Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Middenrefo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: 05 jul 2025, 09:29 Ik kan weer op alles reageren maar laat ik dat niet doen. Alleen op het laatste. Er zijn geen kerkordelijke regels om een uiteenvallen van een kerkverband te faciliteren. Gelukkig niet. Er is trouwens wel een regeling als een kerkenraad/gemeente wil uitreden uit het kerkverband. Maar dat houdt wel in dat we nu zijn aanbeland in een situatie waar de kerkorde niet in voorziet.
Daarom zou het goed zijn dat wij gemeenschappelijk zouden inzien dat de CGK niet meer kan doorgaan op de ‘oude voet’.
Dan kunnen we ook gemeenschappelijk bezien hoe we elkaar beschaafd kunnen loslaten met inachtneming van onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheden.
Daar ben ik het van harte mee eens. Dat betekent wel dat alle betrokkenen ook mogen stoppen met het wijzen naar de ander als de oorzaak van de problemen. Als we erkennen dat we allemaal schuldig zijn dan biedt dat ruimte om het beschaafd te doen. En inderdaad ons richten op de gemeenschappelijke verantwoordelijkheden.

Daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat er naast Rijnsburg in elk geval nog een tweede groep ontstaat, want wie moet anders met wie praten? Wat mij betreft zou die groep kunnen ontstaan vanuit de gemeenten die binnenkort wel met volledige lastbrief naar de classisvergaderingen gaan. Dan ontstaat er vanzelf een tweede groep die dan gesprekspartner kan worden van Rijnsburg.
BSH

Bericht door BSH »

Maar dan opnieuw de vraag: wat is de waarde van een synodebesluit als je je er niet aan hoeft te houden.

Onze gemeente draagt veel af aan landelijk elk jaar. Al die miljoenen in de emerituskas terwijl God zegt: Geen zorgen voor morgen. Ik zit principieel op het standpunt dat dat geld beter gebruikt kan worden voor plaatselijke evangelisatie. Dus laten we ons daar ook maar niet meer houden aan de synodale uitspraak.

Dan is het eind toch zoek?
MidMid

Bericht door MidMid »

BSH schreef: 05 jul 2025, 15:06 Maar dan opnieuw de vraag: wat is de waarde van een synodebesluit als je je er niet aan hoeft te houden.

Onze gemeente draagt veel af aan landelijk elk jaar. Al die miljoenen in de emerituskas terwijl God zegt: Geen zorgen voor morgen. Ik zit principieel op het standpunt dat dat geld beter gebruikt kan worden voor plaatselijke evangelisatie. Dus laten we ons daar ook maar niet meer houden aan de synodale uitspraak.

MidMid en niet Middenrefo :bobo

Niet dat dit hét antwoord is, maar misschien ligt er in de eenparigheid waarmee de besluiten die je aanhaalt zijn genomen wel een mogelijke verklaring... Mensen kunnen soms slechte besluiten nemen.
Waar het - naar mijn mening mis is gegaan - is in het negeren van een absurd grote stemverhouding op zeer gevoelige thema's. Had men dan niet langer moeten zoeken en moeten spreken om echt bij een (meer) eenparig besluit uit te komen? Zaken afdoen met stemverhoudingen van 60 om 40 neigt voor mij meer naar een democratische dan een geestelijke insteek.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef: 17 mar 2025, 17:00 Ik denk dat Drost het beste past bij de GK. Of anders CGK, maar daar zijn dezelfde NGK-punten in de kiem ook al aanwezig.
Ik lees nu dat hij daar inderdaad beroepbaar is.
Middenrefo

MidMid schreef: 05 jul 2025, 15:12
BSH schreef: 05 jul 2025, 15:06 Maar dan opnieuw de vraag: wat is de waarde van een synodebesluit als je je er niet aan hoeft te houden.

