Nergens. Ik zeg ook niet dat jij daartoe oproept en stelde alleen een vraag. Dit naar aanleiding van je laatste alinea.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 00:36Waar lees jij dat ik daar toe oproep?MGG schreef: ↑Gisteren, 00:00Terug naar de RK? Qua symboliek in de kerken zou het een vooruitgang zijn.Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 19:03Zeker, weer mooie bijdrage van je, die ik in grote lijnen ook wel deel. De toon van de lezing was wellicht wat scherp maar daarin proefde ik ook wel iets van de nood die hij voelde, ik moet ook wel zeggen dat dr vd Brink aanvakelijk niet begon met het persoonlijk te maken, zo noemde hij in zijn lezing ook geen namen van predikanten. Er zijn daarna wel veel predikanten geweest die dr vd Brink voor van alles en nog wat hebben uitgemaakt. Daarnaast predikte Jezus ook zeer scherp tegen dwalingen (tot het uitmaken van de Farizeeën tot adderengebroedsel toe) . Ik denk ook dat het deels wel met iemands karakter te maken heeft hoe je reageert op een boodschap, ik hou zelf ook wel wat meer van een misschien iets ongenuanceerdere boodschap die raak is dan een boodschap die zo liefelijk gemaakt wordt dat de hele kern van de boodschap verdwijnt maar wel iedereen een beetje te vriend wordt gehouden. Voor mij persoonlijk viel er wel het een en ander op zn plaats na het horen van die lezing en het lezen van de boeken van dr vd Brink.JanRap schreef: ↑19 jun 2025, 18:23 Hoe meer ik erover nadenk, destemeer kom ik tot de conclusie dat de tijd nog niet rijp was voor de lezing ' Het evangelie zonder kleine lettertjes' van dr. van den Brink. Gezien de reacties uit die hoek van de geref. gezindte waar hij uiterst kritische vragen aan stelde, heeft men hem daar niet begrepen. Daar heeft hij misschien ook aanleiding toe gegeven. Veel publicaties waren theologisch uitzonderlijk knap, maar misten toch de nuancering. Ze misten het begrip, het mededogen, met de tienduizenden van wie de theologie sterk door de afscheiding was gekleurd. Van de Brink is een van de weinigen die Dordt begrepen hebben. Men is in de gereformeerde gezindte met de DL aan de haal gegaan. Te weinig is beseft dat het in Dordt ging om de zekerheid van het geloof. Als de Remonstranten gewonnen hadden zouden we weer terechtgekomen zijn in de onzekerheid van Rome. We mogen elkaar trouwens eerlijk afvragen of we daar soms niet middenin zitten. Herkennen we het misschien dat mensen met een verzekerd geloof gewantrouwd werden of nog worden? Ik herken het bij mezelf. Iemand zegt tegen mij : Ik mag geloven dat ik gered ben door de Heere Jezus. En wat denk ik er stilletje bij? Inderdaad: Ben je er wel op de juiste wijze aan gekomen? Geloof je niet te lichtvaardig? Heeft dat te maken met de altoosdurende schimp van ds. G.H. Kersten op het 'juichend christendom'? Ik zie ook wel een enorm stuk winst in de publicaties van dr. van den Brink. Volgens mij zijn velen aangespoord om terug te keren naar de bronnen van de Reformatie. En het kan bijna niet anders of vele van zijn opponenten zijn aan het denken gezet al konden ze dat niet openlijk toegeven. Jammer, fout, liefdeloos, dat hij mensen die onder een voorwaardelijke prediking verkeerden aanraadde om weg te gaan uit hun gemeente. Tja, in dat opzicht is hij nog een zoon van de Afscheiding. Het is immers Hervormd om te blijven waar je bent en pas weg te gaan als je er wordt uitgegooid. Maar misschien is dat niet Hersteld Hervormd als ik effe ondeugend mag zijn. Verder nog: Las dat iemand bezig was met de NGB en de DL. Ben zelf het boek van dr. Verboom aan het doorwerken: 'Kostbaar Belijden'. Zeer waardevol. Had al eerder zijn boek over de Theologie van de Heidelbergse Catechismus doorgewerkt. Zeer aanbevolen. Ook al zou je niet direct alles voor je rekening nemen. Let wel op: beide genoemde boeken behandelen niet de gehele HC en niet de gehele NGB.
