Interkerkelijke bezinningsavond in Ridderkerk (GG, CGK, HHK)

memento

Interkerkelijke bezinningsavond in Ridderkerk (GG, CGK, HHK)

Bericht door memento »

Aanstaande donderdag is er weer de jaarlijkse bezinningsavond in Ridderkerk. Sprekers zijn:

Ds. van Aalst, Gereformeerde Gemeenten
Ds. ten Klooster, Hersteld Hervormde Kerk
Ds. Visser, Christelijke Gereformeerde Kerk

Aanvang: 18.45 uur

De avond wordt georganiseerd door de SGP. Dit heeft echter geen invloed op de inhoud van de avond, i.e. het is geen SGP promotie-avond, maar een bezinningsavond waarbij een bijbelgedeelte centraal staat, waaruit elk van de sprekers een aantal versen behandelt.

-------------
Steun dit interkerkelijke iniatief, en kom!
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Weet je ook waarom de Hervormden die in de PKN gebleven zijn niet meedoen? Zijn ze niet gevraagd? Of is er een andere rede, ik neem aan dat er ook SGP stemmers in de PKN zijn.
Unionist

Bericht door Unionist »

<knip>

Aangepast door Unionist, om dit wolkje als eens mans hand niet weg te blazen.
Laatst gewijzigd door Unionist op 01 mar 2006, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

wat een sneue reacties zeg... reageer hier eens positiever op, als ze het niet doen zegt iedereen dat ze het wel moeten doen en als ze het doen is het weer niet goed.

jammer...
Unionist

Bericht door Unionist »

Ho ho, ik heb geschreven dat het een klein oecumenisch feestje was. Dat meen ik echt: ik hoop dat dit soort avonden er meer komen.

Ik zal mijn vorige post verwijderen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Unionist schreef:Ho ho, ik heb geschreven dat het een klein oecumenisch feestje was. Dat meen ik echt: ik hoop dat dit soort avonden er meer komen.

Ik zal mijn vorige post verwijderen.
ja jij was zeer voorzichtig optimistisch maar ik doelde eigenlijk voornamelijk op de reactie van toeschouwer. Misschien had ik dat duidelijker moeten zeggen.
memento

Bericht door memento »

Toeschouwer schreef:Weet je ook waarom de Hervormden die in de PKN gebleven zijn niet meedoen? Zijn ze niet gevraagd? Of is er een andere rede, ik neem aan dat er ook SGP stemmers in de PKN zijn.
De sprekers zijn al zolang ik ga deze 3. Ook voor de opsplitsing van de hervormde kerk in PKN en HHK. De bijeenkomst is trouwens ruimer dan alleen HHK, GG en CGK, als ik tenminste kijk naar de bezoekers. Je kerkgenootschap hoeft toch niet vertegenwoordigd te zijn door een spreker, om te komen?

Wees liever blij dat er ruimte is voor een interkerkelijk iniatief. Ik ben er iig blij mee dat we nog zo dicht bij elkaar staan als reformatorische kerken in R'kerk en omtrek. Een navolgingswaardig voorbeeld zou ik zeggen...
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Het spijt me voor jullie, maar ik vind dit geen oecumenisch feestje. De SGP is interkerkelijk en dan is het toch normaal dat je gezamenlijk een bezinningsavond houdt. Gezamenlijk bid en dankdagen houden en/of herdenkingen dat zou ik toejuichen. Je kunt dit een zure reactie vinden maar zolang het alleen bij zulk soort aangelegenheden blijft, word ik niet erg enthousiast.
memento

Bericht door memento »

Gezamenlijk bid en dankdagen houden en/of herdenkingen dat zou ik toejuichen.
Jarenlang is de hervormingsdag op Ridderkerk-Slikkerveer gevierd door de GG/NHK samen. Bij gebrek aan interesse in de viering van hervormingsdag, is dit gestopt. Ook de zondagsschool werd door de GG/NHK samen gerunt.

Gezamelijke bid- en dankdagen wordt een btje moeilijk, zulke grote kerken zijn er niet.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ho maar daar is wel wat op te vinden: Broeders en zusters uit beide kerken met de achternaam beginnend met de letter A t/m L naar de ene kerk en M t/m Z naar de andere kerk. Twee volle kerken en toch oecumene!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Overigens zullen dergelijke avonden vooral vanuit een praktische oogpunt benadert worden, lijkt me.

Hier in Krimpen hadden we ook zo'n avond, met GG (ds. Mulder), PKN GB(ds. Lammers) en OGG (ds. Kort), en met een knipoog; HHK(B. van der Vlies)

En om dat praktische te benadrukken, je zou je afvragen waar de rest van de kerken waren. a. omdat ze er gewoon niet zijn (CGK), b. omdat ze niets met de SGP hebben (GKV/RK/Prot), c. of omdat ze geen predikant hebben (HHK/GGinN).
Vincent

Bericht door Vincent »

Toeschouwer schreef:Het spijt me voor jullie, maar ik vind dit geen oecumenisch feestje. De SGP is interkerkelijk en dan is het toch normaal dat je gezamenlijk een bezinningsavond houdt. Gezamenlijk bid en dankdagen houden en/of herdenkingen dat zou ik toejuichen. Je kunt dit een zure reactie vinden maar zolang het alleen bij zulk soort aangelegenheden blijft, word ik niet erg enthousiast.
De SGP is helemaal niet interkerkelijk, althans, dat mág het eigenlijk niet zijn.

De SGP is een politieke organisatie die zich beroept op bijbelse uitgangspunten. Daarmee trekt ze nu eenmaal veel mensen die deze uitgangspunten delen. Deze mensen hebben veelal de behoefte om hun geloof te beleven binnen een bepaalde geloofsgemeenschap. Deze geloofsgemeenschappen domineren voor een groot gedeelte de 'refocultuur'. Praktisch onstaat dan inderdaad de door jou geschetste situatie, helaas moet ik zeggen dat de SGP daar zelf ook veel te ver in gaat (hoezeer ik ook de SGP-uitgangspunten deel en plaatselijk actief ben voor deze club). Voorbeeld: de rol van predikanten binnen de partij. Voorbeeld2: men zoekt naar een kerkelijk evenwichtige samenstelling van besturen.

Persoonlijk lijkt mij het een goede zaak kerk en politiek bedrijven zoveel mogelijk te scheiden. Het scheiden van gelóóf en politiek echter is uiteraard onmogelijk.
JoDu

Bericht door JoDu »

Ik zou willen dat er bij ons zo'n initiatief was :lol: :lol: :lol:
Marnix

Bericht door Marnix »

zet er een op dan :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie