De synode van de HHK vinden achter gesloten deuren plaats. Het is daarom gissen wat in de achterkamertjes aan argumenten uitgewisseld is. Is destijds gecommuniceerd wat de 'gegronde redenen' waren?CBG schreef: ↑03 jul 2025, 20:26 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... eld-hervor
Bij het lezen van dit artikel vroeg ik me af: Moeten we deze uitspraak nog zien in het licht van de teleurstellende actie van de GBS om beperkte revisie van de Statenvertaling te doen?
Ontwikkelingen HHK
-
Re: Ontwikkelingen HHK
-
Voor een alternatief dat een soort midden vormt tussen wat de GBS doet en de HSV is geen draagvlak, zo bleek uit een suggestie daartoe vanuit de Hersteld Hervormde Kerk. Naar mijn overtuiging is het ook gewoon te laat. Dan had men hieraan direct na het verschijnen van de HSV moeten beginnen of uiterlijk in 2015. Daarom vond ik de zware kritiek die geuit werd op het Driestar-Wartburg-college toen zij de HSV vrijgaf voor leraren, onterecht. De hertaalde versie van het evangelie naar Markus onderstreept alleen maar het onbillijke karakter van de kritiek.MGG schreef: ↑03 jul 2025, 20:36De synode van de HHK vinden achter gesloten deuren plaats. Het is daarom gissen wat in de achterkamertjes aan argumenten uitgewisseld is. Is destijds gecommuniceerd wat de 'gegronde redenen' waren?CBG schreef: ↑03 jul 2025, 20:26 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... eld-hervor
Bij het lezen van dit artikel vroeg ik me af: Moeten we deze uitspraak nog zien in het licht van de teleurstellende actie van de GBS om beperkte revisie van de Statenvertaling te doen?
Een goed alternatief voor de SV dan wel HSV kost al gauw minimaal vijf jaar tijd aan voorbereiding. Inmiddels kan men dan beter aan een goede opvolger van de HSV denken als men iets wil gaan doen. Dan kan men direct alternatieven bieden voor vertaalkeuzes van de HSV waarbij vragen moeten worden gesteld. Gezinnen en scholen kunnen niet nog eens vijf jaar wachten op een Bijbelvertaling die voldoet aan de eis van begrijpelijk Nederlands zoals de Dordtse synode die formuleerde. Het minste wat men kan doen is elkaar in deze zaak vrijlaten. Het zich kunnen eigen maken van een verouderd taalkleed mag nooit tot een principiële kwestie worden verheven.
Aldus dr. P. de Vries
Mooie ontwikkeling welke aansluit de de lokale situatie van iedere gemeente. Hopelijk volgt mijn eigen kerkverband ooit ook.
Ik denk dat dr. De Vries behoorlijk gezag geniet, ook onder ambtsdragers binnen de Geref. Gemeenten. Wellicht kan hij bruggenbouwer zijn.
Dr P de Vries is een dominee die vaak een zeer nuchtere kijk heeft op zulk soort zaken. Ik vond het mooi dat hij ergens zei dat voor hemzelf de HSV niet nodig was omdat hij vertrouwd was met de taal van de Statenvertaling, maar dat hij toch niet tegen de HSV was omdat hij zag dat de jeugd anders de Bijbel niet meer zou begrijpen met het taalkleed van de Statenvertaling.
Als meer mensen, zoals hij, hun eigen belang/mening opzij zouden zetten in het belang van het denken in een groter plaatje zouden sommige discussies tussen voor- en tegenstanders een stuk milder zijn.
Als meer mensen, zoals hij, hun eigen belang/mening opzij zouden zetten in het belang van het denken in een groter plaatje zouden sommige discussies tussen voor- en tegenstanders een stuk milder zijn.