Persoonlijk vond ik wel de beschuldiging tegen ds Mulder af te keuren.
De ophef is er veel minder rond de website van Johan de Haan die ook handelt over het aanbod van genade, waarschijnlijk ook omdat de toon veel gematigder is.
Ik ben daarnaast ook wel van mening dat je mensen die al in een afgescheiden kerk zitten wel mag oproepen die te verlaten![]()
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Reinier van Klinken als evangelist uitgezonden naar Emmen door zijn schoonvader ds van Manen.
Vooral dat laatste viel me op. Hij is dus ouderling geweest in Elspeet en heeft dus met zijn schoonvader in de kerkenraad gezeten.
Lijkt me niet echt ideaal en wenselijk.
https://www.rd.nl/artikel/1111525-s-r-v ... naar-emmen
Vooral dat laatste viel me op. Hij is dus ouderling geweest in Elspeet en heeft dus met zijn schoonvader in de kerkenraad gezeten.
-
Hoe bedoel je dat precies? Kun je iets meer uitleggen?Sallander schreef: ↑Gisteren, 07:44Als ik je insteek goed interpreteer vind ik dit toch wel triest. Ga je zo met geestelijke zaken om?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 00:08 Je kunt de boeken in een AI tool inladen en vragen om op basis van deze boeken een zelfassessment af te nemen. Ik heb het net gedaan en ben voor beiden geslaagd.
- De ware en valse genade
- De bijna Christus.
Dus dat is mooi om te weten.
Toch komt dat bij ons ook voor, we hebben een kleine gemeente waarbij bijna iedereen wel een broer/neef/(schoon) zoon is van een ander, dan voorkom je dat niet.
- J.C. Philpot
Tegenwoordig wordt inderdaad geadviseerd om geen nauwe familiebanden in de kerkenraad te hebben. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen.HHR schreef: ↑Gisteren, 07:49 Reinier van Klinken als evangelist uitgezonden naar Emmen door zijn schoonvader ds van Manen.
De HHK kent bijvoorbeeld deze richtlijn:
Zij die in de eerste of de tweede graad bloed- of aanverwant zijn, mogen niet tegelijk zitting hebben in de kerkenraad. Dit betekent bijvoorbeeld dat een vader en (schoon)zoon, opa en kleinzoon, broers en zwagers niet tegelijk in de kerkenraad kunnen zitten.
Ik weet niet of de Gereformeerde Gemeenten hier ook richtlijnen voor hebben.
Tegelijkertijd is het wat mij betreft geen wet wat meden en perzen. Onder de apostelen waren er ook familiebanden:
- Simon Petrus (ook bekend als Simon of Kefas) en Andreas waren broers.
