Situatie Midden-Oosten

KDD

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door KDD »

Een paar stukken uit een lang en verhelderend artikel over de conflict:

https://www.wsj.com/opinion/iran-is-dow ... opin_pos_2

(...)

Op 31 mei publiceerde het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) een vernietigend rapport waaruit bleek dat Iran 400,8 kilo uranium had verzameld dat tot 60% was verrijkt. Op 12 juni nam de raad van bestuur van het IAEA een resolutie aan waarin Iran werd veroordeeld voor het schenden van zijn verplichtingen onder het Non-Proliferatieverdrag. Een woedend Iran beloofde zijn nucleaire programma te versnellen. "Ik denk dat de Iraniërs verwachtten dat de Europeanen en de VS zouden reageren zoals ze altijd hebben gedaan", zegt Albright. "'O, we maken ons grote zorgen. We moeten hierover praten. We moeten onderhandelen.'"

Maar Iran "begreep Donald Trump niet, en hoe nerveus de Israëli's werkelijk waren. Er is veel kritiek op [Benjamin] Netanyahu, maar wat betreft de Iraanse nucleaire kwestie spreekt hij namens het land." Israël nam de Iraanse dreiging van escalatie serieus en lanceerde de volgende dag zijn eerste aanvallen. Daarbij bombardeerde het nucleaire installaties en doodde het negen van Irans topwetenschappers.

Die aanvallen hebben het "voor Iran moeilijker gemaakt om zelf een kernwapen te bouwen", aldus Albright. "De elite van wapenmakers is uitgeschakeld." Dit waren wetenschappers en ingenieurs, geen beleidsmakers: "Ze hebben de Iraanse Oppenheimers uitgeschakeld."

Een van de doden was Fereydoon Abbasi-Davani, die vorige maand in een interview waarschuwde dat Iran kernwapens zou kunnen inzetten tegen "de VS, Engeland en het zionistische regime" met andere middelen dan raketten en vliegtuigen. "Wat als ze van binnenuit worden aangevallen?" vroeg hij, suggererend dat er dan gebruik zou moeten worden gemaakt van onconventionele middelen, of via terroristische handlangers.

(...)

Kan Israël zijn militaire doelen bereiken zonder Amerikaanse gewapende interventie? "Dat kan", zegt Albright, "maar het zal tijd kosten." Hij adviseert om redelijke doelen te stellen. "Een realistisch doel is ervoor te zorgen dat Iran zes maanden tot een jaar nodig heeft om uit te breken en voldoende uranium van wapenkwaliteit te produceren voor een kernwapen." Daarvoor zou Fordow buiten werking moeten worden gesteld, iets wat Israël zelf zou kunnen doen. "Het zal zoveel mogelijk van de niet-geïnstalleerde centrifuges en de voorraden verrijkt uranium moeten elimineren."

Een parallel doel is om de tijd die Iran nodig heeft om het kernwapen zelf te bouwen te verlengen. "Vóór de aanval was het minder dan zes maanden en het werd steeds korter", zegt Albright. De vernietiging van Irans wapencapaciteit is in volle gang. "Israël heeft de wapenelite aangevallen en veel van de faciliteiten die verband houden met het kernwapenprogramma vernietigd." Israël heeft de nucleaire site van Isfahan uitgeschakeld, een belangrijke locatie waar uranium van wapenkwaliteit kan worden omgezet in de metaalvorm die nodig is voor de explosieve kern van een wapen.

Hoe kunnen we Fordow vernietigen als Trump weigert het te bombarderen met zware munitiedoordringers? "Israël moet misschien een commando-aanval riskeren", zegt Albright. "Misschien moeten ze genoegen nemen met het uitschakelen van de elektriciteit, het sluiten van de tunnelingangen en het uitschakelen van de ventilatieschacht die vanuit de diep begraven hal omhoog komt om deze onbruikbaar te houden." Als Iran herbouwt, kunnen ze het opnieuw aanvallen – en opnieuw. "Maar voor hoelang?" vraagt ​​hij. "Wordt dit een eeuwige oorlog?"

"Uiteindelijk moet je hopen dat het regime verandert."
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Toch nog heel even over het GL-PvdA congres van afgelopen zaterdag.
Uit een verbijsterend interview met Samuel de Leeuw (Jood; uitgeroeide familie in WW2; PvdA; mede-indiener motie steun aan de Iron Dome; in 2022 kranslegger op de Dam).

De Leeuw is medeoprichter van een werkgroep van Joodse leden binnen de partij. „We hebben meerdere keren met Timmermans en Piri aan tafel gezeten. Mooie woorden, toezeggingen, beloftes. En vervolgens niks. We werden genegeerd. Steeds opnieuw.”