Ja, maar ik denk dat er ook veel staat of valt met draagvlak voor de meewerkenden aan de vertaling. Om het bij mijn eigen kerkverband te houden: het is nu eenmaal zo dat er in het toenmalige bestuur van de HSV mensen zaten die met argusogen werden of worden bekeken. Dat is natuurlijk erg, maar wel een feit. Men heeft denk ik de weging gemaakt: als die mensen met die ligging eraan meewerken, dan kán de intentie en de uitwerking bijna niet goed zijn. Ik kan de conclusie niet mooier maken.Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 21:32 Dr P de Vries is een dominee die vaak een zeer nuchtere kijk heeft op zulk soort zaken. Ik vond het mooi dat hij ergens zei dat voor hemzelf de HSV niet nodig was omdat hij vertrouwd was met de taal van de Statenvertaling, maar dat hij toch niet tegen de HSV was omdat hij zag dat de jeugd anders de Bijbel niet meer zou begrijpen met het taalkleed van de Statenvertaling.
Daar heb je zeker een goed punt. Voor een breder draagvlak zou men misschien eigenlijk de bestuursleden anoniem moeten houden, al loop je dan ook weer tegen andere problemen aan , of bijvoorbeeld kiezen om predikanten in het bestuur op te nemen die breed worden geaccepteerd.Job schreef: ↑03 jul 2025, 21:47Ja, maar ik denk dat er ook veel staat of valt met draagvlak voor de meewerkenden aan de vertaling. Om het bij mijn eigen kerkverband te houden: het is nu eenmaal zo dat er in het toenmalige bestuur van de HSV mensen zaten die met argusogen werden of worden bekeken. Dat is natuurlijk erg, maar wel een feit. Men heeft denk ik de weging gemaakt: als die mensen met die ligging eraan meewerken, dan kán de intentie en de uitwerking bijna niet goed zijn. Ik kan de conclusie niet mooier maken.Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 21:32 Dr P de Vries is een dominee die vaak een zeer nuchtere kijk heeft op zulk soort zaken. Ik vond het mooi dat hij ergens zei dat voor hemzelf de HSV niet nodig was omdat hij vertrouwd was met de taal van de Statenvertaling, maar dat hij toch niet tegen de HSV was omdat hij zag dat de jeugd anders de Bijbel niet meer zou begrijpen met het taalkleed van de Statenvertaling.
Waarom altijd die roep om predikanten in het bestuur? Kunnen ze goed besturen of hebben ze voldoende kennis van de talen om op kennis bij te sturen?Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 22:00
Daar heb je zeker een goed punt. Voor een breder draagvlak zou men misschien eigenlijk de bestuursleden anoniem moeten houden, al loop je dan ook weer tegen andere problemen aan , of bijvoorbeeld kiezen om predikanten in het bestuur op te nemen die breed worden geaccepteerd.
-
Ben benieuwd of veel gemeenten op hsv overgan.
-
Hervormde gemeenten zijn minder sterk op synodes gericht dan CGK of GG. Dus het effect zal miniem zijn. Zoals ds. Diepenbroek al voorspelt.
Ik denk persoonlijk dat predikanten in allerlei besturen van zorginstellingen, zendingsorganisaties etc. niet bepaald een verrijking is want inderdaad zijn niet alle predikanten goede bestuurders. Wel zie ik het nut in van predikanten in het bestuur van een Bijbelvertaalproject, bijvoorbeeld om draagvlak te creëren binnen de kerkelijke gemeenten, waarbij voor mij wel de voorwaarde zou moeten zijn dat dit gebeurd door predikanten met voldoende kennis om bij te sturen (wat vroeger ook wel wat meer een vanzelfsprekendheid was dan tegenwoordig)Ambtenaar schreef: ↑03 jul 2025, 22:21Waarom altijd die roep om predikanten in het bestuur? Kunnen ze goed besturen of hebben ze voldoende kennis van de talen om op kennis bij te sturen?Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 22:00
Daar heb je zeker een goed punt. Voor een breder draagvlak zou men misschien eigenlijk de bestuursleden anoniem moeten houden, al loop je dan ook weer tegen andere problemen aan , of bijvoorbeeld kiezen om predikanten in het bestuur op te nemen die breed worden geaccepteerd.
