Ik denk dat zoiets bij de GBS niet zoveel uitmaakt, aangezien het daar niet zozeer om daadwerkelijke argumenten draait, maar om een zielsgedachte en gezamenlijk gevoelen.Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 23:00Ik denk persoonlijk dat predikanten in allerlei besturen van zorginstellingen, zendingsorganisaties etc. niet bepaald een verrijking is want inderdaad zijn niet alle predikanten goede bestuurders. Wel zie ik het nut in van predikanten in het bestuur van een Bijbelvertaalproject, bijvoorbeeld om draagvlak te creëren binnen de kerkelijke gemeenten, waarbij voor mij wel de voorwaarde zou moeten zijn dat dit gebeurd door predikanten met voldoende kennis om bij te sturen (wat vroeger ook wel wat meer een vanzelfsprekendheid was dan tegenwoordig)Ambtenaar schreef: ↑03 jul 2025, 22:21Waarom altijd die roep om predikanten in het bestuur? Kunnen ze goed besturen of hebben ze voldoende kennis van de talen om op kennis bij te sturen?Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 22:00
Daar heb je zeker een goed punt. Voor een breder draagvlak zou men misschien eigenlijk de bestuursleden anoniem moeten houden, al loop je dan ook weer tegen andere problemen aan , of bijvoorbeeld kiezen om predikanten in het bestuur op te nemen die breed worden geaccepteerd.
Ik ken het bestuur van de HSV onvoldoende om daar iets zinnigs over te zeggen of dit wel of niet gebeurd, bij de GBS zie ik in elk geval wel wat namen van predikanten die de grondtalen niet beheersen. In dat geval vraag ik mij wel af wat zo iemand toevoegt.
De argumenten zijn slechts een opsiering/ontsiering van het standpunt, afhankelijk van hoe je het bekijkt.