Een gezamenlijke bijeenkomst met GroenLinks-leden werd volgens hem een dieptepunt. „Er werd ronduit antisemitische taal gebruikt. Mensen spraken over ’Lebensraum’. Onze mensen gingen in tranen naar huis. Er was haat. Er was agressie. Er was geen enkel begrip.”

Er komt bij mij bij het lezen hiervan toch een andere kleur naar boven dan groen.

Gerdi Verbeet heeft als derde PvdA-prominent met een felle brief na 52 jaar haar lidmaatschap van de PvdA opgezegd. Misschien ben ik naief maar ik vind het ergens een beetje hoopvol.
Terri

Bericht door Terri »

Edelweiss schreef: 23 jun 2025, 11:25 Toch nog heel even over het GL-PvdA congres van afgelopen zaterdag.
Uit een verbijsterend interview met Samuel de Leeuw (Jood; uitgeroeide familie in WW2; PvdA; mede-indiener motie steun aan de Iron Dome; in 2022 kranslegger op de Dam).

De Leeuw is medeoprichter van een werkgroep van Joodse leden binnen de partij. „We hebben meerdere keren met Timmermans en Piri aan tafel gezeten. Mooie woorden, toezeggingen, beloftes. En vervolgens niks. We werden genegeerd. Steeds opnieuw.”

Een gezamenlijke bijeenkomst met GroenLinks-leden werd volgens hem een dieptepunt. „Er werd ronduit antisemitische taal gebruikt. Mensen spraken over ’Lebensraum’. Onze mensen gingen in tranen naar huis. Er was haat. Er was agressie. Er was geen enkel begrip.”

Er komt bij mij bij het lezen hiervan toch een andere kleur naar boven dan groen.

Gerdi Verbeet heeft als derde PvdA-prominent met een felle brief na 52 jaar haar lidmaatschap van de PvdA opgezegd. Misschien ben ik naief maar ik vind het ergens een beetje hoopvol.
Ik ben er gewoon akelig van. Dat dit gebeurt...voorbode van? Ze zijn de weg volledig kwijt. Haat, agressie zijn uitingen van de duisternis. Ze zijn de redelijkheid voorbij.
parsifal

Bericht door parsifal »

Terri schreef: 23 jun 2025, 12:01
Edelweiss schreef: 23 jun 2025, 11:25 Toch nog heel even over het GL-PvdA congres van afgelopen zaterdag.

Ik ben er gewoon akelig van. Dat dit gebeurt...voorbode van? Ze zijn de weg volledig kwijt. Haat, agressie zijn uitingen van de duisternis. Ze zijn de redelijkheid voorbij.
Vol spanning wacht ik af of ze nu ook met een voorstel komen om ASML export naar VS te verbieden. Ik hoop toch dat dit heel hard gaat terugslaan naar GL/PvdA (en ook SP, Denk en PvdD) en dat CDA zich iets economisch linkser opstelt dan ze onder Rutte deden en de kiezers over kan nemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Henk J

Bericht door Henk J »

Edelweiss schreef: 23 jun 2025, 11:25 Gerdi Verbeet heeft als derde PvdA-prominent met een felle brief na 52 jaar haar lidmaatschap van de PvdA opgezegd. Misschien ben ik naief maar ik vind het ergens een beetje hoopvol.
Denk dat je naïef bent, de motie die inging tegen de lijn Piri werd met 80% verworpen. Binnen het huidige PvdA/GL is gewoon veel steun voor deze lijn. En ik ben bang onder de kiezers ook. Dat er nu wat oude PvdA prominenten opstappen vind het huidige bestuur daar wel jammer maar daarvoor gaan ze echt niet de koers wijzigen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Henk J schreef: 23 jun 2025, 12:25Denk dat je naïef bent, de motie die inging tegen de lijn Piri werd met 80% verworpen. Binnen het huidige PvdA/GL is gewoon veel steun voor deze lijn. En ik ben bang onder de kiezers ook. Dat er nu wat oude PvdA prominenten opstappen vind het huidige bestuur daar wel jammer maar daarvoor gaan ze echt niet de koers wijzigen.
Volgens een peiling van Maurice de Hond staat 60% van de PvdA/GL kiezers erachter. Dit in tegenstelling tot het geheel van de Nederlandse kiezers: 22%.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

elbert schreef: 23 jun 2025, 12:31
Henk J schreef: 23 jun 2025, 12:25Denk dat je naïef bent, de motie die inging tegen de lijn Piri werd met 80% verworpen. Binnen het huidige PvdA/GL is gewoon veel steun voor deze lijn. En ik ben bang onder de kiezers ook. Dat er nu wat oude PvdA prominenten opstappen vind het huidige bestuur daar wel jammer maar daarvoor gaan ze echt niet de koers wijzigen.
Volgens een peiling van Maurice de Hond staat 60% van de PvdA/GL kiezers erachter. Dit in tegenstelling tot het geheel van de Nederlandse kiezers: 22%.
M.a.w. als dit een beslissend punt is in de verkiezingen dan gaat de combinatie PvdA/GL max 30 zetels krijgen.
Henk J

Bericht door Henk J »

elbert schreef: 23 jun 2025, 12:31 Volgens een peiling van Maurice de Hond staat 60% van de PvdA/GL kiezers erachter. Dit in tegenstelling tot het geheel van de Nederlandse kiezers: 22%.
Een behoorlijk gedeelte is neutraal op dit onderwerp. En maar een klein gedeelte is ertegen bij PvdA/GL, dus dat bevestigd wel mijn idee dat het ze niet zoveel kost. Denk ook niet dat het veel oplevert trouwens.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Intriest....
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 23 jun 2025, 13:03
M.a.w. als dit een beslissend punt is in de verkiezingen dan gaat de combinatie PvdA/GL max 30 zetels krijgen.
Ze staan nu in de peilingen al op 29 zetels en de andere politieke partijen op links staan ook op winst.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Een duidelijk deel van onze bevolking is gewoon keihard antisemitisch. En ze krijgen vele malen meer ruimte dan mensen die op een heldere wijze aanduiden dat de huidige asielcrisis onhoudbaar is. Het is altijd makkelijk om te wijzen naar elders, ipv echt naar binnen te kijken en daar zaken aan te pakken.
ZWP

Bericht door ZWP »

Zeeuw schreef: 23 jun 2025, 14:10 Een duidelijk deel van onze bevolking is gewoon keihard antisemitisch.
Toch vind ik dat we niet te snel het label 'antisemitisch' moeten plakken op wie/wat dan ook. Dat is een namelijk een dooddoener, want het legt bijna direct de link met de Shoah. En dat zal niemand voor ogen hebben.
Maar er is nu eenmaal terechte kritiek mogelijk op de staat Israël, op de huidige regering, op hun beleid. Dat is er ook in Israël zelf natuurlijk. En is het is er ook steeds sterker vanuit andere landen die vroeger bondgenoten waren.
(Dat laat overigens onverlet dat PvdA/GL m.i. wel een stap te ver is gegaan wat mij betreft)
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 23 jun 2025, 14:20
Zeeuw schreef: 23 jun 2025, 14:10 Een duidelijk deel van onze bevolking is gewoon keihard antisemitisch.
Toch vind ik dat we niet te snel het label 'antisemitisch' moeten plakken op wie/wat dan ook. Dat is een namelijk een dooddoener, want het legt bijna direct de link met de Shoah. En dat zal niemand voor ogen hebben.
Maar er is nu eenmaal terechte kritiek mogelijk op de staat Israël, op de huidige regering, op hun beleid. Dat is er ook in Israël zelf natuurlijk. En is het is er ook steeds sterker vanuit andere landen die vroeger bondgenoten waren.
(Dat laat overigens onverlet dat PvdA/GL m.i. wel een stap te ver is gegaan wat mij betreft)
Eens labels als extreemrechts, facist, antisemitist etc voegen weinig toe. Vaak werkt het polarisatie in de hand.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 23 jun 2025, 13:36
Herman schreef: 23 jun 2025, 13:03
Ze staan nu in de peilingen al op 29 zetels en de andere politieke partijen op links staan ook op winst.
Dan ben ik niet te trots om toe te geven dat ik inderdaad echt naief ben/was, want wat een cijfers.
@Terri: heel erg eens met 'ze zijn de redelijkheid voorbij'. Heel, heel zorgelijk.
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 23 jun 2025, 14:30
ZWP schreef: 23 jun 2025, 14:20
Eens labels als extreemrechts, facist, antisemitist etc voegen weinig toe. Vaak werkt het polarisatie in de hand.
Ik denk dat ze wel degelijk wat toevoegen als ze goed gebruikt worden. Het is echt wel nuttig om bijvoorbeeld MAGA nu, met Italie jaren 1920 te vergelijken of met Mosley's partij in VK. Vergelijkingen kunnen dan ook op verschillen wijzen. Het is ook nuttig om fascisme niet gelijk te stellen aan het Nazisme van Duitsland jaren 30.

Zo is het ook mogelijk nuttig om (bewust of onbewust) antisemitisme aan te geven. Al is er bij GL/PvdA denk ik voor een groot deel anti-kolonialisme dat speelt en vervolgens het (m.i. foutieve) stempel dat Israel een kolonialistische macht is. Het is een heel ander soort antisemitisme dan dat van de Nazis of van veel Christenen in bijv. Middelleeuwen en reformatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie