Kleine ergernissen

refo

Re: Kleine ergernissen

Bericht door refo »

Job schreef: 30 jun 2025, 21:26
Chrisje72 schreef: 30 jun 2025, 14:54 waarom ergert jou dat?
Omdat er hele ernstige zaken spelen in de wereld. Als wij het warmtenieuws oppoken, geeft dat geen verkoeling. Het is onnodig om het allemaal zo te hypen. Nederland zou nog gaan denken dat het een zwaargetroffen land is.
Dat is ook zo.
Wees maar blij dat je het zelf zo goed voor elkaar hebt.
Job

Bericht door Job »

refo schreef: 30 jun 2025, 22:11
Job schreef: 30 jun 2025, 21:26
Chrisje72 schreef: 30 jun 2025, 14:54 waarom ergert jou dat?
Omdat er hele ernstige zaken spelen in de wereld. Als wij het warmtenieuws oppoken, geeft dat geen verkoeling. Het is onnodig om het allemaal zo te hypen. Nederland zou nog gaan denken dat het een zwaargetroffen land is.
Dat is ook zo.
Wees maar blij dat je het zelf zo goed voor elkaar hebt.
Verklaar je nader...
refo

Bericht door refo »

Je hebt blijkbaar geen idee.
Ga eens naar een flatgebouw met sociale huurwoningen, morgen om een uur of drie. Ik noem maar wat.
Profesto

Bericht door Profesto »

Er wordt veel aandacht aan besteed omdat Nederland van oudsher geen land is waar deze temperaturen vaak voorkomen.
Kwetsbare mensen hebben eerder last van de hitte. Ouderen bijvoorbeeld, ervaren minder snel dorst en kunnen daardoor sneller uitdrogen.

Omdat juist bij ouderen deze kennis niet optimaal is, vind ik het wel goed dat hier aandacht aan wordt besteed.

En inderdaad, opwarmende woningen zijn ook een probleem.
Job

Bericht door Job »

refo schreef: 30 jun 2025, 22:44 Je hebt blijkbaar geen idee.
Ga eens naar een flatgebouw met sociale huurwoningen, morgen om een uur of drie. Ik noem maar wat.
Vertel, weet jij hoe wij wonen? Weet je iets over mijn gezondheid?
Dodo

Bericht door Dodo »

Als je vandaag iets goeds wilt doen, zorg dan voor water voor de vogels - en de insecten. Ook insecten moeten drinken. Een schaal met een paar stenen er in, zodat de insecten kunnen drinken maar niet verdrinken. Wel kat-vrij opstellen.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Dodo schreef: Gisteren, 08:07 Als je vandaag iets goeds wilt doen, zorg dan voor water voor de vogels - en de insecten. Ook insecten moeten drinken. Een schaal met een paar stenen er in, zodat de insecten kunnen drinken maar niet verdrinken. Wel kat-vrij opstellen.
Dat irriteert mij ook :D ....of... verkeerde topic? ;)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Het is mij eigenlijk een kleine ergernis dat in allerlei topics suggesties of ruimte wordt gelaten voor uitleg van de Bijbel die die anders is dan onder reformatorische christenen (tot voor kort?) vaststaand zijn.

Het is erg waardevol om met elkaar een gesprek te voeren over de ontwikkelingen rondom ons heen. Met afweging van argumenten, met een respectvolle benadering van andersdenkenden, maar toch ook vanuit ons vaststaande schriftgezag en -uitleg over diverse onderwerpen. Ik zit niet met mijn vinger bij de meldknop of oproepen aan moderatoren omdat ik veel meer vindt dat we met z’n allen allen hier alert op moeten zijn, vandaar de melding van mijn kleine ergernis :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ZWP

Bericht door ZWP »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 10:13 Het is mij eigenlijk een kleine ergernis dat in allerlei topics suggesties of ruimte wordt gelaten voor uitleg van de Bijbel die die anders is dan onder reformatorische christenen (tot voor kort?) vaststaand zijn.

Het is erg waardevol om met elkaar een gesprek te voeren over de ontwikkelingen rondom ons heen. Met afweging van argumenten, met een respectvolle benadering van andersdenkenden, maar toch ook vanuit ons vaststaande schriftgezag en -uitleg over diverse onderwerpen. Ik zit niet met mijn vinger bij de meldknop of oproepen aan moderatoren omdat ik veel meer vindt dat we met z’n allen allen hier alert op moeten zijn, vandaar de melding van mijn kleine ergernis :) .
Interessant! Want hoewel ik je bericht begrijp, denk ik juist dat het waardevol is om dit soort gesprekken wél te voeren. Juist over zaken die onder ons vanouds vaststaan. Zijn we niet te bang of voorzichtig als we deze gesprekken te voeren? Natuurlijk moet het aansnijden van dit soort onderwerpen op een gedegen manier gebeuren, geen one-liners etc. Maar dan zal blijken of alle argumenten inderdaad zo vast zijn als we altijd dachten. Of wellicht dat we onze mening moeten bijstellen. Dat hoort immers ook bij gereformeerd zijn. Het zijn geen gestolde waarheden waar we het over hebben, maar levende geloofszaken (als het goed is).
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

ZWP schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 10:13 Het is mij eigenlijk een kleine ergernis dat in allerlei topics suggesties of ruimte wordt gelaten voor uitleg van de Bijbel die die anders is dan onder reformatorische christenen (tot voor kort?) vaststaand zijn.