- Johannes en Jakobus, zonen van Zebedeüs, waren broers.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik vond het wel teleurstellend dat deze uizenddienst niet was te beluisteren. Zondag is het wel afgelezen, maar er was niets te horen.HHR schreef: ↑Gisteren, 07:49 Reinier van Klinken als evangelist uitgezonden naar Emmen door zijn schoonvader ds van Manen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik zei eerder al dat sommige kerken ter rechterzijde het Roomse gedachtegoed weer beginnen te omarmen alleen dan in een protestants jasje. Het zou natuurlijk vreemd zijn als ik dat hier afkeur maar zelf wel graag terug zou willen naar de RK. Ik was ook niet helemaal volledig in mijn antwoord dus wellicht is bij je indruk ontstaan dat ik bedoelde dat ik een oproep bedoelde tot afgescheidenen om terug te gaan naar de vaderlandse kerk. Ik bedoelde het meer in de trant dat ik geen moeite had dat dr vd Brink mensen die onder een prediking van een versmald aanbod van genade zitten het advies gaf om hun kerk te verlaten daar ze toch al in een afgescheiden kerk zittenMGG schreef: ↑Gisteren, 07:45Nergens. Ik zeg ook niet dat jij daartoe oproept en stelde alleen een vraag. Dit naar aanleiding van je laatste alinea.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 00:36Waar lees jij dat ik daar toe oproep?MGG schreef: ↑Gisteren, 00:00Terug naar de RK? Qua symboliek in de kerken zou het een vooruitgang zijn.Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 19:03
Zeker, weer mooie bijdrage van je, die ik in grote lijnen ook wel deel. De toon van de lezing was wellicht wat scherp maar daarin proefde ik ook wel iets van de nood die hij voelde, ik moet ook wel zeggen dat dr vd Brink aanvakelijk niet begon met het persoonlijk te maken, zo noemde hij in zijn lezing ook geen namen van predikanten. Er zijn daarna wel veel predikanten geweest die dr vd Brink voor van alles en nog wat hebben uitgemaakt. Daarnaast predikte Jezus ook zeer scherp tegen dwalingen (tot het uitmaken van de Farizeeën tot adderengebroedsel toe) . Ik denk ook dat het deels wel met iemands karakter te maken heeft hoe je reageert op een boodschap, ik hou zelf ook wel wat meer van een misschien iets ongenuanceerdere boodschap die raak is dan een boodschap die zo liefelijk gemaakt wordt dat de hele kern van de boodschap verdwijnt maar wel iedereen een beetje te vriend wordt gehouden. Voor mij persoonlijk viel er wel het een en ander op zn plaats na het horen van die lezing en het lezen van de boeken van dr vd Brink.
Persoonlijk vond ik wel de beschuldiging tegen ds Mulder af te keuren.
De ophef is er veel minder rond de website van Johan de Haan die ook handelt over het aanbod van genade, waarschijnlijk ook omdat de toon veel gematigder is.
Ik ben daarnaast ook wel van mening dat je mensen die al in een afgescheiden kerk zitten wel mag oproepen die te verlaten![]()
Bij een kleine kerkenraad zal de schijn van belangenverstrengeling eerder een probleem zijn dan bij een grotere kerkenraad zoals Elspeet met 13 mannen (1 predikant 6 ouderlingen en 6 diakenen).J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 08:25Tegenwoordig wordt inderdaad geadviseerd om geen nauwe familiebanden in de kerkenraad te hebben. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen.HHR schreef: ↑Gisteren, 07:49 Reinier van Klinken als evangelist uitgezonden naar Emmen door zijn schoonvader ds van Manen.
Zij die in de eerste of de tweede graad bloed- of aanverwant zijn, mogen niet tegelijk zitting hebben in de kerkenraad. Dit betekent bijvoorbeeld dat een vader en (schoon)zoon, opa en kleinzoon, broers en zwagers niet tegelijk in de kerkenraad kunnen zitten.
Tegelijkertijd is het wat mij betreft geen wet wat meden en perzen. Onder de apostelen waren er ook familiebanden:
-
De dienst is hier terug te beluisteren https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/-DIA- schreef: ↑Gisteren, 08:25Ik vond het wel teleurstellend dat deze uizenddienst niet was te beluisteren. Zondag is het wel afgelezen, maar er was niets te horen.HHR schreef: ↑Gisteren, 07:49 Reinier van Klinken als evangelist uitgezonden naar Emmen door zijn schoonvader ds van Manen.
Helemaal onderdaan bij onze zuster gemeente Zuid, het is ook een andere ds..
