Daar ben ik het van harte mee eens. Dat betekent wel dat alle betrokkenen ook mogen stoppen met het wijzen naar de ander als de oorzaak van de problemen. Als we erkennen dat we allemaal schuldig zijn dan biedt dat ruimte om het beschaafd te doen. En inderdaad ons richten op de gemeenschappelijke verantwoordelijkheden.huisman schreef: ↑05 jul 2025, 09:29 Ik kan weer op alles reageren maar laat ik dat niet doen. Alleen op het laatste. Er zijn geen kerkordelijke regels om een uiteenvallen van een kerkverband te faciliteren. Gelukkig niet. Er is trouwens wel een regeling als een kerkenraad/gemeente wil uitreden uit het kerkverband. Maar dat houdt wel in dat we nu zijn aanbeland in een situatie waar de kerkorde niet in voorziet.
Daarom zou het goed zijn dat wij gemeenschappelijk zouden inzien dat de CGK niet meer kan doorgaan op de ‘oude voet’.
Dan kunnen we ook gemeenschappelijk bezien hoe we elkaar beschaafd kunnen loslaten met inachtneming van onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheden.
Daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat er naast Rijnsburg in elk geval nog een tweede groep ontstaat, want wie moet anders met wie praten? Wat mij betreft zou die groep kunnen ontstaan vanuit de gemeenten die binnenkort wel met volledige lastbrief naar de classisvergaderingen gaan. Dan ontstaat er vanzelf een tweede groep die dan gesprekspartner kan worden van Rijnsburg.