mee te worden, wat ernst uit te stralen voor zijn omgeving terwijl zijn hart zwarter is dan het pak wat hij aanheeft, terwijl iemand met witte sneakers en een donkere spijkerbroek met een hongerig (en nederig) hart naar de kerk gaat.

En wellicht stipt de dominee ook het gevaar aan van dames die graag een modeshow van hun kerkgang maken met de mooiste en de duurste hoed. Uiteraard veel stijlvoller dan die witte sneakers, maar met wat voor hart zitten zulke dames in de kerk?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik zou wat graag wensen dat een hier en daar zichtbaar worstelende jongere aan kon gaan, op sneakers en met spijkerbroek.

De hemel zal juichen, de kerkmens zal het hebben over de outfit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 20:07
Ik zou wat graag wensen dat een hier en daar zichtbaar worstelende jongere aan kon gaan, op sneakers en met spijkerbroek.

De hemel zal juichen, de kerkmens zal het hebben over de outfit.
Telefoontje uit de 3e hemel gehad?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Een zichtbaar worstelende jongere gaat in de gemeenten waar deze dominee bekend is niet aan met spijkerbroek en sneakers. Ik denk dat je het echt niet begrijpt, Maanenschijn.
Forummer

Bericht door Forummer »

huisman schreef: Gisteren, 18:37
Forummer schreef: Gisteren, 18:00
huisman schreef: Gisteren, 14:55
Forummer schreef: Gisteren, 13:50

Toen ik door genade God persoonlijk leerde kennen, bleek Hij héél anders dan mij altijd is voorgehouden. Ik ken dus de beide kanten, om het zo maar eens te zeggen.

Ken jij Hem al persoonlijk?
Dat kan overigens heel goed op een andere manier dan het bij mij gegaan is, als ik er met anderen over spreek dan verwondert en verblijd het mij steeds weer hoezeer God precies weet wat jij, ik en de ander nodig hebben en daarmee aan te sluiten bij ons persoonlijk leven. Ik kan enorm genieten van al die verschillende verhalen, soms zomaar tijdens een 'toevallige' ontmoeting.
Ik spreek nog wel eens met mensen die zich herkennen in Heman (Psalm 88) of de tollenaar achter in de tempel. Die zich herkennen in Jesaja 66 : 5 als bevende voor Zijn woord. Die je herkent als verbrijzeld en nederig van geest (Jesaja 57 : 15). Die een walging van zichzelf hebben vanwege hun gruwelen en ongerechtigheden (Ezechiël 36 : 31) Om nu hetzelfde dan jij te zeggen dat ik geniet van die gesprekken vind ik behoorlijk oppervlakkig uitgedrukt. Ik ben wel dankbaar voor deze gesprekken omdat je de werking van Gods Geest erin mag herkennen.
In mijn optiek in de droefheid naar God wat minder makkelijk na te maken dan blijdschap en vreugde. Dat tweede associeer ik (te) vaak met de groei van het zaad op steenachtige plaatsen. (Terstond met vreugde ontvangt (Mattheüs 13 : 20) ) In de droefheid naar God zit vreugde en blijdschap. Hoop dat je het vat.
Ik vat het. Misschien moet je wat minder associëren (meen ik echt!). Je kunt namelijk vanachter een toetsenbord niet doorgronden hoe 'terstond' iemands blijdschap is, of dat deze al even geworteld is. De vreugde en blijdschap horen namelijk onlosmakelijk bij het geloof, en al naar gelang van iemands karakter zal dit vaker of minder vaak te merken zijn.

Ook van zulke gesprekken als jij noemt kan ik genieten. Zeker als je de gelegenheid krijgt om erover door te praten en door te vragen. Vaak herken je er het werk van Gods Geest in, zoals je terecht opmerkt.

