Kleinere ethische vragen

Zita
Moderator

Re: Kleinere ethische vragen

Bericht door Zita »

Een collega van mij is principieel tegen deodorant, en dat heeft een wat adembenemend effect. Weet iemand hoe dat principe zit? Of is het een heel persoonlijk principe dat verder niet breder wordt aangehangen? Is het een wat biblicistische interpretatie van de tekst dat een man in het zweet zijns aanschijns zijn brood zal eten?
DDD

Bericht door DDD »

brr.

Wat naar. Het lijkt mij niet zonder meer zomaar een kwestie van principe. En zeker met dit weer.
windorgel

Bericht door windorgel »

Zita schreef:Een collega van mij is principieel tegen deodorant, en dat heeft een wat adembenemend effect. Weet iemand hoe dat principe zit? Of is het een heel persoonlijk principe dat verder niet breder wordt aangehangen? Is het een wat biblicistische interpretatie van de tekst dat een man in het zweet zijns aanschijns zijn brood zal eten?
Misschien vanwege alle toevoegingen? Ik zou de collega een potje natuurlijke deodorant geven.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef: 01 jul 2025, 19:22 Een collega van mij is principieel tegen deodorant, en dat heeft een wat adembenemend effect. Weet iemand hoe dat principe zit? Of is het een heel persoonlijk principe dat verder niet breder wordt aangehangen? Is het een wat biblicistische interpretatie van de tekst dat een man in het zweet zijns aanschijns zijn brood zal eten?
Denk dat het vanwege bepaalde ingrediënten is. De deo van Loveli vind ik zelf een aanrader.
Job

Bericht door Job »

Zita schreef: 01 jul 2025, 19:22 Een collega van mij is principieel tegen deodorant, en dat heeft een wat adembenemend effect. Weet iemand hoe dat principe zit? Of is het een heel persoonlijk principe dat verder niet breder wordt aangehangen? Is het een wat biblicistische interpretatie van de tekst dat een man in het zweet zijns aanschijns zijn brood zal eten?
Ik ken ook iemand. Zijn argument: zo zijn we niet geschapen. Het wordt gelijkgesteld aan make-up. Ook douchegel, dagcrème e.d. worden uitgebannen. Of er ook geen shampoo gebruikt wordt? Dat betwijfel ik.
merel

Bericht door merel »

Serieus? Hult die persoon zich ook in dierenvellen?
DDD

Bericht door DDD »

En nagels knippen? Haren knippen? Of zijn we ook niet zo geschapen?

En dan te bedenken dat er mensen zijn die het gras maaien omdat ze dat mooier vinden. Zo is het gras ook niet geschapen.

Ik zou niet graag zijn buurman zijn, in ieder geval.
Job

Bericht door Job »

Ik heb er geen antwoorden op. Wil er voorzichtig mee zijn. Het is een levensernst die op bepaalde vlakken mogelijk is doorgeslagen naar wetticisme.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 01 jul 2025, 20:08 Ik heb er geen antwoorden op. Wil er voorzichtig mee zijn. Het is een levensernst die op bepaalde vlakken mogelijk is doorgeslagen naar wetticisme.
Het is absurdistisch.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef: 01 jul 2025, 19:47 brr.

Wat naar. Het lijkt mij niet zonder meer zomaar een kwestie van principe. En zeker met dit weer.
Nee, het is echt principieel. Dus niet vanwege de schadelijke stoffen of iets dergelijks. Het is een wat ongemakkelijk onderwerp om met iemand te bespreken ('je stinkt, waarom?'), dus ik heb het bij hemzelf verder niet in detail uitgevraagd.
merel

Bericht door merel »

Terwijl je een riekende geur voor een groot deel kan ondervangen met hygiëne.
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 01 jul 2025, 20:20
Job schreef: 01 jul 2025, 20:08 Ik heb er geen antwoorden op. Wil er voorzichtig mee zijn. Het is een levensernst die op bepaalde vlakken mogelijk is doorgeslagen naar wetticisme.
Het is absurdistisch.
Ik zou er maar niet te hard over oordelen.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Bizar, nooit van gehoord. Ik dacht eerst toen ik dit las dat het sarcastisch geschreven was, maar niet dus... Er lopen een hoop rare wezens rond, dat blijkt wel weer. Ik zou in elk geval als ik die persoon zou zijn wat natuurlijke middelen gebruiken om je omgeving niet mee te laten delen in je 'principes'
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

In bijbel wordt ook helemaal niet negatief gesproken over balsem. En het wordt je ook nergens opgedragen om als een stinkerd rond te lopen.
Terri

Bericht door Terri »

Ik vraag me af of ze het zelf wel ruiken. Je kunt zo gewend raken aan je eigen lichaamsgeur.
Misschien las ik er overheen, maar ik kon niet achterhalen of de persoon er ook over aangesproken is.
Want er kunnen wel meer lichaamsgeuren ontsnappen of ontstaan door bv incontinentie, het is heel akelig als er met een boog om je heen gelopen wordt en jijzelf bent niet doordrongen van het probleem.
Plaats reactie