Interessant! Want hoewel ik je bericht begrijp, denk ik juist dat het waardevol is om dit soort gesprekken wél te voeren. Juist over zaken die onder ons vanouds vaststaan. Zijn we niet te bang of voorzichtig als we deze gesprekken te voeren? Natuurlijk moet het aansnijden van dit soort onderwerpen op een gedegen manier gebeuren, geen one-liners etc. Maar dan zal blijken of alle argumenten inderdaad zo vast zijn als we altijd dachten. Of wellicht dat we onze mening moeten bijstellen. Dat hoort immers ook bij gereformeerd zijn. Het zijn geen gestolde waarheden waar we het over hebben, maar levende geloofszaken (als het goed is).
Ja, ik ga graag het gesprek aan met ‘andersdenkenden’. In mijn dagelijks leven buiten de refo-bubbel kan en doe ik niet anders.

Het gaat mij vooral over het gezichtspunt (in Tik-Tok termen: POV): Bespreken we de onderwerpen vanuit het reformatorisch perspectief (we zijn tenslotte RF) of is dat perspectief zelf ter discussie en laten we in het bespreken van de onderwerpen ruimte voor een waarheid naast of anders dan het reformatorisch perspectief. Daar zit voor mij een wezenlijk verschil. Mijn opmerking over ‘ergernis’ heeft vooral betrekking op het laatste.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 11:33
ZWP schreef:

Ja, ik ga graag het gesprek aan met ‘andersdenkenden’. In mijn dagelijks leven buiten de refo-bubbel kan en doe ik niet anders.

Het gaat mij vooral over het gezichtspunt (in Tik-Tok termen: POV): Bespreken we de onderwerpen vanuit het reformatorisch perspectief (we zijn tenslotte RF) of is dat perspectief zelf ter discussie en laten we in het bespreken van de onderwerpen ruimte voor een waarheid naast of anders dan het reformatorisch perspectief. Daar zit voor mij een wezenlijk verschil. Mijn opmerking over ‘ergernis’ heeft vooral betrekking op het laatste.
Hmm ik vind het forum op dit allesbehalve een discussie forum... meer een leuterforum. En liefst nog alleen met die je "liggen". De leuterdraadjes gaan niet dicht..Zodra je echt inhoudelijk ergens op in gaat blijkt dat we zelfs met verschillen bij discussies binnen het "geoorloofde" niet om kunnen gaan. Of de discussie wordt doodgeslagen met zeur argumenten over stijl. En niet kunnen/willen begrijpen. Of zeer onaardig reageren. Of de ander wordt gewoonweg gescipt. Of het onderwerp... Of kennelijk gebeuren er zaken omdat het op zo'n wijze gebeurt? Dat een draadje op slot moet. Het zal wel de warmte zijn... maar echt leuk/opbouwend is het niet m.i.
Zolang je meehobbelt met de mainstream dan is het ouwe jongens en krentenbrood. Maar dat brengt alleen gekeuvel voort. Is mijn persoonlijke mening ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Lilian1975 schreef: Gisteren, 12:59 Is mijn persoonlijke mening ;)
Goed dat je hiermee afsluit. Want de rest van je post is tamelijke onzin. Het is ook heel makkelijk om te doen: Ik wil inhoudelijk zijn, maar ja, de rest...
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef: Gisteren, 13:28
Lilian1975 schreef: Gisteren, 12:59 Is mijn persoonlijke mening ;)
Goed dat je hiermee afsluit. Want de rest van je post is tamelijke onzin. Het is ook heel makkelijk om te doen: Ik wil inhoudelijk zijn, maar ja, de rest...
Tja... ::salut
ZWP

Bericht door ZWP »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 11:33 Ja, ik ga graag het gesprek aan met ‘andersdenkenden’. In mijn dagelijks leven buiten de refo-bubbel kan en doe ik niet anders.

Je hebt het over het 'reformatorisch perspectief'. Wat is dat dan precies? Zijn dat de mainstream refo's? Zijn dat degenen die de drie formulieren van eenheid onderschrijven? Of lid zijn van kerk x, y en z? Moet je voldoen aan bepaalde identy markers (SV, vrouw in rok en niet in ambt etc)? Dat zijn al onderscheiden groepen, maar als terug gaat in de tijd: vallen de oude Gereformeerden daaronder? De reformatoren of ook de mannen van de Nadere Reformatie?

Ik bedoel maar: wat hier wat gepresenteerd als een homogene groep is dat niet echt. En al zouden we het wel voor elkaar krijgen om dit onder één noemer te schuiven, zijn er evengoed ontwikkelingen die deze groep niet voorbij gaat. Juist als het gaat om schepping en evolutie, vrouw in ambt, Schriftgezag, al dan niet oude of nieuwe hermeneutiek etc. Ook discussie daarover zijn interessant, ja hoogstwaarschijnlijk broodnodig. Al is het maar om je eigen argumenten op te scherpen. Dat lukt niet als je het al bij voorbaat eens bent natuurlijk.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Ik vind het een kleine ergernis dat het topic over Israel -of om precies te zijn, de situatie in het Midden-Oosten- in moderatie staat. Mijn ergernis is niet dàt het topic in moderatie staat maar dat het noodzakelijk was dit te doen. Blijkbaar kan er niet op een respectvolle, acceptabele manier over het gebeuren aldaar gesproken worden. Dat vind ik kwalijk, jammer maar ook ergerlijk.

Ik was een paar dagen offline en weet niet wat er gebeurd is, en dat is mijn zaak ook niet! maar mocht ik er aan bijgedragen hebben door te posten met teveel emotie wat er toe bijgedragen heeft dat dit topic op slot zit, dan hoor ik het graag, dan zal ik er alles aan doen om herhaling te voorkomen.

Enfin. Als tegenhanger voor een ergernis ga ik gauw iets in het vreugde-topic posten.
Plaats reactie