Overigens is het voor mij een bewuste keuze om vanuit die blijdschap te posten. De andere kant -die er ook zeker bij hoort- is al meer dan genoeg aanwezig op dit forum. En iedere gelovige maakt verschillende periodes door. Groei heet dat. Tegelijkertijd zijn er ook periodes van weer dieper wortelen in het Fundament. Met soms moeilijkheden en vragen. Maar die breng ik bij God en niet bij de mensen. Ook niet als me dat waardering of goedkeuring van mensen zou opleveren. Daar draait dit leven namelijk niet om.
Je zegt veel maar met weinig tot geen onderbouwing uit de Schrift. Ik heb één zin vetgedrukt om een voorbeeld te geven. De zin zou ook kunnen zijn : De vreugde en blijdschap kunnen namelijk onlosmakelijk bij het schijngeloof horen. Onderbouwing. zie Mattheüs 13 : 20.
Maar het is al vaker gebleken dat wij niet zoveel raakvlakken hebben. Ik voel mij wat meer thuis bij een ellendig en arm volk (Zefanja 3 : 12) en heb wat minder met al die gelovigen die maar blijven groeien.

Verder wens ik je opnieuw een goede zondag. Ook ik ben deze avond niet aanwezig op dit forum.
Hopelijk ben je pastoraler dan ik en kun jij een ellendig en arm volk verder de weg wijzen. Ik ben daar niet zo goed in. Zo hebben we allemaal verschillende gaven gekregen. De een is een hand en de ander een voet, maar we mogen bij hetzelfde Lichaam horen. Als je dat maar niet uit het oog verliest, is het helemaal niet erg dat jij je meer bij dat ellendige en arme volk thuisvoelt. En ik hoop niet dat je neerkijkt op gelovigen die door genade mogen groeien. Dat deed Paulus ook niet, maar gaf daar zelfs aansporing toe.

Ook jij en alle anderen een gezegende zondag toegewenst.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: Gisteren, 20:18 Een zichtbaar worstelende jongere gaat in de gemeenten waar deze dominee bekend is niet aan met spijkerbroek en sneakers. Ik denk dat je het echt niet begrijpt, Maanenschijn.
Leg het dan eens uit.

Het is tweeledig. Als je naar de koning gast voor een erediner ga je dan ook op sneakers?
En wat Maanenschijn zegt kan ik zeker ook wel bevatten.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: Gisteren, 20:30
Ad Anker schreef: Gisteren, 20:18 Een zichtbaar worstelende jongere gaat in de gemeenten waar deze dominee bekend is niet aan met spijkerbroek en sneakers. Ik denk dat je het echt niet begrijpt, Maanenschijn.
Leg het dan eens uit.

Het is tweeledig. Als je naar de koning gast voor een erediner ga je dan ook op sneakers?
En wat Maanenschijn zegt kan ik zeker ook wel bevatten.
Nee, ik ga niet op sneakers naar een erediner van de koning. We moeten de boodschap van ds. van Dieren zien in de context waarin hij het schrijft. Hij schrijft het voor de Gereformeerde Gemeenten waarin hij zich zorgen maakt over bepaalde uiterlijke vormen. Die mag hij gewoon uiten. Hij heeft het niet over China of over de (hersteld) hervormde kerk. Maanenschijn schetst een karikaturaal beeld: alsof het stuk van ds. van Dieren bewerkstelligt dat Gods volk in de GG (de kerkmens) het heeft over de vorm terwijl in de hemel gejuicht is als in de gemeente van ds. van Dieren een worstelende jongeren op sneakers aangaat. Zo las ik hem.

Er is gejuich in de hemel wanneer iemand zich bekeert. Ik zie dat ook nog los van een Avondmaalsgang. Dat wil ik ook wel gezegd hebben.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Hoezo zie je dat los van de avondmaalsgang?
Er is minimaal net zoveel vrijmoedigheid voor nodigen af te blijven dan om aan te gaan.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: Gisteren, 20:43 Hoezo zie je dat los van de avondmaalsgang?
Er is minimaal net zoveel vrijmoedigheid voor nodigen af te blijven dan om aan te gaan.
Ik denk dat we wat langs elkaar heen praten. Maanenschijn gebruikt de tekst 'gejuich in de hemel' over een avondmaalganger.
Die tekst is door de Heere Jezus gebruikt over een zondaar die zich bekeert. (Joh. 15). Vandaar dat ik het onderscheid maak.
Plaats reactie