Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

merel

Re: Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

Bericht door merel »

MGG schreef: 23 jun 2025, 08:46 Waar zeg ik dat?
Het ging mij puur om dat het onjuist is om te stellen dat een werkgever geen kosten heeft.
Omdat dit ook onjuist is. Wellicht kost het op de korte termijn een klein beetje, maar het levert op de lange termijn juist geld op.
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 23 jun 2025, 08:44
Ik kaart het principiële punt aan. Ouderschapsverlof opnemen - bedoeld om aandacht aan de kinderen te geven - en de tijd gebruiken voor b.v. een studie, of het verbouwen van een huis. Dat het wettelijk mag snap ik, dat is het punt niet. De vraag is of een christen op deze manier met voorzieningen om zou moeten gaan.
Ik begrijp wat jij bedoelt. De 'geest 'van de wet geeft dit ook aan. Toch vind ik dat ook een lastige. Hiermee ga je namelijk mee in de redenatie van deze werkgever; 'ouderschapsverlof voor mannen is niet nodig, want moeder de vrouw is toch thuis'. Dan zou je in feite in de wet moeten vastleggen dat dit alleen onder voorwaarden gebruik gemaakt kan worden van dit verlof
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 23 jun 2025, 08:51
Het ging mij puur om dat het onjuist is om te stellen dat een werkgever geen kosten heeft.
Omdat dit ook onjuist is. Wellicht kost het op de korte termijn een klein beetje, maar het levert op de lange termijn juist geld op.
Dat maakt het niet onjuist dat het geld kost. De opbrengsten zijn behoorlijk onzeker. Welk deel van de bevolking werkt zijn hele loopbaan bij hetzelfde bedrijf? Het ziekteverzuim van vrouwen en jonge ouders is bovengemiddeld hoog. Wat dat betreft kunnen de verlofregelingen voor bedrijven interessant zijn.
merel

Bericht door merel »

Ook dit moet je bezien in het grotere perspectief en niet alleen per individu. De vrouwen die blijven werken rondom geboorte van de kinderen, blijven in het arbeidsproces en groeien door in functie. Ook daar hebben alle werkgevers weer profijt van. Is het niet deze werkgever dan wel een volgende werkgever. Denk dat de economie het onderwijs en de zorg compleet stilvallen als alle vrouwen zouden stoppen met werken.

Dat het ziekteverzuim van vrouwen en jonge ouders bovengemiddeld hoog is, herken ik niet vanuit mijn omgeving. Daar zie ik juist veel verantwoordelijkheidsgevoel. Volgens mij ligt dat meer aan het karakter dan daadwerkelijk aan het ouderschap.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 23 jun 2025, 08:53
Wim Anker schreef: 23 jun 2025, 08:44
Ik kaart het principiële punt aan. Ouderschapsverlof opnemen - bedoeld om aandacht aan de kinderen te geven - en de tijd gebruiken voor b.v. een studie, of het verbouwen van een huis. Dat het wettelijk mag snap ik, dat is het punt niet. De vraag is of een christen op deze manier met voorzieningen om zou moeten gaan.
Ik begrijp wat jij bedoelt. De 'geest 'van de wet geeft dit ook aan. Toch vind ik dat ook een lastige. Hiermee ga je namelijk mee in de redenatie van deze werkgever; 'ouderschapsverlof voor mannen is niet nodig, want moeder de vrouw is toch thuis'. Dan zou je in feite in de wet moeten vastleggen dat dit alleen onder voorwaarden gebruik gemaakt kan worden van dit verlof
Ik ga niet mee in de redenering van de werkgever. (die weet ik verder niet en doet er ook niet toe). En de ponering die jij hier doet (niet nodig voor mannen want moeder de vrouw is thuis) staat niet in het RD artikel.
En het gaat hier mij ook niet over wat de wet wel of niet toestaat en of t'ie al dan niet aangepast moet worden (voor draagvlak zou er wel wat voor te zeggen zijn).
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 23 jun 2025, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 23 jun 2025, 09:02 Ook dit moet je bezien in het grotere perspectief en niet alleen per individu. De vrouwen die blijven werken rondom geboorte van de kinderen, blijven in het arbeidsproces en groeien door in functie. Ook daar hebben alle werkgevers weer profijt van. Is het niet deze werkgever dan wel een volgende werkgever. Denk dat de economie het onderwijs en de zorg compleet stilvallen als alle vrouwen zouden stoppen met werken.

Dat het ziekteverzuim van vrouwen en jonge ouders bovengemiddeld hoog is, herken ik niet vanuit mijn omgeving. Daar zie ik juist veel verantwoordelijkheidsgevoel. Volgens mij ligt dat meer aan het karakter dan daadwerkelijk aan het ouderschap.
Je eigen omgeving is een klein kader. Het is een feit dat vrouwen en jonge ouders bovengemiddeld veel verzuim hebben. Vrouwen verzuimen volgens het CBS in alle leeftijdscategorie meer.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Jaja.
De werkgever heeft nu kosten. De werknemer heeft nu opbrengsten. De baten - op lange termijn - zijn voor de maatschappij. (of dit waar is is nog maar de vraag, maar het is het narratief).
Ik snap het chagrijn van de (kleinere) werkgevers wel. (niet van de grote(re) clubs die managen het wel).
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 23 jun 2025, 09:09
merel schreef: 23 jun 2025, 09:02 Ook dit moet je bezien in het grotere perspectief en niet alleen per individu. De vrouwen die blijven werken rondom geboorte van de kinderen, blijven in het arbeidsproces en groeien door in functie. Ook daar hebben alle werkgevers weer profijt van. Is het niet deze werkgever dan wel een volgende werkgever. Denk dat de economie het onderwijs en de zorg compleet stilvallen als alle vrouwen zouden stoppen met werken.

Je eigen omgeving is een klein kader. Het is een feit dat vrouwen en jonge ouders bovengemiddeld veel verzuim hebben. Vrouwen verzuimen volgens het CBS in alle leeftijdscategorie meer.
Mijn omgeving is inderdaad een klein kader en wellicht zit ik in een bubbel. Ik ben namelijk wel benieuwd of bij deze cijfers ook het opleidingsniveau van vrouwen is meegenomen. Mijn omgeving telt namelijk veel WO vrouwen die na de bevalling voor minimaal 32 weer aan de slag gaan en zelden ziek zijn.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

De werkgever heeft geen kosten het is z LF’s goedkoper voor hem.
Er is alleen geen arbeid.
Op dit moment maak ik er ook gebruik van.
In mijn functie betekend dit op andere dagenwat meer doen zeker nu we qua team behoorlijk gedownsized zijn. Ik heb er geen probleem mee. Geniet van de dag dat ik vrij ben met de kinderen. En bouw behoorlijk wat goodwill op bij mijn manager.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het kost de werkgever gewoon geld. Normaal kan je allerlei algemene kosten terugrekenen naar een productieve werkweek van 40 uur in de week. Bijvoorbeeld de kosten van een bestelbus. Die moet je nu opeens in vier dagen per week terugverdienen in plaats van vijf. Dat scheelt 2 euro in het uur wat je aan tarief erbij moet tellen. Dan kan wel het verschil betekenen of je concurrerend bent of niet.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 23 jun 2025, 09:15
MGG schreef: 23 jun 2025, 09:09

Mijn omgeving is inderdaad een klein kader en wellicht zit ik in een bubbel. Ik ben namelijk wel benieuwd of bij deze cijfers ook het opleidingsniveau van vrouwen is meegenomen. Mijn omgeving telt namelijk veel WO vrouwen die na de bevalling voor minimaal 32 weer aan de slag gaan en zelden ziek zijn.
Ook dan verzuimen vrouwen vaker.
merel

Bericht door merel »

Zou je een link willen delen van deze cijfers? Ik ik kijk naar mijn eigen ziekteverzuim van de afgelopen 10 jaar ben ik alleen in 2018 een ziek geweest ivm het breken van mijn elleboog. Met thuisweken is de drempel om ziek te melden helemaal hoog.

Heb google gebruikt voor CBS cijfers en daaruit blijkt dat met name in de bouw, onderwijs en zorg hoge ziektecijfers zijn. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt in opleidingsniveau van mensen.
Laatst gewijzigd door merel op 23 jun 2025, 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wat een geneuzel. Dat vrouwen het zwakke(re) geslacht zijn is al bekend vanaf de schepping. Het is ook totaal irrelevant verder.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Ik moet zeggen dat ik die werkgever ook deels wel begrijp. Zeker als je kijkt naar het misbruik van de regeling waarvan de HHK student het voorbeeld is. Het ethische vraagstuk waar de werkgever ons door middel van dit artikel van plaatst vind ik wel goed, zijn uitwerking hiervan in zijn bedrijf minder.

Zulke regelingen laten toch ook wel zien dat het principe van eenverdieners vroeger toch blijkbaar niet zo achterhaald was als de linkse feministische clubjes ons destijds deden geloven
merel

Bericht door merel »

Rido91 schreef: 23 jun 2025, 09:46 Ik moet zeggen dat ik die werkgever ook deels wel begrijp. Zeker als je kijkt naar het misbruik van de regeling waarvan de HHK student het voorbeeld is. Het ethische vraagstuk waar de werkgever ons door middel van dit artikel van plaatst vind ik wel goed, zijn uitwerking hiervan in zijn bedrijf minder.

Zulke regelingen laten toch ook wel zien dat het principe van eenverdieners vroeger toch blijkbaar niet zo achterhaald was als de linkse feministische clubjes ons destijds deden geloven
Zou jij dit nader kunnen duiden?
Plaats reactie