Toch maakt dat deze discussie wel concreter. Zoals ik al eerder zei: toen ik het onder Ger Gemmers destijds had over de discussie met dr vd Brink zeiden de meesten dat dit overbodig was omdat dit in hun gemeente niet speelden terwijl ik toch duidelijk kon horen in de prediking van wel. Men is al zo gewend geraakt aan een bepaalde, voorwaardelijke prediking dat men dat voor waar houdt. Daarom is het soms wel goed om het eens aan de hand van 2 concrete preken te bespreken. Ik ben ook van mening dat je dat prima op de inhoud kan doen zonder op de persoon te gaan spelenSallander schreef: ↑19 jun 2025, 22:38 Dat is nu net het probleem in dit topic. Er worden predikanten verguisd. Meerderen hebben daar al tegen geageerd. Ds. Vreugdenhil en anderen kunnen zich niet verdedigen, tenzij ze deelnemer worden. Maar dat lijkt me niet erg voor de hand liggen. Ik blijf erbij, als je moeite hebt met een dominee of zijn preken, zoek hem op en praat het door. Maar niet hier, zeker niet op de manier waarop het soms gaat. Ik denk dat de discussie prima zonder namen en rugnummers kan worden gevoeld en we er daardoor alleen maar meer van kunnen opsteken. Zodra er een naam bij komt kijken treed er vaak al vertroebeling op. Dus de inhoud bespreken, en de persoon pas als het wat toevoegt, nadat men de koninklijke weg heeft bewandeld.
Hoe heb je geprobeerd mee te luisteren? Via de website? Ik zie wel een opname staan. Die start automatisch zodra het geluidsnivo een bepaalde dB norm overstijgt.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 08:25Ik vond het wel teleurstellend dat deze uizenddienst niet was te beluisteren. Zondag is het wel afgelezen, maar er was niets te horen.HHR schreef: ↑Gisteren, 07:49 Reinier van Klinken als evangelist uitgezonden naar Emmen door zijn schoonvader ds van Manen.
Dat is een heel kleine kerkenraad. Zes ouderlingen en een predikant. Dan zijn twee op de zeven al familieleden.newton schreef:Bij een kleine kerkenraad zal de schijn van belangenverstrengeling eerder een probleem zijn dan bij een grotere kerkenraad zoals Elspeet met 13 mannen (1 predikant 6 ouderlingen en 6 diakenen).J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 08:25Tegenwoordig wordt inderdaad geadviseerd om geen nauwe familiebanden in de kerkenraad te hebben. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen.HHR schreef: ↑Gisteren, 07:49 Reinier van Klinken als evangelist uitgezonden naar Emmen door zijn schoonvader ds van Manen.
- J.C. Philpot
Wat je hier beschrijft is het consistorie. De kerkenraad omvat ook de diakenen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Zie jij de diakenen niet als lid van een kerkenraad? In de ANBI op gergeminfo.nl worden de diakenen bij de kerkenraad gerekend, zoals bij ons bv:DDD schreef: ↑Gisteren, 08:47Dat is een heel kleine kerkenraad. Zes ouderlingen en een predikant. Dan zijn twee op de zeven al familieleden.newton schreef: Bij een kleine kerkenraad zal de schijn van belangenverstrengeling eerder een probleem zijn dan bij een grotere kerkenraad zoals Elspeet met 13 mannen (1 predikant 6 ouderlingen en 6 diakenen).
Bestuurssamenstelling
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad, die wordt gevormd door predikant, ouderlingen en diakenen. Deze ambtsdragers zijn daartoe gekozen door en uit de plaatselijke gemeente. De kerkenraad telt 1 predikant 13 ouderlingen en 12 diakenen.
Ik zie het nu staan, maar ik had gewoon op 'meeluisteren' geklikt (bij Zuid) en het bleef oorverdovend stil.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 08:43De dienst is hier terug te beluisteren https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/-DIA- schreef: ↑Gisteren, 08:25Ik vond het wel teleurstellend dat deze uizenddienst niet was te beluisteren. Zondag is het wel afgelezen, maar er was niets te horen.HHR schreef: ↑Gisteren, 07:49 Reinier van Klinken als evangelist uitgezonden naar Emmen door zijn schoonvader ds van Manen.
Helemaal onderdaan bij onze zuster gemeente Zuid, het is ook een andere ds..
Dan zie ik dat ik het nu alsnog kan naluisteren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«