Beroepingswerk discussie [7]

Rido91

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Rido91 »

Orchidee schreef: 30 jun 2025, 14:26
Rido91 schreef:
Daarom is het voor alle partijen ook niet zo'n gek idee als een dominee op zijn 67e met emeritaat gaat
Helemaal eens!
Maar wat als je als hoorder merkt dat een emeritus predikant nog regelmatig voorgaat en pastoraal werk doet en je hoort en merkt dat hij regelmatig 'de plank misslaat' zaken/dingen/gebeurtenissen en personen niet meer herinnert en/of vergeet?
Mag of moet je dit als gemeentelid melden en/of bespreken bij de kerkenraad?
Dat zou ik in dat geval zeker met de kerkenraad bespreken als je ziet dat de kerkenraad zo'n predikant blijft uitnodigen. Mijn advies aan de kerkenraad zou dan zijn om niet gelijk te stoppen met het uitnodigen van die dominee maar wel in gesprek te gaan met de desbetreffende predikant die het wellicht zelf niet zo door heeft. Wellicht zou hij bijvoorbeeld zijn preek kunnen uitschrijven en (meer) voorlezen in plaats van uit het hoofd te preken.

Maar ik heb zelf meer emeritus predikanten gehoord die (naar mijn mening) na hun emeritaat krachtiger preken hielden dan daarvoor dan andersom
Rido91

Bericht door Rido91 »

MGG schreef: 30 jun 2025, 14:42
Job schreef: 30 jun 2025, 14:16
Rido91 schreef: 30 jun 2025, 14:10
Job schreef: 30 jun 2025, 13:43
Maak een eigengereide vader maar eens duidelijk dat zijn rijkwaliteiten niet meer zijn wat ze ooit waren. Maak een eigengereide dominee maar eens duidelijk dat zijn preken minder goed te verstaan zijn dan vroeger. De buitenwacht kan van alles vinden, maar als de eigen innerlijke overtuiging er niet is... Mijn ervaring is dat met de jaren ook de eigenwijsheid nogal eens wil toenemen :huhu
Daarom is het voor alle partijen ook niet zo'n gek idee als een dominee op zijn 67e met emeritaat gaat
Inderdaad, al blijkt uit het artikel wat ik net linkte dat er geen eenduidige opvatting over is. Ik zie binnen de Geref. Gemeenten toch nogal wat dominees de 70 fors passeren in actieve dienst. De één is de ander niet maar ik ben benieuwd wat hun gezinnen daarvan vinden.

Als ik me probeer voor te stellen dat mijn 70+ pa nog een hele gemeente onder zich had... ik geloof dat ik zou zeggen: "Grote inzet gepleegd pa, maar nu is het aan anderen, u bent niet onmisbaar en wij zijn er ook nog".
Je kan navragen wat de gezinnen vinden ;).

Ik heb er geen bezwaar tegen. De kinderen werken en als de eventuele vrouw het goed vindt, dan is het wat mij betreft geen probleem.

Waarom zou een kerkverband een dominee verplichten om te stoppen? Johannes was ook de jongste niet meer toen hij Openbaringen schreef.
Met emeritaat zijn betekent niet dat je geen boeken/brieven meer mag schrijven (zoals Johannes) of mag preken. Ik denk wel dat het gezond is voor predikanten dat het gestimuleerd wordt om met emeritaat te gaan. Bij model van bijvoorbeeld Gereformeerde Gemeenten lijkt mij toch meer dat een predikant alleen stopt met 70 jaar als hij echt niet meer kan dus er in principe vanuit gaat dat hij zijn leven lang predikant is.

Het model zoals in de PKN gebruikelijk is lijkt mij dan gezonder: in principe ga je met 67 met emeritaat maar als een dominee echt nog sterk is en de kerkenraad het ook wil kan er nog een paar jaar uitstel worden aangevraagd
MGG

Bericht door MGG »

Rido91 schreef: 30 jun 2025, 14:52
MGG schreef: 30 jun 2025, 14:42
Job schreef: 30 jun 2025, 14:16
Rido91 schreef: 30 jun 2025, 14:10

Inderdaad, al blijkt uit het artikel wat ik net linkte dat er geen eenduidige opvatting over is. Ik zie binnen de Geref. Gemeenten toch nogal wat dominees de 70 fors passeren in actieve dienst. De één is de ander niet maar ik ben benieuwd wat hun gezinnen daarvan vinden.

Als ik me probeer voor te stellen dat mijn 70+ pa nog een hele gemeente onder zich had... ik geloof dat ik zou zeggen: "Grote inzet gepleegd pa, maar nu is het aan anderen, u bent niet onmisbaar en wij zijn er ook nog".
Je kan navragen wat de gezinnen vinden ;).

Ik heb er geen bezwaar tegen. De kinderen werken en als de eventuele vrouw het goed vindt, dan is het wat mij betreft geen probleem.

