Hallo,
Soms staan er in boeken achterin een lijst van bronnen. Het valt mij dan op dat er auteurs en of boeken zijn waarover nooit gesproken wordt.
Is er ooit weleens een catalogus uitgekomen waar boeken in staan van de stroming reformatie, nadere reformatie en daarna?
Grote vraag natuurlijk. Dus geen catalogus van een boekwinkel/uitgeverij.
Hopelijk begrijpt u wat ik bedoel.
Catalogus
Re: Catalogus
Ieder proefschrift over die periode en stroming bevat toch een bronnenlijst met die boeken?Ooievaar schreef: ↑28 jun 2025, 16:22 Hallo,
Soms staan er in boeken achterin een lijst van bronnen. Het valt mij dan op dat er auteurs en of boeken zijn waarover nooit gesproken wordt.
Is er ooit weleens een catalogus uitgekomen waar boeken in staan van de stroming reformatie, nadere reformatie en daarna?
Ik snap waarschijnlijk je vraag niet goed.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bibliotheek ... 049175553/Ooievaar schreef: ↑28 jun 2025, 16:22 Hallo,
Deze heb ik mijn boekenkast. Het is een catalogus van alle boeken die door rechtzinnige gereformeerde theologen in de 16e, 17e en 18e eeuw zijn geschreven. Het is een klein zakboekje om mee te nemen als je voor boeken aan het zoeken ben. Bedoel je zoiets?
Bedankt voor uw antwoord.
Het is uiteraard ook een grote vraag, een catalogus over een heel lange periode. Mijn vraag was ook niet duidelijk. Online ben ik gewoon onhandig in 'praten'.
Het gaat niet alleen over proefschriften.
Als ik nu kijk in mijn boekenkast zie ik staan, om een voorbeeld te noemen:
Bijbelse woorden en hun geheim, ds. F.J Pop
Atlas der Bijbelsche Aardrijksk- en Oudheidkunde, C. Goote en K. Wielemaker
Jacobus Trigland, H.W. ter Haar
De gereformeerde grondleer, Th van der Groe, nieuwe spelling door ds. J. van Haar (dit boek wordt bijvoorbeeld weer niet genoemd in 'Christus ingeplant' van J.H. Madern die de tegenstelling tussen Comrie en van der Groe onderzocht, wordt ook niet in de bronnen genoemd)
Zo kan ik nog wel doorgaan. Ik weet 'van veel boeken te maken is geen einde'.
De eenvoudige vraag, 'is er een catalogus?' komt gewoon voort uit het feit dat ik de bovengenoemde werken, en talloze anderen, voor een paar euro op rommelmarkten kocht. Terwijl in allerlei artikelen zo vaak wordt uitgegaan van 'hoofdwerken' en er blijkbaar ontzettend veel andere boeken, waar ooit ook veel aandacht aan is gegeven nu gewoon vergeten zijn.
Zo heeft iedereen zijn interesse uiteraard. Dus om iets te zoeken wat bij mijn interesse past kom ik vaak iets tegen wat nergens wordt genoemd, ook niet op Digibron. Mijn schrijven is niet bedoeld als negatief tegen iemand of iets of wat dan ook, het is gewoon een constatering en een vraag, waarop ik een antwoord hopp te krijgen.
Bij voorbaat dank.
Volgens mij bestaat er geen universele catalogus van alle boeken sinds de Reformatie tot en met vandaag.
Uiteraard kan je heel veel, zo niet alles, via de koninklijke bibliotheek raadplegen, maar dat is ook mogelijk maar een selectie. En dan zal je dus op trefwoord moeten zoeken.
Uiteraard kan je heel veel, zo niet alles, via de koninklijke bibliotheek raadplegen, maar dat is ook mogelijk maar een selectie. En dan zal je dus op trefwoord moeten zoeken.
Gewoon je speurneus opzetten.
Zelf gebruik ik de post-reformation digital library (https://prdl.org/) regelmatig om te kijken wie welke boeken geschreven heeft. Daar staat niet alles op, en ook niet altijd even handig genoteerd, maar je hebt wel snel een overzicht, met vaak ook een link erbij.