Ik ken het bestuur van de HSV onvoldoende om daar iets zinnigs over te zeggen of dit wel of niet gebeurd, bij de GBS zie ik in elk geval wel wat namen van predikanten die de grondtalen niet beheersen. In dat geval vraag ik mij wel af wat zo iemand toevoegt.
In de praktijk gebeurde het al wel, als ik zo het artikel lees is deze aanpassing wat meer een formaliteit. Gemeenten die de HSV wilden gebruiken deden dit al eerder en werden daar volgens mij ook niet heel erg op aangekeken. Daarnaast zijn er ook wel gemeenten in de HHK die niet de HSV in de eredienst gebruiken maar wel in het verenigingsleven
-
Ik vermoed af en toe een. Zoals het vaak in kerkverbanden gaat. Niet massaal, maar je heb eerst de voorlopers en dan groeit de groep gestaag door.
Ik denk dat sommige predikanten indd heel goed de rol van "comité van aanbeveling" op zich kunnen nemen. Gezaghebbende predikanten, verbinders, alom gerespecteerd. Dat draagt een klein steentje bij. Ik verleid mezelf bijna om namen te noemen, maar laat ik het niet doen. En niet iedereen hoeft te vertalen; je hebt ook woordvoerders nodig bijvoorbeeld.Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 23:00Ik denk persoonlijk dat predikanten in allerlei besturen van zorginstellingen, zendingsorganisaties etc. niet bepaald een verrijking is want inderdaad zijn niet alle predikanten goede bestuurders. Wel zie ik het nut in van predikanten in het bestuur van een Bijbelvertaalproject, bijvoorbeeld om draagvlak te creëren binnen de kerkelijke gemeenten, waarbij voor mij wel de voorwaarde zou moeten zijn dat dit gebeurd door predikanten met voldoende kennis om bij te sturen (wat vroeger ook wel wat meer een vanzelfsprekendheid was dan tegenwoordig)Ambtenaar schreef: ↑03 jul 2025, 22:21Waarom altijd die roep om predikanten in het bestuur? Kunnen ze goed besturen of hebben ze voldoende kennis van de talen om op kennis bij te sturen?Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 22:00
Ik ken het bestuur van de HSV onvoldoende om daar iets zinnigs over te zeggen of dit wel of niet gebeurd, bij de GBS zie ik in elk geval wel wat namen van predikanten die de grondtalen niet beheersen. In dat geval vraag ik mij wel af wat zo iemand toevoegt.
Als dat werkelijk zo is, dan is de onnozelheid ter synode wel ernstig. Ik kan het mij moeilijk voorstellen.Job schreef: ↑03 jul 2025, 21:47Ja, maar ik denk dat er ook veel staat of valt met draagvlak voor de meewerkenden aan de vertaling. Om het bij mijn eigen kerkverband te houden: het is nu eenmaal zo dat er in het toenmalige bestuur van de HSV mensen zaten die met argusogen werden of worden bekeken. Dat is natuurlijk erg, maar wel een feit. Men heeft denk ik de weging gemaakt: als die mensen met die ligging eraan meewerken, dan kán de intentie en de uitwerking bijna niet goed zijn. Ik kan de conclusie niet mooier maken.Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 21:32 Dr P de Vries is een dominee die vaak een zeer nuchtere kijk heeft op zulk soort zaken. Ik vond het mooi dat hij ergens zei dat voor hemzelf de HSV niet nodig was omdat hij vertrouwd was met de taal van de Statenvertaling, maar dat hij toch niet tegen de HSV was omdat hij zag dat de jeugd anders de Bijbel niet meer zou begrijpen met het taalkleed van de Statenvertaling.