Waarom zou een kerkverband een dominee verplichten om te stoppen? Johannes was ook de jongste niet meer toen hij Openbaringen schreef.
Met emeritaat zijn betekent niet dat je geen boeken/brieven meer mag schrijven (zoals Johannes) of mag preken. Ik denk wel dat het gezond is voor predikanten dat het gestimuleerd wordt om met emeritaat te gaan. Bij model van bijvoorbeeld Gereformeerde Gemeenten lijkt mij toch meer dat een predikant alleen stopt met 70 jaar als hij echt niet meer kan dus er in principe vanuit gaat dat hij zijn leven lang predikant is.

Het model zoals in de PKN gebruikelijk is lijkt mij dan gezonder: in principe ga je met 67 met emeritaat maar als een dominee echt nog sterk is en de kerkenraad het ook wil kan er nog een paar jaar uitstel worden aangevraagd
Het is aan een dominee om te kiezen of hij na zijn 70e verjaardag doorgaat. Het is vrijblijvend en de keus ligt bij de predikant.

Ik zie weinig in verplicht stoppen met eventueel wat uitstel. Voor vrije gemeente is dit wel een kans om een oudere dominee te krijgen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Rido91 schreef: 30 jun 2025, 14:45
Orchidee schreef: 30 jun 2025, 14:26
Rido91 schreef:
Helemaal eens!
Maar wat als je als hoorder merkt dat een emeritus predikant nog regelmatig voorgaat en pastoraal werk doet en je hoort en merkt dat hij regelmatig 'de plank misslaat' zaken/dingen/gebeurtenissen en personen niet meer herinnert en/of vergeet?
Mag of moet je dit als gemeentelid melden en/of bespreken bij de kerkenraad?
Dat zou ik in dat geval zeker met de kerkenraad bespreken als je ziet dat de kerkenraad zo'n predikant blijft uitnodigen. Mijn advies aan de kerkenraad zou dan zijn om niet gelijk te stoppen met het uitnodigen van die dominee maar wel in gesprek te gaan met de desbetreffende predikant die het wellicht zelf niet zo door heeft. Wellicht zou hij bijvoorbeeld zijn preek kunnen uitschrijven en (meer) voorlezen in plaats van uit het hoofd te preken.

Maar ik heb zelf meer emeritus predikanten gehoord die (naar mijn mening) na hun emeritaat krachtiger preken hielden dan daarvoor dan andersom
Voor degenen die 'Terdege' kennen staat er in de editie van half juni een lezenswaardig interview met Ds. C. Harinck: "Ik heb gewoon zo’n drang vanbinnen om het Woord te delen".
Het vuur om te preken is nog altijd niet gedoofd. Ondanks zijn hoge leeftijd gaat dominee C. Harinck (92) vrijwel elke zondag voor in gereformeerde gemeenten in de omgeving van zijn woonplaats Kapelle.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

preken is wat anders dan emeritaat.
Vaak zie je bij dominees, dat juist naar hun emiritaat preken beter worden, omdat ze er meer tijd aan kunnen besteden/de rust ervoor hebben.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat het voor een predikant ook prima kan zijn om na zijn 70e nog te werken, in een niet zo bewerkelijke gemeente bijvoorbeeld. Je hebt dan in ieder geval een vaste kerkenraad om je heen.

Ik was daar nooit zo'n voorstander van, maar ik zie in mijn eigen gemeente dat dat prima kan gaan. Zo'n dominee hoeft ook niet elke zondag van hot naar her. Ik vind het helemaal niet zo gek, hoewel je ook voor het hulpconsulentschap zou kunnen kiezen en dat zorgvuldig invullen. Daar heb ik ook heel goede ervaringen mee.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

In de PKN betekent zoiets dat men ergens bijstand in het pastoraat wordt (wijsheid van de ouderdom....): of mentor wordt van een evangelisatie.
Niets mis mee.

Alleen als het qua gezondheid niet meer gaat zal men dat los moeten laten.
Dat voorkomt situaties als een fragiele paus die op zondag nog (een deel van de) mis opdraagt en op maandag overlijdt.
BSH

Bericht door BSH »

Quizvraag:

Wie is de oudste beroepbare predikant in de GG en hoe oud is hij?

Zie https://www.gergeminfo.nl/beroepbare-predikanten
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. J. den Hoed
90 jaar
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 18:51 Ds. J. den Hoed
90 jaar
Hij is toch niet van de GG? ;)
Ik denk ds. Mulder uit Rhenen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Nee, ds. P. Mulder. :)
BSH

Bericht door BSH »

Ad Anker schreef: Gisteren, 19:18
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 18:51 Ds. J. den Hoed
90 jaar
Hij is toch niet van de GG? ;)
Ik denk ds. Mulder uit Rhenen.
Wel beroepbaar in de GG.
Charles

Bericht door Charles »

Posthoorn schreef: Gisteren, 20:02 Nee, ds. P. Mulder. :)
Dat is denk ik wel degene die op hoogste leeftijd nog een beroep heeft aangenomen.
Plaats reactie