MidMid en niet Middenrefo :bobo

Niet dat dit hét antwoord is, maar misschien ligt er in de eenparigheid waarmee de besluiten die je aanhaalt zijn genomen wel een mogelijke verklaring... Mensen kunnen soms slechte besluiten nemen.
Waar het - naar mijn mening mis is gegaan - is in het negeren van een absurd grote stemverhouding op zeer gevoelige thema's. Had men dan niet langer moeten zoeken en moeten spreken om echt bij een (meer) eenparig besluit uit te komen? Zaken afdoen met stemverhoudingen van 60 om 40 neigt voor mij meer naar een democratische dan een geestelijke insteek.
Hier Middenrefo: wat MidMid schrijft is inderdaad wat ik ook bedoelde.
MidMid

Bericht door MidMid »

Kijk gaan we mooi eensgezind de zondag in! Kan de CGK wel gebruiken.

@derest hier: 'k Ben voorlopig even uit de lucht. Eerst maar eens genieten van een, voor mij welverdiende, vakantie. Tot later!
BSH

Bericht door BSH »

Voordat m'n schoonmoeder op de koffie komt, ook nog even een berichtje: je ziet dat iedereen een weg heeft naar zijn standpunt 'die recht is in zijn eigen oog'.

Maar nogmaals: de wegen kruisen/botsen wel, steeds opnieuw.
Middenrefo

BSH schreef: 05 jul 2025, 19:27 Voordat m'n schoonmoeder op de koffie komt, ook nog even een berichtje: je ziet dat iedereen een weg heeft naar zijn standpunt 'die recht is in zijn eigen oog'.

Maar nogmaals: de wegen kruisen/botsen wel, steeds opnieuw.
Rijnsburg is niet mijn keuze, maar ik kan hun weg ook recht vinden. Als we erkennen dar de weg van de ander ook recht kan zijn is er ruimte voor een oplossing.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

MidMid schreef:Kijk gaan we mooi eensgezind de zondag in! Kan de CGK wel gebruiken.

@derest hier: 'k Ben voorlopig even uit de lucht. Eerst maar eens genieten van een, voor mij welverdiende, vakantie. Tot later!
Even een of-topic vraagje tussendoor: wanneer is een vakantie welverdiend en wanneer niet?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HHR

Bericht door HHR »

Ambtenaar schreef: 04 jul 2025, 13:51 https://open.spotify.com/episode/3sO3yj ... SNH0FUn-NA

Gesprek met ds. Egas en prof. Den Hertog
De podcast geluisterd. https://youtu.be/lUUHHlVAcUU?si=Nv5NtZh9cxN1ytfj
Maar wat heeft prof. Den Hertog een zwak verhaal. Hij geeft geen antwoorden. Draait om de hete brij heen. En heeft een onduidelijk en warrig verhaal.
Ds Egas is in deze podcast helder en beargumenteerd.
Of je het nu met de ene kant of de andere kant eens bent, de tegenstanders van 'Rijnsburg' hebben hier niet hun sterkste verdediger van hun standpunt heen gestuurd.
Middenrefo

HHR schreef: 05 jul 2025, 22:16
Ambtenaar schreef: 04 jul 2025, 13:51 https://open.spotify.com/episode/3sO3yj ... SNH0FUn-NA

Gesprek met ds. Egas en prof. Den Hertog
De podcast geluisterd. https://youtu.be/lUUHHlVAcUU?si=Nv5NtZh9cxN1ytfj
Maar wat heeft prof. Den Hertog een zwak verhaal. Hij geeft geen antwoorden. Draait om de hete brij heen. En heeft een onduidelijk en warrig verhaal.
Ds Egas is in deze podcast helder en beargumenteerd.
Of je het nu met de ene kant of de andere kant eens bent, de tegenstanders van 'Rijnsburg' hebben hier niet hun sterkste verdediger van hun standpunt heen gestuurd.
De tegenstanders van Rijnsburg zijn niet georganiseerd en vormen geen groep.
Plaats reactie