Dat is ook zo.
Wees maar blij dat je het zelf zo goed voor elkaar hebt.
Dat is ook zo.
Verklaar je nader...refo schreef: ↑30 jun 2025, 22:11Dat is ook zo.
Wees maar blij dat je het zelf zo goed voor elkaar hebt.
Dat irriteert mij ook
Interessant! Want hoewel ik je bericht begrijp, denk ik juist dat het waardevol is om dit soort gesprekken wél te voeren. Juist over zaken die onder ons vanouds vaststaan. Zijn we niet te bang of voorzichtig als we deze gesprekken te voeren? Natuurlijk moet het aansnijden van dit soort onderwerpen op een gedegen manier gebeuren, geen one-liners etc. Maar dan zal blijken of alle argumenten inderdaad zo vast zijn als we altijd dachten. Of wellicht dat we onze mening moeten bijstellen. Dat hoort immers ook bij gereformeerd zijn. Het zijn geen gestolde waarheden waar we het over hebben, maar levende geloofszaken (als het goed is).Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:13 Het is mij eigenlijk een kleine ergernis dat in allerlei topics suggesties of ruimte wordt gelaten voor uitleg van de Bijbel die die anders is dan onder reformatorische christenen (tot voor kort?) vaststaand zijn.
Het is erg waardevol om met elkaar een gesprek te voeren over de ontwikkelingen rondom ons heen. Met afweging van argumenten, met een respectvolle benadering van andersdenkenden, maar toch ook vanuit ons vaststaande schriftgezag en -uitleg over diverse onderwerpen. Ik zit niet met mijn vinger bij de meldknop of oproepen aan moderatoren omdat ik veel meer vindt dat we met z’n allen allen hier alert op moeten zijn, vandaar de melding van mijn kleine ergernis.
Ja, ik ga graag het gesprek aan met ‘andersdenkenden’. In mijn dagelijks leven buiten de refo-bubbel kan en doe ik niet anders.ZWP schreef:Interessant! Want hoewel ik je bericht begrijp, denk ik juist dat het waardevol is om dit soort gesprekken wél te voeren. Juist over zaken die onder ons vanouds vaststaan. Zijn we niet te bang of voorzichtig als we deze gesprekken te voeren? Natuurlijk moet het aansnijden van dit soort onderwerpen op een gedegen manier gebeuren, geen one-liners etc. Maar dan zal blijken of alle argumenten inderdaad zo vast zijn als we altijd dachten. Of wellicht dat we onze mening moeten bijstellen. Dat hoort immers ook bij gereformeerd zijn. Het zijn geen gestolde waarheden waar we het over hebben, maar levende geloofszaken (als het goed is).Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:13 Het is mij eigenlijk een kleine ergernis dat in allerlei topics suggesties of ruimte wordt gelaten voor uitleg van de Bijbel die die anders is dan onder reformatorische christenen (tot voor kort?) vaststaand zijn.
Het is erg waardevol om met elkaar een gesprek te voeren over de ontwikkelingen rondom ons heen. Met afweging van argumenten, met een respectvolle benadering van andersdenkenden, maar toch ook vanuit ons vaststaande schriftgezag en -uitleg over diverse onderwerpen. Ik zit niet met mijn vinger bij de meldknop of oproepen aan moderatoren omdat ik veel meer vindt dat we met z’n allen allen hier alert op moeten zijn, vandaar de melding van mijn kleine ergernis.
Hmm ik vind het forum op dit allesbehalve een discussie forum... meer een leuterforum. En liefst nog alleen met die je "liggen". De leuterdraadjes gaan niet dicht..Zodra je echt inhoudelijk ergens op in gaat blijkt dat we zelfs met verschillen bij discussies binnen het "geoorloofde" niet om kunnen gaan. Of de discussie wordt doodgeslagen met zeur argumenten over stijl. En niet kunnen/willen begrijpen. Of zeer onaardig reageren. Of de ander wordt gewoonweg gescipt. Of het onderwerp... Of kennelijk gebeuren er zaken omdat het op zo'n wijze gebeurt? Dat een draadje op slot moet. Het zal wel de warmte zijn... maar echt leuk/opbouwend is het niet m.i.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 11:33Ja, ik ga graag het gesprek aan met ‘andersdenkenden’. In mijn dagelijks leven buiten de refo-bubbel kan en doe ik niet anders.ZWP schreef:Interessant! Want hoewel ik je bericht begrijp, denk ik juist dat het waardevol is om dit soort gesprekken wél te voeren. Juist over zaken die onder ons vanouds vaststaan. Zijn we niet te bang of voorzichtig als we deze gesprekken te voeren? Natuurlijk moet het aansnijden van dit soort onderwerpen op een gedegen manier gebeuren, geen one-liners etc. Maar dan zal blijken of alle argumenten inderdaad zo vast zijn als we altijd dachten. Of wellicht dat we onze mening moeten bijstellen. Dat hoort immers ook bij gereformeerd zijn. Het zijn geen gestolde waarheden waar we het over hebben, maar levende geloofszaken (als het goed is).Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:13 Het is mij eigenlijk een kleine ergernis dat in allerlei topics suggesties of ruimte wordt gelaten voor uitleg van de Bijbel die die anders is dan onder reformatorische christenen (tot voor kort?) vaststaand zijn.
Het gaat mij vooral over het gezichtspunt (in Tik-Tok termen: POV): Bespreken we de onderwerpen vanuit het reformatorisch perspectief (we zijn tenslotte RF) of is dat perspectief zelf ter discussie en laten we in het bespreken van de onderwerpen ruimte voor een waarheid naast of anders dan het reformatorisch perspectief. Daar zit voor mij een wezenlijk verschil. Mijn opmerking over ‘ergernis’ heeft vooral betrekking op het laatste.
Goed dat je hiermee afsluit. Want de rest van je post is tamelijke onzin. Het is ook heel makkelijk om te doen: Ik wil inhoudelijk zijn, maar ja, de rest...
Je hebt het over het 'reformatorisch perspectief'. Wat is dat dan precies? Zijn dat de mainstream refo's? Zijn dat degenen die de drie formulieren van eenheid onderschrijven? Of lid zijn van kerk x, y en z? Moet je voldoen aan bepaalde identy markers (SV, vrouw in rok en niet in ambt etc)? Dat zijn al onderscheiden groepen, maar als terug gaat in de tijd: vallen de oude Gereformeerden daaronder? De reformatoren of ook de mannen van de Nadere Reformatie?Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 11:33 Ja, ik ga graag het gesprek aan met ‘andersdenkenden’. In mijn dagelijks leven buiten de refo-bubbel kan en doe ik niet anders.
Het gaat mij vooral over het gezichtspunt (in Tik-Tok termen: POV): Bespreken we de onderwerpen vanuit het reformatorisch perspectief (we zijn tenslotte RF) of is dat perspectief zelf ter discussie en laten we in het bespreken van de onderwerpen ruimte voor een waarheid naast of anders dan het reformatorisch perspectief. Daar zit voor mij een wezenlijk verschil. Mijn opmerking over ‘ergernis’ heeft vooral betrekking op het laatste.